Jump to content

Til dere som lurer på hvordan plast pest ser ut


sotra

Recommended Posts

Det må være lov å nevne produkter i dette forumet som en har gode erfaringer med uten å få tullete komentarer.

 

Gode erfaringer ? Du foreslår at alle med gamle båter bør ta en bunnsjau. Dette er vås. Eiere av båter som er utsatt for pest ( dårlig håndtverk, dårlige rutiner,dårlige materialer ) bør ta en bunnsjau. Mange andre kan sove godt om natta, sålenge båten er symptomfri.

 

Å kjøpte Epoxy lurium til flere hundre kroner boksen, for å kanskje forebygge et potensielt kosmetisk problem, som KAN dukke opp, gidder iallafall ikke jeg. Iallafall ikke fordi Jotun sier det er veldig lurt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ser ofte verre ut enn det er. De synlige blærene her var få men relativt store. Det kan bety at angrepet er lokalisert til disse områdene. Oftest er det mindre blærer men spredd tett i tett overhele skroget eller større deler av det. Derfor er kanskje ikke dette tilfellet så dramatisk likevel, selv om det ikke ser pent ut. Dette omfanget av blærer lar seg håndtere, f. eks. ved å slipe dem ut, ev. fylle i, prime over (ett strøk) og se hvordan det utviklerseg til neste år. Det er slett ikke sikkert at denne båten behøver å bli en gullgruve for plastpestreparatørene.

Er taksert til ca 200000 i reprasjoner.

Link to post
Share on other sites

Er taksert til ca 200000 i reprasjoner.
Det var ikke lite. Er det virkelig nødvendig? Har laminatet blitt blottlagt rundt om (høvlet av) for å studere tilstanden ordentlig? Hvis det er et tilbud basert på det bildene viser, og uten inngrep for å se nærmere på problemet, så høres det unektelig ut som lettjente penger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var ikke lite. Er det virkelig nødvendig? Har laminatet blitt blottlagt rundt om (høvlet av) for å studere tilstanden ordentlig? Hvis det er et tilbud basert på det bildene viser, og uten inngrep for å se nærmere på problemet, så høres det unektelig ut som lettjente penger.

Ja, skal du legge kappen på hyllen å begynne med utbedring av plastpest på båter? Det ser ut til å være godt betalt, og begge kan jo være en pest og plage :lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

til vakten fra nittedal. det er ikke mulig å vite dette fra før det er det som er vitsen med forebyggende tiltak . Dårlig handverk er bare en av grunnene til pest angrep

Det er riktig at eldrebåter ofte mindre utsatt pga. tidligere støpe metoder.

har båt som yrke og hobby på tyvende året så enkelte erfaringer har jeg gjort meg også produkt erfaringer.

Link to post
Share on other sites

det er ikke mulig å vite dette fra før det er det som er vitsen med forebyggende tiltak . Dårlig handverk er bare en av grunnene til pest angrep Det er riktig at eldrebåter ofte mindre utsatt pga. tidligere støpe metoder.

har båt som yrke og hobby på tyvende året så enkelte erfaringer har jeg gjort meg også produkt erfaringer.

 

Du har ikke tilfeldigvis aksjer i Jotun også ? :smiley:

 

Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Jeg har aldri sett eller hørt om en eneste båt i Norske farvann som har blitt skadet i sådan grad at den har blitt strukturelt varig skadet og eller kondemnert.

 

Det ligger fiskesjarker på utsiden av vårt langstrakte land, som ikke har sett en West boks siden de ble bygget på 70 tallet. De flyter enda. Sikkert " pest " så det holder, men hva rolle spiller egentlig det ? Bortsett fra evt. hysteriske kunder ? Båtene skal ikke omsettes, så da spiller det vel ingen rolle egentlig ? Svekkede er de jo ikke...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av blottlagt/avhøvlet laminat, fra en båt som hadde vært reparert men hvor "plastpesten" gjenoppsto etter en tid. Det er høvlet av ca. 1-1,5 mm. på dette bildet. De hvite flekkene er tidligere blærer som har vært fylt med et epoxy-stoff. Se nøye på de hvite avtegningene/skyggene av tråder i laminatet. Dette er et klassisk tegn på at hydrolyse er eller har vært i gang i laminatet. I dette tilfellet kunne vi noen steder kjenne den karakteristiske lukten på god avstand fra laminatet (20-30 cm). Det var også høye utslag på fuktighetsmåleren.

 

DSCN2484__Small_.JPG

 

I alle fall: Det er anbefalelsesverdig å foreta en skikkelig undersøkelse "i dybden" før man tar imot et tilbud om store reparasjoner. Det er mulig at det er jeg som er for skeptisk, men jeg har en viss aversjon mot å godta betingelsesløst det som kommer fra verksteder som driver med reparasjoner. Ikke at jeg mistenker dem for uærlige fakter eller slikt, langt derifra, men det perspektiv et verksted har er rimeligvis influert bl. a. av at man driver med reparasjoner og at slike nødvendigvis må holde garanterbart mål i minst fem år.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sett eller hørt om en eneste båt i Norske farvann som har blitt skadet i sådan grad at den har blitt strukturelt varig skadet og eller kondemnert

Jeg har hørt et rykte om at det visstnok var en båt i Florida eller muligens Middelhavet som til slutt ble så skadet at den ikke lenger var trygg å bruke. Men jeg har aldri kunnet få ryktet bekreftet.

 

Akkurat frykten for strukturell skade er antakelig overdrevet; det er mye som tyder på at "plastpesten" mest er et kosmetisk problem. Men så er det også slik at etter 15 års tid med vedvarende krisemaksimering fra verksteder og båtblader som svelger det meste rått, er det også et problem i handel og vandel. Man blir naturligvis redd for å tape verdier dersom man kjøper en båt med plastpest eller får det på den båt man har.

 

Til det siste skal jeg legge til at jeg heller ikke ble blid da jeg oppdaget "plastpest" på min Viksund 27 Columbi. Men etter en tids "nedroing" tok vi en bunnsjau, dvs. total nedskraping, sliping og fem lag Hempel Light Primer. Da index overtok båten ti år etter, var det ingen tegn til tilbakefall. I dag ville jeg ha nøyet meg med ett strøk primer.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

hydrolyse

 

Når kom dette navnet inn i bildet? Høres veldig Bergensk ut for meg, eller er det Norsk?

Plastpest og Osmose er vel de rette navn på fandenskapet vel, ellers kan det bli full forvirring i leiren.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

hydrolyse
Når kom dette navnet inn i bildet? Høres veldig Bergensk ut for meg, eller er det Norsk?

Plastpest og Osmose er vel de rette navn på fandenskapet

Det blir ingen osmose om det ikke først er hydrolyse dvs. vann som løser opp kjemikalier/rester i laminatet. Ordet "plastpest" er antakelig det mest vellykkete retoriske knep de siste tredve år. Det skaper jo aldeles hårreisende assosiasjoner ut avet fenomen som ofte ikke er et alvorlig problem i det hele tatt. Men ma nhar jo en ide om hvem som "fant opp" dette ordet.
Worse; ditt inlegg 38 er etter mitt skjønn det mest fornuftige du har sagt noen gang.
Da håper jeg sannelig at jeg har sagt mye som du ikke har hørt!!

:smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på øynene som leser :rolleyes:

 

Det finnes mange myter om hva man må gjøre med plastbåter. Her er en av de - riktignok fra den svenske Ostkusten - men allikevel. De har en viss peiling på båtbygging i de traktene. Storebro, Windy og Nimbus støper skrog og bygger båter i de traktene.

 

Jeg sendte alle svarene til min kollega. Fikk en hyggelig takkemail tilbake. Han skylder meg nok en tjeneste der. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke lite. Er det virkelig nødvendig? Har laminatet blitt blottlagt rundt om (høvlet av) for å studere tilstanden ordentlig? Hvis det er et tilbud basert på det bildene viser, og uten inngrep for å se nærmere på problemet, så høres det unektelig ut som lettjente penger.

Eg tok desverre ikkje bilde av der det var høvlet ned, blei fortalt at det var en som var spesialist på pest som hadde vært der, tror han var fra Os kjenner ikkje til navnet på firmaet men skal vist være til å stole på.

 

 

Når det gjelder båttype så er det en bayliner

Link to post
Share on other sites

Har en Princess 38 i havna som er på land nå pga plastpest , det er ikke noe småtteri til byller . Dem er store veldig store , som ser ut som en har prøvd å reparert før men noe sparkel guffe . Det var jo døfødt , dårlig jobb og feil jobb har jeg hørt . Kan bli intresant å følge den , da selger har innrømmet feilen og sa han skulle betale helt til han hørte hvor mye det kom på til slutt . Ikke morro å få slikt vaffal , det er sikkert . Han kan vel heve kjøpet vis han går på vel ? Trur han har hatt båten i 2år's tid.

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...