Jump to content

Montering av avfuktar (absorbsjonsprinsippet)


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har søkt litt her på forumet. Det eg finn gjeld stort sett billigavfuktarar frå C.O.

 

Eg har kjøpt ein Muters avfuktar. Eg lurer på å kopla uttaket, der den bles varm tørr luft, til eberspecherrøyra.

Fordelen er at eg sparer:

-arbeid

-vekt

-tid

-penger

 

 

Avfuktaren vil stå i nesten motsatt side av varmeapparatet. Begge apparata vil som hovudregel ikkje gå samtidig.

 

Nokon som ser ulemper med dette?

 

Kor er det mest gunstig å suga luft fra (kald og fuktig)? Bortsett frå der det er kaldt og fuktig.

 

Båten har eit stuerom (inngang frå forpigg) i kvar baug (katamaran). Her er det ganske fuktig. kan det vera ein idee å legga sugeslangane dit?

Kor mange forgreiningar kan ein eigentleg ha?

 

Bruksanvisningen seier ikkje så mykje om dette, anna enn at det må vera ei viss avstand mellom slangeopningane.

 

Det må òg vera fall på slangen som bles fuktig luft ut av båten. Einkvan som har hatt problem med ising her?

 

Meiner å huska at Jon Winge har skrev ein artikkel i Seilmagasinet om dette. Einkvan som kan hjelpa meg med å få tak i denne?

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det skulle greie seg med kun en slange for tørr luft i motsatt ende av der avfukteren står. Du vil jo da oopnå sirkulasjon med tørr luft da avfukteren jo drar til seg luft. Fall på utblåsningen trenger du ikke. Du lager et hull med størrlse av et kronestykke før slangen går inn i avfukteren (Fall mellom hullet og avfukteren er nødvendig)slik at den avrimingen som kommer fra denne slangen kan renne ut her (ha et kar under) og ikke inn i avfukteren. Sett gjerne også en rørstuss i enden på slangen på utblåsningen slik at denne ikke klapper sammen av avrimingen.

 

Avfukter_1.JPG

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Munters MG50 stående i seilbåten om vinteren. Avfukteren står plassert i salongen ved siden av trappen ut. Det er ingen slange på den tørre utluften fra apparatet. Innluft som skal tørkes taes gjennom slange helt frem i forpiggen. Den store avstanden mellom inn og uttak gir en viss sirkulasjon av luften i båten. De to slangene som fjerner den fuktige luften ut av båten er koblet til hver sin lufteventil i taket. Alstå ingen fall, med rett stigning ca 2m. Jeg har også varme på slik at temperaturen ligger rett over frysepunktet. Ingen isingsproblemer med denne løsningen. Den relative fuktigheten ombord ligger på ca 50% gjennom hele vinteren. Har kjøpt et hygrometer med max/min visning hos Clas Ohlson for å kunne følge med. Du har størst nytte av avfukteren på høst/vår, på det kaldeste om vinteren er luftfuktgheten ganske lav.

 

Skal du koble tørr på varmeapparatslangene må tu tette innsuget på varmeren ellers vi en del av den tørre luften bli blåst ut den veien.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...