Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgiften: Hva betyr den for deg?


Skipper Worse

Dieselavgiften: Hva betyr den for deg??  

472 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

...... må jeg ha over 300 timer med min Sabb G før jeg passerer en merkostnad på 1000 kroner.

Så har du også en skikkelig "sparebøsse" av en motor da......... :yesnod: Den er avgiftstilpasset!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt brev til Halvorsen og fortalt henne at jeg er skuffet over henne og at hun ikke får min stemme neste gang. Jeg synes alle som er enig i at dieselavgiften ødelegger putre-morroa for fritidsbåtfolket som holder liv i røra langs norskekysten generelt bør sende henne en mail og fortelle henne hvor skapet skal stå.

 

kristin.halvorsen@fin.dep.no

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jammen....skapet mitt står jo der det skal stå? :confused:

 

Hørte forresten KH snakket om at hu var så dritlei av å se på CBC-dekket til Worse, så nå er det en "Maritim Blondineavgift" på gang også. :nonod:

 

Hva den dama finner på.....

 

 

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du får sagt det Astor. Og du har naturligvis helt rett. Båtlivet er rekreasjon. Personlig syns jeg denne avgiftsøkningen er er skudd i blinde, men for egen del så kan jeg bare si at om det bidrar til at folk igjen kan reoppdage snekkelivets gleder så har den jo noe ved seg :flag:

 

Når det er sagt, så er jeg på prinsipielt grunnlagt uenig i økningen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Vi vet alle at båtliv er rekreasjon for folk flest. Hvordan tror dere det går hvis båten og bruken av den blir redusert pga. en unødvendig avgift?

 

Har vi ikke gærne mennesker nok i dette landet?

 

Båtliv er balsam for sjelen.

 

Tiltredes, tiltredes og atter tiltredes.

 

Snekka er det eneste som holder meg på den riktige sida av galskapen, båtgalskapen altså. :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at båtfolket har langt viktigere saker å kjempe for en å opprettholde retten til redusert avgift på fuel. Sikkerhet, tilgjengelighet (småbåthavner og tillrettelegging for båtanløp av rekreasjonsområder på land), forbedring av regelverket som reduserer gnissningene mellom forskjelig type bruk av sjøen, etc.

Link to post
Share on other sites

Det er jo allmenn kjent at Norge kanskje er verdens rikeste land, ihvertfall ett av de rikeste. Skulle da bare mangle at vi som har brukt mye av sparepengene på båt ikke kan bidra med noen ekstra kroner til en allerede vellfylt statskasse! Staten har jo lagt alt til rette for oss slik at vi får lett tilgang til rimelige båtplasser og det er flust av rekreasjonsmuligheter som skyldes statens innsats... Særlig på Østlandet nyter vi godt av alle de kronene som vi båtfolk betaler til felleskassen. Ikke noe å si på tilgangen til rimelige båtplasser her...

 

Momsen og andre avgifter som er tillagt båt, utstyr og drivstoff er jo slett ikke all verden. Det blir jo ikke så mange kronene av det. På en normalt utstyrt familiebåt til en mill. blir det jo kanskje bare 250.000,- i moms + noen lapper ekstra i mva. på drivstoff og andre ting. Vi vanlige familiefolk med behov for en familiebåt, for neste generasjon som skal betale pensjonene for oss 'gamlinger', må da vel kunne presses ytterligere slik at vi kanskje blir skremt fra å drive med slike fritidssysler for seg selv og familien. Kanskje bedre å slenge tiltaksløst rundt i gatene enn å lære dem sjøvett og bli glad i kystkultur og vår fantastiske skjærgård.

 

Skjønne politikken den som kan :nonod:

 

 

Psst: Godt å få ut litt 'elendighet' :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at båtfolket har langt viktigere saker å kjempe for en å opprettholde retten til redusert avgift på fuel. Sikkerhet, tilgjengelighet (småbåthavner og tillrettelegging for båtanløp av rekreasjonsområder på land), forbedring av regelverket som reduserer gnissningene mellom forskjelig type bruk av sjøen, etc.

 

Det har du helt rett i, men vi får ta slag for slag og ikke hele krigen på en gang. Nå står dieselslaget så tar vi de andre etter tur. Det du nevner her er svært viktige faktorer for et helhetlig båtliv, det hjelper ikke med billig diesel hvis en ikke får båtplass. En del av disse oppgavene er kommunale og et er en del kommuner som jobber bra med det allerede. Dette blir kanskje mer en lokal greie....men vi støtter deg i din kamp selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Prispåslag på 3.24 kr betyr en pris på tett oppunder 11.-kr literen av dieselpushern i Sandefjord. Da tror jeg det blir Harrytur med båten til neste år også. Og handelslekasjen øker: Svensk diesel kostet i sommer ca 12.- kr ganget opp med en kurs på 0.85 for å ta i litt. Det skulle bli 10.20kr og svensken er flink til å få ned kroneverdien sin til juni juli vært år ,så det kan hende den blir enda rimligere også.Var det 20 mil. staten skulle ha inn på økte avgifter?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Svensk diesel kostet i sommer ca 12.- kr ganget opp med en kurs på 0.85 for å ta i litt.

Ehem - du må nok ta i en anelse mer for etterhvert som oljeprisen synker nå så svekkes også NOK. De siste ukene har NOK/SEK ligget på rundt 0,90 i spot markedet, i dag endte den på 0,91. Og når vi hander da er vi kanskje heldige om vi får 0,93 av banken vår

 

Men dieselprisen synker jo også da pga lavere oljepris - men det er ofte ganske likt i begge land

Link to post
Share on other sites

de som har litt gamle motorer kan jo vaske ut dieselen med parafin det har ingen tenkt på

 

Ehemm... Det er fargetilsetning i parafinen også! Så denne muligheten har myndighetene tenkt på for lenge siden! Den var fargeløs det første året eller så etter at avgiftsfri diesel fikk farge, men så fulgte også denne etter. Så den muligheten fungerer nok ikke lenger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...