Jump to content

British Leyland-diesel, 36hk


Stephan

Recommended Posts

Motoren i min Hanto 24, BMC-36 hk, har vært til overhaling. Det er skiftet ut en rekke deler for innpå 20 000. Arbeidspenger 17 000. Jeg valgte det verkstedet som i sin tid også var importør for denne motoren.

Etter overhalingen har det oppstått et ubehagelig problem. Ved mer enn 2/3 pådrag øker ikke turtallet,  men motoren ryker svart. Eksosvannet er kølsvart. (Det er skiftet dysespisser, og dieselpumpen er i tillegg sjekket  på spesialverksted.) Overhalingsverkstedet har plundret med motoren i lange tider uten å komme noen vei - utenom å si at "motoren drar for tungt". Mitt svar er at motoren aldri har gitt svart røyk, ikke ved noe turtall, heller ikke ved så høyt turtall at snekka graver seg ned. Verkstedets svar: "Det har vi bare dine ord for."

Min forbindelse med verkstedet opphørte ved at de betalte tilbake alle arbeidspengene. Ikke fordi de hadde gjort feil, men fordi jeg som kunde var så sær og vrang at de ikke orket å ha mer med meg å gjøre.

Det er ikke gjort installasjonsendringer utenom at motoren er tatt ut og satt inn igjen. Det er sjekket at motoren får nok luft, og den går jevnt og pent på alle turtall opp til "røyknivået".

 

Finnes det motorkyndige her på forumet som kan gi meg tips/råd?

Link to post

Første tanken som slo meg er feiljustert innsprøytningstidspunkt eller feil dysetrykk.

 

Dysene kan du sjekke ved å løsne et og et dyserør. Kjør gjerne i en hastighet ser du er i røykgrensen. Du vi merke at du mister turtall og kanskje også få mer røyk og vibrasjon når du løsner dyserøret. Poenget med denne testen er å se om motoren endrer seg likt på alle dysene. Dersom motoren har en tydelig endret oppførsel når en bestemt dyse kobles fra, sammenlighet med de andre, er det grunn til å tro at denne er feiljustert. Ha en fille rundt mutteren på dyresøret når du løsner den så unngår du masse søl.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Dette er plukket fra tidligere inlegg dieselmotor og soting .

 

Sort eller mørk grå røyk:

  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.  
  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.
Blå eller gråblå røyk:
  • Røyk ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og  turtall: Oljelekkasje i turbo.
Universal Diesel AS har en bok om dieselmotor og feilsøking. Boka er laget for Perkins, men er en generell håndbok. Anbefaler både den og heftet "Dieselmotor i båt".

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Jeg takker for svarene, men problemet har nok en dypere rot. Alle de nevnte forslagene er gjennomprøvd på tidlig stadium, dysene er nye, og åpningstrykket målt på spesialverksted. Innsprøytningstidspunkt er likeledes kontrollert av folk fra spesialverksted. (Jahre motor, tidligere Jahre Diesel.)Kompresjon er korrekt, og turtallet faller likartet ved løsning av dyserørene.

Link to post

Hei!

Jeg tar sjansen på å slenge ut noen spørsmål for å prøve å belyse problemet litt mere.

 

Hvordan var motoren før overhaling? Fikk du max turtall og fart uten røyk da? Hva var årsaken til at du tok den ut? Er det en 1500 eller 1800 motor du har?

Jeg spør fordi jeg mener å ha sett at begge motorene er oppgitt til ca 36-38 hester. Jeg har hatt maken båt som deg med 1800-motoren, og kan ikke si det var noe stort problem med røyk på den. Toppfarten var vel ca 8-9 knop mener jeg å huske. Denne motoren var oppgitt til 52 hk i papirene, men ga nok ikke noe særlig mer enn 38 tipper jeg. Jeg hadde denne motoren ute og plukket den i deler en gang jeg også, men det var mest pga oljelekkasjer. Den var ikke spesielt slitt. Det er en forholdsvis enkel konstruksjon, så det burde ikke være noe problem å sette den sammen igjen på riktig måte.

Du blir ikke lurt av groe på båt eller propell da? Ja da, jeg vet det er et dumt spørsmål, men spør siden du ikke nevner noe om båten har ligget på land eller i vannet mens motoren har vært ute....    :wink:

 

noe må jo ha skjedd, siden motoren ryker så fælt nå.  :confused:

 

Håper du finner ut av det!!

Link to post

Jeg har hatt nogenlunde samme på en bilmotor...en 1,9 TDK fra VW. Denne motoren "trimmes" veldig enkelt ved å justere litt på turbotrykket og litt på dieselpumpen. Hvis man justerer for mye opp på pumpen vil motoren ryke ved høyere turtall.

 

Kan det tenkes at dieselpumpen etter justering og overhaling gir for mye drivstoff?

 

Bare en tanke...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Kan det tenkes at dieselpumpen etter justering og overhaling gir for mye drivstoff?

Kan høres fornuftig ut.  Hvordan er farten nå når du er i "røykgrensen" i forhold til full fart tidligere, Stephan?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei og takk for nye svar.

Til Geir Frode:  Motoren er en BMC 1,8 l, oppgitt effekt 36 HK. Hovedårsakene til overhaling var stor oljelekkasje til kjølsvin (morkne simmerringer), overoppheting siste sesong, ujevn kompresjon. Det var ikke røykdannelse ved noe turtall. hverken sort, blå eller grå (bortsett fra litt grå røyk i et halvt minutt rett etter kaldstart.) Båten har ikke groe på skrog og/eller propell. Før overhalingen gikk den opp i fullt turtall med 7-8 mann ombord, fulle tanker og last. Toppfart før overhaling 7,5 knop, men jeg dro alltid av litt fordi båten gravde seg noe ned. Etter overhaling er maksfart ca. 5,5 knop. Ytterligere gasspådrag gir ikke økt turtall, bare svart røyk.  Etter overhalingen oppstår røyken også når jeg er alene i båten og har "tomme" tanker. (Tett luftfilter kan man se bort fra. Det er ingen endring ved kjøring uten luftfilter.)

Dieselpumpen er kontrollert og justert både i benk og i båten, i siste tilfelle både ved brygge og ved varierende turtall på sjøen. (Til Lars-Inge: Motoren har ikke turbo.)

 

Ved overhalingen ble det bl.a. skiftet stempler, dysespisser,  lager, vannpumpe for sjøvann og ferskvann, matepumpe for diesel, simmerringer, sylindrene er honet, topplokk slipt, varmeveksler renset. (Dysenes funksjon er som nevnt sjekket på spesialverksted. Og kompresjon er i overensstemmelse med manual og lik på sylindrene.) Så jeg står totalt fast med hensyn til hva jeg skal foreta meg for å få en brukbar motor.

Link to post

Hei Ingar og takk for svar.  Ventilklaring ble sjekket før kompresjonstest. Jahre Motor (spesialverksted for CAV-pumper) hadde ikke noe forslag etter at det var konstatert at pumpa var feilfri og korrekt justert. Jeg spurte dem om det kunne tenkes at kamakselen var satt feil. Svaret var at om det så bare var en tann feil ville man ha måttet dreie pumpa helt ut av normal fokus for å få den til å fungere. Det er slått inn merker på både pumpe og festebrakett, og måling viste at korrekt posisjon stemte med merkene. (Her gjentar jeg bare det verkstedet sa. Selv har jeg ingen dypere kunnskap om dette. Motoren går pent og jevnt på alle turtall opp til i underkant av 2/3 pådrag, og den er lettstartet. Propellen er ikke skiftet i forbindelse med overhalingen, og den er uskadet (båten står på land nå). Propellaksel kan dreies for hånd uten unormal motstand.

Link to post

Jeg kjenner igjen beskrivelsen av motoren med sine nykker, ja. Hadde akkurat samme problemet med at motoren ble litt for varm ved fullfart.

 

Du har sjekket kompresjon, pumpe, dyser, innsprøytingstidspunkt, ventiler, kamaksel, alt står på riktig merke?.......

Er det så mye igjen å sjekke da tro?????.............

 

Symptomene tyder vel på at motoren sannsynligvis ikke får nok luft? Kan pakningen på innsugsmanifolden ligge skjevt slik at det bare er delvis åpning der, eller at et eller annet sperrer for nok luft inne i manifolden et sted???

Link to post

Ja, toppakningen er ny og kontrollert. Da problemet ble konstatert etter overhalingen,  uten at det var gjort noe med dieselpumpa,  ble denne tatt ut og levert til kontroll/ev. nødvendig overhaling/justering. Den fungerte fint før motoroverhalingen, men ettersom den etter mitt skjønn nå var det eneste som ikke var sjekket, tok jeg også den utgiften. Men altså fånyttes...

Link to post

Ok, da synes jeg all sannsynlighet taler for at noe er gjort feil under montasjen etter overhalingen av selve motoren.

Men det har vel antagelig du konkludert med også.

 

Virkelig synd at ikke verkstedet tok dine problemer mer seriøst.

Kan det tenkes at de f.eks. har brukt feil fjærer, evnt byttet om hvis det er forskjell på innsug og eksos?

Er kammen byttet?

Link to post

Hei igjen,

Ja, det er vel trolig at det er gjort en feil ved remonteringen. Før verkstedet - importøren av denne motoren - trakk seg fra hele saken, konkluderte de med at båten var for "tung" for motoren. De sa de bare hadde mine ord for at den hadde fungert bra tidligere...

Som en "service" tilbød de seg å veie båten om jeg bekostet opptak. Det sa jeg nei takk til.

 

Jeg tror ikke kammen er byttet. For øvig gjenstår vel bare å finne noen som kan ta motoren ut og plukke den fra hverandre igjen. Et surt eple å bite i

Link to post

Hei.

Jeg kjenner ikke denne type motor, men tenker på om det kan være:

1. Kan den få litt for lite diesel? tett rør, filter ...

2. Får dieselpumpen tilført riktig trykk fra fødepumpen, når problemene oppstår? (montere manometer og kontrollere trykket ved belastning).

3. Er det mulighet for å justere dieselpumpen (innsprøitingstidspunktet)  for å se om det blir verre eller bedre. Kan kanskje vrides litt samtidig med prøvekjøring?

4. Er det noen "tenningsregulator" i motoren som ikke følger med dieselpumpen, når denne demonteres?, som er noe galt med?

5. Er motoren forskriftsmessig innkjørt etter overhaling?

6. Kan sylinderene være ovale, eller er de grundig kontrollert?

7. At alle stempelfjærer er riktig montert, bør de jo være, men?

8. Lykke til!

 

Mvh

Jonas.

Link to post

Kan det være noe (slange) på innsugsiden som suger seg flat når du gir på? Eller har du kanskje isolert motorrum når motoren var ute....slik at det har blitt for tett og gir derfor for lite luft til motoren ved pådrag. Har selv hatt 1500/36 i en Joda og overhalte den selv. Kan man ha satt dieselrør feil på....skal vel mye gjøres til det men......det er fort gjort å bytte et par rør med hverandre. Bare en tanke....... Lykke til.

Jørgen

Link to post

Hei igjen,

Ja, det er vel trolig at det er gjort en feil ved remonteringen. Før verkstedet - importøren av denne motoren - trakk seg fra hele saken, konkluderte de med at båten var for "tung" for motoren. De sa de bare hadde mine ord for at den hadde fungert bra tidligere...

Som en "service" tilbød de seg å veie båten om jeg bekostet opptak. Det sa jeg nei takk til.

 

Jeg tror ikke kammen er byttet. For øvig gjenstår vel bare å finne noen som kan ta motoren ut og plukke den fra hverandre igjen. Et surt eple å bite i

Hei igjen!

Etter min mening passer denne motoren godt til båten. Tror ikke du får noe særlig større fart med en kraftigere motor. Da vil båten bare grave seg ned. Synes det er merkelig at verkstedet kan påstå at motoren er for liten. Det er jo levert mange Hanto'er med denne motoren, og de går jo greit.

Hvordan oppfører motoren seg uten belastning? Får du ruset den opp i høyt turtall da?

Merker du noe unormalt med vibrasjoner/ulyder, eller går den veldig varm?

 

Har du verkstedhånboken til denne motoren? I så fall er det ganske greit å lese seg til hvordan alt skal monteres med tanke på merkingen av veiv/kam osv. Får du en som er litt motorkyndig til å hjelpe deg, kan dere sjekke mye selv før du må levere motoren til et verksted, tror jeg. Denne motoren er så kurant å skru på at jeg skjønner nesten ikke at det er mulig å montere noe feil. Men noe har tydeligvis gått galt allikevel, dessverre.

Får håpe at du finner feilen, slik at du blir klar til neste sesong, ihvertfall.

Lykke til videre!

Link to post

Hei alle,

Først vil jeg si takk til alle som har visst  interesse og kommet med råd. Alt det de forskjellige har nevnt,  er faktisk prøvd ut - i den grad det passer for denne motortypen.

 

Til dem som har spurt, kan jeg nevne at motoren ubelastet går lett og jevnt på alle turtall, også rusing, uten ulyd, vibrasjoner etc.

 

En ting jeg ikke har nevnt: I forbindelse med overhalingen ble det montert nye motorfester i båten. Opprettingen ble nøye sjekket med bladsøker mellom flensene før de ble skrudd sammen. Kan det tenkes at motoren ved pådrag på over to tredjedeler beveger seg slik at motstanden blir for stor? Hvordan man man eventuelt få kontrollert dette? Men her er jeg kanskje helt på bærtur? Propell, aksling og stevnlager er som før, men pakkboksen er skiftet. Skal pakkboksen være helt "iskald" under kjøring, eller er det normalt med en viss varmeutvikling?

Link to post

Tror ikke det har noe med motstand å gjøre...da ville du i så tilfelle merket det på turtallet. Hvis du har samme turtall nå som før overhaling må man ta utgangspunkt i at det er i orden. Hva skulle i så tilfelle gi større motstand?

 

Jeg for min del henger meg opp i luft/drivstoff-problematikken...er overbevist om at det er her feilen her...i hvert fall inntil det motsatte er bevist...  :crazy:

 

Har du sjekket at motoren for nok luft?

Ja, jeg leste at du ikke hadde gjort noen forandringer i båten, men allikevel...

Den enkleste testen er å la motoren gå på tomgang ved normal arbeidstemperatur og åpne motorromslukene...

...stiger turtallet får motoren for lite luft. Regner med at dette fungerer like greit på høyere turtall enn tomgang også...

 

At motoren ikke passer til båten er rett og slett tøv...du har jo brukt båten med denne motoren tidligere jo...og da uten problemer...

 

fikk du testet båten på vannet etter overhalingen?

Hvordan var turtall og fart før og etter?

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Tror ikke det har noe med motstand å gjøre...da ville du i så tilfelle merket det på turtallet. Hvis du har samme turtall nå som før overhaling må man ta utgangspunkt i at det er i orden. Hva skulle i så tilfelle gi større motstand?

 

Jeg for min del henger meg opp i luft/drivstoff-problematikken...er overbevist om at det er her feilen her...i hvert fall inntil det motsatte er bevist...  :crazy:

 

Har du sjekket at motoren for nok luft?

Ja, jeg leste at du ikke hadde gjort noen forandringer i båten, men allikevel...

Den enkleste testen er å la motoren gå på tomgang ved normal arbeidstemperatur og åpne motorromslukene...

...stiger turtallet får motoren for lite luft. Regner med at dette fungerer like greit på høyere turtall enn tomgang også...

 

At motoren ikke passer til båten er rett og slett tøv...du har jo brukt båten med denne motoren tidligere jo...og da uten problemer...

 

fikk du testet båten på vannet etter overhalingen?

Hvordan var turtall og fart før og etter?

 

mvh

Lars-Inge

Jeg har samme tomgangsturtall som før overhalingen, det er belastet turtall som ikke når opp.

 

Ja, motoren får nok luft - har kjørt den uten dørkplate og uten luftfilter. Ingen endring.

 

Spesialverksted har kontrollert dieselpumpa, først i benk, deretter i båten, både ved tomgang ved brygga og ute på sjøen.

 

Selvsagt er det tøv at motoren ikke passer til båten, jeg gjenga bare hva verkstedet (motorimportøren) fikk seg til å si etter at de ikke klarte å rette opp sine egne tabber.

 

Maksfart før overhaling: ca 7, 5 knop, uten antydning til røyk.

Maksfart etter overhaling: ca 5,7 knop. Ved ytterligere pådrag samme fart, med svart røyk og svart eksosvann. (Ikke antydning til groe på skrog/propell.)

Link to post

Auda...vanskelig denne her gitt, jeg skjønner ikke helt hva dette her kan komme av...

 

Så lenge kompresjonen er ok så kan man utelukke både stempler/ringer og ventiler. Forøvrig er det lite sannsynlig at det er forskjell på fjærene på innsug og eksos. Hvis det er feil så skulle du merket noe på kompresjonstesten.

 

Har som tidligere nevnt ikke veldig mye greie på diesel, men det lille jeg har sier at det er noe med forbrennigen...sort røyk kommer som regel av for mye diesel i forhold til luft.

Jeg ville dobbelsjekket alt som har med luft inn å gjøre...deretter sjekket en gang til, det kan være en bagatell som er årsaken.

 

Hvis jeg fortsatt ikke har funnet feilen hadde jeg hørt med et verksted hva som kan være feil, evt. få de til å se på problemet.

 

mvh

Lars-Inge

 

Kan nevne noe jeg var borti en gang...det var montert en MTU-diesel (12-syl) som drev et strømaggregat og denne motoren røyk sort. Motoren var ny og verkstedet fant ikke feil på hverken dyser, plugger, forvarming eller topper.

Det kom folk fra importøren som heller ikke fant ut annet en at det var den ene sylinderen som var årsaken. Etter hvert kom det folk fra fabrikken i Tyskland som heller ikke fant feil. De begynte derfor å bytte komponenter på den sylinderen som røk...og etter at dyse og glødeplugg var byttet forsvant problemet.

Disse delene ble for moro skyld montert på en av de andre sylindrene og da var det ikke noe problem...!!!

mvh

Lars-Inge

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...