Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg mener også å huske at det er en Van Der Valk. Jeg møtte denne (eller en tilsvarende båt) i Strømstad primo august i år. Den ble seilt fra området omkring Lübeck via Danmark - Sverige (vestkysten) Oslofjorden - nedover mot sørlandet - deretter over til Danmark og ned til Tyskalnd som en slangs rundreise hvor det stadig kom ombord nye mannskap. Jeg hadde en lang prat med en av "eierne"/"leierne". Det er vel ikke korrekt å kalle dette en trwaler dersom man legger til grunn utforming av baugparti, akterparti, dekksløsninger og salongløsninger. Det er vel mer riktig å kalle den en yacht ?

Link to post
Share on other sites

Swansong, som er båten avbildet på de bildene er en fin båt til å mangle rigg.

Båten er en Win van der valk, og er i finsk eie.

Er faktisk en båt som brukes til utleie..

 

Den har vært i Oslo siden Juni, ensom og forlatt..

 

Er usikker på om det er en 18,6 eller 19-meters variant.. men en av delene må det være.

Link to post
Share on other sites

Er også dette en Clipper? Eller er det blå beltet på overdekket og den tilbaketrukne masta kjenetegnet på en helt annen type trawler? Jeg synes den går fint i vannet. Synes baugbølgen er vakker.

 

 

Det er en CHB 45

 

CHB = Clipper

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva med denne, må jo være utrolig mye båt for pengene? Hva er hovedulempen med stålbåt?

 

Spørsmålet er om det er noen ulemper med stål vs. plast/tre. Det er bare en annen måte å behandle/vedlikeholde den på. Noen vil hevde at stålbåter ruster, og det er tilfelle hvis de ikke er skikkelig bygd og vedlikeholdt. Men på den annen side---man slipper bekymringen med plastpest, vannintrengning, sprekker i laminatet og råte. Men det faktum at mange er skeptiske til stålbåter, gjør at du får mye båt for pengene, hvis du finner et bra eksemplar. Og en "ulempe" er det vel heller ikke at de gjerne kan ligge ute hele året selvom isen skulle legge seg, og på den måten forlenge sesongen betraktelig, forutsatt at man har en god varmer ombord. Selv har jeg Webasto+Dickinson oljeovn og kan nyte en og annen vinterdag på sjøen.

Eksemplaret du henviser til ser veldig bra og innbydende ut :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Er sugen på en GB 42 som er bygget i tre. (teak) Det er først og fremst prisen som er lokkende. Mye nytt og totalrenovert i siste år. Ulempen er jo når en gang skal selge. Tungsolgt. Men så er det igjen prisen som avgjør.

 

Satt å funderte på hvordan man får maling til å feste seg på teak. Ser jo at dette ikke er noe problem, men allikevel.

 

Foreløbig er dette en tanke, men man vet aldri.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk dere med dere en lekkerbisken jeg postet tidligere i sommer?

Bildet tatt mellom Stavanger og Egersund: motorbåten for nordgående.

 

Aner ikke hva det er for slags merke e.l., men flott synes jeg den var

 

Ser ut som en som lå her på Aker Brygge en stund, husker ikke om det var i år elleri fjor, men tror muligens den var her både da og i år..

Fin skute, men alt for stor for singlehanded sailing.

Link to post
Share on other sites

En aksling med skjøt?

:yesnod::yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først en liten sak, på den ene siden av kjølen har traleren 3 jordingsplater op på den andre siden en. Astor fåt mye å kose seg med...Her de tre:

 

baat17sept4.jpg

 

Med dette bildet kan nvel ingen trawlereiere/interessert ta feil av typen:

 

 

baat17sept5.jpg

 

 

 

To ankre slett ikke vesrt, men hva er det spesifikke kjennetegnet på denne trawleren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...