Jump to content

Funker små solcellepaneler til vedlikeholdslading?


FENRIKSEN

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en slik:

http://maritim.no/product.aspx?id=20125&am...upkey=006002111

eller kanskje heller denne:

http://maritim.no/product.aspx?id=20126&am...upkey=006002111

.. til å holde batteriet i form gjennom vinteren, slik at jeg slipper å ta ut batteriet + er klar til å pilke småtorsk på kort varsel en fin vinterdag.

 

Forutsetter at batteriet er full-ladet etter bruk, panelet skal kun holde batteriet i alive & kicking gjennom vinteren. Noen som har erfaringer med slike? Kan ikke finne noen tråd om solcelle-småladere.

 

Videre: Et idiotspørsmål, kanskje, men jeg er altså fersk diesel-eier etter å ha faset ut påhengere (for godt, håper jeg): Om jeg fyrer opp motoren (37 hk BMC) og kjører den god og varm en gang i måneden, trenger jeg da å tenke på vinteropplagssmøring (olje i sylinderene og annet dill)? Det er jo ikke mange dagene vi har ekte vinter her vestpå ...

Vil naturligvis sørge for korrekt generelt vedlikehold i perioden.

 

mvh

j

Link to post

Hvis batteriene virkelig er fulladet etter bruk, så trenger de strengt tatt ikke ekstra lading for å greie seg. Og så lite sol som vi har i vinterhalvåret så vill ikke disse panelene gi noe videre lading uansett. Så dette må du nesten vurdere selv, men jeg for min del ser ikke store poenget i et slikt panel. Selvutladingen av batteriene er jo også mindre jo lavere temperaturen er, så du har faktisk mer behov for lading sommerstid...

 

Olje i sylindrene er ikke nødvendig på en dieselmotor. Særlig ikke når den ligger ute hele året, og blir brukt en gang i blant. Har faktisk ikke hørt om noen som har gjort dette i det hele tatt med dieselmotorer, de er så godt beskyttet av dieselen at de ikke setter seg fast uansett. På bensinmotorer derimot, er slik behandling påkrevd.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Enig med Index.

Man bør kanskje minne på at du skulle sjekke om motoren kan overhodet står over vinteren.

Med det peker jeg hovedsakelig i rettning kjøling - vann - is.

Sjekk om det finnes noe som kan fryses, eller om motoren ha ferskvannkjøling som er beskyttet i mot isdanning.

Det samme gjelder også sjøvannspumpen, eksossen, varmeveksler, vannsammler osv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det går bra, kjølingen burde tåle 15-20 kalde. Og ellers er det ikke ferskvannsanlegg i båten. Men burde varmeveksler etc tømmes, eller renner vannet ut pr tyngdekraft når motoren stenges?

Vet evt ikke helt hvordan dette gjøres, kan spørre noen av gamlekarene i bårhavnen ... Det er ikke ofte temperaturen faller under fem minus i området, og da er vel fortsatt sjøvannet mest slush ...?

 

j -

Link to post

Jeg for min del har de siste årene hatt et ut/inne termometer i båten, med uteføleren plassert i motorrommet. På den måten har jeg kunnet følge med på faktisk temperatur i motorrommet gjennom vinteren, og så langt har jeg ikke vært nede på minussiden selv med 12-15 minus på land. Har vel vært nede i to pluss i motorrommet på det kaldeste. Men det kan være en fordel å dekke til ventilasjonsristene på den kaldeste tiden, for å unngå trekk.

 

Man kan jo selvfølgelig tappe ned sjøvannsiden eller konservere med glykol, evt sette på varme, men for min del har ikke dette vært nødvendig ennå. Men jeg vil anbefale deg å følge godt med, særlig første vinteren... Et termometer til noen få tiere kan være en grei investering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Og ellers er det ikke ferskvannsanlegg i båten. Men burde varmeveksler etc tømmes, eller renner vannet ut pr tyngdekraft når motoren stenges?

Det er ikke ofte temperaturen faller under fem minus i området,

Hvis du ikke har ferskvannkjøling så finnes det jo sjøvann også rund omkrings sylindrene, -hodet osv. og sjøvannspumpen (så sant det er en impellerpumpe).

Vanligvis renner dette ikke ut.

Med varmeveksleren og eksoss er det avhengig av hvordan den er montert.

Ofte ligger motoren jo lavere enn vannlinien og i så fall finnes det ofte også en vannsammler nederer enn motoren ligger (for å unngå at kjølevannet i eksossen kan renne eller suges tilbake via ventilene inn i sylindre)).

Jeg er helt enig med det og disse foreslag som Index sa.

Du skulle holde øye med temperaturen i motorrommet i alle fall.

Hvis du gidder så kan du jo (fast-)installere en luftvarmere med thermostat som står på minste trinn, bare for sikkerhets skyld så lenge du ikke ha erfaring med motoren din.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

takker for svar.

Joda motoren har ferskvannskjøling - bowman, varmeveksler montert over blokken. Motoren står i kasse, med sump og litt av blokk under dekksnivå (og under vannlinjen, så vidt jeg huske, dette må jeg må sjekke først). Mht varme: Det er ikke strøm i havnen.... dessverre. Derfor det spørsmålet som startet tråden.

 

mvh

-j

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...