Jump to content

Sann Båtglede


Leading Edge

Recommended Posts

HVA :eek::eek: Min båt lager da bare musikk den Viggo Vea :lol: Skal jeg være ærlig så er det adskillig mere forstyrrende med aggregater som starter kl.0312 på natta,elektriske dasser og skråling fra animerte mennesker og tomgangskjøring i timesvis for å lade på dagtid enn litt masteslamring. Må innrømme at jeg har blitt så gretten at rekeskall trikset har blitt brukt når sånne bråkmakere sover dypt.(Og jeg vet det ikke er pent gjort,men jeg gjør det for det noen ganger)

Link to post
Share on other sites

hmmm, personlig synes jeg elektriske duppeditter som elektriske pumper, aggregater, kjøleskap, isbokser (nødvendighet) som summer og maler som katter om natten er svært så koselig. Her har vi gått i butikk etter butikk hele vinteren for å finne frem til nye smarte innretninger. Så deilig å høre at de fungerer tilfredstillende. :flag:

 

For ikke å snakke om de gangene en hører naboens duppeditter summe og male. Da kan en legge seg godt til rette i en god og varm seng, prøve å tenke seg hva slags merke naboen har på f.eks sitt strøm aggregat vel vitende om at en selv bruker Yamaha som er så meget mere stillegående.

Intet øker selvtilfredsheten mere, noe som også blondinen under dynen vet å sette pris på. :flag:

 

Når vi er inne på lyder, hva kan være mere sjenerende enn å ligge ved siden av en båt med manuelle vannpumper og toalettpumper. De lager snorke og slurpelyder. :nono: Eller lyden av en skranglende mast. Høres stort sett ut som en gammel motor som er like ved å å ta kvelden eller en tante som skjelver i gebisset. Har mang en gang ligget og hørt på disse skjerende lydende og undret meg over at masten fortsatt sitter på båten dagen derpå.

 

Et obligatorisk kurs for pinnebåteiere som går på surring av master hadde klart sørget for mere fred og fordraglighet på sjøen. :flag: Inntil det er på plass så er nok en støy avgift, som Worse var inne på helt klart ett must. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Er så glad jeg har en kvalitetsbåt som er så godt lydisolert at jeg ikke sjeneres av elektriske dasser som rauter i takt med rederen etter for mye Cognac, blondiner som syter fordi strømagregatet har stoppet slik at hun ikke får ladet batteriene til dil.oen som er fri for strøm fordi gubben er alt for opptatt med å bekrefte at strømaggregatet er mere stilegående enn naboens.

 

Når jeg vil høre vår herres musikk fra vinden som tar i riggen så åpner jeg luken i lugaren og nyter denne deilige uling, mens brunetten i køya navigerer rett på staken for n'te gang denne kvelden, det er sann båtglede. Vi pinnebåtredere og mannskap trenger ikke alle verdens elektriske duppedingser for at livet skal være optimalt...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er så glad jeg har en kvalitetsbåt som er så godt lydisolert at jeg ikke sjeneres av elektriske dasser som rauter i takt med rederen etter for mye Cognac, blondiner som syter fordi strømagregatet har stoppet slik at hun ikke får ladet batteriene til dil.oen som er fri for strøm fordi gubben er alt for opptatt med å bekrefte at strømaggregatet er mere stilegående enn naboens.

 

Når jeg vil høre vår herres musikk fra vinden som tar i riggen så åpner jeg luken i lugaren og nyter denne deilige uling, mens brunetten i køya navigerer rett på staken for n'te gang denne kvelden, det er sann båtglede. Vi pinnebåtredere og mannskap trenger ikke alle verdens elektriske duppedingser for at livet skal være optimalt...

 

 

Dagens :lol::lol::lol::lol:

 

4funny.gif

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ja, eller iriterer jeg meg over at det uler i ei mast, eller at det slår litt i et stag, kan jeg jo bli hjemme. Da slipper jeg også å fortøye. :blush:

 

Å denne tråden som startet så trivelig :confused:

 

 

 

Hva med de som er ombord i denne seilbåten som ligger å slår med det løse i masta?

Hører ikke de denne slamringa?

Skal vi forbedre oss folkens, så må alle gå i deg sjøl. Stram opp!

 

Har enda til gode å høre et aggregat starte opp natterstid. Og hva skulle det være godt for. Elektriske doer høres fra alle typer båter. Selv har jeg pumpedass.

 

Og vil man erge seg, så er det alltid noe å lytte etter. Også denne evindelige skvulpinga......


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med de som er ombord i denne seilbåten som ligger å slår med det løse i masta?

Ja, det lurer jeg også på. Slik dette framstilles høres det ut som alle master skramler noe forferdlig. Har aldri opplevd dette i noen av det seilbåtene jeg har overnattet i - ca 8 forsjellige båter , så dette kan umulig gjelde alle seilbåter.

 

Min mast har hvertfall ikke slike uvaner.

 

Det hender at spinnakerfallet begynner å klapre litt, og da er det bare å sette det på en slik måte at det kommer vekk fra masta. Det hender også at det oppstår en resonanslyd i bommen. En lavfrekvent lyd - høres omtrent ut som en motorbåt langt borte. Har enkle triks for å fjerne den lyden også.

Link to post
Share on other sites

Kan hende noen hadde satt pris på at du publiserte disse enkle triksene dine Lasse :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:eek: Fy for griseprat!! :wink:

Dette skjønner jeg ikke noe av... :wink: Å, akkurat nå ser jeg hva du tenker... Det var ikke ikke i mine tanker engang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke noe av... :wink: Å, akkurat nå ser jeg hva du tenker... Det var ikke ikke i mine tanker engang...
Nei, men du ser hva denne gjengen her er opptatt av. Hårfarge, damer og dyrt brennevin :lol: Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan hende noen hadde satt pris på at du publiserte disse enkle triksene dine Lasse :wink:

Det er kun snakk om å stramme litt, slakke litt, flytte litt på ting osv. Man må nesten kjenne egen båt for å vite detaljert hva som skal gjøres. Bare å prøve seg fram. :smiley:

 

Men problemet som noen opplever er nok slamring fra ting inne i selve masta, og det har ikke jeg vært borti, hverken i egen båt eller i andre båter. Enig i at det kan være en plage å høre på, men jeg tror det er et fåtall båter som lager disse ulydene.

Link to post
Share on other sites

Jeg må vell innrømme det, jeg er nok en av de i små båter som kanskje ikke spretter opp av båten for å ta i mot tamper og hjelpe til når store båter legger til.

Når det er sagt, så hjelper alltid til når jeg ser noen har problemer, uansett hvem det er. Og snakker med alle gjør jeg, uansett.

 

Den lille båten jeg har mestrer jeg stort sett i de fleste forhold, og da tenker jeg ikke alltid over utfordringene som ligger i å fortøye større båter.

Det blir kanskje sånn, at man tenker at siden de har stor båt, så klarer de å mestre den.....

 

Noen ganger biter det en liten f... i meg, når båten som passerte meg med avstand på 15 meter med den kjempehekkbølga(ene), får litt høy temperatur ombord ved tillegging. Sånn er jeg....

 

Båtgleden er der uansett båtstørrelse. Båt er kultur. Kultur av fineste slag. Uansett båttype, så har hver type sin sjarm og bruksområdet. Gleden eller sorgen er der uansett.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig farlig å generalisere eller putte folk i båser utfra hva slags båt de har. Hvis Ola Nordmann trenger 50 fot for å trives så gjerne for meg. Vi alikevel komme med noen synspunkter som kun er basert på egen erfaring, og trenger slett ikke være noen sannhet:

 

Det jeg har erfart etter å ha reist rundt med båt i mange år, er at folk med litt mindre båter stort sett virker mer sosiale og er lettere å komme i kontakt med enn folk i store båter. Dette går også på hjelpsomhet, og kanskje henger det sammen?

 

Jeg har flere ganger observert at når Ola N. klapper til kai med den nye 50 foteren så kommer folk løpende for å hjelpe til. Kanskje må flere båter forhale for å få plass til Ola N, og det er mange som må gjøre sitt for at Ola N. skal komme trygt til kai. Når "støyen" har lagt seg trekker Ola N og familie inn i de indre gemakker og holder seg der. Det ble kanskje mumlet en liten "takk" når operasjonen er gjennomført.

 

Når så neste båt anløper er det sjelden å se at Ola N deltar i "hjelpekorpset". Han kommer stort sett bare ut hvis den nyankomne er av samme størrelse som hans egen båt - kanskje mest av nysjerrighet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel litt slik:

 

«Om pengar»

 

Ein kan kjøpa seg

 

mat, men ikkje mathug

 

dropar, men ikke helsa,

 

mjuke sengjer, men ikkje svevn

 

lærdom, men ikkje vit

 

stas, men ikkje venleik

 

glans, men ikkje hyggje

 

moro, men ikkje gleda

 

kammeratar, men ikkje venskap

 

tenarar, men ikkje truskap

 

graae haar, men ikkje æra

 

rolege dagar, men ikkje fred

 

Skalet av alle ting kan ein faa for pengar

 

Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal*

* (fal=til salgs)

 

(Arne garborg)

Link to post
Share on other sites

Synes han var fin den tyngere animerte skipperen som satt på en takterasse med sine blondiner og cognac, og klokken 21 så fant han knappen til hornet og det brukte han til gangs så han vekket alt av små som sov i båtene omkring i nabobåtene, og han reagerte selvsagt ikke på vanlig høflig tilsnakk fra nabobåtene. Flagget skal ned, flagget skal ned ropte han fra taktet...

 

Klokken 8 neste morgen var det stille i Prinsessen ved siden av og ikke tegn til liv, og skipperen med ungene viste selvsagt råd, han tok sitt bærbare signalhorn med slik sprayflaske og gikk på dekket til prinsessen og åpnet luken i lugaren og satte i gang med hornet under dekk og ropte flagget skal opp, flagget skal opp...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...