Enzo Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 For en vanlig familie/tur seiler som er relativt fersk og ofte starer motoren når vinden kommer forenfor tvers eller det blåser lite så er foldepropell etter min mening ikke blodig nødvendig. Seiler man en båt som overhodet ikke beveger seg under 4sek.m og somregel bruker motor når det ikke er slør og mer vind så spiller det vel liten rolle , i en raskere båt som sklir avgårde på det minste vindpust derimot så er det et must. Er man ihuga seiler og prøver å seile til the bitter end og gjerne seiler selv om det bare blåser 1-2sek.m da blir det stor forskjell og i regatta så er det en selvfølge med foldepropell. Foldepropell gir vel + 1 i lys og da snakker man 1minutt på 1time og 40minutter , det kan bety mye på onsdagene iløpet av sommeren. Enig ? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Med forbehold at jeg ikke har prøvd båten med andre propeller enn autoprop kan jeg si at den krever turtall for at noe skal skje. Typisk gir jeg 2000 rpm når jeg skal forandre fartsretning. Dette er det eneste drawbacket jeg har funnet sålangt. Det jeg har hørt ang foldepropeller er at 2-blader bakker dårlig, vil jo tro at fartsøkning forover også da vil bli labert. Jeg har valgt 3 blader så får vi se da, om det er noe mer guff i denne, men det er en vanlig flex-o-fold. Du får 2800 på full fart, er det lavt? Trodde disse VPene skulle gå 3200? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lanber Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Tja, de skal ha mellom 2800 og 3200 som maks turtall. Vanlig å legge det i nedre register av anbefalt turtall pga komfort økonomi og slitasje, hadde trodd min ville komme høgere opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Jeg erfarer det samme som lanber ang. autoprop. Den gir ganske god fart fremover, og hvis man kombinerer seil og motor gir den ekstra mye. Men i havn er den uegnet til mtit bruk. Gamlingen har en slik propell på en 33 foter, og den holder nesten følge med min 48 foter for motor, men den er et helvete i havn. DEt eneste som får noe til å skje er full bakk, og full fart fremover, ellers skjer det absolutt ingenting. På båten min er det bare 48 hk motor og ingen baugpropell, er derfor avhengig av å hentet ut det jeg kan av motoren og har derfor funnet ut at en autoprop er helt uegnet til båten min, det tar lang nok tid å endre retning på 48 fot og 50 hk som det gjør. Undervis vil jeg gjerne ha en slik, men ikke når jeg manøvrerer i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 For en vanlig familie/tur seiler som er relativt fersk og ofte starer motoren når vinden kommer forenfor tvers eller det blåser lite så er foldepropell etter min mening ikke blodig nødvendig.Seiler man en båt som overhodet ikke beveger seg under 4sek.m og somregel bruker motor når det ikke er slør og mer vind så spiller det vel liten rolle , i en raskere båt som sklir avgårde på det minste vindpust derimot så er det et must. Er man ihuga seiler og prøver å seile til the bitter end og gjerne seiler selv om det bare blåser 1-2sek.m da blir det stor forskjell og i regatta så er det en selvfølge med foldepropell. Foldepropell gir vel + 1 i lys og da snakker man 1minutt på 1time og 40minutter , det kan bety mye på onsdagene iløpet av sommeren. Enig ? Det er ikke bare i nedre vindregister du vil merke forskjell, helt opp til der skroglengden begynner å være begrensingen. Hver og en må jo vurdere hva man putter pengene sine i og det er klart man vil ha mange flotte seildager uasnett. Men for min del er det slik: når du vet at du kunne seile 1/2 -1 Knop fortere ved et relativt rimelig innvestering... er det verdt det? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Hovedargumentet mitt for å kjøpe er at jeg oppnår marsjfart med 500 rpm lavere motorhastighet Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Jeg kjøper ditt arument Lanber - det er derfor jeg har vurdert denne selv - MEN hvis det er slik at dette er en "farlig" propell ved havnemanøver, legger jeg den på hyllen. Hva er din erfaring ang. havnemanøvrering med den? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Det er jo begrenset hvor lenge jeg har hatt båten så jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert. At havnemanøver er en større utfordring er det vel neppe noe tvil om, farlig? Nei vil ikke si det. Man må bare ta hensyn til det. Greit for meg å si, jeg har jo ikke prøvd noe annet. Dessuten er båten min ganske så liten sammenlignet med andre hangarskip rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.