Jump to content

Motorstørrelse i Spjærøy 28?


vivvi

Recommended Posts

Har nå gått til innkjøp av ett spjærøy 28 skrog. Dette er ribbet for alt og det er bare å starte oppbyggingen igjen. :smash:

Trenger sårt en motor til prosjektet mitt, men aner ikke hvilken motorstørrelse som er egnet til denne båten :confused::confused::confused:

 

Noen erfaringer og tips???

Link to post
Share on other sites

Tja, hva med Sabb 2g eller 2h (30 hk?) Walter kan dette :wink:

 

Er det noe motorfundament i båten i dag?

 

Evt. kan du jo gå for en Perkins,Bmc,Volvo osv..på rundt 40-60 hk

Kommer jo litt an på hva du trenger av krefter, vribart anlegg, fast propell osv....

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok en firesylindret motor på 40 til 60 hk hadde vært greit. VP, Mercedes, BMC, Perkins eller lignende. Strengt tatt trenger du kanskje ikke mer enn 25-30hk, men en firesylindret motor har en mer behagelig gange enn en tosylindret da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Spjærøykrysser.

 

Halvdekker med krysserhekk?

 

Er en original Spjærøykrysser, originalt med halvdekk. Skal igang med en restaureringsfase nå, hvor hele båten skal renoveres slik at det blir reist hytte og doughouse på den.

Link to post
Share on other sites

Har brukt en Spjærøy krysser en del tidligere, den var det en 3 sylindret Perkins, tror det var 35 hk.

Ikke nødvendig og ha noe større enn 50 hk i denne.

Det er andre ting du bør ta hensyn til, stevnen bak hvor propell aksel går ut er ganske smal på disse, så du ikke kjøper propell annlegg som er stort i dia meter. Samtidig ville jeg sjekket høyde på motor så du fikk hele under dørken, slippe og ha motorkasse.

Lykke til med prosjektet, et kjempe fint skrog på disse.

Link to post
Share on other sites

Spjærøykrysser er nok noe av de mest lettdrevne skrog som finnes, og du kommer langt med 30hk. Hva du skal velge av motor, kommer litt an på om du skal ha brukt eller nytt, og hva du prioriterer(driftsikkerhet, støy, turtall osv). Hvis du velger Sabb, så får du nok noe av det mest robuste og driftsikre som er laget, men du er aldri i tvil om du har startet.Perkins,Sabb Ford og BMC er også kjent for å være gode "gamle" motorer. Hvis du skal ha ny motor, ville jeg sett på Sole, Nogva Nanni og Yanmar. Og så har du Volvo for de som vil ha det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjøp ikke for liten motor! Min. 30 hk. ville jeg råde deg til. Gjerne en 60 hk. Du behøver ikke å gå for full maskin hele tiden med en maskin som yder litt ekstra. Sabb var jo vanlig før da man var mer sparsom med kraft på motorene. Nå er utvalget større og maskinene er blitt lettere og mindre i volum. Ville helt klart gått for en motor på 30 +.

 

Du vil nok oppdage at skroget ditt dytter endel sjø, men det er godt å ha maskinkraft når sjø og strøm går deg i mot.

 

 

Gullfisk gir deg mange gode råd her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at båten er svært lettdrevet, og at du oppnår skrogfart med omtrent hva som helst. Jeg tror allikevel at du får mest glede av båten hvis du setter inn en firesylindret dieselmotor på 40-60hk. Da har du motorkraft til å møte litt uvær og andre utfordringer som krever litt ekstra. Selv har jeg en 63hk Yanmar i Johnsenkrysseren min på 30 fot, og er veldig fornøyd med det.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det ligger noen bilder HER

Kan det være den, mon tro??

I så fall legger jeg meg langflat for pågangsmot og ferdigheter!

 

 

Helt enig! Det krever mot for å gå på noe slikt. Det er godt det finnes gale mennesker som er villige til å påta seg slike oppgaver.

 

 

Riktig skrog ja... Tror jeg skal klare å få båt ut av dette :crazy:

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det er fornuftig med litt ekstra hester, men denne båten moser ikke sjøen den møter, den samarbeider. Med det løpet som er i disse båtene, skal det mye grisevær til for å ta fra den farta. Det er også mye avhengig av motortype også. Det er feks ikke en hvilken som helst 30 hk som kan matche Sabb sin 2 sylindrede 30hk når det gjelder skyvekraft og moment. Kombinert med en vridbar propell har du virkelig redskap å kjøre med. Med 3 eller 4 sylindret motor av litt mer hurtigløpende type,er nok 50-60hk mer riktig størrelse. Ellers gjør disse båtene, som før nevnt her, skrogfart med nesten ingen ting, går så pent i vannet at det nesten ikke blir spor etter den.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Heisan !

Du verden - det skal litt av et pågangsmot å gjøre det du gjør!!

Min samboer og jeg kjøpte en Spjærøykrysser i vinter - den er fra 1958 - 28-29 fot lang - og et smykke - synes vi da!!

Det sitter en 2 takter Marna diesel motor med 16-24 hk i, den - originalt - så den gjør maks ca 7 knop :smiley:

Men hva slags motor du skal ha - avhenger jo av hva du skal bruke den til!!

Fager ble brukt som fiske båt, mye hummerfiske etc nede i Hvaler - traktene!!

Vi storkoser oss i skjærgården i Østfold og nyter "snekke-lyden" !!

 

God sommer !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...