Jump to content

Ventiljustering av VP 41B


MVH

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor ofte (antall timer) ventilene på VP 41 motoren skal justeres.

 

Har noen en beskrivelse av hvordan dette kan gjøres på den enkleste måten. (Slik at en ikke trenger å dreie motoren rundt for mange ganger.)?

 

Det var rart at det var så stille rundt disse spørsmålene. Jeg hadde regnet med at noen eiere av VP ville ha greie på dette.  :smiley:

 

 

På forhånd, Takk for hjelpen!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har scannet et par sider fra boken som du kan faa paa mail dersom du sender meg din mail adresse.

Proevde aa legge dem inn som vedlegg, men uten hell...

Enten var filen for stor, eller saa var det feil format eller......kansje datakunnskapene ikke strekker til   :rolleyes:

Men jeg tror heller ikke Ingar er saa interessert i aa ha kopier av volvos verkstedshaandboeker paa forumet ...   opphavsrett ..

 

 

Mvh

Larsb

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror heller ikke Ingar er saa interessert i aa ha kopier av volvos verkstedshaandboeker paa forumet ...   opphavsrett ..

Det stemmer dessv.

Vi hadde planer om å bygge opp en base på instruksjonsbøker på utgåtte modeller.

Selv brukte jeg mye tid på å scanne de manualer jeg hadde liggende.

Men vi måtte fjerne det etter krav fra Volvo. Slik jeg forstår det ønsker de heller at forhandlerne jobber med sine kopimaskiner.....

Link to post
Share on other sites

Drevia har denne informasjone liggende på nettet..

De anbefaler at ventilene sjekkes og eventuelt justeres hver 200 time for VP31, 41 og 42 som benyttes i fritidsbåt.

http://www.drevia.se/service3142.htm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at Volvo sier ventiljustering hver 200 timer, eller 1 gang pr. sesong. Det viser seg imidlertid at det strengt tatt ikke er nødvendig så ofte, hvis ventilklaringen var ok, eller at kun  marginale justeringer var nødvendig. Da holder det å kontrollere klaringene hver 500 timer.

M.a.o: Har du først justert klaringen helt riktig 1 gang, holder det lenge, det endrer seg ikke nevneverdig over relativt kort tid. Du må nok dreie motoren to runder, d.v.s. 1/3 omdreining for hver ventiljustering. Det er enkelt, og du gjør det på en halv time. Vær nøye, og vit hva du gjør!

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig som er så galt med 41-motoren til volvo at de må ha justering hver 200 timer?  Det må da være den hyppigste ventiljusteringen i hele verden? Jeg hadde en runde med ventiljustering på egen motor -  200 HK Yanmar. Ventiljustering etter 250 timer og deretter hver 1000 time. Det betyr for meg en runde til våren.  Men hvorfor kan jeg kjøre 5 ganger lenger mellom hver ventiljustering? Slites Volvoen 5 ganger hurtigere? På innsug har jeg 0,1 i klaring. Det skal dermed ikke mye slitasje til før klaringen prosentmessig har endret seg særdeles mye. Likevel kan jeg alså kjøre 1000 timer. Det kan man på mange andre motorer også.  Noen kan endog klare 2000.

 

Reportasjebåten til det engelske båtmagasinet hadde faktisk 2mm ventilklaring før det faktisk skar seg. (KAD), så en 10-dels mm kan da ikke spille noen avgjørende rolle?

 

200 timer..... Er det noe galt med Volvo eller er det noe spesielt med Volvo?

 

Lotus

 

Setter man motoren på et volvo-verksted og ber om ventiljustering, antar jeg at det koster et par tusenlapper, avhengig av hvor mye som må løsnes i forkant og festes i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe om hverken Volvo, Yanmar eller  noen andre merker. Så vidt jeg kan se så handler dette ikke "det er nødvendig eller ikke". Det handler om forbyggelde vedlikehold. Hvis man tar forbyggende vedlihehold på alvor og det bør man gjøre så følger man de anbefainger som produsenten sier. Det er helt åpnebart at det ikke alltid er nødvendig men justering, men kontroll skader ikke. Kontroll av slitasje er det samme som forebyggende vedlikehold. At noen velger å kjøre motoren til de har en par millimeter klaring på ventilene er ikke forebyggende vedlikehold, men korrigerende vedlikehold. Dette er vanligvis betydelig dyrere enn forbyggelde vedlikehold. Jeg kunne helt sikkert kjørt lengere på oljen eller sjekket ventilkalringen før jeg byttet/justerte uten at motoren ble merkbart skadet der og da. Jeg kunne sikkert gjort dette mange ganger, men at slitasjen på motoren ble større er jeg ikke i tvil om.

 

200 timer på 3800 o/min kan være ganske mye det i det ekstreme. Bilen min med samme slagvolum som en 41 motor som denne rusler på 1700 o/min ved 80 km/time. På 200 timer har jeg kjørt 16000 km ved 1700 o/min, korrigerer jeg for forskjellen i turtall så ville jeg ha kjørt: 35700 km på samme tid.

 

Når en motorfabrikant setter sine krav til vedlikehold så må man ta hensyn til de som utnytter maskineriet til det ekstreme. Personlig så synes jeg ikke det å sjekke for ventilkaring etter 35000 km er så galt. Bilen min går jo ikke på full belastninig hele tiden heller. Det samme kan man jo si om oljeskft også.... etter 100 timer.. eller 17.000 km er vel greit det også, (jeg skifter olje oftere enn dette). Individuelle vurderinger er jo selvsagt på sin plass, men en fabrikant må ta hensyn til de som utnytter maskineriet til ytterste.

 

Det er jo bare og snakke litt med det som kjører offshore 1 eller formel 1, de slurver ikke med forebyggende vedlikeholdet.. Der sendes motorene til fabrikanten etter hvert eneste løp for gjennomgang og kontroll....

 

Jeg holder fortsatt fast ved at forbyggende vedlikehold er rimeligere enn korrigrende vedlikhold, og korrekt veldlikehold kan det ikke utføres for mye av.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Individuelle vurderinger er jo selvsagt på sin plass, men en fabrikant må ta hensyn til de som utnytter maskineriet til ytterste.

 

Jeg holder fortsatt fast ved at forbyggende vedlikehold er rimeligere enn korrigrende vedlikhold, og korrekt veldlikehold kan det ikke utføres for mye av.

Det er ikke dette mitt spørsmål handler om. Det handler om hvorfor skal man foreta forebyggende vedlikehold 5 ganger oftere på en Yanmar enn en Volvo? (Nei Poseidon, ingen volvo-morsomheter nå  :wink:   )

 

Jeg antar at også Yanmar fabrikanten tar hensyn til de som utnytter maskineriet til det ytterste. Likevel har man altså denne meget store forskjellen.

 

Kanskje det bare skyldes at Volvo-ingeniørene er uhyre forsiktige av seg? Bedre med 5 for mye enn en for lite tankegang?

 

Lotus

 

Så kan man ta VetusDeutz med det dobbelte av Yanmar intervallene. Kanskje maxturtallet er utslagsgivende? Jeg reagerte bare på de 200 timene for Volvo. Det spiller jo ingen rolle når man har Yanmar. Forresten varer min Yanmar-impeller dobbelt så lenge. De er jo litt dumme disse yanmar-ingeniørene. Tenk hvor mange ekstra impellere de kunne solgt hvis de hadde satt levetiden til det samme som på volvo-motorene.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke dette mitt spørsmål handler om. Det handler om hvorfor skal man foreta forebyggende vedlikehold 5 ganger oftere på en Yanmar enn en Volvo? (Nei Poseidon, ingen volvo-morsomheter nå  :wink:   )

 

Jeg antar at også Yanmar fabrikanten tar hensyn til de som utnytter maskineriet til det ytterste. Likevel har man altså denne meget store forskjellen.

 

Kanskje det bare skyldes at Volvo-ingeniørene er uhyre forsiktige av seg? Bedre med 5 for mye enn en for lite tankegang?

 

Lotus

 

Så kan man ta VetusDeutz med det dobbelte av Yanmar intervallene. Kanskje maxturtallet er utslagsgivende? Jeg reagerte bare på de 200 timene for Volvo. Det spiller jo ingen rolle når man har Yanmar. Forresten varer min Yanmar-impeller dobbelt så lenge. De er jo litt dumme disse yanmar-ingeniørene. Tenk hvor mange ekstra impellere de kunne solgt hvis de hadde satt levetiden til det samme som på volvo-motorene.

Hei Lotus !

Jeg svarte ikke på ditt spørsmål siden jeg ikke har kjennskap til designet på hverken Yanmar eller Volvo motorer. Jeg vil vel anta at forkjellen til de variernde servic intervallene for disse merkene og andre ligger i designen av motoren. Jeg ser på min gamle BMW boxer sykkel så må jeg foreta ventiljustering en gang pr. sesong eller etter ca. 5000km, nye sykler med overliggende kamaksel uten vippearmer trenger ikke kontroll og justering så ofte. Når det gjelder Volvos 41 serie så er vel denne designen fra tidenens morgen, (fra 60 tallet). Yanmars motorer vet jeg svært lite om bortsett til at de regnes som pålitelige. Gammel design og teknologi gir vel høyere frekvens på vedlikeholdet.

 

Jeg synes også 200 timers høres veldig lite ut, men rusler man på 3500-3800 o/min i 200 timer så man kjørt langt. Og med Yanmar så har man kjørt lengre og til slutt Deutz da, det må vel bli lengere enn langt det da  :wink:

 

Jeg vil bare frem til at man skal se til hva produsenten/forhandleren sier om vedlikehold av maskineriet man har.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke dette mitt spørsmål handler om. Det handler om hvorfor skal man foreta forebyggende vedlikehold 5 ganger oftere på en Yanmar enn en Volvo? (Nei Poseidon, ingen volvo-morsomheter nå  :wink:   )

Lotus,

 

Nei selvfølgelig ikke  -   det kan umulig være morsomt å ha Volvo når man leser denslags....  (Dette var ingen morsomhet, men dønn alvor). :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Og når det gjelder akkurat tema med ventiler, så har Wichmann sin løsning helt klare fordeler. Den motoren som står ombord hos meg er snart 40 år  -  og det har ennå ikke vært nødvendig med ventiljustering. Jeg regner heller ikke med at det noen gang skal bli nødvendig....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå må du være litt forsiktig Poseidon !!!

Motoren din er 37 år og slettes ikke "snart" 40 !!!!!

Alle vi som er produsert i 66 er 37 år og ikke noe som helst annet !

 

 

Ser forresten i et annet forum at du er på jakt etter alle slags slitedeler og evt en hel motor av type 5DCT ....    noe du har lysst å fortelle oss om ????    :wink:

 

Du har vel også fått med deg at Wartsila og VP har ingått et samarbeid om levering av motorer fra VP til Wertsila ????    :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei LarsB

 

Den alderen, den alderen  -  og jeg som trodde at det bare var damene som var forfengelig med denslags.... :lol:

 

Du har selvfølgelig helt rett i matematikken, men til mitt "forsvar" kan jeg jo si at ikke engang 80-90-100 år gamle Wichmann har ennå hatt behov for justering av ventilene  :wink:

 

At jeg jakter på deler, og eventuelt hel motor  -  ja det kan jeg med glede fortelle litt om. Det har nok sitt utspring i mitt 3. generasjons "skraphandlerinstinkt". Hadde du kjent bittelitt til min kones fortvilelse hver gang hun ser at jeg ikke kan kaste noe som helst, tvert imot; jeg samler på absolutt alt  -  da hadde du forstått at jeg er alvorlig angrepet.....

 

Tingen er at motorene av DC og DCT-serien ble produsert i et begrenset antall fra Rubbestadneset. Det dreier seg om ca 200 motorer, hvorav de aller fleste er borte for alltid. Dermed er det også begrenset hvor lenge Wichmann/Wärtsila påtar seg å holde delelager for motorene. For nå er huset fullt av blåruss som bare tenker penger. :yesnod:

 

Siden "Poseidon" er godkjent som verneverdig skip av Riksantikvaren og Sjøfartsdirektoratet  -  og motoren er en vesentlig del av denne verneverdigheten, så må jeg som ellers i fartøyvernarbeidet forsøke å tenke i "evighetens perspektiv"  -   og derfor vil jeg gjerne ha så meget som mulig av deler til motoren liggende på sjøhuset, for å hjelpe meg selv eller andre som måtte få behov for dem en gang i fremtiden.

 

Forhåpentlig var dette en brukbar oppklaring.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Når det gjelder Wärtsila og Volvo, så var det ukjent for meg. Men det forundrer meg ikke det minste. De tenker som nevnt bare penger, penger, penger   -   og de begikk jo sogar den "genistrek" å kjøpe en av de verste motorer som noensinne har vært produsert; nemlig den franske SACM. Jeg slet med 6 stk av de motorene i mer enn 5 år, og de er ganske enkelt fullstendig ubeskrivelig forferdelige å arbeide med  :lol: :lol: :lol:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...