Jump to content

Noen som kjenner til svake punkter på Maxi 95


Hallaron

Recommended Posts

Nå er vel rutene på Maxier med hcaldekk et kjent problem. Har faktisk hørt om fleksende skrog på en 68 også, på den ene siden. (Og båten flyter flere år senere...) Kan du se at det er reparert? Eller kan det være en svakhet fra begynnelsen? Nå er det vel ikke på skrogsidene laminatet er tykkest.

 

På den annen side har jeg ikke sett så mye fleksende vinduer ved selvssyn.

Ikke noe som flekser på min båt iallefall, bortsett fra ved hard seiling i kuling...

 

Nå finnes det jo flere M95er. (Og andre båter). Hvis du føler deg utrygg på akkurat dette eksemplaret så ville jeg ventet.

Link to post
Share on other sites

tjaa det var dette med å vente da, etter en del mailer frem og tilbake gikk selgeren ned ca 25% i pris og da var det greit. Om været holder seg bra blir det trolig tur fra Stavanger fra Arendal neste helg... Så nå har jeg båt igjen ... :smiley:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja da er det gratulerer igjen.

 

En kompis skiftet røstjernene på sin Maxi 77 for noen år siden. Det var en 75 mod.(svart mast). Det var en firma i Som som gjorde jobben. Han hadde prob att vinduene sprakk. Men i og med

prisavslaget, har du penger til å rette opp båten for.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan nesten virke som om du har gjort et kupp her ja! Vil tro at dette skulle kunne la seg ordne uten de alt for store utgiftene. Hvis du demonterer innredningen i det skadde området, og klarer å få stemplet av skroget slik at det holder riktig fasong, så burde det vel bare være snakk om å forsterke partiet innenfra med matter og polyester til det holder fasongen av seg selv igjen. Eller??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan nesten virke som om du har gjort et kupp her ja! Vil tro at dette skulle kunne la seg ordne uten de alt for store utgiftene. Hvis du demonterer innredningen i det skadde området, og klarer å få stemplet av skroget slik at det holder riktig fasong, så burde det vel bare være snakk om å forsterke partiet innenfra med matter og polyester til det holder fasongen av seg selv igjen. Eller??

 

Tenker slik jeg også, skal kikke nøyere på den når jeg har hentet den, og bestemme om jeg skal gjøre det selv, eller leie inn folk. Dagene går så alt for fort, så det er mulig jeg lar en lokal fyr fikse plasten og tar andre ting selv...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tror nok ikke Maxien ble utsatt for det samme som båten som ble satt på støttebukkene. Maxi'en sto med 100% av vekten på kjølen og trykket fra krybba virket rett inn sideveis. jeg fant dette inlegget på maximalt.dk og tror det kan være et spor til denne skaden. Selgeren som egentlig hadde ansvar for å selge denne båten var nå kommet tilbake fra ferie, og han ga uttrykk for atr han kjente til denne skaden, men trodde den var ordnet opp i. Han ga også uttrykk for at han når som helst kjøpte båten av meg da han synes den hadde gått aaaaalt for billig :lol:. Maxi 95 med ny motor til 165' alt inklusiv, er vel ganske bra pris ja, men det gjennstår jo å se hva det kommer på å få fikset denne bulken...

 

Fått hjelp av et annet BP, medlem og reiser i morgen til Stavanger for å hente båten..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men hvis den sto 100% på kjølen ville det vel ikke blitt noe press sideveis i det hele tatt?

Mener du at det innlegget muligens handler om den båten du har kjøpt?

 

Denne slippen/krybba fungerte som følger: en vogn med 4 sidestøtter ble kjørt ut i vannet på skinner. Båten ble kjørt inn mellom støttene slik at den lå og fløt mellom støttene. Motoren ble slått av og vi holdt båten i posisjon mellom støttene, mens vogna sakte ble vinsjet innover. Når det ble så grunt at kjølen sto på vogna ble støttene strammet til slik at de presset vannrett inn mot skroget. Dette ble utført med et vinsjhåntak på toppen av av støttene, det er klart at om man hadde dratt skikkelig til vil presset bli stort, men presset er vannrett inn på siden. Det var presset fra BB forre støtte som laget bulken på skroget.

Ja jeg tror dette inlegget kan handle om denne båten ja....

Du får sende meg en IM så skal vi svinge innom Søgne på veien, så kan du ta en titt. Regner med å passere der på fredag ettermiddag eler noe slikt. Regner med at du kjenner fokkeslasken som skal være med meg, han er fra Grimstad

 

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Suzuki

 

Greit .... det var billig, men det er mye å gjøre på den.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye, du har kjøpt deg et prosjekt skjønner jeg.

Reparasjonen av skutesida skulle vel være overkommelig. Tverrskips avstivning med innplasting av "spant" i det ødelagte området samt over og under vil sannsynligvis gjøre susen.

 

I det området du skal inn i er jeg overbevist om at du må skjære høl i innerlineren for å komme til, Det er egentlig helt kurant, det er lett å komme til og lett å lukke. All innredning er enkel å fjerne så det er fullt mulig å få til et lettvint arbeidsfelt.

 

Lykke til med båt og arbeidet.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp jepp, da har det blitt oktobertur runt sørnorge. Med god hjelp av Perlen fra Grimstad er nå båten seilt fra Stavanger til Grimstad, (siste etappen til Arendal tar jeg til uka). Vi har hatt havblikk og kuling med storm i kastene, vi har hatt strålende solskinn og regnvær som om alle himmelens sluser var åpne. Vi har hatt flatt vann og dønninger på 3-4-5 meter. Båten har fungert over all forventning. Om et par uker kommer båten på land og da er det bare å brette opp armene og sette i gang med utbedring av båten. Stor takk til fokkeslask Perlen som har gjort en uvurderlig jobb med navigasjon og annet! Etter tre dager med kartnavigasjon har vi fått masse øvelse å ta med på D5L kurset !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Også er det vel på tide, Hallaron, å endre signaturen din. Du er jo ikke lengre uten båt ??

 

Ja, det ble en veldig fin tur. Vi har igrunnen hatt alle elementer underveis. Dog var der to ting som var noe irriterende/leit.

 

-Gjestehavner ubemannede, mens de forventet avgift. Når man hverken får internet/dusj/annet, er vel dette noe drøyt ?

 

-Å være under ferd rundt 170 nm, hvorav store deler av disse må gjøres i slalom grunnet alle teineslipp midt i leder etc., er irriterende. Enkelte steder var de så tett på hverandre, at vi faktisk lurte engang i blant på hvor vi kunne kjøre for i det hele tatt å kunne komme fremover!!

 

Bilder etc blir lagt ut i morgen. Nu er det familien som skal prioriteres.....

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Denne tråden er litt gammel men jeg trenger litt bistand igjen. Båten kom trygt hjem i fjor høst og ble heist på land kort tid etter. Tilstanden til båten var som forventet, eller noe bedre, og jeg har jobbet en del med båten i vår.

 

Noen bilder:

 

"Perlen" var med og hjalp til

 

tn_1252566_img.jpg

 

Båten var nedgrodd av grønske og skitt, men er blitt bedre etter litt vask og stell.

 

tn_1252553_img.jpgtn_1252544_img.jpg

 

tn_img_0633.jpg

 

Bunkring i Tananger:

 

tn_1252547_img.jpg

 

Som en liten digresjon kan jeg vise noen bilder fra en tur jeg hadde for noen dager siden, så kan jo folket prøve å stedfeste hvor bildene er tatt. Astorregelen bør vel muligens komme til anvendelse.

 

Slike treffer vi skjelden i Arendal:

 

img_0636.jpg

 

Trivelig by å stoppe opp i:

 

img_0644.jpgimg_0649.jpg

 

Og hvor finner vi denne jenta som står og ser nedover sundet, samt denne pynten rett ved gjestebrygga?

 

img_0658.jpg

 

Resten får vi ta en annen gang - nå får jeg komme meg ut og jobbe på båten, så den kommer på vannet i år...

 

Det var bare en ting - har litt problemer med at motoren vandrer en del i turtall, etter å ha blitt god og varm kunne den plutselig dette fra 3000 til 1000 omdreininger, for deretter å vandre litt opp og ned på et mye lavere turtall. Importøren mente det kunne være to ting: tett lufting til dieseltanken, eller tette dieselfilter. Jeg har sjekket luftinga og byttet filter, men er det noe annet dere mener kan ligge til grunn for slik vandring i turtall? Kunne være greit å kikke på det også, før båten går på vannet..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...