Jump to content

Noen som kjenner til svake punkter på Maxi 95


Hallaron

Recommended Posts

Hvis det kan være en trøst, så er vel ikke Maxi kjent for å være verdens beste seilbåter. Personlig er jeg mer eller mindre ødelagt etter mange år som aktiv regattaseiler, og sverger til ribbete ragattamaskiner der den ytterste luksus er et strøk hvitmaling i midtsekjsjonen under dørk, fordi det er så veldig mørkt i karbonbåter. Hehe.

 

I følge pålitelige kilder ble sjefen for Maxi Norge, som var mannskap på Berge Viking under Withbread-seilasen i 1981/82, tvunget til å stå på hyttetaket og brøle så høyt han kunne at "Maxi er noe dritt" tre ganger, for å unngå å bli haimat.

 

Kjøp deg en X-yacht du, f.eks. X-99. DET er båt. Litt mer komplisert rigg enn en Maxi 95, men du verden så moro å seile.

 

X-99: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8168315

 

X-3/4-ton er en klassiker i regattasammenheng, og er i tillegg en ekstremt bra turbåt, med herlige åpne dekksflater som gjør det gøy å seile og også gir mye plass til kona å sole seg på. Jeg har seilt mange regattaer i denne, som het ANNA - Bergen Challenge før den skiftet navn til Eksess:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8082280

 

Jeg ville dog vært litt skeptisk til den ettersom den hadde litt antydninger til delaminasjon i skroget, som ikke akkurat ble bedre da den ble påkjørt grundig av en annen seilbåt under regatta i Oslo så langt tilbake som i 1990. En diger skute dundret inn fra tvers, og stoppet ikke før den stod med baugen omtrent inn til masteroten. Men båten ble grundig reparert, og er sikkert helt OK. Dette er nok grunnen til den relativt lave prisen. Mye utstyr og mye seil i hvert fall.

 

Her er en til av samme slaget. Like billig og med interessant modifikasjon av hekken, men litt stusseligere seilgraderobe:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8076554

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å titte litt på disse båtene. Det er kanskje skremmende med brøkdelsrigg og lensetakler, men jeg hadde ikke vært i tvil et sekund hvis jeg skulle velge mellom en fyrrig racing/cruising-båt som disse, og en seig pungjakt med tonnevis av jålete pantryfjas og telefonstolpe til mast. Du kan være så comfort-orientert familiemann du vil, uansett hvordan du vrir og vender på det, så ER det regatta hver gang to båter seiler i samme retning. Til turbruk foretrekker jeg faktisk de store åpne dekksflatene på en regattabåt fremfor teakdørk og tykke puter i cockpit type sofa-brønn.

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt mpl er å ha en tekstildrevet kampingvogn :wink: der jeg min samboer og våre to barn kan kose oss i noen late sommeruker. At jeg blir fraseilt kan jeg leve med. Det ble jeg med mine to forrige båter også. Du har dine priorieteringer, jeg har mine. Det er derfor det er stort spenn i type båter. ahhhh den som kunne få seg en tung og treg gammel Nauticat :cool:

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til at de skal det (ta noe ansvar!) så lenge de "kun" er meglere! Tydelig mange som tror at det å kjøpe gjennom en megler gjør det til en tryggere handel osv - ja, ja, man kan tro hva man vil, men tro ikke på julenissen utenom sesongen. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Godt det ble oppdaget da! Tar Lunde båt eller selger noe ansvar her i forhold til dine utgifter med flybilletter osv?

 

Ingen grunn til at de skal det (ta noe ansvar!) så lenge de "kun" er meglere! Tydelig mange som tror at det å kjøpe gjennom en megler gjør det til en tryggere handel osv - ja, ja, man kan tro hva man vil, men tro ikke på julenissen utenom sesongen. :wink:

 

Jeg tror ikke på julenissen, jeg har vært ute for Lunde båt tidligere! Men det var nå de som meglet denne båten, og frem til nå i dag var det en båt jeg ville ha, så da var det ikke så mye valg... Nei jeg ville mye heller handlet direkte med selger..

 

Det der var da utrolig trist - får håpe du finner en passende båt dere kan kose dere i til sommeren.

Det er jo enormt masse på markedet.. det ordner seg nok.

Geir

 

Joda det var kjedelig, men en må jo bare fokusere på at jeg hadde såpass med flaks at jeg oppdaget det... Og du har helt rett - masse båter der ute.. får se om det dukker oppe noe. Dere får gi beskjed om dere hører om noe bra & billig....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke på julenissen, jeg har vært ute for Lunde båt tidligere! Men det var nå de som meglet denne båten, og frem til nå i dag var det en båt jeg ville ha, så da var det ikke så mye valg... Nei jeg ville mye heller handlet direkte med selger..

 

Jeg beklager hvis du oppfattet det som om det var en kommentar til deg, for det var det ikke! :nonod:

Intet ønske om å helle salt i såret, for å si det slik! Det var mere et uttrykk for at man/mange kan få inntrykk av at det er tryggere å kjøpe gjennom en megler, burde være det, man tror det er det, men det er det ikke! Får håpe at din beklagelige erfaring , og at du deler den med oss, gjør at flere blir oppmerksomme på at man må være like mye på "alerten" når man kjøper gjennom megler, og som du sier kanskje man er bedre tjent med å kjøpe direkte fra eier for å kunne se denne an og dermed få et bedre inntrykk av båten og ikke minst hvordan den er holdt/vedlikeholdt osv.

 

Nå er det jo så mye i aviser om hvor dårlig bruktmarkedet er så kanskje du får en enda bedre båt for pengene eller tilsvarende båt for mindre penger og da kan din uheldige situasjon til slutt bli en "blessing in disguise"?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nei nei nei, det var ikke opfattet negativt på noen måte. Det var bare en måte å si at jeg har ingen illusjoner om overdreven service fra den kanten. Får si som en kollega av meg sa " de fortjener bare ikke å være størst i norge.." Men det sier vel litt om bransjen i sin helhet

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med reparasjon av slike skrogskader? OM en lager en mal fra Sb side og speilvender denne, er det mulig å lage en varig og god reparasjon selv, eller er dette noe en bør overlate til fagfolk?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Speilvende vil jeg gjøre ved å lage langsgående profiler av 2x6 eller liknende med 10-20 cm avstand nedover skroget. Ved å anvende de på motsatt skrogside vil jeg kunne bygge opp en slags speilvendt profil av skroget. Legger jeg en tynn finerplate på utsiden vil jeg ha en flate å bygge opp ny skrogside på, eller ? Jeg vil tro at det dreier seg om et område på 60-80 cm i høyden og 100-120 i bredden.......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe bilder av dette her på jobb, skal se om jeg ikke kan få lagt ut noe i kveld. Båten selges via megler så jeg har ikke fått snakket direkte med selger. Selger har fått denne båten som en del av et skilsmisseoppgjør og kjente ikke til denne skaden. Om laminatet var knust? Tja... er usikker mpå hva du legger i det. Når båten lå normalt på vannet var det ikke mulig å se at det var en svakhet/skade i skutesida. Når båten kom i krybba ble det press på skroget og det bulte inn istedenforutover. Når man minsket presset på sida, ble formen nogenlunde normal igjen, men når man sto forran baugen, så man tydelig at fasongen var anderledes i skutesida på BB kontra SB side. man så også at rekkestøttene på BB side var bøyd innover. Min gjetting er at båten har ligget og slått mot en betongbrygge eller liknende.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Med knust laminat mener jeg at skrogett har blitt utsatt for en så kraftig påkjenning at polyesteren har sluppet glassfibertrådene. Men da burde det vært synlig.

Synes det høres mer ut som om en feil på innvendige avstivninger av skroget.

Var skaden i området der røstjern er festet?

 

Flott hvis du kan poste noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke skaden strekker seg til infestingen av røstjern. Om du ser på bildet

P9090011__Small_.JPG

 

Her er bilde av BB side, man ser skroget er trykket inn og har ikke samme fasongen

P9090012__Small_.JPG

 

Vanskelig å se det kanskje, det var derfor jeg ikke så det før båten kom på land.. :eek:

 

Dette er det beste jeg har av bildematriale.. ikke så mye men det er det jeg har...

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Neeei det tviler jeg på, det er tydelig at det har vært lappet på båten der tidligere. Det jeg lurer på, er om en skal ta en råsjangs, få en pris som tilsvarer det verditap det er ved å ha en båt som er fikset, og den faktiske kostnad det ville blitt å levere den til et plastverksted. Få den hjem, satt opp i hagen med telt rundt og ta en maratonjobb på dette i vinter. Men det kan jo fort bli dyrt å gjøre et kupp...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nei tror dere det da?

Området rundt hovedskottet/røstjerna er jo utsatt for ganske voldsomme krefter under seilas, og det skal mye til å trykke inn rekkelista her.

Har båten fått seg en smell på hovedskottet, så lvil vel dette løsne eller sprekke.

Er det synlige merker etter en reparasjon ute eller inne? Det er vanskelig å få akkurat samme fargenyanse på en eldre båt når man fikser gelcoat.

Noterer meg også at støtta på babord side står vertikalt mens den på styrbord side heller utover.

 

Edit : Du besvarte spørsmålet mitt om synlig lapping mens jeg skrev.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av bildet er røstjernene forankret dypere i båten. Kan ikke se at båten egentlig trenger å være konstruert for å tåle stort horisontalt press i området der støtten klemmer.

Kan det tenkes at det dreier seg om to ting, en mindre skade som er reparert og sammenpressing som følge av en uheldig plassering i "krybben"?

Link to post
Share on other sites

Ja ... det kan selfølgelig tenkes. Og det er klart at skroget er jo ytterligere svekket i dette området p.g.a. vinduene. Båten er jo symetrisk konstruert, så om man klarte å lage maler fra SB side og spenne de opp invendig i båten, ser jeg for meg at det skal kunne bli en brukbar løsning på det, men jeg har aldri lappet større skader slik som dette, så jeg er derfor i tvil.

Er det ingen som kan komme og si at : "jamen dette er ikke noe problem, jeg hadde tilsvarende greie på min båt og løste det så lett som bare det... " hehe

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skroget er neppe "symmetrisk" om skaden verken i høyde eller lengderetning.

Synd båten er så langt borte ellers ville det vært intr. å finne ut av dette mysteriet.

 

En ting er sikkert, dersom det virkelig er ett området på 80x120cm som er alvorlig strukturellt skadet er dette en kjempejobb. Iallfall hvis man skal få ett akseptabelt resultat utseendemessig.

Link to post
Share on other sites

Interessant dette her....har tatt meg friheten til trikse litt med bildene,har speilvendt SB det en bilde og satt det sammen med BB bilde.her kan en tydelig se forskjellen....men jeg harda en mistanke om at vinkele mellom krybbens bunn og støtteben ikke er den samme.... Den helder mere utover for den SB side,noe som gjør at avstande blir mindre.... og dermed er kanskje ikke skaden så alvorlig...

image1.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av bildet er røstjernene forankret dypere i båten. Kan ikke se at båten egentlig trenger å være konstruert for å tåle stort horisontalt press i området der støtten klemmer.

 

Jo, men dersom hovedskottet hadde fått en smell, ville ikke det sees andre steder?

Enda underligere er det at glassene spriker når båten blir satt i krybba.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...