Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgiften: Hva betyr den for deg?


Skipper Worse

Dieselavgiften: Hva betyr den for deg??  

472 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har skrevet til KNBF og bedt om deres synspunkter på en evt. underskriftskampanje med kopi til de to aktuelle stortingsgruppene. Håper på svar som så klart blir delt med dere.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hva det betyr for meg i kroner og ører er jeg litt usikker på - har nemlig skiftet båt og mangler pålitelig historikk.

 

I hele 2005 logget jeg 618 motortimer. Da hadde jeg er skikkelig "sparebøsse" av en dieselmotor. En Sabb 1-syl. 10hk G-modell. Var dessuten uten båt i august-måned. Har fyllt 293 liter diesel i denne perioden + 64 liter til refleks-ovnen da......

 

Har nå en 23' plastnekke med en 2-syl. Sabb 2H (18hk) og er usikker på forbruk i forhold til tidligere. Har derfor ganget opp fjorårets forbruk med 1,5 og tenker jeg kommer til å "svi av" :wink: hele 440 liter med diesel + samme antall til varme ombord = 504 liter + en måned ekstra (august) det blir 560 liter.

 

Dette betyr for meg en økning på kr 2.060,- (det var akkurat den VHF'en som jeg mangler og trenger!) :headbang:

 

Nei-vel, ikke det helt store, vil mange si - men, for meg (som pensjonist) så betyr denne økningen antageligvis en utsettelse av et-eller-annet innkjøp.

 

Det er jo slik at alt går opp - litt av gangen - hvert år - og man venner seg til det, gradvis. Tar du den, så tar du den......

 

Det som imidlertid er poenget er at denne økningen av dieselprisen føles - for meg - som et overgrep.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det burde de ikke være etter min mening, for når man ser på gjennomsnitlig antall motortimer på seilbåter nå for tiden så er det meget høyt. Slett ikke uvanlig at en del av disse båtene går 200 timer for motor i sesongen. De drar jo på like lange turer som oss, men de bruker jo mye lengre tid. Og seile gjør man jo ikke så ofte når man er hele familien på tur

Link to post
Share on other sites

uinteressert i saken

Seilere har da vist stor interesse for hekkbølger tidligere. :rolleyes:

 

Selvsagt er KNBF langt mer interessert i denne saken, men er KNBF den eneste landsdekkende organisasjonen for båtfolk i Norge? :wink:

 

Som bitteliten påpeker er det en del turseilere i som går en del timer for motor i løpet av året. Helt uinteresserte er nok ikke seilerne, men dette er nok ikke den største utgiftsposten for flertallet av NSFs 25.000 medlemmer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men dette er nok ikke den største utgiftsposten for flertallet av NSFs 25.000 medlemmer.

Det skal du ikke være så sikker på egentlig om vi ser bort fra nye seil da :wink: For en hel del av disse nye seilerne går veldig mye for motor. Det er slett ikke uvanlig med 200 timer i sesongen på en Bavaria har jeg hørt fra Bavaria eiere

Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke være så sikker på egentlig om vi ser bort fra nye seil da :wink: For en hel del av disse nye seilerne går veldig mye for motor. Det er slett ikke uvanlig med 200 timer i sesongen på en Bavaria har jeg hørt fra Bavaria eiere

 

Nei, ikke vri denne til en Bavaria diskusjon også da. :lol: .

 

OK som Bavaria innehaver kan jeg godt innrømme, hvis vi har en målsettning om å gå til ett sted

i løpet av dagen og vinden inn rett forut, kan godt slå ett par slag. Men gidder ikke høre på att

barna mener vi ikke kommer forover. Da starter vi D6 i kjellern, eller D2?. Blåser det 2-3 sek,

startes også Jern-genoan.

 

Men forøvrig har meninger om avgifter også, hva som er "godkjente" eller ei. Er jo tve-kjønnet,

liker både motor og seilbåter, for tiden er seil stort, og motorbåt smått.

 

Men hvis avgiftøkning, vil den som sydvesten skrev tilsi rundt 800-1000,-

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den tyngste børen å bære blir nok ikke tyngende dieselpriser, men mange bører me fulle dieselkanner.

 

Hørte på NRK Rogaland i dag at det vil koste mye å anlegge ekstra pumper for fargeløs diesel ved bunkringsanleggene. Gjett om marinahaiene på sør-og østlandet kommer til å bruke dette som et vikarierende motiv for sine kommende ågerpriser.

 

Jeg er nå faktisk mer bekymret for at ryggen min vil få en knekk heller en økonomien. I mitt nærområde får man bunkret direkte til båt kun fra bunkringsstasjoner og fiskemottak. De vil kanskje komme til å prioritere yrkesfiskere. Dette bekymrer meg faktisk. Skal jeg bli tvunget til å kjøre diesel i fat på henger? :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Olpi - det er kort vei til Sverige. Jeg kommer til å bunkre der. Jeg har irritert meg grønn over de høye prisene på Kambo Marina i sommer uten å gidde å gjøre annet enn å betale med kredittkort slik at eieren der kan irritere seg over de 2-4% kredittkortselskapet tar i gebry. Barnslig men deilig syntes jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke rart i det hele tatt, husk at alle med bensinmotor kommer i kategorien 0-1000.... :wink:
Vet ikke med andre, men jeg klikket "vil ikke delta vis meg resultatene"

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Håper Bunkersservice som normalt ligger ved Isegran også vil fylle opp med vanlig diesel hvis det er det som blir lov. For ham går det sikkert greit siden han har flere bunkersbåter. Den som ligger ved Isegran er til for lystbåter.

Han har en bra pris også, og den blir sikkert bra selv selv om fargen forsvinner. Dvs minst en krone rimligere enn de rimligste marinaer på Østlandet.

 

Hvis ikke så er jo veien kort til Strømstad, og da handler man jo rikelig med annet også :yesnod:

De gjør det liksom bare mer lønnsomt å bli Harry-gutt de i regejeringskontorene :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke vri denne til en Bavaria diskusjon også da. :lol:

For sent... :discuss::boxing:

 

Nå vet jeg ikke hvor stor del av NSF som er turseilere som starter jerngenoaen for et godt ord, eller for den saks skyld hvor mange bavarister som er medlemmer av NSF.

 

Jeg dror jeg dekket inn de økte dieselutgiftene neste år på en ekstra pruting på seilinnkjøp denne høsten. Et optimistisk anslag for årlige seilutgifter er 10 ganger større enn det jeg kommer til å bruke i diesel til motor og webasto. Havneleie ser ut til å koste mer enn avskrivningen på seil og rigg. Kort sagt, diesel er en liten del av mitt seilbudsjett, og ville fortsatt være det om jeg skulle finne på å kjøre motoren 200 timer et år. :eek:

Link to post
Share on other sites

Vel vel Sjøtummel, jeg må innrømme att jeg paserte 70 timer på motor forrige helg. Dvs. jeg er vel ikke den som starter jerngenoan mest. Men tørr ihvertfall innrømme att jeg starter den. Og

er vel ikke alene om det. Har man med andre må man tenke hva som er best totalt sett.

 

Og jeg gidder ikke ha 2 barn/ungdommer som ikke vil være med på båttur. :yesnod:

 

Nå er det vel ikke medlemskapet i NSF som bestemmer bruken av motor/seil. Det er opp til enhver.

Men uansett uten bavaristene, hadde det faktisk blitt lite seilere på sjøen. :yesnod:

 

Sjøtummel: Du vet brukt webasto(kr 871,-) og 79,- kr diesel. Det er ikke mye penger til seil. Det er laken fra KID det. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En stor del av økningen for min båt blir fyring med diesel om vinteren, og det er fristende å sette inn en ekstra vintertank for farget fyrignsdiesel. :rolleyes:

 

Kan ikke tenke meg at det blir forbudt å kjøre Webasto'en på avgiftsfri diesel - ikke riktig enda iallefall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Blir litt som å røyke dette, blir det dyrt nok blir det jo status :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er overraskende at over halvparten slipper unna med mindre enn kr 5000 i merutgifter. Og da har kanskje dieselpåslaget t.o.m. vært i drøyeste laget.

 

Hvis ikke jeg har regnet helt feil, så må jeg ha over 300 timer med min Sabb G før jeg passerer en merkostnad på 1000 kroner. Så mye har jeg dessverre ikke tid til å bruke båten min i løpet av en altfor kort sesong. Så hvis det er mange slike som meg, så er det ikke noe rart at pollen går i den retningen den gjør.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bruker min Saga27 med en 44Hp dieselmotor ca. 100 timer i året. Med et forbruk på 5 l/t, blir det en merutgift på ca. 1600 kroner. Dette er ut fra at prisen øker med kr.3,24 pr. liter. Påslaget på kr.3,24 (inkl. moms) er det siste som er kommet frem etter at KNBF kontaktet Finansdepartementet for å eksakt informasjon om hva forslaget innebærer av merkostnader for båtfolket. Hele svaret fra Finansdepartementet finnes på KNBF sine egne sider.

 

Dette er sure penger for en pensjonist, og jeg er glad jeg har en båt/motor der det ikke blir mer. Men jeg kan tross alt redusere sigarettforbruket med 1,2(!) sigarett pr. dag for å kompensere for øket dieselavgift. Men kommer jeg til å gjøre det? Neppe, - og å slutte helt å røyke for å spare kr.37000,-(!) i året? Neppe, - selv om jeg da både kunne finansiert totale dieselutgifter for et år, pluss baugpropell og radar ut fra et års røykestopp!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...