Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Denne Elwaro 33 trawler fant jeg i opplag på Tofte i dag.

Båttypen ble lansert en gang på 80-tallet men ble vel ingen suksess. Det var Kroken båtbyggeri som sto for produksjonen.

 

elwaro_33_trawler_bb_side.jpg

 

 

elkwaro_trwler_styrb._side.jpg

 

Elwaro 33 trawler er bygget etter Europa-typen hvor det er flybridge over hele akterskipet (nesten), og sovelugar i midten forrut.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Gøy at du har tatt bilde av Elwaroen, Astor.

Jeg har sett en slik en gang. Jeg syntes da at den rullet endel og undret meg den gang over at det var ganske stort overbygg i forhold til lengde og bredde på skroget. Hadde vært interessant å ha sett stabilitetsberegninger for båten. Har du noen flere opplysninger om vekt og motorstørrelse? Elwaroen har noen av de ytre klassiske trawler-trekkene: rett akterspeil, sidedører, overdekk, stort fordekk, sidedekk, og ganske høy og rank baug. Når du får deg trawler vil du fort sette pris på sidedekkene (ikke dollbord), hvor du ganske komfortabelt og sikkert kan bevege deg omkring på hele dekket uten fare for å ramle overbord.

Link to post

Denne da Astor, 2,5 mill og 16 knop med 370 hk.

clipper402.jpg

 

clipper403.jpg

 

clipper404.jpg

 

clipper405.jpg

 

clipper401.jpg

 

Du har vel forøvrig vært ombord i en slik og funnet den litt for "Høy".

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Litt for høy "pris". :lol:

Vil helst unngå den bratte trappa bak. Men jeg er virkelig glad i Europatypen. Dette er vel en Clipper. Flott båt som jeg godt hadde klart å trives med.

 

"Glum" har jo en slik trawler. Jeg ble imponert over finishen ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Vil helst unngå den bratte trappa bak.

Jeg kan forsikre deg om at utforming av trappa til overdekket var et viktig krav fra økonomisjefen og sponsoren i familien. Det var ikke få trawlerre som falt fra pga trappeutformingen. Man skal gjerne ha en slik båt også når man har passert de første runde årene, og da er det greit å ha ei trapp som kan forseres. Som ung kan man klatre opp nærmest alle steder, men med stigende alder er det greit å ha brede trappetrinn og vinkling av trappa.

Link to post
Litt for høy "pris". :lol:

Vil helst unngå den bratte trappa bak. Men jeg er virkelig glad i Europatypen. Dette er vel en Clipper. Flott båt som jeg godt hadde klart å trives med.

 

"Glum" har jo en slik trawler. Jeg ble imponert over finishen ombord.

Det er en Clipper 40 ja :yesnod: Vannvittig trearbeider i disse :yesnod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Baltic Trawler 36 blir typemessig ofte kalt Trader av en eller annen grunn. Man kan ikke gå rundt hele båten på en flate. Akterhytten går helt ut i siden, og kan for meg se litt vankelig ut å bevege seg akter når man skal legge til f.eks.

 

Baltic Trawler 36 er en linjelekker båt og sikkert en fantastisk bobåt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det er vel ikke vanlig på båter av den størrelse vi vanligvis forbinder med fritidsbåter, men på større farøt er det ikke uvanlig... Dette ser ut til å være en grei løsning om det blåser mye, da kan en kjøre begge to.... og motsatt om vinden er av den mere behagelige utgaven

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Ja Astor, den satt i "sikringsboksen", her er et bilde tatt på litt større avstand. Den ligger nå båland i Sonskilen, og skal visstnok ha en omfattende ombygging på motorsiden. 50 fot.

 

september2007_458.jpg

Denne lekkerheten lå i kanalen i Moss i hele sommer. Både jeg og kona kikket lenge og vel på den. Vår interesse for GM ble vekket da vi lå ved siden av en 46 Heritage i fjor. I år var vi ombord i nye 47 på messa. Faktisk liker jeg Heritage bedre enn EU. Jeg liker mer kahyttplass og Heritage har jo stor akterkabin.

 

 

Det jeg lurer litt på hvorfor er det slik stor vektforskjell på disse båtene, jeg vet at Selene har drøye 2,5 tonn ballast på sin 53 foter, men det er jo litt igjen før vekten er nede på Benetau'en eller Clipper som ligger i samme løypa (Clipper 40 veier 10 tonn).. Ser vi på en GB 52 så veier den 26 tonn, som er det samme som en Selene 43.. Norhavn ligger i samme vektklasse som Selene... Norhavn 43 veier 25 tonn og 5 veier 36 tonn..

TEst av Nordhavn 43 i MBY forteller om 2,5 cm tykt laminat i bunnen. Det veier nok en del det. Også er alt i skipsstandard - og det veier jo en del ekstra. Man trenger jo ikke å ta hensyn til vekten ved konstruksjonen.

 

Siste nummer av PassageMaker, september 2007,

Hvor i herrens navn får man kjøpt dette bladet på Østlandet? Mine lokale pushere har ikke dette i sitt utvalg. Krise :yesnod:

 

Noen som er i ferd med å kjøpe trawler?

Det er mange her som alltid er i ferd med å kjøpe båt. Kanskje blir det en trawler. Nye GB 41 har alt vi trenger - og litt til. Lurer på hva den kommer til å koste? Er det snakk om 5 eller 6 mill??

Link to post
Faktisk liker jeg Heritage bedre enn EU. Jeg liker mer kahyttplass og Heritage har jo stor akterkabin.

 

Hva eeeer det som har skjedd med deg???? :confused: Ta tempen!!! :eek: Dette kaaaan ikke stemme!!! :lol:

 

 

Hvor i herrens navn får man kjøpt dette bladet på Østlandet? Mine lokale pushere har ikke dette i sitt utvalg. Krise :yesnod:

 

Serriøse båtfolk abbonnerer, vet De :wink: Narvesen pleier å ha det, i alle fall de største butikkene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...