Jump to content

Hvem selger plast til å lage instrument panel?


SF

Recommended Posts

...karbon......har det noe i båt å gjøre? Passer bedre på MC'en min det :wink:

 

Karbonfiber har masse i båt å gjøre, akkurat som glassfiber og kevlar. Sterke og lette fibre med god spenst. Noen skrog er forsterket med karbonfiber, og det lages seilbåtmaster i karbon. På seilbrett er karbonfibermaster enerådende (en slags båt det også!).

 

Fiskestenger er også ofte laget i karbonfiber. De passer fint ombord i båt! :wink:

 

I instrumentpaneler er det nok som regel snakk om fake karbon som ikke har noen funksjon utover å se tøft ut.

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg lager mine egne carbopaneler.

Rengjør, voks og poler ei plexiplate.

Rull på et tynt lag polyester.

Legg på carboen, juster fibrerretning, og rull over.

Laminer opp til ønsket tykkelse med CSM og polyester.

 

Ha maskeringstape på kantene av carboen før du kutter. Den har ingen emulsjon, så den faller fra hverandre.

 

Mantra:

 

<20°C

>60%rH

0 UV

Link to post
Share on other sites

Hallo. Holder på med det samme som deg, har søkt over alt etter sånn folie eller laminat i nøttetre og andre dekorer. Jeg har funnet ett firma som heter abet laminat (www.abet.dk/) og dem har forhandler i norge som heter laminathuset as på svarstad. Snakket med dem og dem solgte kun hele plater som var 130 cm x 240cm x 1mm og prisen var ca 1000 pr plate. Hvis du går på hjemmesiden til abet så ser du sortemanget men alt hadde dem ikke på lager i norge. Jeg laget en gang før ett panel av laminat og da brukte jeg en 2 mm aluminiumsplate og fikk tak i en tynn dobbelsidig tape som jeg limte det på med, ble anbefalt dette av en proff en. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Her har du karbonfilm:

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...p;pn=1226672665

 

Har også mahogny mm...

 

Det ser ut som nøttetre, ikke mahogny selv om de kaller det mahogny.

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...p;pn=1226672662

 

Og det var jo det SF som startet denne tråden var ute etter!

 

Det avgjørende er kvaliteten på folien slik at det blir pent og at det holder - selv i stekende solskinn gjennom en sommer. Plater i laminat er selvfølgelig mye mer solid, men er vanskelig å sage til uten at det det blir skader.

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som nøttetre, ikke mahogny selv om de kaller det mahogny.

Og det var jo det SF som startet denne tråden var ute etter!

Jan Erik

 

 

Så også på det. Kanskje ringen er sluttet, at jeg ender opp der jeg startet, med nøttetre imitasjon :lol: Får se i ettermiddag om de har det samme på bilrekvisita har i byen evt så kan jeg bestille på nettet.

 

Har også tenkt å få skåret ut en plate i børsta aluminium.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på å lage nytt instrumentpanel i min goe gamle tresjekte. Har kikket litt rundt, og ser på bl.a. turtallsmålere står oppgitt for 4-6 cyl. Kan ikke de brukes på min stakkars gamle 2cyl. VP da?

 

Og er det noen steder man kan få kjøpt smy lysskilt med tekst, feks 2x3 cm med "oil" trykket inn? Hadde vært sabla greit skjønner du..

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Er det en 2 2yl bensin?? De som er oppgitt for 4-6syl er normalt beregnet koblet til coil på bensinmotorer. Har en liten bryter som du kan velge 4 eller 6 sylindre. Det den gjør er å telle pulser fra coilen og regne dette om til turtall.

 

For diesel motorer er det vanligst å koble seg til W-utgang på dynamo. Disse turtellerene selges på marinaer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke carbon-look så er det penest med instrumenter med blank metallring rundt kanten.

Jeg skal ha carbon-look på platen og hvite instrumenter med blank metallring rundt. Med rødt lys i instrumentene blir det skikkelig tøft!!

 

Som du kanskje ser av bildet har jeg en blanding av de originale Sea Ray instrumentene og VDO som hører til Steyr motoren. Tenkte å lakke den blanke ringen på original instrumentene matt svart. VDO instrumenter er drit dyre. En logg koster 3500,-. Ikke er de fine heller :cryin:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

det er diesel ja. må jeg ha sånn spesial da, som sikkert er svinedyr? typisk d...

 

men tilbake til indikatorlampe..en liten firekantet, eller rund for den sakens skyld. ihvertfall en som har teksten, ev. symbolet for olje og batteri(lading).

 

 

Til Steyr'n brukes disse;

 

serie_nummer_013.jpg

 

serie_nummer_15.jpg

 

Du får dem nok på en Elektro-Diesel butikk som selger VDO.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fikk folien i dag og valgte den som het mahogni. Resultatet ble vell greit nok. Karbonfiberen var for falsk, så ikke bra ut. La ved et bilde så får dere bedømme selv. Som det skarpe øye ser er det to VDO instrumenter og tre eldre Sea Ray (Teleflex). De to som mangler blir hhv VDO oljetrykk og VDO Bravo drev trim indikator.

 

 

 

nytt_instr_panel.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...