Jump to content

Daviter eller snapdaviter?


Elmer

Recommended Posts

Regner med at en del med lang fartstid i bruk av halvplanere kan hjelpe meg med gode råd om det jeg lurer på.

 

Vi i familien har handlet en halvplaner som ikke har daviter. Båten har en marsjfart på ca. 16-18 knop. Hvordan bør jeg best sikre jolla?

 

Er daviter tingen, eller bør jeg gå for snapdaviter?

I forhold til det siste, tenker jeg at belastningen for båt og daviter må bli mindre i litt urolig vær hvis man bruker snapdaviter.

 

På den annen side, må jo påhengeren alltid av ved bruk av snapdaviter og får man da festet motoren godt nok på en brakett hvis sjøen drar seg til. Et annet moment her er om dere med erfaring fra snapdaviter synes det blir tungvint at motoren alltid må av?

 

Hvordan oppfører jolla seg i vanlig daviter i ca 16 knop med litt urolig sjø?

 

Som dere ser, er spørsmålene mange og jeg er svært takknemlig for alle gode råd.

På forhånd takk!

Hilsen Jan H.

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt daviter selv, men er i ferd med å lage ordentlige daviter for montasje i løpet av vinteren. Vurderte snap-daviter, men etter en sommer med jolla i "bånd" og motor av og på hver gang den skulle brukes, er jeg ikke i tvil om at det er alt for tungt/tungvindt for meg i hvert fall. Det er klart det blir en del påkjenninger på daviter, oppheng og jolle når du har litt fart i sjø, men det hele skal jo være dimensjonert for dette da.

Tviler på om dette representerer noe stort problem.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært bruker av begge deler er jeg ikke i tvil - davitter er tingen. Det å slippe å ta av motoren, og kunne ha bensintanken fast i jolla er utrolig behagelig. Pass bare på at davittene ikke belastes mer en hva de er laget for - og vær spesielt oppmerksom på området hvor de festes i skroget. Selv om davittene er sterke, må innfestingen tåle tilsvarende.

 

Når det gjelder hastighet og bølger så marsjer vi i 23-24 knop med en 310 rib med 9,9 hk hengende i davittene - båten er da heist helt opp slik at davittene ligger an mot pontongene til rib'en. Der sikrer vi den med stropper slik at den henger helt stabilt - ikke noe problem og veldig behagelig!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i en god del år brukt daviter ( type Whittal) på to båter.

 

Det har alltid gått lett å heve og senke lettbåten med påhengsmotor på, selv i endel sjøgang.

 

Jeg er ikke i tvil om hva jeg skulle valgt om jeg hadde valget i dag. Det måtte bli tradisjonelle davitere - helst med god kvalitet på selve sveive-mekanismen.

 

I tillegg til daviteropphengene er det viktig å stroppe båten godt opp under daviterne, særlig i noe fart og med høy sjø.

 

Det blir et ganske kraftig moment på daviterfestene i lettbåten i grov sjø.

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av mannskapet ramler i sjøen, er det vanskelig å ta seg opp på en badeplattform sperret av jolle i snap-davit. Er det litt bølger, eller har man klær på i tilegg, vil det være nesten umulig.

 

Jeg har valgt "vanlige" daviter, men bytter ut disse i år med et sett med vinsj slik at opp/nedsenk går en del greiere. De "nye" daviterne (ILAS) har en noe lengre arm som jolla blir spent opp-under. De forrige hadde ikke det, og ved rom sjø festet jeg to taustumper (akter og baug i jolle, som krysset hverandre) fra jolle til båt for å avlaste litt for de værste sidekreftene. Hjalp ganske så mye.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt. Mye som høres fornuftig ut her.

 

Jeg har sett en type davitere som er to sylinderformede rør som kan taes av når de ikke er i bruk. Dette kan jo være praktisk. Er det noen som skjønner hvilken type jeg mener og som i så fall har erfaringer med disse?

 

Hva må jeg ellers regne med å punge ut med for davitere? Jolla er Aquaquick 288 cm og motoren 4 hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også tilhenger av snap-daviteren og monterte dette i våres....men det var et sant mareritt. Av og på med en 9,9 hk, ut med tank og annet løsøre. Kunne ha jolla på slep opptil 8-10 knop men så var det slutt. Har også et jockeysete montert i båten...noe som betydde ekstra med trøbbel. Tung og trøbblete oppheising i snap.

 

Nå har jeg bestillt spesiallagede fester i syrefast for mine allerede innkjøpte davitere fra Simpson. Det og kunne sveive opp hele ekvipasjen til sommeren ser jeg frem til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en type davitere som er to sylinderformede rør som kan taes av når de ikke er i bruk. Dette kan jo være praktisk. Er det noen som skjønner hvilken type jeg mener og som i så fall har erfaringer med disse?

 

Det er lite som hindrer jolla i å vingle fra side til side ettersom du ikke får spent jolla oppunder daviterne slik som f.eks ILAS. Så er det vel helle ikke vinsj? SeaSea (Byggplast) selger også "billige" davitere i syrefast for omlag 4000,-, men disse kan ikke demonteres like enkelt som rørene du nevner. Heller ikke her spennes jolla fast.

 

Det ligger jo et eller to sett med ILAS og tilsvarende på finn.no og her i markedet brukt, fra noe over 9000,- (nærmere halv pris av ny pris).

Link to post
Share on other sites

På min båt har jeg disse teleskopdavitene som kan felles ned. Har hengene en Zodiac 310 YL RIB her. Davitene tåler mye men innfestingen i min båt har visse begrensninger. Når jeg går på tur i stor sjø, fjerner jeg motoren slik at lasten på davitene reduseres.

En kjempefin davitløsning som kan anbefales og som med enkle håndgrep kan felles bort og skjules helt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan fester du jolla i de teleskopdavtitene MS Victoria? Jeg ville ha slike på vår båt også, men windy anbefalte ikke de fordi det er vanskelig å feste jolla, særlig om mn går fort i litt sjø kan det bli mye slingring på jolla. Dermed ble det avtagbare snap daviter og brakett for motoren. Og det er en grunn til at vi også dermed byttet til en av de minste og letterste påhengerne på markedet for det er tungt å ta motoren av og på.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger det i 2 sett med nyere ILAS på finn til under 10.000. Det kommer fra tid til annen noen litt eldre for lavere pris.

 

Om montering er omfattende eller ikke avhenger vel litt om du bare kan skru i vei eller om du trenger å forsterke noen festepunkter - jeg vet ikke helt hvor solid det er hos deg? Det var et mekanisk verksted på Lørenskog som lagde bakplater i rustfritt til meg for 200 kr, og nå har jeg bestilt nye daviterfester tilpasset båten og de "nye" (brukte) ILASene jeg skal ha på hos Alfens mek, også det på Lørenskog, med anslått pris på 1200-1500 kr.

Link to post
Share on other sites

Hva slags type...pris? Er litt skeptisk til fastmonterte snapdaviter mht ungenes lek/bading på badeplattformen.

 

(ps....så jo båten din på messa i Arendal...og har bilde, men det lå et teppe over badeplattformen...fikk dessverre ikke med alle detaljer..)

Du finner det meste her

 

Teppet var der etter krav fra meg -så det er min feil. Men sees vi på vannet er du hjertlig velkommen ombord :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil som hovedregel anbefale å montere forsterkning for daviterfestene.

 

Dette kan gjerne være en noe større plate i syrefast stål med avrundede kanter.

 

Det er viktig at kraftmomentene fra daviterne fordeles over så stort område som mulig.

 

Det kan hjelpe å minne seg selv om at man ikke alltid kjører på speilblankt vann men med til dels store bølgekrefter.

 

I to tidligere båter (Scand Baltic og Scand Atlantic) fikk jeg lagt inn betydelig forsterkning på akterspeilet for å "tåle" daviterne, samt at det ble laget større daviterfester for selve daviterne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ILAS davitere på de to siste båtene mine, og er ikke i tvil om hva som er den beste løsningen. Jeg har hatt en 2.7 m Rib jolle med en 5 hk Mercury hengende på, i all slags vær. Det har gått som en lek og både låre og heise opp jolla. Jeg har jo passet på å surre jolla godt fast til daviterne/akterspeilet slik at den ikke girt noe slingringsmonn.

 

Likeledes har begge båtene blitt forsterket ved innfestingen slik at kraften og belastningen er blitt fordelt på et større område. Det har holdt godt!

 

Jeg har kun to valg når det gjelder å ha med en jolle eller ikke: Jolla og motor hengende på davitere, eller ingen jolle.

 

Eneste minuset for meg nå blir lengden...

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Gammel, men fin tråd dette her.

 

I min nykjøpte 85mod Baltic er det Ilas davitter med sveiv. Vi skal akkurat til å henge jolla med 5hk motor opp på davittene. Hva er beste måte å feste jolla på? Er det å montere 2 "løfteører" på hver side oppå jolla bakerst og 1 foran? Så må det vel lages en trekant med bånd/tau for feste i de bak og så feste båndet til davitten i denne? Foran trengs vel bare å feste båndet til davitten i løfteøret?

 

Hvordan bør jolla sikres deretter for å avlaste davittens bånd? Feste stropp bakerst på jolla og rund davitten og stramme? Likedan foran?

 

Forslag mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har hatt begge deler. Er motoren for tung å ta av og på bør du velge fast davit. Synes du ikke det vil jeg anbefale Snap davit. På moderne båter er badeplattformen blitt en ekstra koseplass og da gjør jolla seg mye bedre på vannet en over hodet...I tillegg er det mye lettere å ta av og på motor når snapdaviteren holder jolla stabilt inntil hekken på moderbåt.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde gummibåt: limt på to sleperinger på innsiden avpongtongene foran, og bolter igjennom akterspeilet på innsiden litt langt nede. To fester foran, og to fester bak. Brukte tau mellom fester foran og kjetting bak

 

Rib: kroker i akterspeilet bak, og skrudde fester foran. Bruker kjetting foran og kjetting bak.

 

Strammer båndene godt oppunder davitene. Husk de ryker med jevne mellomrom, jeg har derfor et kort siklerhetstau fra daviten og ned i kroken i jolla så den ikke skal deise ned i plattformen. Har med et par laststropper i tilfelle skikkelig uvær. Men selv i skikkelig uvær tar jeg de ikke på. Har i tillegg tynt tau fra jolla foran til daviter akter og motsatt for å hindre eventuelle bevegelser. Men jeg strammer joll så tight oppunder davitene så det blir ingen bevegelser.

 

Kan ta et par bilder til helgen

Link to post
Share on other sites

Jeg vil som hovedregel anbefale å montere forsterkning for daviterfestene.

 

Dette kan gjerne være en noe større plate i syrefast stål med avrundede kanter.

 

Det er viktig at kraftmomentene fra daviterne fordeles over så stort område som mulig.

 

Det kan hjelpe å minne seg selv om at man ikke alltid kjører på speilblankt vann men med til dels store bølgekrefter.

 

I to tidligere båter (Scand Baltic og Scand Atlantic) fikk jeg lagt inn betydelig forsterkning på akterspeilet for å "tåle" daviterne, samt at det ble laget større daviterfester for selve daviterne.

Kan ikke få understreket det godt nok, her tok sjøen tak i en Zodiak 320 og feide daviten på sjøen.

har heldig vis stålbåt. hadde jeg hatt plast båt hadde vell hekken forsvunnet.

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...