Jump to content

Sann Båtglede


Leading Edge

Recommended Posts

Båtglede er alt det sjølivet og båtlivet har å tilby. Alt fra mekking og pussing til turer i skjærgården, med setting av teiner, fisking til bading, grilling og det sosiale nettverket man får på kvelstid. Uansett om drikker congnac eller pils er kosen der - og kjekt å kunne hjelpe/ bistå andre "kolega" på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Den tid da "båtfolket" var en særegen rase er definitivt forbi! Nå er er det alle oss vanlige som har flyttet på sjøen i store og små båter med og uten terasse. Vi er rett og slett de samme du treffer i syden, i trafikken, butikken. Mao superegoistiske, hjelpsomme, snille, sløve, flinke dri***ekker.

Link to post
Share on other sites

Det er litt for mange som har for mye penger for tiden, og som kjøper seg store båter som er til plage for andre. Egentlig ikke selve båten, men hvordan de bruker den. F.eks. pløyer de opp sjøen i trange sund, legger seg til slik at de opptar en bukt hvor det normalt er plass til 15 mindre båter, trekker trosser på tvers over sund osv.

Det eneste negative jeg ser, er den grenseløse bedrevitenheten kombinert med norgesmesterskapet i generalisering. Det kunne være fristende å sparke litt omkring mot alle de små farkostene blant tang og rekved der nede ved havoverflaten, men jeg skal la det være. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Generalisering er ikke bra uansett hva det gjelder. Tror ikke personlig at væremåte og båttype/størrelse henger sammen. Som nevnt tidligere kan man treffe dri***ekker både i skjærgårdsjeep, snekke, cabincruiser eller seilbåt.

 

Når det er sagt så synes jeg folk som jeg treffer på sjøen for det meste er hyggelige og greie.

 

At noen kan føle misunnelse overford de me større/finere båt er ikke mer enn man kan forvente. Slik er det jo ellers i samfunnet også.

 

Litt på siden:

Vi er jo så gode på bedømme/dømme andre uten å vite en brøkdel om dem. Jeg merket det godt da jeg ble uførtrygdet hvordan enkelte kan være overfor meg. Skal man bli syk så er det best at man mister beina eller noe lignende slik at det virkerlig synes. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta med stoler neste gang, Astor (var du blant de 3 båtene 17.09?) Sandspollen.JPG

 

 

Ingen av båtene i forgrunnen er min. Husker ikke helt 17.9, må skjekke loggboka ombord.

Som du sikkert har fått med deg så ligger vi stort sett innerst i San Polè, ved den lange brygga.

Stort sett alltid plass. I år har det faktisk vært stort sett fullt hver fredagskveld. Flere nye ansikter. Og koslig er det.

 

Vi sees?! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er gjerne slik at det er de samme menneksene som alltid treffer på drit....ene av en eller annen grunn :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det eneste negative jeg ser, er den grenseløse bedrevitenheten kombinert med norgesmesterskapet i generalisering. Det kunne være fristende å sparke litt omkring mot alle de små farkostene blant tang og rekved der nede ved havoverflaten, men jeg skal la det være. :rolleyes:

Det er vel ytterlighetene som er problemet på begge sider, eller hva.....

Må si meg enig både med forfatteren av innlegget og de som har opplevd at eierne av "store/raske" båter ikke tar hensyn.

Personlig er jeg ikke sosialist, men er sosial og har ikke mindreverdighetskomplekser.

Lederstilling, men trives i snekke i sakte fart.

Ikkerøyker, men liker røykere.

Har møtt dri***ekker med snekker og hyggelige folk med 50 fotere.

Kunne noen ganger tenkt meg bakdør, flybridge og større motor, men er ikke misunnelig.

Hva så?

Er det dette som setter oss i bås?

Jo det er sjelden en dri***ekk i snekke eller båt i sakte fart ødelegger idyllen for meg, eller lager en farlig situasjon.

Men om det er en eller 2 hyggelig personer med hver sin 30+ som passerer deg i halvplan i et trangt sund slik at poden kliner hodet i vasken mens han er på do.....

Eller den fremdeles hyggelige personen med sin 30+ gjør en brå manøver el.l slik at du er sikker på at dette går til hæl...... med deg og din familie.

Ja da, da er det forskjell på folk, ikke pga hvor stor båt de har eller hvor fort de kjører så lenge de har kunnskaper og tar hensyn.

Brage

Link to post
Share on other sites

Det var det samme som slo meg her OLPI når jeg leser denne tråden.... vi er ikke mange feilfrie da. Jeg har faktisk tilgode å møte dri....er på sjøen, synes alle er hyggelige og hjelpsomme.

 

Når man tar i mot andre båter på samme måte som man selv ønsker å bli tatt i mot så møter man bare blide fjes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I sommer hvor solen har smilt til oss hele tiden, hvor mange negative mennesker har vi møtt.

Meget få, eller ingen. Har snakket med mange med både store og små båter, seil motor, årer.

Alle har gledet seg. Er vi blide selv, og ser løsninger ikke problemer, da smiler de aller fleste igjen

 

Tilbake til trådstarter som skrev ett flott innlegg, båtglede i seg selv har ikke med selve båten å gjøre, men gleden ved å være på sjøen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tilbake til trådstarter som skrev ett flott innlegg, båtglede i seg selv har ikke med selve båten å gjøre, men gleden ved å være på sjøen.

 

 

Det er jeg helt enig i, men gleden min blir faktisk større i en båt jeg kan bo og bevege meg komfotabelt i.

Da blir jeg også mye hyggeligere mot de jeg møter. :wink:

 

Det viktigste er at man har en båt man kan glede seg over selv vil jeg si.

 

Og selv om vi alle er så innmari positive idag, må vi huske dette også til sommeren da. Når havna er full, magen skriker etter mat, tanken er tom og kjerringa furten.

 

Be for eksempel frua i nabobåten over for en drink! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen kritiske kommentarer til denne tråden

 

- tvert om synes jeg det er bra at medlemmene utdyper sine synspunkter.

 

Jeg har kjørt båt i mange år, og brukt båter fra 8 fot til 45 fot.

 

Jeg har sikkert forandret meg mye disse årene, ektefellen mener at jeg har blitt noe mer overbærende - ikke vet jeg...

 

Jeg hart de siste 10 - 15 årene forsøkt å ta imot og bistå båtfarere som skaL legge til, enten dette er i sluser eller havner/uthavner.

 

Langt tilbake da jeg manøvrerte en liten Selco var det ikke måte på så mye bistand jeg fikk.

 

Noen år senere, med en Skipsplast 600 HT fikk jeg også mye bistand, men båten var så lett å manøvrere at det meste klarte jeg selv.

 

Vi fikk også mye bistand da vi i flere år hadde en Scand Baltic.

 

Det store skillet kom da v i fikk en helt ny Scand Atlantic - da stoppet det meste av bistanden vi hade opplevd i overmål tidligere.

 

Vi lærte da å bli fullstendig selvhjulpne.

 

Dermed ble overgangen til en trawler som måler innpå 45 fot ikke så vanskelig.

 

Nå er det helt unntaksvis at vi får bistand fra andre båtfolk, selv om familien hele tiden forsøker å bistå andre med alt fra fortøyning til ladning av batterier fra generator ombord - da får vi gjerne en litt "flau" takk for hjelpen.

 

Det er vel slik det er å ha større båt.

 

Det er viktig å unngå å irritere seg over dette forholdet.

Link to post
Share on other sites

Roalbj, det synes jeg er kjedelig å lese att du ikke får "en utstrakt hånd" lenger. Vi har vært mye

ute i sommer og har hatt mye røft vær 42 store fot. Bl. annet på koster, tilegging i naturhavn

11-13 m/s. Dro fra Strømstad i 17 sek. Det var flere som strakk ut en hånd. Må si att jeg ikke har

opplevet dette. Men det kan være en forskjell på att du har stor motorbåt, og vi har seiler. Ikke

vet jeg, men kommer du skal jeg ta deg i mot. Det skulle bare mangle. :yesnod:

 

I sommer har vi tatt imot både store og små båter. Og det med glede.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jo, her var det mange vettuge tanker. Når jeg leste disse innleggene kom jeg til å tenke på noen kloke ord av dikteren Jan-Magnus Bruheim. Kunne også lagt det under tråden "Maritime dikt", men det er i utgangspunktet ikke så maritimt. Imidlertid handler det mye om verdier og gleder i livet, gjerne også båtgleder. Kanskje også om det er de 3 fot ekstra og den større motoren som gir glede...

 

Han har ikkje stund til å stogge

og ikkje tid til å sjå.

Menneske som han møter

dei ansar han aldri på.

 

Mangt har han å rekkje over.

Det gjeld um å fara fort.

Mykje var det å gjera.

Det auka dess meir han fekk gjort.

 

Så lid det til endes med dagen.

Han står der, studd over stav

og spør: Kva har livet gjeve

og kvar har det vorte av?

 

Slik jaga han gjennom livet

utan å få det fatt.

Ei glede sprang etter på vegen

men nådde han aldri att.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik det er å ha større båt.

Jeg hjelper alle i nærheten som kan se ut til å ha nytte av en hjelpende hånd. Spesielt de med litt større båt - de har ofte størst nytte av det.

 

I den grad jeg har møtt noen som virker litt avmålt ift. å ta mot eh hjelpende hånd - så har det vært innehavere av store farkoster. Om de er flau, eller for stolt vet ikke jeg - og ikke er det så nøye heller. Så at Roaldbj har slike erfaringer kan kanskje ha en grunn?

 

Uansett - rekker man å bli kjent med folk, så er de aller fleste riktig så omgjengelige mennesker.

Link to post
Share on other sites

Etter rundt 30 år som båtfant er denne tråden litt artig men også tankevekkende. Synet på båtlivet går fra de mest blåøyde og gode intensjoner ned til i båtlivhelvete med egoistiske farlineprinsessførere.

Tja, folk er folk både på land og sjø. De fleste jeg har møtt i alle disse årene på sjøen er hyggelige og hjelpsomme. Oppfører en seg rimelig sivilisert og hyggelig selv blir en møtt med samme

mynt - og motsatt.

Link to post
Share on other sites

I den grad jeg har møtt noen som virker litt avmålt ift. å ta mot eh hjelpende hånd - så har det vært innehavere av store farkoster. Om de er flau, eller for stolt vet ikke jeg - og ikke er det så nøye heller. Så at Roaldbj har slike erfaringer kan kanskje ha en grunn?

 

Så vil jeg oxo tilføye at båtfolk kan ikke vite hvilke erfaring føreren sitter med av erfaring med fartøyet sitt. Men hjelper glatt til om det viser seg at det blir problemer. Så da må føreren gi en lyd i de gitte tilfelder der FØREREN mener at han trenger en hjelpende hånd. :sailing:

Link to post
Share on other sites

At båtfolk er hyggeligere mot hverandre enn andre grupperinger tror jeg ikke det minste på, men vi kan jo jobbe for å bli det.

Har uttallige eksempler på at ingen tilbyr hjelp ved tillegging og gudene vet at jeg har strevd.

Har faktisk bare opplevd å bli tilbudt hjelp to ganger. Ene gangen av den hyggelige innehaveren av vertshuset på Geitanger og en gang av en mann som satt på en benk og nøt solen i havnen på Kleppestø.

 

Nei, min opplevelse av båtmiljøet er at det slettens ikke er noe unikt. I det lokale båtmiljøet synes det som om en må ha opparbeidet seg et visst antall dugnadstimer og vært med på et visst antall fellesturer før en får noe mer enn et nikk...

Klart en skal biddra - klart en skal være sosialt aktiv selv. Men det hjelper ikke mye når rangordningen på bryggen er fastgrodd og det ikke gjøres noe for å skjule det heller.

Jeg er og har vært med i mange ulike miljøer og opplever vel båtmiljøet som ett av de mest lukkede.

Ikke tror jeg at jeg har vært spesielt uheldig med havnen heller.

Synes samme atmosfæren henger som en sky når en legger seg i en gjestehavn også. Er litt fasinerende å observere det sosiale spillet som foregår. Ligner veldig på en campingplass der venner setter opp vognene sine sammen og skaper sitt eget miljø som slettens ikke er inkluderende før ett passe konsum av alkohol.

 

Tenker vi sier at båtmiljøet i beste fall er som andre fritidsmiljøer jeg. Den største forskjellen er at i båtmiljøet er en stort sett veldig flinke til å skryte over miljøets fortreffelighet og framheve det som spesielt godt. Sier en det mange nok ganger så tror en (i alle fall innad i miljøet) at det er slik.

 

Synes det er positivt at noen er bevisste på problematikken og slår et slag for gode holdninger.

 

Og ja, jeg koser meg på sjøen, med båten, med sjølivet, med det maritime og med båtlivet på tross av at teorien om fortreffeligheten til båtfolk ikke helt stemmer med min virkelighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...