Jump to content

kjededrift mellom gear og propellaksel?


hifo

Recommended Posts

en tannhjulsløsning uten glidebevegelser metall mot metall er jo ikke mulig. minst glidebevegelser blir det jo fra tannhjul med rette tenner. men de støyer jo veldig mye. helt sikkert mer enn kjede med o eller x ringer og lager i rullene. men det blir jo vesentlig å få tannhjulene til å flukte. smøring blir vel kjedesmøring ganske ofte . men har vel ikke vondt av å løfte en motorluke i ny og ne . tipper hver tiende gangtime . hva med 2 mc framdrev til feks en 900 RR . på gearakselen og 2 nede på propellakselen .. kjøpe da ett kjede som deles i to like lange lengder med kjedelåser .. koster vel ikke allverden og bør jo være kraftig nok.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

en tannhjulsløsning uten glidebevegelser metall mot metall er jo ikke mulig.

 

2 ordentlige tannhjul i inngrep med hverandre, da rulle tennene på hverandre, ikke noe glidning. Så finnes det 2 varianter å forme tennene og ved den ene må akselavstanden være helt eksakt, mindre kritisk ved den andre. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

turtallet på motoren er ca 1800 på fullfart. gearet har utv 1,5 -1 . dvs ca 1200 rpm på aksel.

motoren veier godt over tonnet.

 

hva med 2 mc framdrev til feks en 900 RR . på gearakselen og 2 nede på propellakselen .. kjøpe da ett kjede som deles i to like lange lengder med kjedelåser ..

 

Hvor mange hk er det i motoren din Hifo?

Tror du har glemt en ting, det er at dreiemomentet i ditt tilfelle vil være radikalt mye høyere enn på en motorsykkel som har toppeffekten på f.eks 10-11000 omdreininger.

(Mener å huske at en Suzuki GSXR 1000 har et dreiemoment på rundt 110NM.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hva med 2 mc framdrev til feks en 900 RR . på gearakselen og 2 nede på propellakselen .. kjøpe da ett kjede som deles i to like lange lengder med kjedelåser

Tja... En 900RR veier jo nesten ingenting, så der trengs ikke det store dreiemomentet, men i en båt har du nok en del dreiemoment, og det er nok dreiemomentet som ødelegger...

 

Men hva med opplagringen på veiv/gear?

Link to post
Share on other sites

240 hk.. lavt turtall stort dreimoment.. derfor tenkte jeg 4 drev og to kjeder...opplagring har jeg skrevet tidligere i spalten.

klønete forklart : gear ------------drev----opplagring. dvs kort aksel med dreva nærmere opplagringen enn gearkassen, da får men jo mer enn halvert belastningen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hmm,

er litt skeptisk til om et vanlig mc-kjede takler belastningen det her vil bli snakk om... Kanskje et hyvo kjede hadde vært et bedre valg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja, kan være enig at mc kjede blir noe spedt.. selv med 2 stk. ser alikevel ikkebort ifra at det hadde holdt. men ett kjede fra industrien som er 2-3 ganger kraftigere en mc kjede da?? jeg måogså tenke på å holde drev diameteren under ca 10 cm da de på akselen må litt nedi kjølen og der er jo begrenset plass..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det vanskeligste her blir vel akslingen og geraboksen vil jeg tro. Det skrives her at det skal kobles ett eller flere kjededrev på thrustlageret. Vel et thrust lager er overhodet ikke designet for å ta opp slike krefter som dette vil påføre akselsen. Thrustlageret skal kun ta opp aksielle krefter (Thrust) fra propellen i dette tilfelle. Du må inn med noen kraftige opplagringer for å ta opp de radielle kreftene her i tillegg til de aksielle som blir tatt av thrustlageret.

 

Det samme gjelder jo for gearboksen som også er opplagret for aksielle thrust krefter..

 

Jeg ser for med relativt omfattende ombygging her om dette skal kunne fungere over tid.

 

Når det gjelder kjeder så finnes det jo markedet kjeder som tar disse kreftene som skal overføres så det er ikke noe problem, men klart dette koster penger.

 

Men at dette er mulig å løse, helt klart er det mulig og det er nok heller ikke problematisk. Men det vil nok koste en god del kroner og ikke minst timer.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ThRUSTELAGERET er jo designet for å ta opp aksielle og radielle krefter.. byttet lager i det i høst. bestilte på mål og det var det samme som ett bakhjulslager til en bmw 5 serie 74 - 78 mod.. helt vanlig bakhjulsager som selvsagt " lagrer" begge veier.. enig at ett rent thrustelager er som du sier men de som jeg har sett tilsalgs på div kataloger\nettsteder er jo utformet som mitt. i prinsippet likt ett forhjulsnav på en framhjulstrekt bil.. ang gearkassen skulle jeg gjerne hatt en verkstedhåndbok for å se hvordan utg aksel er opplagret. men med det akselprinsippet jeg har beskrevet før vi det jo ikke bli allverden av radielle krefter. men veldig glad for alle synspunkter..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo hvor mye penger du er villig til å legge i dette også. Dersom du skal lagre motoren mykt opp for å dempe vibrasjoner og støy, så bør du jo uansett bruke en fleksibel kobling mellom gearkassen og akslingen ut fra motor. Da må du lagre denne opp på to steder uansett og behøver ikke å bekymre deg mer for gearkassen. Det du i tillegg trenger er naturligvis et trustlager på propellerakselen og gjerne et triplexkjede til overføringen siden du må bruke relativt liten diameter på kjedehjulene. Det finnes jo tabeller for beregning av kjedestørrelse i forhold til overført kraft og turtall så dette burde ikke bli noe problem å finne ut av. En kjedestrammer er helt nødvendig dersom du skal ha en problemfri drift.

I industrien går jo riktig dimensjonerte kjededrifter i årevis 24 timer i døgnet, så med tilstrekkelig smøring kan jeg ikke se at dette skulle medføre noen andre problemer.

Lag et ordentlig opplegg med en gang så holder dette i båtens levetid.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

tenker du to flexi ledd med aksel imellom så klemhylse og aksel med drev?? en fleksibel kobling kan vel ikke kobles til en aksel med to opplagringer. da vil det vel bli benn i den ene koblingen.. og noe av poenget med dette er å få flyttet motoren lengst mulig bakover, da kan jeg ikke ha for mye aksler \flexiledd ut av gearkassen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jo det hadde jo vært flott. men da måtte jeg snu motoren og flytte motor bak i akterkabinen , eller snu den der den ligger og hatt en aksel fra gear til det thrustelageret jeg har bak ved den utgående hylsen. men har tenkt på v\gear selv også. da motoren min veier 12-15 hundre kg. er det ikke så lett å flytte den hit og dit. skulle jeg ha strak aksel fra det evt v\gearet ville den bli ca 3,5m lang. og hylsa i enden av kjølen skjæres ut,og støpes fast igjen. opplagringen til propellen måtte også sveises om.. gjorde alt dette i fjor og er ikke :-) på å gjøre det om igjen.tror det ville vært enklere med kjede. det aller beste ville vært å få tak i en gearkasse som det var et stort offset på. og temmlig smal i den delen som skal delvis ned i kjølen min.. ikke noen som vet om sånne gear????????? husk 240 hk

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

tenker du to flexi ledd med aksel imellom så klemhylse og aksel med drev?? en fleksibel kobling kan vel ikke kobles til en aksel med to opplagringer. da vil det vel bli benn i den ene koblingen.. og noe av poenget med dette er å få flyttet motoren lengst mulig bakover, da kan jeg ikke ha for mye aksler \flexiledd ut av gearkassen..

 

En flexikobling tar jo nettopp opp det eventuelle bendet som blir mot en fast opplagret aksel. Poenget mitt var at motoren vil stå å skake og riste i motorfestene, mens propellakselen vil stå helt i ro. Dersom utgående aksel fra motoren får riste med denne, så vil denne bevegelsen måtte taes opp av kjededriften/kjedestrammeren. Dette vil over tid skape store slitasjer i kjede og kjedehjul. En fiksert utgående aksel løser dette problemet, men det er klart det bygger i lengden.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Enda mere synsing... : Tror det var en 30-foter i Tr.heim som hadde een motor og to propeller for noen år siden. Idéen var bl.a. større manøverbarhet (pitch-regulering på bladene). Etter et par sessonger ble begge fjernet og een aksel satt inn; Mener at konklusjonen ble høyere fart med een aksling; Det ble spekulert i om krafttap i overføringen og vannmotstand (av to drev) var årsaken....

Reimslittasjen var forholdsvis stor.

 

En av årskene til at påhengsmotoren gir så stor ytelse (pr. Hk) sammenlignet med DREV, er at dreieretningen bare endres een gang i påhengeren... Hørte en gang noe om at tapet KAN være på 8% hver gang dreieretningen skifter;

 

Enhver gearing, (tannhjul, kjede, reim, hydraulisk) gir TAP av effekt. Tapsfrie gear finnes ikke (det JEG vet). LAVtapsgear eksisterer (tannhjul), men da er tennene spesiellt utformet.

Noe av "Tapet" avsettes i VARME; Å sammenligne med motorsykkelkjede synes blir litt "på kanten", fordi samme transmisjon befinner seg i fri luft og har store "kjøleflater" til å avsette denne varmen mot.

Hvorfor finnes det spesiell KJØLING på enkelte gearkasser?? :wink:

 

Et eksempel: Har en liten motor (0,1kW) som jeg ville benytte til å trekke opp båt (2 tonn, 18 gradet, 25 meter); Mente at et gear med stor nok utveksling ville takle dette fint; TID hadde jeg jo nok av... Av gear-kyndige ble jeg frarådet dette og heller skaffe en mye større motor, fordi TAPET i et slikt gear gjorde ar det totale dreiemomentet ut ville bli for lite!

 

Om all denne synsingen er HELT korrekt/ relevant i denne strengen, vet jeg ikke... :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at de to "aksene" er helt paralelle... (Motor og drivaksel)

Hvilken vertikal avstand er det mellom dem??

Jens S. på Billingstad KAN ha noe slikt....

Har sjekket litt i "mine" miljøer og tannhjulsreimer er nevnt; Ikke VELDIG kostbart, og med lave tap....

Bare som et hint

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra siste innlegg kan det (uten at jeg har lest hele tråden) høres ut som du bør bite i det sure eplet og skaffe deg et gear med offset slik at utgående gearflens kommer lavere ned.

 

Ombygging til kjededrift vil nok bli mye dyrere dersom du skal få noe som skal være driftssikkert og lite vedlikeholdskrevende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...