Platt Startet 22.September.2006 Del på Facebook Startet 22.September.2006 Skal i gang med "extreme makeover" av nyinnkjøpt 21' tresjekte. Vurderer litt for og imot om jeg skal male skroget utvendig. Innvendig skal det males hvitt (seff. diffusjonsåpen maling ut/inn). Synes enkelte trebåter kler malt skrog. Dette er jo vanlig på mange plattgattere, men kanskje ikke så mye brukt på snekker!? Blått skrog funker bra på denne: Hvitt skrog, også pent: Eller tradisjonelt lakket/oljet: Ellers tenker jeg meg olje utvendig og kun maling innv. Som denne: Er malt skrog lettere å vedlikeholde? Det er ihvertfall lettere å skjule blåved. Hva mener (trebåt)folket her om saken? Hva er penest? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Skikkelig treverk skal oljes! Maling er bare noe man benytter for å skjule det som ikke tåler dagens lys . Ville også ha vurdert olje innvendig, hvis ikke treverket ser direkte stygt ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Espen C Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Trebåter skal oljes og lakkes vist de ikke er veldig stygge i treverket og man ikke har noen annen mulighet til og skjule dette, helt klart penest med olja og lakkert treverk (det fins vel ikke noe penere båter en dette) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Enslik sjekte kler vel oljet skrog best etter min mening men bevares det er jo pent malt og da. Oljet er vel kanskje letteste vedlikehold så lenge du kun holder deg til olje. MAlt har jeg aldri prøvd men Perlen kan sikkert si noe om vedlikehold, malingstype etc. Lykke til uansett Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
vivvi Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Hei! Må først få gratulere med flott sjekte Må jo si det at jeg syntes oljet/lakkede trebåter som er virkelig blanke er noe av det vakreste som "tøffer" rundt på fjorden. Jeg hadde aldri tvilt: Owatrol Edelolje! Gir en utrolig blank og flott finish Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vikers Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Har jeg forstått det riktig at ingen av bildene er din sjekte? Legg ut noen bilder av herligheten, så har vi litt bedre grunnlag til å foreta våre "høyst kvalifiserte bestemmelser" Som grunnregel mener jeg vel egentlig det samme som de fleste andre - at tre skal oljes/lakkes, men her spiller det inn hva slags treverk det er. Min Furuholmen som hadde flott furuved i skroget og mahogny for resten fikk olje og lakk over det hele. Dorry`n før det, som hadde massive granplanker med mye kvist, fikk sine gode strøk med maling uten at jeg hadde dårlig følelse av den grunn. Vedlikeholdsmessig er vel en oljet båt det enkleste - matt ned og legg på noen strøk hvert år - lakket/malt må slipes og nye strøk må legges på ved den minste flassing. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
jorhei Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Dersom skroget er pent nok så mener jeg du må olje og lakke dette. Er det absolutt peneste på trebåter. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Platt Svart 23.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2006 Et bilde av snekka: Litt blåved noen steder, men ikke værre enn at det sikkert lar seg pusse vekk. Overtok båten etter en kompis som ikke hadde orket til å pusse den opp. Fikk den for 2.500,- spenn. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Flott snekke!!! Total nedpussing, litt peroksid på blåveden og liter på liter med olje i sprøyta. Avslutt med et strøk eller to med edelolje pr. pensel. Det ville jeg gjort, men heldigvis er vi alle eiere av hver vår båt, og kan egentlig gjøre som vi vil - så om du vil male båten blå (som første bilde), så kan jeg også forstå det og si at det også ser fint ut. Stengene i baugen håper jeg i alle tilfeller du fjerner!!! :lol: Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
tom-ass Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Trebåter er absolutt penest med lakk!! Du finner mange sider om trebåter og behandlingsmetoder på nettet. Her er min trebåtside: http://www.amundsenweb.com/snekka Jeg skal forøvrig ta en stor-shau til våren, så da blir igjen sidene oppdatert! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Belgarath Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Synes skjermsjekter og åpne skal vise treverket på skrog og vindskjerm. Synes derimot det kan bli litt mye likt treverk noen ganger, så hvitmalt innside evt. skott, grønnmalt dørk osv er veldig pent. Den på det første bildet synes jeg så helt nydelig ut, men det første som slår meg er plastbåt når jeg ser malte skrog.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Walter_S Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Det første bildet i innlegg #1 er jo pen - MEN, denne mørkeblåe (marex-blå?) malingen på skroget hever resten av treverk i dekk og skjerm - hvis det er mahogny til en estetisk nytelse. Dine skjermer er ikke mahogny, men furu eller muligens gran? Da blir spørsmålet et helt annet. Oljet / lakket er jo pent, men hvis du ser deg lei på blåved så mal gjerne skroget i hvitt. Behold øverste bordet i skroget + stilken og stevnen i oljet treverk, da blir det en nydelig balanse i malt og oljet. Det er nå min mening....... Av maling så bruker man Shipolin på trebåter! Helt hvitt og blankt. P.S.: Prøv å unngå maling på innerskroget - du kommer HELT sikkert til å angre hvis du gjør det, og det er en helve*** jobb å ombestemme seg. Jeg vet hvor mye jobb det er å skrape maling for å få rent treverk igjen. Har gjort dette EN gang på >>Morild<< - aldri mer! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Platt Svart 23.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2006 Dine skjermer er ikke mahogny, men furu eller muligens gran? Det er nok bildet som lyver litt. Både dekk og vindskjerm er i mahogny. Tok en liten skrapeprøve i dag og furu/gran har ikke den fine røde gløden i seg som det jeg skrapte frem! Takker for innspill. Uansett hva det blir til er det en god skrape/pusse- jobb som ligger foran meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.