Jump to content

Sann Båtglede


Leading Edge

Recommended Posts

Har faktisk bare opplevd å bli tilbudt hjelp to ganger. Ene gangen av den hyggelige innehaveren av vertshuset på Geitanger

Nei, min opplevelse av båtmiljøet er at det slettens ikke er noe unikt. I det lokale båtmiljøet synes det som om en må ha opparbeidet seg et visst antall dugnadstimer og vært med på et visst antall fellesturer før en får noe mer enn et nikk...

Klart en skal biddra - klart en skal være sosialt aktiv selv. Men det hjelper ikke mye når rangordningen på bryggen er fastgrodd og det ikke gjøres noe for å skjule det heller.

Jeg er og har vært med i mange ulike miljøer og opplever vel båtmiljøet som ett av de mest lukkede.

 

Ja Hjeltefjorden fjordsenter er de altid hyggelige og gir båtfolket en glimt av båtlivet.

 

Når det gjelder det sosiale nettverket i din lokale havn vet jeg ikke noe om men har selv vært endel av nettverket i flere lokale havner.

 

Problemene melder seg når man for folk i havna som ikke tar ansvar for båten sin når den ligger å hugger i brygga til alle båtentusiasters irretasjon og de går bort og fortøyer båten skikkelig. Dette kan skje gjenntatte ganger med samme båt. Eller at en skjærgårdsjeep ikke har tilsyn av andre enn de lokale "kolegar" som lenser den gjentatte ganger til tross for at eieren har fått beskjed. Når man så viser seg på den lokale havna igjen vil jeg tro at det ikke er enkelt å få innpass når man viser så lite interesse for båten sin og lager merarbeid for sine "kollega" i havna blir det til slutt et surt miljø for den det gjelder.Selv om man ikke er erfaren båtmann vil man få hjelp i havna, men når man viser en arroganse blir det et problem diverre. Men det kommer ann på hvem,hva og vilket menneske vi er.

 

Jeg vil bare oppfordre til at eierene må passe på eiendelene sine litt bedre og ikke overlate tilsynet til alle andre båtentusiaster, det lager bare mørke skyer i det lokale båtlaget.

Om du er vekke på jobb el. gi beskjed til din "kollega" i båthavna, så fører de en tilsyn med et smil mens man er vekke.

SÅ når du kommer hjem igjen, ta en kopp kaffe og slå av litt båtslarv med "kollegaen" din i havna.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt på sjøen i hele 3 måneder og i denne perioden kun blitt mottatt av hyggelige folk, enten det er hjemme snekrede prammer, princess 45 eller store gamle trebåter.

 

De fleste hilser på sjøen, seilbåter, skjærgardsjeeper og snekker, ja også flybridgebåter da selvsagt.

 

Eller så har "hei du, jeg er helt fersk her så om du kunne hjelpe litt så ha det det vert fint"-trikset fungert utmerket... Legger noen seg opp på siden så spør jeg om de vil ha hjelp og da trenger jeg som regel ikke å flytte meg noe sted, men det er jo kjekt at folk følger med hvis noe uventet skulle skje.

 

Jeg har ved noen anledninger også stoppet ute på fjorden for å mekke litt på skuten fremfor å gjøre det samme til kai, rett og slett for å nyte det fine været der det skal nytes. Da ser jeg flere som tar en liten bue innom for å se at alt står bra til, og det er jo godt å vite at folk bryr seg. Hadde ikke kostet meg en kallori å slepe en havarert båt til nærmeste kai, en gang er det jeg som sitter i blemmen...

Link to post
Share on other sites

Han har ikkje stund til å stogge
Dette minner meg om disse menneskene jeg ser hver eneste morgen, som gjerne vil vise at de er "moderne" og "trendy" og at de har "det" som skal til for å "være noe" i denne verden. Hver og en av dem går enten og spiser på en eller annen form for hurtigmat eller drikker en eller annen sort kaffe fra digre pappkrus. Jeg har mange ganger tenkt på å stoppe en av dem og spørre hva dette er for noe. Har de ikke et hjem, et frokostbord de kan sitte ved, og nyte sin frokost, gjerne i selskap med sin kjære, en kopp kaffe og en avis? Klarer de ikke å stå opp i tide, slik at de får mat i seg før de går hjemmefra? Merkelige greier. Meg imponerer de i alle fall ikke.

 

I den grad jeg har møtt noen som virker litt avmålt ift. å ta mot eh hjelpende hånd - så har det vært innehavere av store farkoster. Om de er flau, eller for stolt vet ikke jeg
Det kan jo være så enkelt som dårlige erfaringer mht kommunikasjon med tilfeldige hjelpere. Jo større båt, desto mere kreves det av føreren for å legge til ogfor å tenke gjennom manøveren på forhånd, hvilket tau hvor, etc. Å la andre "blande seg inn" for egen maskin blir da ikke alltid så lett. Resultatet kan også bli "så som så". Jeg har opplevd det selv, flere ganger, bl. a. fått et spring satt feil vei. Mens QB hvis oppgave springet var, hadde gjort seg opptatt med andre fortøyninger og derfor ikke fulgte med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En god skikk er å legge ut sine fendre på utsiden av egen båt som en invitt til andre.

 

Kunne det være årets nyttårsforsett og en liten BP-reklame-tanke-jippo:

 

Fendere m/ BP-logo?

mja...

 

Er ikke helt enig i at dette alltid er så lurt. Jeg ønsker å ha en viss kontroll med hva slags båter som legger seg på utsiden. Ligger man på et sted med mye svell kan det bli riktig så ubehagelig med "feil" båt på utsiden.

 

"Like barn leker best" er det noe som heter, og jeg mener noe av det samme gjelder får båter som skal ligge fortøyd sammen. Er havna godt beskyttet spiller det ikke så stor rolle, men ligger man f.eks på utsiden av en bølgebryter kan det være et sant h... å ha en båt som "ikke passer" på utsiden. Størrelse og tyngde spiller selvsagt inn, men aller mest skrogformer.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje Skipper Worse misforsto et av mine tidligere innlegg i denne tråden. Mitt poeng var at folkeskikken sannsynligvis er jevnt fordelt uavhengig av båtstørrelse og -type. Men konsekvensene for andre av manglende folkeskikk er størst hvis den utøves med stor båt.

 

Forøvrig var det ikke meningen å ødelegge den gode stemningen. Jeg synes vi ofte får hjelp enten vi reiser med båt på 17 fot eller 40 fot. Det har lært meg å tilby hjelp til andre. Og til neste år bør vi alle være mer bevisst på å hjelpe dem med store båter - de kan også trenge en hjelpende hånd med trosser o.l.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Også dette evige problemet med seilbåter som ikke kan surre fallene sine. Ikke alltid like lett å få sove med en slik en liggene ved siden av seg. Ikke for å starte en ny diskusjon om seil kontra motor! :crazy:

For ikke å snakke om illeluktende og durende aggregater, disse hersens el dassene osv osv :lol:

Link to post
Share on other sites

Akk ja, jeg tror nok at Leading Edge's visjon desverre ikke har livets rett, hverken her på baatplassen eller ute i den virkelige verden. :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil nok blitt mer harmoni blant båtfolkene om alle spilte etter de samme notene. Samtidig.

 

Mange misforståelser og sure episoder vil vært unngått pluss at det kan være vanskelig å bedømme og forutse båter noen ganger.

 

Tok de av i Sinsenkrysset og fortsatte i høyrefila mellom Nord- og Østøya?, eller føres båten av sindig kuttergast som vurderer møtende fartøys dyptgående.

 

Enda et innlegg i debatten om båtsertifikat :yesnod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

registrerte domenet baatglede.com for en tid tilbake, har ikke tid til å gjøre noe med dette nå for tiden, men siden denne tråden hadde et så klingenden navn, måtte jeg bare legge ut noe.... en ørliten start.. :smiley:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt retardert, men den forsto jeg ikke.

Båten jeg har nå er ikke så ille, stramming av akterstag tar seg av det.

Men den forrige med mastheadrigg var et sant h----- . Samme hva jeg gjorde så slamret fallene inni masta.

 

Men siden dette skulle dreie seg om noe annet.

Årets første seiltur.

Når jeg kan stenge av motoren, og så går det akkurat like fort.

Det gir en ganske intens gledesfølelse.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt retardert, men den forsto jeg ikke.

Båten jeg har nå er ikke så ille, stramming av akterstag tar seg av det.

Men den forrige med mastheadrigg var et sant h----- . Samme hva jeg gjorde så slamret fallene inni masta.

 

Prøv å surre fallene en gang rundt masta og stram til. :eek:

 

Og jeg har motorbåt... tralala

 

kk

Redigert av Hanne_V (see edit history)

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt retardert, men den forsto jeg ikke.

Båten jeg har nå er ikke så ille, stramming av akterstag tar seg av det.

Men den forrige med mastheadrigg var et sant h----- . Samme hva jeg gjorde så slamret fallene inni masta.

 

Der har vi problemet ja :lol:

 

La meg kort forklare...., du starter i feil ende :wink:

 

Først strammer du akterstaget, DERETTER samtlige fall. Det krever litt styrke så det er best å ikke overlate det til hu mor :yesnod::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Prøv å surre fallene en gang rundt masta og stram til.
Så du mener jeg skal ta fallene inni masta og surre dem rundt masta?

 

 

Først strammer du akterstaget, DERETTER samtlige fall.

 

På en båt med mastheadrigg forandre det bare frekvensen på slamringen.

På B-R riggen hjelper det å bøye mastetoppen.

Link to post
Share on other sites

Ergo bør den mastetypen forbys.

Nei, nei, nei. Man kan da ikke forby det!! Selv om det er plagsomt og uønsket. Man får heller avgiftsbelegge det. En egen rigg-støy-avgift, kanske?? :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...