Yankee Startet 21.November.2006 Del på Facebook Startet 21.November.2006 Har båt med to batterier, ett forbruk og ett start. Vil koble lader til dem permanent. Har kjøpt en bra lader, men tenker at jeg må kunne velge hvilke batteri jeg vil lade. Er det så enkelt at jeg kobler negativ til begge batteri og positiv til den kabelen som går ut av batterivelgeren Da blir det vel sånn at jeg kan sette bryteren på f.eks. batteri en, og derved koble laderen til det batteriet. Er det noe jeg ikke har tenkt på her? Med hensyn på problematikken med tæring i forbindelse med bruk av landstøm, har det noe å si hvilke type lader man bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 (redigert) Det kan går bra. Viktig er bare at du bruker en bryter som er kraftig nok, slik at den takler Amperetallet som laderen kan levere. Og ja, fellesminus er o.k. Til siste spørsmålet ditt kommer det an på om laderen har jording og om den har en fobindelse mellom jording og minusuttaket til batteriene. Men dette kan man jo måle. Jørg Redigert 21.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Yankee Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 Laderen har jording ja, men hvordan kan jeg måle dette videre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Minuset med dette opplegget er at du er nødt til å ha batterivenderen i på stilling under lading, og det er ikke helt ideelt da det medfører at du også har spenning på anlegget ombord. Sikkerhetsmessig er det en fordel å ha den koplet på batterisiden av bryteren, slik at du kan lade uten at alt er tilkoplet.. Stort sett er det jo bare forbruksbanken som har behov for lading, så derfor ville jeg ha koplet laderen til direkte på denne. Om du så en skjelden gang trenger å toppe opp startbatteriet også, så er det jo bare å sette bryteren i stilling 1+2, så lades batteriene parallelt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Laderen har jording ja, men hvordan kan jeg måle dette videre? Du må bare måle om det finnes gjennomgang mellom jord på stikkkontakten og ladningsuttak som går til batteri-minus. Bruk en Ohmmåler eller diodetest av en multimeter. Finnes det gjennomgang så er det fare for tæring ved kontakt med landjord. Hvis ikke, så er det sansynligvis ikke noe fare for tæring. Minuset med dette opplegget er at du er nødt til å ha batterivenderen i på stilling under lading, og det er ikke helt ideelt da det medfører at du også har spenning på anlegget ombord. Sikkerhetsmessig er det en fordel å ha den koplet på batterisiden av bryteren, slik at du kan lade uten at alt er tilkoplet.. Stort sett er det jo bare forbruksbanken som har behov for lading, så derfor ville jeg ha koplet laderen til direkte på denne. Om du så en skjelden gang trenger å toppe opp startbatteriet også, så er det jo bare å sette bryteren i stilling 1+2, så lades batteriene parallelt! Index, jeg er jo enig med deg at det egentlig bare finnes behov for ladning av servicebatteriene. Men første delen og delen med sikkerhetsmessig skjønnter jeg ikke helt. Hjelper du meg? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Kanskje litt overforsiktig, men jeg liker ikke å ha spenning på anlegget etter hovedbryter når jeg ikke er i båten. Det skal ikke så store feilen til før ting begynner å brenne. Og en slik batterivender er jo som regel koplet opp som hovedbryter for to banker. Derfor ville jeg heller ha koplet med direkte til forbruksbanken med laderen, slik at batterivender kan stå i "av" posisjon ved vanlig lading. Om så startbatteriet mot formodning skullle få behov for lading en gang i fremtiden, går det jo an å sette bryteren i "1+2" for å lade begge banker. Men da har man jo samtidig spenningssatt anlegget i båten da, hvilket jeg ikke anser for å være helt ideelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Ja riktig, nå er jeg med. Jeg gikk ut i fra at Yankee ønsker å bruke en ekstrabryter, bare for fordeling av laderens strøm. Ha fortsatt en fin kveld begge to. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tidi Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Jeg har akkurat kommet hjem fra båten hvor jeg har montert ny lader -Waeco 25 amp. Jeg har to batteribanker - en forbruk med to batterier koblet sammen og et start. Alle batteriene er forbundet med felles jord. Jeg koblet en plussledning på hver bank og en felles minus rett på batteriet. Er dette greit Jeg ser nå at ladelyset på dashbordet blinker når laderen slår inn. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Ja, det er greit med koblingen fordi direkt er alltid best. Men ang. blinking av ladelyset er dette sikkert ikke riktig, men har jeg heller ikke opplevt til nå ved tilkobling av en lader på batteriene. Er det en "vanlig" instrumentpanell (plussspenning til tenningslås og vidre til ladelampe & motor-forbrukere) ? Blinker lampen nå permanent, ved påslått tenning, eller pulser lyset bare lett og mygg, eller når/hvordan vises det "blinkingen"? Har laderen to uttak, eller som jeg har oppfått, bare en som du har fordelt? Du sa at du har koblet laderen direkte til batteriene og på fellesminus, blinker lyset også når hovedbryteren er slått av? Hvilken spenning måler du på batteriene: - hvilespenning etter et paar timer uten ladning? - når du har slått på laderen? - måler du jevnt stigende eller ujevnt spenning mens laderen går? Kan du måle om kanskje laderen leverer deler av vekselstrøm? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tidi Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Laderen har to utganger + en til startbatteriet. Jeg har kun brukt den ene utgangen ned til forbruksbanken, samt en til startbatteriet. Det er kun når jeg setter tenningen på - altså vrir switchen ett hakk, at ladelampen slukker i noen sekunder for så å lyse igjen - dette gjentar seg regelmessig. Det er kun når batterivelgeren står på forbruksbanken at dette skjer. Når hovedbryteren er av, er lyset slukket. Spenningen ligger konstant oppunder 14 volt når laderen er koblet til. Uten laderen på, synker spenningen til ca 12,5. Det er lik spenning på forbruksbanken og startbatteriet. Virker som om laderen fungerer fint, men var litt skeptisk til at ladelyset tidvis slukker. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 22.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2006 Takk for tipsene. Tror jeg velger å montere en ekstra bryter for å velge mellom batteriene. Har en 10A lader. vil det da være ok å bare bruke en toveis vippebryter? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 (redigert) Deg har jeg glemt å svare på, unnskyld, det ha vært jobbig i dag. Øyenblikk, kommer snart igjen. Red. : Nei Nautikatten ville jeg jo svare... Redigert 22.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tidi Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Beklager avsporingen på tråden din Yankee. Ble litt gira når jeg så at det var noen som lurte på noe av det samme som meg Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Takk for tipsene. Tror jeg velger å montere en ekstra bryter for å velge mellom batteriene. Har en 10A lader. vil det da være ok å bare bruke en toveis vippebryter? Du trenger i så fall en bryter som ikke bare takler hele 10A, men også en som er rask. Jeg ville anbefale at du ikke tar deg en som er alt for billige, ellers lever den ikke alt for lenge. Husk også at du bruker kabel som er sterkt nok (avhengig lengden). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Nauticatten. At batterispenningen ligger konstant på mindre enn 14 Volt er egentlig litt lavt. Jeg går ut i fra at måleren du bruker viser relativt nøyaktig fordi du måler jo også en tomgangsspenning av 12,5 Volt. Hva er nevnt innstilling av laderen mht. sluttspenningen? Det med blinking klarer jeg ikke riktig å skjønne. For min skyld (subjektivt) høres det ut som en ubalanse mellom to strømkretser. Et sted må det være en forbindelse, men pulseringen? Jeg kan god tenke meg at ladelampen blinker pga. at laderen øker spenningen så snart du slå på tenningen. Så har du i så fall på en side 12,5 Volt batterispenning, men på den andre siden prøver laderen å øke spenningen. Og så finnes det kanskje en regelmessig veksel mellom to spenningshøyder som gjør at ladelampen lyser pulserende. Det hjelper kanskje allerede hvis du sjekker alle minuskabler en gang til. Dårlig minus gi gjerne rare tegn. Vet du hvilken spenning som finnes på dynamo D+ når du har slått på tenningen? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tidi Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Tenkte å gå gjennom hele instalasjonen på nytt i morgen. Kan godt være som du antyder en dårlig minuskabel. spenningen er bare ca, da jeg leser det ut fra et gammelt voltmeter uten nøyaktige verdier. Takker og bukker for all hjelp så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Fortell gjerne om hva du har funnet ut. Det er i hvert fall interessant for meg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.