Jump to content

Til dere som lurer på hvordan plast pest ser ut


sotra

Recommended Posts

Kom over en båt som er angrepet av "pest", måtte bare ta noen bilder med mobilen, for dette må være en av skrekkhistoriene man hører om, og som enkelte kan tjene MYE penger på.

 

DSC00088.JPG

 

DSC00089.JPG

Slik ser egentlig hele båt ut under.

DSC00090.JPG

Her stakk eg hull i en bløre, vesken rant godt med en god eim

DSC00091.JPG

 

 

DSC00092.JPG

 

De to bildene over lyver litt, ser ut som søkk men er byller

 

 

DSC00094.JPG

 

DSC00095.JPG

Redigert av sotra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrogtykkelsen i båten min,er mellom av 40og 50mm......

 

Dette har lite med et vanlig båtskrog å gjøre....

Ellers er jeg enig i at plastpest er noe drit, men ikke nødvendigvis farlig.

Ville uansett stoppet pesten, og gjordt nødvendige tiltak for å hindre at det kom på nytt.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Dette har lite med et vanlig båtskrog å gjøre....

 

Enig !

 

 

Sikkert ikke noe fare for at det blir hull i skroget, men mener du at skroget ditt er 40 til 50 mm tykt??men litt oppover sidene er det vel ikke så tykt, eller hva?

 

Oppe i fribordet er det bare omlag en cm.

 

 

Det var da et meget tykt skrog med mindre det er snakk om sandwich..

 

Korrekt.

 

Korrekt. Skrogtykkelsen på denne båten er vel ikkje mer en 6-8mm.

 

Da har eieren et gigantisk problem vil jeg tro.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ser ofte verre ut enn det er. De synlige blærene her var få men relativt store. Det kan bety at angrepet er lokalisert til disse områdene. Oftest er det mindre blærer men spredd tett i tett overhele skroget eller større deler av det. Derfor er kanskje ikke dette tilfellet så dramatisk likevel, selv om det ikke ser pent ut. Dette omfanget av blærer lar seg håndtere, f. eks. ved å slipe dem ut, ev. fylle i, prime over (ett strøk) og se hvordan det utviklerseg til neste år. Det er slett ikke sikkert at denne båten behøver å bli en gullgruve for plastpestreparatørene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er det sikkert mange som kan --- søk på "plastpest" og se hva som dukker opp. Kort fortalt er det vannmolekyler som diffunderer gjennom gel-coat'en og inn i laminatet. Dersom vannet finner uherdete styrener eller andre løselige kjemikalier/rester, vil vannet oppløse disse materialene (hydrolyse). Etter hvert vil mengden/konsentrasjonen bli så stor/sterk at det "suges inn" mere vann utenfrra (osmose). Når dette har fått kose seg en stund blir det så voluminøst at det sprenger seg ut i form av blærer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

polyester og gjelcaot er ikke diffusjonstett den trekker vann, de forebyggende tiltak går ut på å forsegle caoten så den ikke trekker vann, hvis en har en eldre båt bør enn ta en bunnsjau.

produkter for dette kjøpes lett hos alle jotun forhandlere.

 

Jøss,du må ha lest bransjebrosjyrer. Klarer tom. å gjengi teksten ordrett.

Løp & kjøp.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Polyester trekker nok vann, det samme gjør også Epoxy, men mye mindre enn polyester. Imidlertid regner jeg med at glassfiberet kan virke som "ledere" som leder vannet, v.h.a. kapilæreffekten. Dersom glassfiberet er dårlig utvætet med polyester vil det selvsagt lede vannet mye bedre en om det er gjort en skikkelig jobb.

Link to post
Share on other sites

blir det så voluminøst at det sprenger seg ut i form av blærer.

Som er såååååå store!

 

Det må være lov å nevne produkter i dette forumet som en har gode erfaringer med uten å få tullete komentarer.

Enig. Ikke bry deg om Snuzuki. Han har en tendens til å være sarkastisk og nedlatende... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

All plast trekker vann, men i mer eller mindre grad. Men det er vel ikke akkurat det som er hovedproblemet med plastpest, som vanligvis forklares med osmose. Det vil si at det oppstår en trykkforskjell på hver side av en gjennomtrengelig membran (gelcoaten) når det er forskjellige kjemier på hver side av membranen. I dette tilfellet får dette vannet til å trenge inn i laminatet når gelcoaten er for gjennomtrengelig (tynn eller porøs) og kjemien på innsiden er "riktig".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...