Gunga Din Startet 25.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2003 Hej ! Fann några gamle fina motorer på Bassholmens side Her finns fler motorer o båter http://www.allmogebatar.nu/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 25.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2003 Hei Gunga Din, Mange takk for et fint bilde og en god link! Ja motorene var enklere den gangen...... Et vekeapparat i forkant; bare passe på at der var nok olje og at vekene ble satt på plass før start og tatt ut etter stopp - ellers forsvant oljen..... En robust tannhjulspumpe av støpt metall nede på siden, med en greasekopp til smurning. Ingen problem med impellere som blir sprø og som må skiftes både titt og ofte..... Åpne støtstenger til ventilene, man ser at ventilstyringen virker som den skal. "Drammekran" på toppen, når motoren måtte sjenkes litt ekstra for å starte på kalde vinterdager.... Halvåpen reversering, slik at man kan ha full kontroll med både trekkstenger, flenser, greasekopper og hele sulamitten..... Ja det var tider det - så lenge man ikke faller for fristelsen å sammenligne for hvor mange kg motor man hadde pr utviklet hestekraft Med en nostalgisk og mimrende hilsen fra Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 25.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2003 Hej Poseidon, jag tappade bort din link til Gamlesvarten......... började lese häromkvelden om maskinbyte men sen blev det så sent. Hur langt har ni kommit? skall ni ha kol eller olje fyring? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 26.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2003 Hei Gunga Din, Jeg regner med at du mener "Rogaland" ex "Gamle Rogaland", ex "Stauper", ex "Rogaland"... Her er linken www.gamlerogaland.no Dampmaskinen er skaffet til veie, vi kjøpte den fra en russisk tråler, det var en maskin bygget i Polen i 1960, faktisk på lisens fra "Fredrikstad Mek Verksted"... Maskinen er nå i Kristiansand for overhaling/preservering. Meningen er at den skal tas ombord våren 2004, men foreløpig blir den bare stående som ballast, fint oppmontert på et midlertidig fundament i det forre lasterommet. Kjelene skal fyres med olje, det blir alt for vanskelig å satse på kull, siden det knapt nok er å oppdrive nå idag. For tiden er skipets fremdriftsmaskineri en V-16 Cleveland General fra 1943. Den stod opprinnelig ombord i en amerikansk marinebåt, men kom ombord i Rogaland etter krigen. Siden motoren er 60 år, så er den jo en antikvitet i seg selv .... Stort prosjekt; vi har holdt på siden 1989, men vi som arbeider med fartøyvern må lære oss å arbeide i "evighetens perspektiv" som vi ofte sier Ha en fin dag! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MaritimStart Svart 26.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2003 Angående eldre motorer og deler til disse - Ta en titt på http://www.gkl.bibsyst.no/ - Mange flotte bilder. Per Morten Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2003 hm det var noe kjent med den motoren,,, kan det være en slik vi hadde i snekka vår fra os tro?? 6 hk eller no slikt? Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Motordoktoren Svart 27.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2003 Hvis det ikke var en Marna eller Sleipner, var det sannsynligvis en FM dere hadde, Pjolter. 16-24 eller 24-32 Marna var vanlige i dorrier, men alle de tre nevnte typene ble brukt i lettbåtene den tiden vi fisket sild. Jeg har selv som tolvåring og senere som sekstenåring sittet på motorkassen i timesvis og styrt lettbåten mens basen studerte ekkoloddet og av og til hengte ut blyloddet for å kjenne hvor tett silda var i den toppen han observerte på ekkoloddet. Stakkars lettbåtkjører hvis motoren sviktet! I tillegg til å skjenke motoren drammer hvis den ikke ville starte, kunne vi helle litt smøreolje ned gjennom kranen. Da tettet stempelringene såpass at det ble nok kompresjon til å få startet. Dette lærte vi guttunger allerede som tiåringer, for det var nødvendig kunnskap når vi hadde lånt en lettbåt for å dra litt rundt utenom havna og så skulle være sikre på å kunne starte igjen om vi hadde stoppet motoren og latt den stå til den var kald. Ja, ja, jo eldre jeg blir, jo fortere sprang jeg som guttunge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.