Jump to content

vp aq151a - Tenning og forgasserinnstillinger


tomcat

Recommended Posts

Hei :smash:

 

Har en '86 modell AQ151A som har gått ca 960 timer. Motoren går stort sett greit, men jeg kunne tenke meg å få tatt en gjennomgang av tenning, tomgang og forgasserinstillinger (og byttet deler som bør byttes).

 

Motoren er litt vanskelig å starte når den er kald, må gi mye gass og holde turtallet rundt 3000 inntil den begynner å bli varm, da kan jeg etterhvert senke turtallet nedover mot tomgang og når motoren har blitt varm så er går den rimelig fint på tomgang (litt variabelt turtall innimellom). En annen sak er at hvis jeg har gått en liten stund i 5-6 knop (ca 1500 rpm) og så begynner å gi gass så høres motorlyden litt rar ut (sviver ikke helt "pent") men virker som den ikke er helt "synkronisert" på en måte, får heller ikke mer enn ca 3000rpm... Drar jeg av litt på gassen og så gir på så blir den bedre og kommer godt opp i 5000+ rpm ved full gass.

 

Har skiftet tennplugger, viftereim og olje. Tennpluggene var så vidt jeg husker ganske fine, de to bakerste (nærmest akterspeilet) var litt mørkere enn de to andre.

 

Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips om hva som kan være galt, samt om dere kjenner til eller kan anbefale en mekaniker/et verksted i Stavanger som kan denne motoren og kunne hjulpet meg videre? Ønsker veldig gjerne å være med når en mekaniker "tuner" og fikser for å lære dette med tenning etc. selv...

 

/Svein Ole

Link to post
Share on other sites

Har samme motoren selv. Manual til motoren finner du på http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/m...tors_manual.htm søk på marinemotorer så finner du AQ 151A.

 

Jeg måtte sende inn toppen på min motor for overhaling, den var ganske tæret. Jeg har justert forgasserene selv. Ganske enkelt; Hvis du har tidlig modell av forgasseren (lufteskruen har en fjær rundt seg) skal du skru tomgangsskruen helt inn og deretter 1 1/2 tørn ut. Har du forgasser av senere utførelse (lufteskruen har ikke fjær rundt seg)skal tomgangsskruen skrus 1 tørn ut.

 

Når det gjelder lufteskruen skal den skrues 2 tørn ut på tidlig modell og 8 tørn på sen modell.

 

Dette pleier å stemme ganske bra. Men du må nok regne med å skru litt frem og tilbake på skruene for å få den til å svivle pent.

 

Sjekk også at oljekjøleren din ikke er tilstoppet. Denne har lett for å bli det på denne motoren hvis du ikke passer på å la motoren gå noen minutter på tomgang etter kjøring. Det som skjer hvis du slår av motoren rett etter kjøring er at saltvannet blir stående i filterhuset og får det for varmt pga hete fra varmevekseleren. Sjøvannsfilteret mister sin fasong og slipper gjennom småskjell o.l. etter hvert som igjen tilstopper oljekjøleren. Det står i manualen til motoren at den skal gå på tomgang noen minutter etter kjøring.

 

Varmevekseleren er det også greit å overhale. Skift harde og myke plastpakninger og rense den.

 

Motoren er ganske vanskelig å starte; Man må pumpe noen ganger på gassen i starten før du får den til å gå skikkelig. Men etter et par minutter skal motoren gå jevnt og fint.

 

Motoren skal ha 4800-5500 RPM med maks marsj på 200 RPM under maks turtall. Tomgang skal ligge på 900 RPM.

 

Grunninnstilling for fortenning er 6 grader før øvre dødpunkt på 0-850 RPM og stoboskopinnstilling ved 4200 RPM er 32-36 grader før øvre dødpunkt.

 

Termostaten åpner ved 82 C og er fullt åpen ved 92 C.

 

Med andre ord så ligger normal driftstemperatur med denne motoren ganske langt opp på grønn skala på standard VP-instrumenter.

 

Jeg mangler selv 600 RPM på min båt med denne motoren, men tror kanskje at jeg skulle ha litt mindre stigning på min propell (har nå 15X15,25L).

 

Lykke til! :flag:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei :smash:

 

Har en '86 modell AQ151A som har gått ca 960 timer. Motoren går stort sett greit, men jeg kunne tenke meg å få tatt en gjennomgang av tenning, tomgang og forgasserinstillinger (og byttet deler som bør byttes).

 

 

/Svein Ole

 

Hei! - har og samme motor. Her er min erfaring: :wink:

Har hatt noe liknende av de samme problem. Kan være lurt å starte med en gjennomgang av tennings systemet. Når byttet du kamreim sist? Kanskje det er på tide med en liten inspeksjon? Ta av varmeveksler slik at du kommer bedre til. Drevia har kampanje på kamreim med strammerulle for 850,- mener jeg å huske. Kan kanskje være lurt å starte der. Ved kamreim bytte se også over tilstand på de andre hjulene reima er i kontakt med (fjerne smuss gammel rust etc.) Sjekk også fjæren til strammerulla. Sjekk så posisjonene på merkene for grunninstilling på tenning.

 

Har selv plukket fra hverandre forgasserne vinteren som var. Sørg for at du evt. har repset til forgasserne hvis du tenker å bytte pakninger. På mine forgassere var siste pakningen mellom forgasser og insug manifold helt smuldret opp. Det kan også være slitasje på akslingen som holder spjeldene som gir falsk luft. Rengjør alle deler med trykkluft. Vær forberedt på problemer/justeringer når du skal starte opp igjen. Hadde selv problemer. Ble bra da flottørene ble justert. Vær nøye med synkroniseringen av begge forgasserne så de åpner/lukker samtidig. Jeg fikk hjelp av en kar med erfaring fra Volvo bil til å justere forgasserne. Når er blandingen luft/bensin og flottører korrekt og motoren drar jevnt fra tomgang og oppover med eller uten belastning.

 

Husk at Volvo ikke har shoke på denne motoren. Det er aks. pumpene som fungerer som en slags shoke. Før jeg justerte og overhalte forgasserne slet jeg med å holde turtallet oppe så ikke motoren sloknet før jeg hadde skikkelig varm motor (er forsiktig med å ruse kalde motorer). Nå gir jeg bare 2 pump på gassen. Starter - gjeter den litt på gassen pent innenfor 1000-1500 til temp nåla begynner å stige, så går motoren pent på tomgang på ca 800 o.min til den er varm.

 

Forskjell på pluggene? Når byttet du manifold sist? Når du allikevel skal kose deg i vinter med litt overhaling så bør du sjekke denne også for lekkasjer av saltvann. Fare for etsing på toppen/utblåsings/anleggsflaten for manifold.

 

Er litt usikker på din kampetanse på skruing. Men det er greit å lære seg saker og ting og kan greie seg i en knipe. Kunsten er å stoppe i tide å kanskje få råd fra fagfolk før en fortsetter å skru ting i stykker/ødelegger. :nono:

 

Forhør deg i lokalmiljøet der du bor. Kanskje du finner en hjelper du kan stole på og som vil samtidig lære bort til en overkommelig timepris. Kanske er det en her på forumet som har peiling og som bor i nærhetenen ?

 

Lykke til :seeya: - Ta gjerne kontakt på IM

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...