Jump to content

Til dere som lurer på hvordan plast pest ser ut


sotra

Recommended Posts

ser ut som en har prøvd å reparert før men noe sparkel guffe . Det var jo døfødt , dårlig jobb og feil jobb har jeg hørt

Det er det som er skrekken, for en feil utført reparasjon kan gjøre skaden betydelig verre enn den var i utgangspunktet. Bruk av løsemidler til rengjøring og bruk av løsemiddelbasert epoxy er en god oppskrift på fremtidig katastrofe. Baylineren i innlegg #1 har så store blærer at det godt kan hende at den har vært tatt før men at det eneste man har oppnådd er å sperre mye guffe inne -- denne guffen har det med å komme ut, til slutt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

ettersom båten er en Bayliner, er det da grunn til å tro at det er en bruktimport ?

 

Suzuki

Og ligget på vannet siden den var ny uten å være Epoxibehandlet, og det har nok antagelig vært tilfelle med Princessen også. Det er nok en tydelig sammenheng mellom å ha båten på vannet hele året og plastpest, en båt har nok godt av en tur påland om vinteren ja.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

I hvilken grad man får plastpest vet jeg ikke. Men kan ikke si att jeg kjenner noen som har fått det.

Så utstrekningen er vel ikke så stor. Sydover er vel båtene knapt oppe av vannet, så der kryr det

av plast-pest-båter, eller

 

Når det gjelder det med boblehavn, er det pga boblene blåses inn under primern. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

At boblehavn har noen negativ effekt har jeg aldri hørt om. Poenget er vel heller at hvis båten ligger i boblehavn, så står den ikke på land om vinteren. :wink: Ferskvann og/eller varmt vann fremskynder derimot prosessen noe.

 

Forøvrig er jeg enig i at dette er en konstruert problemstilling. Sterkt hausset opp av bransjen som tjener penger på å utbedre "skadene". Jeg ville f.eks vært mye mer betenkt over å kjøpe en båt som har vært skikkelig på grunn med strukturelle skader som resultat. Uansett hvor bra det var reparert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Så utstrekningen er vel ikke så stor.

 

Akkurat hvor utbredt det er vet jeg ikke, men da jeg kjøpte den båten jeg har nå var jeg rundt å kikket på diverse båter. En av dem holdt jeg på å kjøpe. Vi hadde skrevet ferdig kontrakt, men ikke signert da jeg ville ha løftet den opp av vannet for å kikke. Og der var det rikelig med bobler på deler av underskroget, som i følge selger aldri hadde vært der før. Om det virkelig var osmose vet jeg ikke, men det ble intet kjøp. På en annen båt ble jeg ved "visning" opplyst om at båten antagelig hadde osmose, og at sand/kalkblåsing av skroget var bestilt til båten skulle på land. Det ble heller ikke noe kjøp.

 

Ingen av de nevnte var av samme type båt jeg endte med med, men utfra det antallet båter jeg kikket på så er vel fenomenet ikke så sjelden.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk av løsemidler til rengjøring og bruk av løsemiddelbasert epoxy er en god oppskrift på fremtidig katastrofe.

 

Mange bra synspunkter i denne tråden, og fint at det terpes på at dette stort sett er en kosmetisk svakhet. Hysteriet har vært stort rundt dette temaet.

 

Jeg stiller meg imidlertid et lite spørsmål til løsemiddelbasert epoxy. Såvidt jeg vet er epoxy et harpiksbasert produkt, som ikke inneholder løsemidler. En av fordelene med dette er at det ikke krymper når løsemidlene fordamper. Glimrende ved f.eks. sparkling, siden feltet man sparkler ikke "synker inn" og man må gjenta sparklingen en rekke ganger. Fyll-egenskapene er også svært gode, siden epoxyen er svært sterk i seg selv. I motsetning til polyester som må ha rikelig med armering, og det er armeringen som står for styrken. (f.eks. glassfiber)

 

Vil tro at epoxy som er løsemiddelbasert er et annet produkt?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Hyggelige bilder dette her...av pesten dere viser oss. Har sett liknende bilder før, men faktisk aldri sett pesten "live". Kanskje jeg får "gleden" av det en gang :lol:

 

Nei, dette kan umuilig være et stort og utbredt problem. Men jeg innrømmer gjerne at jeg hadde vært fortvilet om jeg hadde oppdaget ufyset på min egen båt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ang. boblehavn, så er erfaringene fra bransjen at det kan ha en akselrerende effekt pga. oksygeninnholdet. Båter i varmere farvann er også mer utsatt, og det har vært en del problemer med pest i varmere strøk, men etter min mening er jeg helt enig i at det er et oppskrytt problem som bransjen i stor grad har skapt mye dramatikk rundt.

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott at plastpest blir framstilt som veldig alvorlig og farlig.

 

Har akkuratt blitt eier av en båt som har ørliten antydning til plastpest.

Forrige eier oppdaget noen få blemmer (lik størrelsen av en 10-øring!) under vannlinjen, og ble fortaldt at dette sannsynligvis var plastpest. Dette førte til at ikke tørte å ha båten lengre, og solgte den til meg for under halvparten av markedpris! :cool::flag::flag:

 

Kommer selv ikke til å gjøre noe med dette før det blir verre. Pesten er omtrent umulig og så...

Link to post
Share on other sites

Har selv vært i båtbransjen noen år, og stått i butikk som selger båtutstyr. Er skremmende å høre på endel folk. Her har man kansje kjøpt seg båt til mange hundre tusen kroner. Så skal man spare 2000-3000 kr på en ordentlig runde med epoxy før man legger på bunnstoff. :flag:

 

Et annet eksempel er foreldre som kommer inn og skal kjøpe vest til barna, og seg selv. "De vokser så fort, så jeg skal ha en seilvest". Selv kjøper de en oppblåsbar redningsvest.........

Her setter de pris på barna sine :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg leverer ikke båten min inn på den derre i Drange flere ganger i hvert fall... :nonod:

 

ER DET NOEN DER UTE, SOM KJENNER TIL BÅTER, SOM HAR HATT "HAVERI" ELLER ANDRE ALVORLIGE SKADER/ HENDELSER

SOM FØLGE AV "PLASTPEST" ??

SNAKKET MED EN SOM HEVDET AT OSMOSE / PLASTPEST, BLE SETT PÅ SOM ET KOSMETISK FENOMEN I RESTEN AV " VERDEN" , OG

AT DETTE IKKE BLE BEHANDLET ANDRE PLASSER ENN HER HJEMME.

Link to post
Share on other sites

Det er fordi vi produserer produkter for å fjerne det i dette landet :smiley:

 

Ellers anbefaller jeg deg å redigere innlegget ditt :wink:

Det er ikke lov til å skrike på dette forumet :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har selv vært i båtbransjen noen år, og stått i butikk som selger båtutstyr. Er skremmende å høre på endel folk. Her har man kansje kjøpt seg båt til mange hundre tusen kroner. Så skal man spare 2000-3000 kr på en ordentlig runde med epoxy før man legger på bunnstoff. :flag:

 

Epoxy - primer = samme sak?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...