Jump to content

Hvem selger plast til å lage instrument panel?


SF

Recommended Posts

Kan du ta ut den svarte plata som instrumentene er montert på?

 

Dersom du har en slett flate som krummer så skal du kunne bruke folie. Det var vist i monteringsanvisningen til folien jeg kjøpte at du f.eks. kunne legge folien på en MC-hjelm. Den skulle da varmes lett med en hårtørrer.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tja det burde vell gå for det. Ta ut instrumenter, slipe ned evt ujevnheter. legge på folie og renskjære kanten rundt med en skarp tapetkniv eller lignende.

 

Tror nok den konkave formen der kan gi deg litt utfordringer, men med litt tålmodighet burde det gå greit.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ikke dumt tips det :smiley: Eneste skjønnhetsfeilen jeg fikk var et støvkorn som "lurte" seg immellom folien og underlaget. De viser ganske godt så det er viktig med rent underlag.

 

Ellers så ble resultatet svært så bra synes da jeg da :wink:

 

Endelig resultat kan også ses her: Sea Ray 240

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har gjort noen tilsvarende tester med carbonfiber for andre formål. Jeg fikk kjempebra resultat ved å legge carbonfiber i epoxy og så legge det hele i press mot en plan flate belagt med plastfilm. Plastfilm for å hindre fastliming mot underlaget.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med motorbytte har jeg nå gått fra toppmontert gir/gass med eget startpanel til sidemontert. trenger en plast plate ca 20 x 20cm til å dekke hullene etter demontert gir/gass. Tenker meg ca 3-4 mm tykk. Gjerne matt sort. Hvor finner jeg noe slikt?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er jeg ferdig med instrumentpanelet og bryterpanelet mitt, skar disse ut av 5mm alu plate og lakket med svart hammerlakk. OceanLine instrumenter med kromringer og carling brytere som har hver sin lysdiode som indikerer at bryteren er aktivert.

De tre grimme alarmlysene som fulgte med Steyr'en er byttet ut med interne alarmlys inni oljetrykk, kjølevannstemp og volt instrument.

IMGP3779.JPG

Link to post
Share on other sites

Platene skar jeg med stikksag med blad for alu, hullet til det store instrumentet tok jeg også med stikksag. Hullene til de små instrumentene skar jeg med hullsag innkjøpt for anledningen.

For å få lakken til å henge på alu brukte jeg hammerite sin grunning.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med motorbytte har jeg nå gått fra toppmontert gir/gass med eget startpanel til sidemontert. trenger en plast plate ca 20 x 20cm til å dekke hullene etter demontert gir/gass. Tenker meg ca 3-4 mm tykk. Gjerne matt sort. Hvor finner jeg noe slikt?

Sjekk hos Bagges.no under Elektrisk isolasjon/Plater. Der kan du finne forskjellige platetyper/tykkelser. F.eks. 3 mm tykk bakelitt som jeg har brukt til å lage bryterpanel. Billig, men vær obs på å unngå "på døren-leveranse" som gir svært dyr frakt (i mitt eks. pakke på 1 kg: frakt ca 250 kroner!).

 

Bagges hjemmeside

Link to post
Share on other sites

Hva med Viewline, ble de for dyre?

Jeg fikk ikke bytte inn de OceanLine instrumentene som fulgte med maskinen, var jo ikke eske til dem. Da kjøpte jeg voltmeter, trim og oljetrykksinstrument i samme serie som turteller og vanntemp som fulgte maskinen. Kromringene til VDO bestillte jeg i fra www.egauges.com som er en butikk spesialisert på instrumenter. Jeg bestillte i helgen og 4 dager senere stod det en kar i fra UPS på døren og leverte.. :wink: Da betalte jeg ca 115 kroner ringen inklusiv frakt, i norge koster små ringer 180 og den store 200...

Link to post
Share on other sites

Her er enda et lite bilde av VDO instrumentene med kromringer.

Hadde egentlig lyst å bytte ut Wema'ene som jeg har på vanntanken og dieseltanken men det synes jeg ble for dyrt. Han jeg snakket med som selger VDO her i Bergen anbefalte meg faktisk å beholde Wema tankmålere, de skulle være veldig stabile og gode. Fikk fatt i kromringer til dem slik at alt skulle bli så likt som mulig.

IMGP3781.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...