arnfinn Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Ship o'hoy! Fant denne tråden og da også dette eminente forumet i mitt søk etter løsninger for kraftoverføring mellom to parallelle akslinger. Undres nå om du fant løsning på ditt problem? Min anvendelse av en slik løsning er så obskur og at jeg tror det er best jeg ikke forteller om den. Men om det er interesse videre for dette har jeg et par linker som kan være verd å besøke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Hei Arnfinn og velkommen til BP, Tror nok Hifo skrinla det prosjektet og gikk for en annen løsning. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28422 Hva er det du har i tankene, en motor til å drive to akslinger? Redigert 11.Januar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Løsninger med kjeder og kileremmer har vært brukt fra tid til annen. Både for å få "offset" mellom motoraksel og propellaksel, men minst like meget for samtidig å få reduksjonsgear. Min POSEIDON II hadde opprinnelig 4 motorer á ca 100 HK og disse gikk med 64 kileremmer inn på en felles propellaksel. Anlegget hadde nok sine svakheter, men den gikk tross alt som isbrytende redningskrysser i Østersjøen med dette opplegget fra 1958 til 1984 - så det tilsvarer nok noen hundre års bruk som fritidsbåt Redigert 11.Januar.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
arnfinn Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Hei Arnfinn og velkommen til BP, Tror nok Hifo skrinla det prosjektet og gikk for en annen løsning. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28422 Hva er det du har i tankene, en motor til å drive to akslinger? Takk! Jo jeg så også den andre tråden og ventet vel egentlig det utfallet - heftig vekt på maskineriet hans . Ved siden av min båtinteresse diller jeg litt med traktorer fra -40 og -50-tallet . Og når det etterhvert hadde blitt samlet flere lik av en spesiell modell, som jeg interesserte meg for å restaurere, viste det seg at her var mer enn nok deler igjen til et eksperiment. Mest for å utfordre meg selv , men også for å ha det moro sammen med noen gode kamerater som deler interessen. Jeg vil bygge et 4-hjulstrekk til en traktor som aldri har vært utsatt for den typen ombygging av profesjonell ettermarkedsaktører. Det første og antakelig beste alternativet er å på en måte kopiere en metode fra rundt 1960 som ble testet av bla annet Volvo BM. Nemlig å ta kraften fra kraftuttaket bak på traktoren - føre kraften ned på skrå til den side det måtte passe best av hensyn til valg av foraksel og deretter en ganske rett og kurant aksling forover. I hodet har jeg tenkt ut prinsippet og er nå opptatt av å finne standardkomponenter fra industrien for å bestemme detaljer. Det ligger ganske godt til rette for å gjøre dette - men jeg er ikke industrimekaniker så utfordringen er stor nok. Ulemper finnes det to av - 4-hjulstrekket blir det nødvendig å holde innenfor lavgirserien. Det gjør egentlig ingenting for den kan ennå kjøre med ca 11 km/t. Derimot er det jo kjedelig at det ser vanskelig ut å videreføre mulighet for drift av redskaper - men ikke noe stort problem det heller. Så dere ser at har man ikke problemer så kan man altså lett lage det :nono: Hilsen lettmatros på (traktor)dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 ja , heftig vekt i maskineriet mitt . men nå ligger den på en europalle på bakken :-) . der kan den være så tung den bare vil. kansje du er interessert i den? vil prøve å få en tusenlapp for den :-) funker helt topp. men er helt uspiselig i en så liten båt som jeg har . eneste fordelen jeg ser med den gamle motoren min , må være at den vistnokk skal være uknuselig og at den bare bygger ca 70cm i høyden. er jo eogså en fantastisk moring . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Bare en vill ide, hva med å montere et vanlig drev inne i båten og koble utgående aksling til nåværende propellaksling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Glemmer vi ikke en vesentlig ting? Propellen skyver båten fremover. Den kraften må tas opp av thrustlager og motor. Hvis akslingen ikke står i inngrep med gearet/motoren direkte, hva skal ta mot kreftene da? Thrustlageret i akterenden alene? Det må helt sikkert bygges mothold med lager i enden av akslingen. Det tror jeg blir dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 i min med homokinetisk ledd drift , så er det bare trustelageret som opptar skyvekrefter . ikkeno i veien med sånn en løsning. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
arnfinn Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Homokinetisk - må man vite hva det også er Du bør sjekke om motoren din relativt lett kan gjøres om til standardkonfigurasjon - altså stående. Om det er mulig bør du ha flere salgskanaler åpne og kunne få inn en pen slump. Gode motorer hva jeg vet iaf. Og den er uansett mer verd enn 1000. Sjekk for eksempel hva en hugger forlanger for starter, dyser, pumpe, osv osv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Homokinetisk - må man vite hva det også er Jepp Vanlige kardangledd, eller kryss som de kalles fordi der er et kryss med 4 nålelager, overfører kun kraften helt jevnt når akslingene står helt rett i forhold til hverandre, altså når du ikke trenger leddet. Når du har forskjellig retning på de to akslingene vil et kardangledd overføre kraften mer og mer pulsvis jo større vinkel der er mellom akslingene. Homokinetiske ledd (eller CV-ledd: Constant Velocity Joint) har ikke denne ulempen og overfører kraften helt jevnt uavhengig av vinkelen mellom akslingene. Ulempen er at de koster en del mer enn vanlige kryss men det er ikke uten grunn at du finner CV-ledd på seriøse 4-hjulstrekkere f.eks.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
GURIMALLA Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Jeg har sett at Vetus har en fin løsning når man har problemer med plassering av motor i forhold til aksling. Motoren kan i prinsippet monteres helt uavhengig akslingen. Motorens krefter overføres hydraulisk til akslingen. Alt forbinnes med hydraulikkslanger. Ganske genialt. Mister nok endel krefter, men installasjonen kan jo være genial Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Ved siden av min båtinteresse diller jeg litt med traktorer fra -40 og -50-tallet . Og når det etterhvert hadde blitt samlet flere lik av en spesiell modell, som jeg interesserte meg for å restaurere, viste det seg at her var mer enn nok deler igjen til et eksperiment. Mest for å utfordre meg selv , men også for å ha det moro sammen med noen gode kamerater som deler interessen. Jeg vil bygge et 4-hjulstrekk til en traktor som aldri har vært utsatt for den typen ombygging av profesjonell ettermarkedsaktører. Det første og antakelig beste alternativet er å på en måte kopiere en metode fra rundt 1960 som ble testet av bla annet Volvo BM. Nemlig å ta kraften fra kraftuttaket bak på traktoren - føre kraften ned på skrå til den side det måtte passe best av hensyn til valg av foraksel og deretter en ganske rett og kurant aksling forover. I hodet har jeg tenkt ut prinsippet og er nå opptatt av å finne standardkomponenter fra industrien for å bestemme detaljer. Det ligger ganske godt til rette for å gjøre dette - men jeg er ikke industrimekaniker så utfordringen er stor nok. Ulemper finnes det to av - 4-hjulstrekket blir det nødvendig å holde innenfor lavgirserien. Det gjør egentlig ingenting for den kan ennå kjøre med ca 11 km/t. Derimot er det jo kjedelig at det ser vanskelig ut å videreføre mulighet for drift av redskaper - men ikke noe stort problem det heller. Kjenner faktisk til en traktor som er ombygd på måten du beskriver. Det er en MF 130, opprinnelig eid av onkelen min, som ble overtatt av en filur og pellementmaker Han brukte den kompakte traktoren til å planere/kompaktere plansiloer, og tenkte av og til at det ville vært greit med mer framdrift. Traktoren har da forstilling fra en Saab 900, driften framover besørges av kjededrift ned til en aksling som går midt under traktoren. Åpen. Traktoren fungerte visstnok helt fint til formålet, men pga mangel på differensialer, ikke det store å kjøre på vei Samme bonden var også plaget med myrlendte åkrer, og moterte tvillinghjul, og deretter trillinghjul på forhøsteren. Trillinghjul begynte å hjelpe på,men fortsatt litt for lite bæreevne, så da sveiste han akselstumper på en gassflaske. Da ble det bra. Han forsøkte seg også på å flytte forhøsteren fram på lesseapparatet - med drift fra kraftuttaket bak,via et assortert utvalg akslinger (som gikk gjennom førerhytta) og universalledd... Må ha vært nervepirrende å kjøre, med en aksling roterende noen cm unna... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
arnfinn Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Kjenner faktisk til en traktor som er ombygd på måten du beskriver. Det er en MF 130, opprinnelig eid av onkelen min, som ble overtatt av en filur og pellementmaker Han brukte den kompakte traktoren til å planere/kompaktere plansiloer, og tenkte av og til at det ville vært greit med mer framdrift. Traktoren har da forstilling fra en Saab 900, driften framover besørges av kjededrift ned til en aksling som går midt under traktoren. Åpen. Traktoren fungerte visstnok helt fint til formålet, men pga mangel på differensialer, ikke det store å kjøre på vei Samme bonden var også plaget med myrlendte åkrer, og moterte tvillinghjul, og deretter trillinghjul på forhøsteren. Trillinghjul begynte å hjelpe på,men fortsatt litt for lite bæreevne, så da sveiste han akselstumper på en gassflaske. Da ble det bra. Han forsøkte seg også på å flytte forhøsteren fram på lesseapparatet - med drift fra kraftuttaket bak,via et assortert utvalg akslinger (som gikk gjennom førerhytta) og universalledd... Må ha vært nervepirrende å kjøre, med en aksling roterende noen cm unna... Ja der ser man at kreativitet i fri utfoldelse kan løse sære ønsker. Mitt mål er at hele løsningen fra valg av komponenter til montering skal være så god og gi så brukervennlig og estetisk opplevelse at uinnvidde i utgangspunktet tar for gitt at dette er fabrikklaget. Det aner meg hvordan den kraftoverføringen til forhøsteren må ha tatt seg ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnfinn Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jeg har sett at Vetus har en fin løsning når man har problemer med plassering av motor i forhold til aksling. Motoren kan i prinsippet monteres helt uavhengig akslingen. Motorens krefter overføres hydraulisk til akslingen. Alt forbinnes med hydraulikkslanger. Ganske genialt. Mister nok endel krefter, men installasjonen kan jo være genial Dette har blitt vurdert som en løsning, har mange fordeler så som enkel montering og et akseptabelt plassbehov. Men i ordinær drift må man for å synkronisere foraksel og bakaksel ha noen duppedingser som som har litt 2000-tall over seg - tenker elektronisk styring av ventiler som bestemmer oljeflow basert på data fra sensorer som registrerer fart, gir, gasspådrag og jeg vet ikke hva...way beyond mitt kunnskaps og interesseområde. Det ble faktisk solgt hydrauliske firehjulstrekk rundt 1980 fra anerkjente John Deere som hadde den spesielle egenskapen at "giret" satt helt ute i navet. Dette var dårlige system som man slet mye med, men som iallfall hadde samme frigangshøyde som en tohjulstrekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.