Skipper Worse Startet 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2006 Med henvisning til flere pågående tråder om den varslete dieselavgiften er det betimelig å se hvor mye Baatplassens medlemmer kommer til å bidra med ekstra i statskassen neste år. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 He-he, solgte båten i våres, og har kjøpt gravemaskin, som foreløpig går på avgiftsfritt... så mitt alternativ i pollen ble det siste. ...men det var vel ikke uventet, dette her med litt flere avgifter. Vi får det vi velger M/Y Ellen Marie . www.g-mt.no Link to post
bliss X Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Fornuftig med en poll. Ikke tillatt å jukse :nono: Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 er det lov å kjøpe inn 1000 l å bruke i senere tid? Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 He-he, solgte båten i våres, og har kjøpt gravemaskin,..................M/Y Ellen Marie skrattar best som skrattar sist........her i Sverige går även gravemaskiner på hvit diesel...... (endast anleggsutstyr som fast stasjonert går på röd, en mobilkross ex skall ha hvit!) tror det blev förbjudet her 1995 att ha grön diesel i båten, som övriga eu-länder................. (några länder fick dispens, England (dispensen går ut nu til årskiftet) sen tror jag det bare er Holland eller Belgien som oxo har dispens för viss tid........ O så NORGE.....stå på er S/Y Gunga Din Link to post
Ubåtfender Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 er det lov å kjøpe inn 1000 l å bruke i senere tid? Når avgiften kom for biler måtte du søke/ gi beskjed til biltilsynet om at du hadde dette på tanken for å unngå bøter, (da 1000kr literen.) bloggen min Link to post
Suzuki Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Når avgiften kom for biler måtte du søke/ gi beskjed til biltilsynet om at du hadde dette på tanken for å unngå bøter, (da 1000kr literen.) Dette er det værste tullet jeg har hørt hittil i debatten. Når kilometeravgift var istedetfor avgifter på drivstoffet direkte, var all diesel " blank ". Når omleggingen kom, ble den avgifts"frie" varianten merket med fargestoff. Først rød,senere grønn. Det var helt vanlig å hamstre opp en haug diesel, da omleggingen skulle komme. Hjemme kjøpte vi vel etpartusen liter, naboen var kakse,og fyllte 2o ooo liter på jordtank. Suzuki No boat needed.. Link to post
Espen C Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Husk at den avgiftsfrie Dieselen fortsatt vil bli solgt til landbruk og maskiner så det er jo fult mulig og bære denne på kanner til båten kan ikke tenke meg at det vil bli noen kontroller av båter på vannet det har de vel ikke råd til Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Fin tråd og poll! Khamsinen har tilbakelagt ca. 1.800 nm denne sessongen godt fordelt mellom eieren og meg. Snittforbruket er på ca 2 l/nm som gir ett sessongforbruk på ca. 3.600 liter. Det meste av disse 3.600 literen er fyllt fra tankbil till en pris av 6,70 kr/l. I kroner blir det da 24.120,- I og med at det å fylle fyringsolje fra tankbil ikke vil være lovlig til neste år, og sett at det da vil bunkres fra den lokale marinaen som i år tar 8,99 kr/l for "avgiftsfri". Beholder han dagens avanse, vil prisen til neste år bli 12,75 kr/l. Regnestykket for neste år forutsatt samme bruk vil da se slik ut: 3.600 liter x 12,75 kr/l = 45.900,- -en økning på 21.780,- eller ca. 93% Pratet med eieren av Khamsinen isted og han sa han synes denne veiavgiften på båtdieselen prinsippielt sett var "bak mål" da den rammer de svake og vanlige familier mest (Det han egentlig sa egner seg ikke på trykk ). Personelig brydde han seg ikke, da årlige drivstoff utgifter på båten for hans del kan regnes i promille av inntekt. Redigert 9.Oktober.2006 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Ubåtfender Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Når omleggingen kom, ble den avgifts"frie" varianten merket med fargestoff. Først rød,senere grønn.Det var helt vanlig å hamstre opp en haug diesel, da omleggingen skulle komme. Hjemme kjøpte vi vel etpartusen liter, naboen var kakse,og fyllte 2o ooo liter på jordtank. Suzuki Så når du kjørte med rød diesel inn i det røde diesel året fikk du ikke bot for avgiftsfri diesel på en bil som skulle kjøres på avgiftsbelagt diesel, ble du ikke bøtelagt. Kjørte du med avgifts fri diesel på en bil som skulle ha avgiftsbelagt diesel, var det og er det bøter å få uansett farge, rød, grønn eller neonfarge :nono: Redigert 9.Oktober.2006 av Ubåtfender (see edit history) bloggen min Link to post
Suzuki Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Dieselen var ikke rød. Den BLE rød, når km. avgiften forsvandt. Altså var diesel hamstret før XX.XX.XXXX avgifstfri, selv om den ikke var merket med fargestoff. Suzuki No boat needed.. Link to post
Ubåtfender Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Dieselen var ikke rød. Den BLE rød, når km. avgiften forsvandt. Altså var diesel hamstret før XX.XX.XXXX avgifstfri, selv om den ikke var merket med fargestoff. Suzuki Men i år er den rød i fjord var den grønn, og de godtar vel ikke det neste år noen av fargene fordi den er aavgiftsfri. Og da var spml??????? er det lov å kjøpe inn 1000 l å bruke i senere tid? Konsekvensene er fortsatt 1000kr pr liter du har på tanken av avgiftsfri diesel med mindre du kan dokkumentere noe annet for myndighetene. bloggen min Link to post
Ben Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Ja,ja annet var vel ikke å vente. I det minste behandles bensin- og dieselkundene likt. Skal alltids klare noen ekstra kroner til diesel, men litt surt blir det. Ben Link to post
Poseidon Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Jeg tillater meg aa tro at fartöyer med godkjennelse fra Riksantikvaren som "Verneverdig skip" fortsatt vil faa refusjon av alle avgifter knyttet til drivstoff, smöroljer, ström, kull, etc . . . Dermed kan vi muligens se for oss en sterk ökning i interessen for aa drive med fartöyvern ihht antikvariske prinsipper Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Har sendt mail til stortingsgruppen i AP og bedt om svar på nøyaktig økning pr liter. Har også spurt om det er vanlig blank diesel som da kun blir lovlig til båtbruk, og om hvordan de med fulle tanker med farget drivstoff isåfall skal forholde seg til våren.Svar blir satt inn i denne tråden. Link to post
Hebbe Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Husk at den avgiftsfrie Dieselen fortsatt vil bli solgt til landbruk og maskiner så det er jo fult mulig og bære denne på kanner til båten kan ikke tenke meg at det vil bli noen kontroller av båter på vannet det har de vel ikke råd til Med bøter som ligner på de en får med å kjøre avgiftsfri diesel på bil vil jeg tro de aller fleste vil velge avgiftsbelakt diesel. Tror nok tollvesnet vil finne det "lønnsomt" med en kontroll eller to da...... Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Dieselen må gjerne bli fiolett for min del - avgiftsfritak har samme virkning som mva-nedsettelse på matvarer- hvem tar differansen? Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Nå har jeg spytta inn i statskassen 13.000 kroner i fartsbøter de siste året, fordi jeg ikke hadde båten på vannet og kunne benytte den isteden for bil/MC. Når jeg nå skal få ferdig reparert motoren (etter 2-3 år på land) som sikkert bruker 35-40 liter diesel i timen så blir det altså lagt på en fet avgift på denne. Når skal rettferdigheten seire for en stakkars enslig med inntekt i kvartmillionklassen ??? Hurra for de rødgrønne! Redigert 9.Oktober.2006 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jan Rune Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Men i år er den rød i fjord var den grønn, og de godtar vel ikke det neste år noen av fargene fordi den er aavgiftsfri. I tråd med de politiske viderverdighetene omkring dieselavgiften må selvfølgelig dieselfargen bli RØD-GRØNN fra 1.1.07 Jan Rune Link to post
Sjøtummel Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) kan ikke tenke meg at det vil bli noen kontroller av båter på vannet det har de vel ikke råd til Det blir nok relativt lønnsomme kontroller. Kan tenke meg at det ikke gjøres noe de første månedene, og deretter blir du ilagt dobbel avgift basert på at du har jukset en hel sesong. En stor del av økningen for min båt blir fyring med diesel om vinteren, og det er fristende å sette inn en ekstra vintertank for farget fyrignsdiesel. Redigert 9.Oktober.2006 av Sjøtummel (see edit history) Link to post
Hydrox Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Rød, blå, grønn eller lilla, skal nok klare å lure dem.. ;) La dem bare komme å teste... Jeg kommer til å kjøre avgiftsfri så lenge dem er mulig å fremskaffe... Link to post
Astor Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 For oss som bor i Drøbak/Sætre-området blir det galskap å finne på å bunkre rød diesel når vi vet at tollbåten ligger i Drøbaksundet å kurer. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 (redigert) Kanskje man bør installere en tank til, en stikkprøvetank med lovelig diesel for kontroller Redigert 10.Oktober.2006 av bastard30000 (see edit history) Link to post
Hebbe Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 ...........og det er fristende å sette inn en ekstra vintertank for farget fyrignsdiesel. Rød, blå, grønn eller lilla, skal nok klare å lure dem.. ;) La dem bare komme å teste... Jeg kommer til å kjøre avgiftsfri så lenge dem er mulig å fremskaffe... Tror dere virkelig at avgiftspolitiet er så dumme at de ikke skjønner at de blir lurt. Tror dere virklelig at enkelte elementer innenfor lastebilnæringa ikke har forsøkt med avgifts lurerier siden "ordningen" med vanlig avgiftsbelakt diesel ble innført seint på 80-tallet. Er helt sikker på at en ikke klarer å lure de, og klarer en det en gang så blir en tatt neste gang. Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 I og med at det å fylle fyringsolje fra tankbil ikke vil være lovlig til neste år, og sett at det da vil bunkres fra den lokale marinaen som i år tar 8,99 kr/l for "avgiftsfri". Til sammenligning kostet igår diesel på Shell i Heggedal, Asker kr.8,89! Med mindre ord mindre enn den avgiftsfrie, kanskje ikke økning blir like stor som fryktet? Dieselen må gjerne bli fiolett for min del - avgiftsfritak har samme virkning som mva-nedsettelse på matvarer- hvem tar differansen? Et trøstens ord er vel da at moms (ikke mva) på matvarer går opp? Ikke like stort engasjement rundt den prisøkningen - spiser ikke folk med dieselmotor? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn