Jump to content

Sann Båtglede


Leading Edge

Recommended Posts

Langversjonen.

Jeg hadde en gang en liten kvarttonner som jeg koste meg svært med. Hadde mange fine seilturer i Skagerrakområdet vår, vinter og høst. Velfungerende skranglefri båt med en fin liten MD5C i kjelleren.

Men, når jeg hadde krabba inn i stikkøya for natten, så var det kun spørsmål om tid før jeg hørte klank, klank, klank. Kun iført underbukse opp på dekk for å teite litt her og slakke litt der. Stille. Og så, etter en stund, klunk, klunk, klunk. Kun iført underbukse ........

Og så, etter en stund, klink, klink, klink......

Forseilfall satt i pullpit og storseilfallet i enden av bommen.

Holdt på å drive meg, og de i nærheten, til galskap.

Eneste måten å få nattero på, var 10 grader slagside.

 

Men når morgenen kom og seila var oppe igjen, var det glemt. Da var alt bare bra.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en artig diskusjon. Vi er av de få (?) som nå har gått andre veien, hadde "stor" båt og valgte en mindre som passer våre behov bedre. Selv om den "bare" er 24 fot har jeg store planer om å ta familien på tur i sommer som før, det blir kanskje litt kortere turer, men på tur skal vi...

 

Men jeg ser for meg at kompleksene kan komme rekende... Jeg ser jo allerede i båthavna at båtplassen er så stor at jeg nesten kan snu inni båsen... Videre er den nye båten så lav at jeg ser den jo f... ikke uten å gå ut på brygga. Før så jeg båten allerede i bilen, 1 km før jeg kom ned til havna! Det er jammen tøft å nedgradere...

 

I sommer forventer jeg både i innhavner og overfylte uthaver at vi antakelig vil å få spillvannet fra vaskene i Prinsessene inn takluka ... Kveldsol kan vi antakelig se langt etter og dersom vi blir liggende utenpå noen må vi antakelig ha med ekstra stige for å komme oss opp på dollbordene til Princessene og så i land...

 

Kanskje vi skulle dannet "Små TurbåtersForenning" eller noe sånt? Vel, jeg har ikke noe i mot folk med digre båter, men jeg kommer nok til å holde mest mulig avstand så vi får nyte kveldssolen vi også... ja, og vann at vi jo ombord... :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Foreningen finnes den. Du kan lese mer om den HER

 

Hmmm. Dette er litt pinlig å innrømme, men den jyplingen av en småbåt jeg har kjøpt har thrøster... Ja, det er flaut og jeg bruker den kun i ytterste nød som f.eks tidligere i høst når vi fikk motorstopp... Er jeg diskvalifisert fra å delta mao?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Selvsagt. Rekrutteringen går ikke SÅ treigt at vi tar inn hva som helst av medlemmer.

 

:headbang::headbang::headbang: Det skal ikke være enkelt, nei! Vi får ligge ytterst på holmen med trøsteren vår vi da. Uansett, det skal bli sinnsykt delig med sommer igjen, tross liten båt og feil duppeditt...

 

November gikk forresten av stabelen med regn HVER dager her vestpå... Kjempekult, antakelig må det ha vært gjennomsnittlig vind på stiv kuling også, det har iallefall vært utrolig få muligheter til å lufte båten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg innser at en ny forrening må til for min del, noe ala Foreningen for småbåter med trøster...

 

Vel, nok dillprat. Dette er jo bare for morro... ubåtfender, men antar du tog`an?

 

Jeg har ikke problem med å prate med og omgås andre båtfolk uansett båttype og størrelse. Eneste problem jeg får er når jeg møter båtfolk som hever seg over andre hva gjelder ordbruk, oppførsel ved tillegging, unødig plassbruk, ta i mot tampen osv osv... Igjewn helt uavhengig størrelse og type.

 

Jeg tror ikke du får problem på sjøen uansett hvilken båt du har, om du ikke hever deg over disse uskrevne lover...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Synes han var fin den tyngere animerte skipperen som satt på en takterasse med sine blondiner og cognac, og klokken 21 så fant han knappen til hornet og det brukte han til gangs så han vekket alt av små som sov i båtene omkring i nabobåtene, og han reagerte selvsagt ikke på vanlig høflig tilsnakk fra nabobåtene. Flagget skal ned, flagget skal ned ropte han fra taktet...

 

Klokken 8 neste morgen var det stille i Prinsessen ved siden av og ikke tegn til liv, og skipperen med ungene viste selvsagt råd, han tok sitt bærbare signalhorn med slik sprayflaske og gikk på dekket til prinsessen og åpnet luken i lugaren og satte i gang med hornet under dekk og ropte flagget skal opp, flagget skal opp...

 

hmmm, jeg kan ikke huske å ha ligget ved siden av deg... :lol::lol::lol::wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ja den (Historien til sydvesten)var bra :cheers:

 

Til Bjoris

Du har jo denne foreningen da :smiley:

Blir kanskje litt problemer med størrelsen igjen der...

 

Ellers prøvde jeg å melde meg inn i de Thrusterløse jeg også en gang i tiden. Men fikk ikke svar så jeg regner med det var avslått :cryin:

 

Ikke har jeg mulighet i den andre heller så jeg får nok bli uten forening :lol:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...