Jump to content

Elektronisk værmelding


avmønstret5

Recommended Posts

Vi har tenkt på et noe utvidet fartsområde neste år og behovet for sikker værmelding vil da være viktig. Bl.a. levere NASA (England) forskjellige løsninger, via PC, radio telex og andre duppeditter. Er det noen med erfaring i bruk av værmelding med disse løsningene ? Fartsområdet er innen Europa.

Link to post
Share on other sites

Får jeg "tute litt i eget horn"?

 

Vi har en norsk side som også har værkart, www.ippc.no

 

Trykk på "Weather Chart" - for oss her vil sidene "Surface Analysis", "Surface Prognosis" og "Significant Weather" være de mest interessante. Resten er "fuglafrø".

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt på et noe utvidet fartsområde neste år og behovet for sikker værmelding vil da være viktig. Bl.a. levere NASA (England) forskjellige løsninger, via PC, radio telex og andre duppeditter. Er det noen med erfaring i bruk av værmelding med disse løsningene ? Fartsområdet er innen Europa.

Aner ikke hvor lenge du skal være borte.

 

Men skal du på langtur bør du vurdere å skaffe deg SSB radio-sender/mottaker og e-mail modem.

En investering på rundt 10-15.000 kroner. Men gratis i bruk.

Du må ha sertifikat for å kunne bruke radioen.

Det enkleste er å ta kurs og prøve til radioamatør sertifikat.

 

Da kan du sende og motta e-mail gratis. Det er e-mail tjenester som gratis

sender deg værdata i form av tekst filer eller som såkallte GRIB filer.

Grib filene vises i ett lite program som inneholder enkle verdenskart.

Da kommer varsler om lufttrykk, temp og vinddata for de neste 3 døgnene opp

som symboler på kartet. (isobarer og vindpiler.)

All programvare finnes som freeware på nettet.

 

Ellers kan du velge en billigere løsning, med en SSB mottaker

og kabel fra denne til lydkort inngang på PC.

 

Til dette kjøper du programmet JVCOMM32. Med dette vil du være i stand til å ta imot

værmeldinger på telex (tekst), navtex (sikkerhetsinformasjon på tekst) og

værkart. Men kvaliteten på det du mottar vil avhenge av radioforholdene.

 

Takk, bra tips. Ang. HF, NASA har en boks som heter NASA Wetherman som tar inn værmelding fra German Weather Service. Erfaring med denne?

Skal du kjøre den rimeligste linja, ville jeg heller kjøpt NASA's Target SSB mottaker og JVCOMM. Da kan du benytte dette som nevnt ovenfor.

Nasa's Weatherman tar kun imot værvarsel som tekst melding - kvaliteten på den innebygde mottakeren er heller laber..

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til mange gode råd i denne tråden vil jeg også nevne følgende:

 

Jeg anskaffet i juni i år et nytt produkt utviklet i Tyskalnd kalt Wetter Infobox WIB3 som kontinuerlig måler lufttrykket meget nøyaktig og som tar imot væropplysninger på 137.3 kHz fra Hamburg samt Navtex meldinger på 518 kHz og 490 kHz.

 

Informasjonsboksen kobles via USB kontakt til PC og et brukbart program viser informasjonen på PCen.

 

Mer informasjon finnes på www.moerer.de.

 

Infoboksen tar imot informasjon selv om den ikke er koblet til PCen.

 

Jeg har tidligere på BP skrevet at jeg tror at dette er det beste værvarslingssystemet jeg har benyttet hittil - og holder fast på dette enda.

 

Når det gjelder Kattegatt og Skagerak synes jeg fremdeles at værmeldingene fra dmi.dk etter mitt skjønn er de beste.

 

Jeg har nå blitt så glad i Wetter Infobox WIB3 at denne alltid kobles til PCen før oppstart på seilas.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har prøvet NASA weatherman, købt hos Busse.de.

Det viste sig at københavn er for tæt på senderen ved hamburg, så modtagelse var dårlig.

 

Dernæst købte jeg samme sted en Nasa Clipper 147 kHz der er mage til weatherman - men modtager på en frequens der virker meget tættere på senderen.

Jeg monterede den i maj 06 og har været meget glad for alle vejrudsigterne siden. Den virker for mig.

 

Prøv at få en anbefaling fra Busse.de hvilken model der vil passe dig.

 

http://www.busse-yachtshop.de/da_nasaclipper-wetter.html

 

:flag_da:

Redigert av fen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lastet nettopp ned UGRIB fra www.grib.us. Gratis visningsprogram med gratis og enkel nedlasting av GRIB-filer. Pek i verdenskart (dra ut rektangel) og trykk "Download Grib File" og værkartet vises. Ukesanimasjon for valgt område lastes ned/genereres med et tastetrykk. Med min ringe kunnskap på området ser dette meget bra ut. Krever kun vanlig internettilgang for nedlasting så det er kanskje ikke ideelt for de store hav men burde være brukende for de landnære områder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg må bare skryte av UGRIB som værmelding. Har fulgt med denne i hele dag for hver tredje time og den er vanvittig nøyaktig i sitt "forekast" Det stemmer på en prikk her på Jomfruland. Vindstyrken er nok noe lavere her på innersiden av øya enn hva den er på yttersiden vil jeg tro(jeg har nå 23-24 knop i kastene med retning sør-vest, vinden har dreid fra sør klokken 16 og til nå. Men min vindmåler står 17 meter over havet... om både retning og styre stemmer forbløffende bra... Den melidngen jeg føler ble oppdatert ved midnatt, og er således 18 timer gammel.

 

Sammenligner også med ocean.dmi.dk som føleger opp med en like god melding...

 

Men været blir deverre ikke bedre av den grunn... :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden man kan velge å lagre GRIB filene fra ugrib er det også interessant å observere usikkerheten i værmeldingen. Lagre filene for 7 dager og åpne så et vindu for hver fil og sammelign det samme tidspunktet for hver fil. Da får man se at det ikke bare er rett frem å predikere været i våre områder, og holder du på lenge nok med å gjøre dette er det kanskje du som knekker koden og kan ta opp konkuransen med Siri.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et par spørsmål om Ugrib.

1. Tws (vindhastigheten) måles i knop, hvordan er forholdet mellom knop og meter i sekundet.

2. Hva er Twd ?

 

En siste ting, er det noen som vet om en nettside som dekker vindstyrke, bølgehøyde for oslofjord.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Et par spørsmål om Ugrib.

1. Tws (vindhastigheten) måles i knop, hvordan er forholdet mellom knop og meter i sekundet.

2. Hva er Twd ?

m/sek. x 2 gir deg hastigheten i knop (rundt regnet)

 

Hvilken vind du måler ombord i en båt under fart avhenger av kurs og fart.

Utlignes målt vindretning og hastighet mot båtens kurs/fart får du TWS/TWD - som er vinden du har dersom båten ligger i ro på ett sted.

 

TWS = True Wind Speed = Sann vind hastighet i knop

TWD = True Wind Direction = Rettvisende vindretning i grader.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

I og med at jeg planlegger en tur til Karribien neste vår, har jeg blitt hekta på følge med på ARC-regattaen i år. Man kan følge alle båtene, med deres kurser og kursendringer på Google-Earth. I den sammenheng ble jeg litt undrende til at noen og særlig de om leder plutselig endret kurs mot syd. Det slo meg at dety kunne henge sammen med meteorologiske informasjoner de hadde fått inn.

 

Dermed snublet jeg over en værvarslingstjeneste som heter movingweather, her. Den sender filer som så animeres i programmet. Det var rett og slett gripende å se hvordan et lavtrykk fødes og så ser seg om etter et eller annet sted å vandre. Tjenesten påstår å ha et 7 dagers varsel. Nå er vel ikke et slikt 7 dager varsel helt pålitelig, men det man kan være sikker på, er at dersom et lavtrykk er født, så skal det ett eller annet sted hen.

 

Tjenesten er ikke gratis (£150,00) for ett år. Hvis du laster ned en gratis demo så sørg for at du har minst en kabellengde mellom PC og Visakort, eller går det galt, som det gikk for meg. Jeg har abonnert på tjenesten og sitter fjetret og ser på 7 dager varsel for hele den nordlige halvkule med isobarer og farger for vind, temperatur, trykk, regn, skyer og fugtighet (tåke), som vises som en animert film for hele perioden. Disse filene blir svært store ca. 1 meg. Men dersom man laster ned en fil med (bare) et 2 dagers varsel for Skagerrak, så er den på ca 50 kb. Generelt, jo flere data man ber om jo større blir filen.

Link to post
Share on other sites

Hvis tjenesten er basert på standard GRIB filer, så henter de fleste langturseilerne dette gratis via saildocs.com

Da har man et program som heter Airmail2000 som kan hente Grib filer og presentere disse i ett kart.

Målestokk bestemmer du selv ved å zoome inn/ut.

Samme program benyttes sammen med modem og kortbølge sender/mottaker til å sende/motta e-mail. Også dette er gratis.

 

Men det fordrer at du er innehaver av radioamatør sertifikat.

I motsetning til tidligere slipper man å lære morse, og å gjennomgå ett kurs er en relativt kurant affære.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tjenesten er ikke basert på gribfiler, men på et eget format for denne tjenesten. I tjenestens eget kartprogram så ser filene ut som en animert film, over tid, akkurat slik som det ses på TV. Man kan laste ned en gratis demo, som gir et godt inntrykk av formatet, størrelsen på filene som lastes ned og presentasjonen.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men jeg fant ut at denne tråden var den beste å fremme dette tilbudet i. Jeg må kjappe meg å si at jeg ikke har noen økonomiske interesser her. Kun informasjon jeg vil dele med andre.

 

Det handler rett og slett om en kombinert screen-saver og wallpaper som viser jordkloden sett fra en posisjon du velger, med opsjon om å vise skydekke slik det faktisk er. Man ser tydelig de kraftige lavtrykkene når de feier inn mot oss. Selvfølgelig viser den også hvilken del av jorden som er belyst av solen. Du kan også velge å ”brette ut” jorden til å dekke hele skjermbildet. Man kan zoome og det er mange andre sinnerike valg.

 

Jeg har prøvd denne noen måneder nå, og er veldig godt fornøyd. Mest underholdningsverdi kanskje, særlig hvis du er litt interessert i vær og vind.

 

Sjekk ut EartView og se om dette er noe for deg. Her finner du screenshots. Det er gratis å teste ut, men koster litt om man vi ha dette lengre enn 14 dager. Skal man ha satellitt-info om skydekke, så må man også ut med noen dollar. Dessverre får man ikke testet ut dette med reelt skydekke før man har kjøpt programmet. Men det funker, og oppdateres hver 3. time på bakgrunn av satellittbilder. Altså ca. 1 MB nedlastning hver 3. time, noe du kan velge bort i perioder hvis du sliter med båndbredde. Med ordinært bredbånd merkes det ikke.

 

evscreenshot2_large.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...