Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgiften: Hva betyr den for deg?


Skipper Worse

Dieselavgiften: Hva betyr den for deg??  

472 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Leste artikkelen om Mercruiser sin lille.... men det er jo greit å vise litt edruelighet også for de som skriver en slik artikkel... men å betale 14000 kroner for vinterkonservering av denne motoren er vel litt "overkill" i allefall om er utstyrt med et normaltantall tommeltotter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et trøstens ord er vel da at moms (ikke mva) på matvarer går opp? Ikke like stort engasjement rundt den prisøkningen - spiser ikke folk med dieselmotor? :drink:

Nå er det vel ingen, selv ikke de "fattigste" barnefamiliene som ikke klarer 2 prosents økning på matvarer. F.eks melk opp 20 øre, brød opp 7 øre, ikke noe store summer akkurat.

 

 

Blir en liten forsjell fra en drivstoff økning på 30-50 %

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen, selv ikke de "fattigste" barnefamiliene som ikke klarer 2 prosents økning på matvarer. F.eks melk opp 20 øre, brød opp 7 øre, ikke noe store summer akkurat.

Blir en liten forsjell fra en drivstoff økning på 30-50 %

 

Hvis vi sier at en barnefamilie bruker for 10000 i måneden i mat så vil 2% økning bli 200,- per måned eller 2.400 per år som er omtrent et samme som prisøkningen på 6/700 liter diesel. Det er da forutsatt at hele avgiftsøkningen de facto kommer på pumpeprisen.

 

Så får du, jeg og alle andre mene hva vi vil om hva som er viktigst/riktigst av avgiftsøkning på diesel til fritidsbåter eller mat!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning kostet igår diesel på Shell i Heggedal, Asker kr.8,89! Med mindre ord mindre enn den avgiftsfrie, kanskje ikke økning blir like stor som fryktet?

Det forutsetter vel at marinaene får såpass økning i omsetningen at de kan ta mindre avanse. :fishing:

 

Jeg ser for meg at en del båteiere i de strøkene av landet hvor marinaene tar seg godt betalt kommer til å bruke litt tid og krefter på å hente diesel selv fra en billigere stasjon inne på land. :smiley: Litt mer arbeid, men stort sett samme pris som før.

 

Et trøstens ord er vel da at moms (ikke mva) på matvarer går opp? Ikke like stort engasjement rundt den prisøkningen - spiser ikke folk med dieselmotor?

Folk med dieselmotor fisker maten sin selv. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En liten anmodning jolo; ikke skriv alt du føler, når du føler det! Det er greit å være sint, det er greit å være uenig, men det er også greit å ha litt respekt for at andre kan være av en annen mening enn deg!

 

Tror det også kan være greit å huske på at et argument blir ikke bedre, ei heller lyttet mere til ved å hele tiden kaste "skitt" på andres innlegg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en slik person som passer meget godt inn i jolo sin skadefryd og misunnelses argumenter.. Hvofor det... jo fordi jeg ikke ser noen god grunn til at en fritidsbåt skal være unntatt avgifter som andre fritridskjøretøyer som f.eks bilen er er... Jeg er vel nødt til å definere bilen jeg bruker som fritidsbil siden jeg ikke nytter den i næringsøyemed.... men kun til og fra butikken, jobben eller kjører ungene hit og dit..

 

Jeg mener at det mye mere fornuftig at vi jobber for å fjerne alle særavgifter som er lagt på f.eks drivstoff, sukker, sjokolade, alkohol, tobakk, strøm osv. Det burde rekke at vi betaler moms etter min mening...men fremdeles så ser jeg ikke noen gode argumenter for hvorfor drivstoff til fritidsbruk skal være unntatt avgift som pålegges for fritidsbruk av bilen blant annet....

 

Så siden denne avgiftsøkningen vil påvirke min økonomi i negativ retning så er jeg sikkert både misunnelig og ikke misnt lider av skadefryd :rolleyes: ..... men er ikke helt sikker på hva jeg er misunnelig på ennå... men finner det nok ut etterhvert :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en slik person som passer meget godt inn i jolo sin skadefryd og misunnelses argumenter..

 

Så siden denne avgiftsøkningen vil påvirke min økonomi i negativ retning så er jeg sikkert både misunnelig og ikke misnt lider av skadefryd :rolleyes: ..... men er ikke helt sikker på hva jeg er misunnelig på ennå... men finner det nok ut etterhvert :wink:

Misunnelig eller ikke, denne avgiften rammer vel ikke deg særlig hardt.

Det er vel ikke til å leve med at noen slipper unna med mindre avgifter enn andre?

Link to post
Share on other sites

Konsekvensene er fortsatt 1000kr pr liter du har på tanken av avgiftsfri diesel med mindre du kan dokkumentere noe annet for myndighetene.

 

Tullprat igjen..

Avgiften beregnes etter faste satser, ut fra tillatt totalvekt på kjøretøyet.

Bøtene er ganske drøye, for personbil er det vel 20000 første gang, dobbelt for lastebil mener jeg.

 

Jeg skal aldri ha en milliliter fullavgiftsdiesel på tanken min, hverken på bil eller båt!

(Jess, jeg har bil som lovlig kjører på avgiftsfri, så snart jeg får på plass dieselmaskina)

Link to post
Share on other sites

Om noen inbiller seg at det er et miljø tiltak kan en glemme det. Kommer ikke til å kjøre mindre om dieselen blir dyrere. Skal heller kjøre mer. :lol:

 

Konsekvensene tar eg senere. En plass må eg finne mer peng til diesel. Det blir svart arbeid i første ferie uke til diesel. Sånn må det bli. :eek:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...