Sydvesten Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Løfter denne litt igjen i håp en konstruktiv båtdebatt igjen på fromuet.. Snakket med båtkollega i går angående foldepropell, han har nå seilt en sesong med en 3 blader VP foldepropell i sin 30 foter.. uten at han kunne merke nevneverdig forskjell i forhold til fast ptropell.. en annen nabo har to blad foldepropell på sin 32 foter heller ikke han kunne med hånden på hjerte melde om revulosjonerende fartsøkning basert på propellbytte fra fast til folde, faktisk ikke noen... Er dette med farstøkning med foldepropell oppskrytt eller det eneste saliggjørende for oss turseilere?... Hvor mye mer blir motstanden av en fast propell kontra en foldepropell... tenker da på den totale mostanden som skal overvinnes ved seilas.. Jeg vil tro at motstanden rundt propellen er minimal sammenlignet med skorget motstand inklussive kjøl, ror og seildrevet.. Er det noen som kjenner til noen strømningssimuleringer som har regnet dette.... Det er jo elementær laminær strømningslære som ligger til grunn her vil jeg tro... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 En en del båtblad i inn- har utland har gjort forsøk med folde- og fast propell, og slik jeg husker det kan det være snakk om rundt 1/2 knop tap med fast. I hvor stor grad en vil vektlegge dette i forbindelse med turseiling er vel en smaksak, men å seil regatta med fast propell uten å få utelling for dette i lystallet er vel en nokså håløs sak. Fremdeles er det ingen som har erfaring med Kiwipropellen eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Nå kommer jo dette litt an på hvilken fastpropell som er montert. Den lille tobladede aluminiumspropellen til VP gir jo mye mindre drag enn den digre trebladede. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Også har det mye å si om propellen roterer eller er låst... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Til eventuelt interesserte så ligger det en test av foldepropeller her: http://www.progressing.no/publikasjoner/Fo...ilmagasinet.pdf For egen del så er propellen helt ute av vannet og mindre propell-motstand enn det kan man vel vanskelig få! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
yps Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Var medeigar i ein Wasa 360 tidlegare. Den hadde fast trebladar når vi kjøpte han. Monterte på ein Gori tobladar. Fekk ein tydeleg fartsauke. Mest merkbar i lettare vindar. Vil tru at ein halv knops auke er realistisk. Å klare å hevde seg i regatta med fastpropell trur eg er nærmast umogleg. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Har i dag fast 2-bladet, men skal skifte til 3-bladet foldepropell til våren. Når eg gir på anbefalt turtall (max minus 500rpm) graver hekken seg ned slik at sjøen går over lista under badeplattformen. Har da en følelse av at eg drar med meg mye vann som igjen hindrer fremdriften, istedenfor at vannet slipper som det skal bak båten. Vil dette forholdet kunne bli endret med bytte av propell, eller er det bare farten som påvirker hvor mye båten graver seg ned bak? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Lanber Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Da går du rett og slett over skroghastighet og båten prøver å plane. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Skal selv kjøpe en 2 bladers Autoprop fra UK nå i vinter. Kommer på 11.500,- pluss mva (om jeg blir stoppet i tollen). Fordelen med denne kontra en vanlig foldepropell er denne justerer stigningen mekanisk etter motstand med å føre båten fremover. Vil være spesielt gunstig under labre vindforhold der et lite pådrag fra motor vil gi god fartsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 En 2bladet autoprop vil koste 14-15000.- kjøpt her i Norge så det virket ikke som så voldsomme besparelser å kjøpe den i UK. Har du hørt med Thomas Middelthon ? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Det koster det det koster. 11.500 er nå fremdeles mindre enn 14-15, så flyr Ryanair meg t/r for 400,- Resten av besparelsen skal spises & drikkes opp. Blir en fin fin tur! Vurderer å ta med en autopilot over på samme turen, men den skal jo betales først.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Ok da misforsto jeg for jeg regner 11500.- + moms og da er du over 14lapper Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Er det noen som kan forklare på en folkelig måte, slik at en vanlig dødelig person skjønner hvordan en gori foldepropell med overdrive fungerer i praksis? Rent mekanisk skjønner jeg hvordan den fungerer, men hvor vanskelig er det å vite hvilket "gear" den står i? Er det slik at når jeg bakker ut fra kai og da setter forover, blir det da overdrive modus? Skjønner ikke helt forskjellen på når propellen settes i overdrive og i vanlig modus... Hvor mye mindre turtall er realistisk å få ved f.eks. 6-7 kn. på flatt hav? Regner med noen her har en slik propell... I testen seilmagasinet gjorde en gang i tiden, kom denne propellen meget bra ut, men det ble nevnt litt liten sink anode? Noen med s-drev som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Løfter denne igjen! Virkelig ingen som har noe å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Jeg har ingen egen erfaring, men har fått prinsippet forklart. Man skal under normal gange fremover slå bakk på motoren før den atter sette i gir fremover. Momentet vil da medføre at alle propellbladene vrides slik at de får en annen stigning. Hvorvidt det hender at propellen ikke settes i overdrivestillingen vet jeg ikke og den eneste måten å finne ut dette på er vel ved å lære seg å kjenne hva slags fart/akselerasjon båten vil ha i de to ulike stillingene...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lanber Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 (redigert) Da har jeg fått levert min Bavaria 31 Cruiser med montert propell tupe Autoprop. For de som ikke vet så er det en foldepropell som justerer stigning etter hvilken motstand den møter i vannet, altså får man utnyttet momentet i motor på lave turtall. Det blir som et "variomat" gir på en snøscooter. Fart oppnådd på flatt vann, full dieseltank og tom vanntank, 1 person og 1 hund ombord. 1500 rpm gir 5,4 knop 2000 rpm gir 6,4 knop 2800 rpm som er fullt pådrag gir 7,2 knop. Ulempen er havnemanøver. Uten at jeg har noe å sammenligne med synes jeg det tar en halv evighet å forandre fartsretning, det krever turtall for at noe skal skje. Det er heller ingen vibrasjoner eller ulyder som enkelte har rapportert om. Skal bli artig å se om noen andre med B31C kan dele sine erfaringer her med andre typer propeller Redigert 27.Mars.2008 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Lanber: hvilken motor er det du har her? Du har sikkert opplyst dette i en annen tråd, men det skader ikke å gjenta det her... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Lanber har en D1-20 ombord Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lanber Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 B31C leveres kun med D1-20, ingen andre alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Kiwi-propellen har vært på markede en stund. Er det noe som har prøvd den eller kjenner til tester i forhold til andre propeller? Jeg har bestilt den, skal komme med en testrapport utpå forsommeren når jeg har fått testet. Blir ingen vitenskapelig test, kun synsing Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Fart oppnådd på flatt vann, full dieseltank og tom vanntank, 1 person og 1 hund ombord. 1500 rpm gir 5,4 knop 2000 rpm gir 6,4 knop 2800 rpm som er fullt pådrag gir 7,2 knop. På vår 32 foter har vi MD2020D (19HK) og fast to-blader på S-drev. Gjør vel omtrent samme fart for motor. Reversering/manøvrering med god reaksjon/effekt. Tror nok at der autoprop og foldepropeller kommer til sin rett er når det gjelder å knipe en knop eller så i en regatta. Vurderte kjøp av foldepropell da båten var ny, men har aldri angret på at pengene ble brukt til andre duppeditter. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lanber Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Det som er av interesse er ikke toppfarten, men hvor lavt turtall du har i marsjfart. Selv bruker jeg 1800 rpm og 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 (redigert) Kunne dere sagt noe om hvordan dere oppfatter kreftene når dere skal fra kai (trekk krefter) - når dere får testet det. Jeg tenker spesielt på autoprop som har variabel vridning i forhold til fart gjennom vann. Dette var vel den negative kommentaren til autoprop når Seilmagasinet testet foldepropeller. Redigert 27.Mars.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Med forbehold at jeg ikke har prøvd båten med andre propeller enn autoprop kan jeg si at den krever turtall for at noe skal skje. Typisk gir jeg 2000 rpm når jeg skal forandre fartsretning. Dette er det eneste drawbacket jeg har funnet sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Det som er av interesse er ikke toppfarten, men hvor lavt turtall du har i marsjfart. Selv bruker jeg 1800 rpm og 6 knop. Er enig i disse betrekningene, og det at du gjør drøye 5 knop ved 1500 rpm er meget bra, men en normal fast propell så tilsier dette en fart på rundt 3,5-4 knop ved dette turtallet.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.