Jump to content

Gamle motorer


Gunga Din

Recommended Posts

Hei Gunga Din,

 

Mange takk for et fint bilde og en god link!

 

Ja motorene var enklere den gangen......

 

Et vekeapparat i forkant; bare passe på at der var nok olje og at vekene ble satt på plass før start og tatt ut etter stopp  -  ellers forsvant oljen.....

 

En robust tannhjulspumpe av støpt metall nede på siden, med en greasekopp til smurning. Ingen problem med impellere som blir sprø og som må skiftes både titt og ofte.....

 

Åpne støtstenger til ventilene, man ser at ventilstyringen virker som den skal.

 

"Drammekran" på toppen, når motoren måtte sjenkes litt ekstra for å starte på kalde vinterdager....

 

Halvåpen reversering, slik at man kan ha full kontroll med både trekkstenger, flenser, greasekopper og hele sulamitten.....

 

Ja det var tider det  -   så lenge man ikke faller for fristelsen å sammenligne for hvor mange kg motor man hadde pr utviklet hestekraft  :crazy:

 

Med en nostalgisk og mimrende hilsen

fra Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Gunga Din,

 

Jeg regner med at du mener "Rogaland" ex "Gamle Rogaland", ex "Stauper", ex "Rogaland"...

 

Her er linken www.gamlerogaland.no

 

Dampmaskinen er skaffet til veie, vi kjøpte den fra en russisk tråler, det var en maskin bygget i Polen i 1960, faktisk på lisens fra "Fredrikstad Mek Verksted"...

 

Maskinen er nå i Kristiansand for overhaling/preservering. Meningen er at den skal tas ombord våren 2004, men foreløpig blir den bare stående som ballast, fint oppmontert på et midlertidig fundament i det forre lasterommet.

 

Kjelene skal fyres med olje, det blir alt for vanskelig å satse på kull, siden det knapt nok er å oppdrive nå idag.

 

For tiden er skipets fremdriftsmaskineri en V-16 Cleveland General fra 1943. Den stod opprinnelig ombord i en amerikansk marinebåt, men kom ombord i Rogaland etter krigen. Siden motoren er 60 år, så er den jo en antikvitet i seg selv ....

 

Stort prosjekt; vi har holdt på siden 1989, men vi som arbeider med fartøyvern må lære oss å arbeide i "evighetens perspektiv" som vi ofte sier :crazy:

 

Ha en fin dag!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hvis det ikke var en Marna eller Sleipner, var det sannsynligvis en FM dere hadde, Pjolter.  16-24 eller 24-32 Marna var vanlige i dorrier, men alle de tre nevnte typene ble brukt i lettbåtene den tiden vi fisket sild.

 

Jeg har selv som tolvåring og senere som sekstenåring sittet på motorkassen i timesvis og styrt lettbåten mens basen studerte ekkoloddet og av og til hengte ut blyloddet for å kjenne hvor tett silda var i den toppen han observerte på ekkoloddet. Stakkars lettbåtkjører hvis motoren sviktet!

 

I tillegg til å skjenke motoren drammer hvis den ikke ville starte, kunne vi helle litt smøreolje ned gjennom kranen. Da tettet stempelringene såpass at det ble nok kompresjon til å få startet. Dette lærte vi guttunger allerede som tiåringer, for det var nødvendig kunnskap når vi hadde lånt en lettbåt for å dra litt rundt utenom havna og så skulle være sikre på å kunne starte igjen om vi hadde stoppet motoren og latt den stå til den var kald. Ja, ja, jo eldre jeg blir, jo fortere sprang jeg som guttunge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...