Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

for mange år siden hadde jeg sommerjobb for en kjenning, tre uker til ende i tre år foresto jeg nødvendig båtpuss og vedlikehold. Dette var en båt på 46fot og ble av eieren kalt for "Scanbanker". Jeg har i ettertid aldri sett denne typebetegnelsen igjen, men mener å ha sett båten i Oslofjorden (rød stripe langs siden). Noen som vet hva slags merke dette kan ha vært?

 

PS ligner veldig på båten til "Giver".

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

4900 liter x kr. 8 = kroner 32000.00 for full tank. Litt av en flybilett.

 

Er det gæærn't å ha store tanker også nå da.

De fleste Trawlerene jeg har kikket på 38"-40" har tanker på 12-1500ltr.

Tankbil på høsten. rimligste måten å få fuel på.

Da har du diesel mest sansynlig for hele sommeren. Og slipper F.eks å måtte fylle til 13,10 i Havstensund.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Er det gæærn't å ha store tanker også nå da.
De fleste Trawlerene jeg har kikket på 38"-40" har tanker på 12-1500ltr.
Tankbil på høsten. rimligste måten å få fuel på.
Da har du diesel mest sansynlig for hele sommeren. Og slipper F.eks å måtte fylle til 13,10 i Havstensund.


Helt enig! Greit å fylle en gang i året. Snakket med Giver. Han hadde en fylling i året han også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da kan du ikke bruke varmeapparatet mye Mulligan... jeg bruker en 8-10 liter diesel i døgnet bare med Mikunien på våren og høsten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal jeg få skallebank nå igjen. 8 kroner el. 6 kroner literen så så jeg for meg, at tur bort fra steinrøysa, oss mere båtvante brukere, ville 4 - 5000 liter bli pokker så mye utgifter. En skal muligens returnere også. 1500 nm legger en jo fort bak seg og så vidt meg bekjent er fram og tilbake dobbelt så langt. Om en har råd til båten så har en råd til full tank... Ikke alle er like heldig som givern var med sitt kjøp. Nei. Jeg får holde meg til laknene. De koster jo også noe over tid. Men når sant skal sies ble jeg fristet mot GB-båt....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Denne trawleren lå tilsalgs i Stavanger i vinter. Tok bilde av den når vi var borte på eksamen i D5L i januar. Litt grønn mose på dekket og litt slitt. Husker ikke helt prisen.

Hei

En runde med oxalsyre (f.eks. Hempel Teakrens) og grønnalgene er vekk.

Syren fåes også kjøpt på apoteket.

Vedlikeholdvask med gammeldags grønnsåpe.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Dette var en båt på 46fot og ble av eieren kalt for "Scanbanker". Jeg har i ettertid aldri sett denne typebetegnelsen igjen, men mener å ha sett båten i Oslofjorden (rød stripe langs siden).

 

Det kan ha vore "Stauper" med akterdekk like stort som ei håndballbane og akterkabin på størrelse med ein dobbelgarasje.

Eigaren kalte han ein Scanbanker, og eg trur han var bygd nede i Asia's svar på Orust.

Vi vurderte denne når den var for salg for 5-6 år sidan og eg hadde mykje info liggande på ein laptop som seinare krasja.

Har heller aldri sett Scanbanker igjen.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt prisen.

 

trawlerstavgr.jpg

Mener prisen var 1,4....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

trawlerstavgr.jpg

 

Er det noen synspunkter på om det er "vakkert" med davitere på en trawler? (Ikke spørsmål om "praktisk"). Jeg har studert dette ganske inngående på endel amerikanske trawlere i forbindelse med vurdering av om dette skulle bli aktuelt på egen fritidsbåt.

 

Er det noen synspunkter på vannlinjen til denne trawleren: er den for høy, passe eller for lav?

Link to post
Share on other sites

Er det noen synspunkter på om det er "vakkert" med davitere på en trawler? (Ikke spørsmål om "praktisk"). Jeg har studert dette ganske inngående på endel amerikanske trawlere i forbindelse med vurdering av om dette skulle bli aktuelt på egen fritidsbåt.

 

Er det noen synspunkter på vannlinjen til denne trawleren: er den for høy, passe eller for lav?

 

Jeg syntes det er en vakker båt, linjemessig. Personlig ønsker jeg meg et noe større overbygg. Ikke mye større, men litt.

Daviter på en såpass stor båt hvor man oftere enn på mindre båter, bruker akterenden mot kai, ville jeg aldri hatt jolla der. Den blir rett og slett i veien. En "vogge" på akterhytta til å sette jolla i ville vært best. Men da er man avhegig av mast og kran. Denne trawleren har en mindre mast som passer denne linjebåten ganske fint. Og vakkert er det ikke med jolle i davitene akter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes ikke daviterne var direkte kledelig for denne båten, men dette med smaken og hva en synes er flott er jo gjerne litt subjektivt. Utover dette så har vel båten et tradisjonelt trawler skorg og en hytteløsning som mange trwalere andre har... hvorvidt man liker det eller ikke er jo en smakssak det som alt annet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne var strøken, Clipper 34+3

 

86_-1265834175.jpg

 

Blir kanskje noe kort til den høye masten? Og kun 1 motor....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har sett at mange Marin Trader båter har blå stripe på overbygget.

 

f.eks denn. En 38 foter av Sun deck typen

marine_trader_38_110000_88_mod.jpg

 

Sundeck variantene er den typen som jeg har falt for. Etter min menig max utnyttelse av plassen man har.

Gedigen master cabin akterut. salong ,gjestecabin forut, stor flybridge og sundeck med tak. Lett på legge ei kalseje rundt og få en "uteplass inne"

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...