Jump to content

Sikkerhetskurs for seiling i kategori 2


Mulligan

Recommended Posts

Jeg fant dette på sidene til seilforbundet. Burde ikke være alt for vanskelig å tilfredstille.

 

http://www.seiling.no/t2.asp?p=21748&x=1&a=163757

 

 

 

Krav om trening i henhold til OSR kategori 2, Appendix G (6.4.2006)

 

Nytt av året i ISAFs sikkerhetsbestemmelser 2006-2007 er at Appendix G om trening også er gjort gjeldene for kategori 2. I Norge er det fire havseilaser som benytter denne kategori: Shetland Race , Stavanger-Banf, Watski one star, Watski 2 star.

 

Dette treningskravet er ganske omfattende og spesielt for Watski-seilasene er det veldig vanskelig å gjennomføre kursing av 210 båter før start. NSF anbefaler derfor at man for 2006 aksepterer en lavere grad av trening.

 

Praktisk sett løses dette ved at man i kunngjøringen til seilasen skriver følgende: ”NSF’s krav for 2006 til personlig overlevelse under havseilas aksepteres som tilfredsstillelse av OSR § 6.01”

 

Norges Seilforbunds krav for 2006 til personlig overlevelse under havseilas:

 

· Mer enn 50% av mannskapet skal ha gjennomført et minimum 15 timers kurs i førstehjelp slik det er spesifisert i krav til kystskippereksamen.

Kommentar. Normalt fungerer da Røde kors sine kurs hvis man i tillegg har lagt inn kunnskap om nedkjøling.

 

· Det skal dokumenteres av utenforstående (måler, trener eller annen kyndig i seilforeningen) at man har prøvesatt stormseilene: stormfokk og tryseil.

 

· 30% av mannskapet skal ha lisens for bruk av VHF hvis man er flere enn 2 ombord. Alle om bord skal ha kjennskap til nødoppkalling og rutiner. Ved 2 eller færre om bord skal mint en ha lisens for VHF.

 

· Alle om bord skal ha satt seg inn i hvordan (G)-EPIRB fungerer

 

· 30% av mannskapet, alle hvis 2 eller færre om bord, skal ha satt seg inn i hvordan man bruker nødflåten, herunder hvordan man får den på sjøen, hvordan den fungerer i høy sjø etc.

 

· Ved færre enn 3 om bord skal nødflåten stues på dekk eller i cockpit.

 

· Båten skal ha stueplan tydelig slått opp hvor det er vist hvor sikkerhetsutstyret er plassert.

 

· Det er arrangøren, gjennom seilingsbestemmelser og kontroll, og eier og ansvarlig person ombord (RRS 46 og 78.1), som har det fulle ansvar for at OSR's krav blir oppfylt. NORLYS Regler er klasseregler etter RRS 78.1, og NORLYS Regler stiller også krav til at OSR's krav skal oppfylles. Brudd på OSR kategori 2, med NSF's dispensasjon for 2006, er altså brudd både på RRS og NORLYS Regler.

 

 

 

NSF arbeider med å etablere et kurstilbud som fullt ut oppfyller kravene i ORC § 6.01 for kategori 2. NSF anbefaler at alle som dette gjelder tar et slikt kurs i den utstrekning det er mulig. NSF arbeider også med å etablere et redusert kurstilbud som oppfyller NSF's ovenfor stående krav til kategori 2 i 2006.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra neste sesong blir det innført sikkerhetskurs for seiling i kategori 2.

Noen som har tatt dette?

Vil OFS kurs bli godkjent?

---------------

OFS kurs bør NSF godkjenne, da jeg vil tro at deres egne kurs ikke vil være så omfattende.

Jeg leste at NSSR skulle kjøre kurs for NSF nå på våren. og med en prislapp på noen tusen kr.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

førstehjelp som var med i fritidsskipperkurset

 

Ja det er nevnt i kommentarene at det er godt nok.

 

Jeg rettet et spørsmål til NSF om OFS var greit nok, men det kunne de ikke svare meg på. De skulle undersøke og komme tilbake.

 

Ellers synes jeg at oppslått safetyplan er en riktig god ide. Da kan alle se hvor brannslukkningsmidler o.a. er plassert ved en ulykke.

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg at oppslått safetyplan er en riktig god ide. Da kan alle se hvor brannslukkningsmidler o.a. er plassert ved en ulykke.

 

Digresjon;

kan DU finne stoppekrana hjemme i en fei ? Skremmende mange kan faktisk ikke det.

 

Stoppekran ? Hva bruker man den til ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kommet hjem fra et ISAF Personal Safety kurs i Sverige. Det arrangeres av et selskap som heter Scandinavian Safety Training Center.

 

Kurset bygget altså på kriteriene i ISAF's reglement, Appendix G. Det gjøres normalt gjeldende fra og med Category 2. Dette certifikatet er personlig, det skal fornyes hvert 5.e år og utdannelsen skal følge retningslinjene i Appendix G. Instruktører skal også være godkjente av ISAF. Antagelig har Norges Seilforbund rett til å godkjenne opplæringsinstansen. Det er viktig å legge merke til at dette er en opplæring rettet spesifikt mot havseilere. Jeg hadde på forhånd rikelig med fartstid, kystskippersert. og sikkerhetskurs i Sjøforsvarets regi men det hjelper altså ikke. Har også vært instruktør selv.

 

I Norge er det til nå Shetland Race, Watski Skagerrak TwoStar, Simrad OneStar og Stavanger Banff regattaene som er av denne kategorien. Litt usikker på den siste men Category 2 er altså "Ocean". I og med at det ikke finnes et utdannelsestilbud ennå i Norge, så stilles arrangørene overfor et vanskelig dilemma. Det finnes et krav gjeldende fra inneværende år, men det finnes ikke noe tilbud innenfor landets grenser. Arrangørene har formelt heller ikke anledning til selv å gi dispensasjon fra reglene. Det arbeides nå med planer på å få til et tilbud i Norge og man håper på å kunne ha det klart i tide til sesongen 2007. Etter å ha vært gjennom SSTC's opplegg under 2 dager har jeg vanskelig for å forstå hvordan vi skal klare dette på så kort tid i Norge. Basert på det faktum at det tar tid å lage programmet, materialet, finne ledige instruktører, og så utdanne flere hundre seilere før sesongen starter. I Sverige har till nå litt i underkant av 50 seilere tatt dette kurset. De har ingen Category 2 regattaer. Kun en Category 3 som er Gotland Runt.

 

Det lar seg ikke gjøre å ha mer en 25 elever ad gangen på denne type utdannelse. Det er så mye praktisk øvelse i vann og på land at det ikke går an å ha større klasser. En annen sak er at det programmet vi gjennomgikk hadde material i seg til en hel ukes utdannelse. Det aner nok de fleste som har vært innom temaene i en eller annen form.

 

SSTC's kurs kan absolutt anbefales. Det er ikke umulig at de vil bli involvert i utdannelse her til lands også, hvis det ikke går for mye politikk i det. Redningsselskapet har helt sikkert en mengde dyktige resurser, men offshore kappseiling i hardt vær er ikke deres fagområde. Her må de som SSTC har gjort, knytte til seg eksterne resurser.

Link to post
Share on other sites

Ingen dispensasjon fra de nye sikkerhetsreglene

Teknisk Utvalg i Norges Seilforbund slår i et skriv de har offentliggjort fast at det ikke vil bli gitt dispensasjon fra de sikkerhetsreglene med krav til obligatorisk sikkerhetsopplæring for regattaer i Kategori 2, hvilket da gjelder for regattaer som blant annet Watski Skagerrak TwoStar, Shetland Race og Simrad OneStar. Da Fredrikstad Seilforening åpnet påmeldingen 1. november til Watski Skagerrak TwoStar valgte de å ikke kreve opplæringskurset, fordi NSF på det tidspunktet hadde verken kursopplegg eller datoer for konkrete kurs klare.

 

klippt fra seilmagasinet.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kommet hjem fra et ISAF Personal Safety kurs i Sverige. Det arrangeres av et selskap som heter Scandinavian Safety Training Center.

 

Kurset bygget altså på kriteriene i ISAF's reglement, Appendix G. Det gjøres normalt gjeldende fra og med Category 2. Dette certifikatet er personlig, det skal fornyes hvert 5.e år og utdannelsen skal følge retningslinjene i Appendix G. Instruktører skal også være godkjente av ISAF. Antagelig har Norges Seilforbund rett til å godkjenne opplæringsinstansen. Det er viktig å legge merke til at dette er en opplæring rettet spesifikt mot havseilere. Jeg hadde på forhånd rikelig med fartstid, kystskippersert. og sikkerhetskurs i Sjøforsvarets regi men det hjelper altså ikke. Har også vært instruktør selv.

 

I Norge er det til nå Shetland Race, Watski Skagerrak TwoStar, Simrad OneStar og Stavanger Banff regattaene som er av denne kategorien. Litt usikker på den siste men Category 2 er altså "Ocean". I og med at det ikke finnes et utdannelsestilbud ennå i Norge, så stilles arrangørene overfor et vanskelig dilemma. Det finnes et krav gjeldende fra inneværende år, men det finnes ikke noe tilbud innenfor landets grenser. Arrangørene har formelt heller ikke anledning til selv å gi dispensasjon fra reglene. Det arbeides nå med planer på å få til et tilbud i Norge og man håper på å kunne ha det klart i tide til sesongen 2007. Etter å ha vært gjennom SSTC's opplegg under 2 dager har jeg vanskelig for å forstå hvordan vi skal klare dette på så kort tid i Norge. Basert på det faktum at det tar tid å lage programmet, materialet, finne ledige instruktører, og så utdanne flere hundre seilere før sesongen starter. I Sverige har till nå litt i underkant av 50 seilere tatt dette kurset. De har ingen Category 2 regattaer. Kun en Category 3 som er Gotland Runt.

 

Det lar seg ikke gjøre å ha mer en 25 elever ad gangen på denne type utdannelse. Det er så mye praktisk øvelse i vann og på land at det ikke går an å ha større klasser. En annen sak er at det programmet vi gjennomgikk hadde material i seg til en hel ukes utdannelse. Det aner nok de fleste som har vært innom temaene i en eller annen form.

 

SSTC's kurs kan absolutt anbefales. Det er ikke umulig at de vil bli involvert i utdannelse her til lands også, hvis det ikke går for mye politikk i det. Redningsselskapet har helt sikkert en mengde dyktige resurser, men offshore kappseiling i hardt vær er ikke deres fagområde. Her må de som SSTC har gjort, knytte til seg eksterne resurser.

 

Hva gjennomgikk dere på dette kurset. Fortell litt mer i detalj er du snill. slik at vi kan få sammelinget dette med det som ansatte i oljeindustri som jobber offshore må ha hvert 4 år.

+ evt andre kurs som vi må igjennom.

Er personlig på årlige oppfriskningskurs i nesten alt som er (føles ihvertfall slikt)

 

Takker på forhånd.

:flag:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har gravd litt.

OLF kurs dekker dag 1 av kurset, men ikkeno av dag 2 som går på seiling i hardt vær.

Det blir avholdt kurs i Januar 2007 i regi av Bevertningselskapet.

--------------

Ok hvilken kompetanse har så "bevertningsselskapet" når de skal fortelle om seiling i dårlig vær.

Her vil det jo være litt forskjell i fra hvilken båt man seiler.

Og er de de rette til og kjøre kurs i dette :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall reglene.

 

Synes dette er svært mye å gå igjennom på to dager.

OLF kurs tar jo fem dager, men der er det riktignok mye praktiske øvelser.

Vil tro at en med OLF og VHF skulle ligge godt an, men makta rår.

 

Bevertningselskapet vil vel måtte trekke inn eksterne krefter for det rent seiltekniske.

Link to post
Share on other sites

Det blir litt feil å sammenligne dette kurset med OLF, Brann Havari, SAR kurs og forskjellige typer opplæring som tilbys till Offshore arbeidere eller sjøbefal. Dette har jeg også noe bakgrunn for å mene noe om.

Det er helt klart at de som skal arrangere disse kursene i Norge kommer til å benytte seg av eksterne resurser. Det er ikke slik at alle instruktører må hentes fra ett og samme miljø. De som arbeider med dette i NSF er oppegående og dyktige mennesker og reglene de har å etterleve endres i takt med hendelser som inntreffer i kappseilaser over hele kloden.

 

Personlig er jeg litt småsur over at mitt nye sertifikat ikke lenger er godt nok da jeg en uke etter kurset får beskjed om at det kommer en endring for 2007, som tilsier at minst 2 av mannskapet i en 2 manns besetning skal være sertifisert. Det er ennå ikke oppdatert på ISAF's hjemmeside så man kan ikke få verifisert om den norske fortolkningen er korrekt. Videre kan det vise seg å være nødvendig med årlig sertifisering av flåter pakket i bag. Ikke 2 eller 3 år som vanligvis er produsentens anvisning. Foreløpig ikke bekreftet men ennå mer penger er avsatt til formålet.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Er det noen som skal gå ISAF Offshore Personal Survival Training Course i vinter/vår?

 

Er det noen som vet om et slikt kurs i Norge de neste 6 mnd, eller er det våre ovennevnte svenske venner på Kärringön som er beste alternativ?

 

Det kunne jo være koselig med litt norsk selskap hvis jeg må dra helt til Kärringön...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

tool,

 

vi var med på det første kurset som gikk. Og det er vel en regel om at vi er snart gått ut på dato også?

Var det nytt kurs etter 5 år eller var det tidligere "tool"? Eller har dem droppet dette ISAF, med nye kurs etter en vist tid?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...