hifo Startet 23.Mars.2007 Del på Facebook Startet 23.Mars.2007 .. nå er det dags for meg til å bygge tunnell over propellen.. gjør dette for å få bedre propell aksel vinkel.. kommer bilder ettervert.. flytter også motoren 30 cm bakover for tyngdepunktets skyld.. 240 hk 5500 kg 11 knop..:-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 er det noen som vet om man kan legge motorlabbene rett på flata på motorfeste , eller må en mutter på gjengestanga imellom?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 24.Mars.2007 Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 Tenker du på å ta vekk stillmutteren som sitter mellom lydoblokken og labben på maskinen? Dette skal det ikke være noe i veien for, men da må du bruke skims under lydoblokken for å stille høyden. Bare det er en god flate å hvile labben på så går det fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 takk for svar,, det var det svaret jeg ville ha også :-) har shimset.. kjøpte nye motorfester i fjor på maritim . og 2 nå .. de bakre er utregnet av de , og er mye kraftigere enn de fremre .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 kommer snart noen bilder av tunnellbyggingen som ble gjort i vinter. pga minimale data kunskaper , så måtte jeg få ekstern hjelp til dette Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Bilder lagt ut for Hifo: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 takk sf. som dere ser så hadde jeg en hel sjau i vinter. vannvittig gøy å lære å støpe litt også da :-) bak det møkkete stygge trynet, stå motoren som ble montert i våres.. den røde . alt over trynet er før ombygging. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Bare hyggelig. Hva støpte du med, polyester eller epoxy? Hva er båten opprinnelig støpt med? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Dette så jo veldig fint ut Hva fikk du av fart ett tunell ble montert ? Har du noen bilder av båten når alt er klart ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Man bør ha i bakhodet at en propelltunnel reduserer oppdriften i akterskipet og gir negativt løft i fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gammabusa Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Fantastisk, kjempeprosjekt du heiv deg på, gleder meg til å høre hvordan dette her virka........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 virket helt topp. men byttet jo motor og propell samtidig , så helt sammenlignbart er det vel ikke.. men gikk fra en ca 200 hk motor på 1,4 tonn , til en 225 hk motor på 700 kg.. økte fra 11 til 18 knop. ( med feilpropel ) og båten går så utrulig mye mer riktig i vannet. før så stupte den med nesa når jeg ga gass :-( og mulligan , det var jo det som var hensikten med hele greia ,det du kommenterer der. en rett tunnell i forhold til resten av bunnen vil ikke gjøre det men min koner sideveis og litt oppover, da får jeg rettet ut propellakselen mye og reduserer oppdriften som du sier.. polyester støp dette sf.. hva den er støpt med org ,mener bestemt det er poly det også..mange mente at ikke propellen ville få tak i vanet sålenge den kom såpass høyt ( suge luft ) men virker til å ha blitt veldig greit..power , bildet under dette trynet er hvordan prop akselens vinkel ble etter ombyggingen. var jo mye brattere vinkel på den før, skal og ta bilder i høst når jeg tar den opp.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 virket helt topp. men byttet jo motor og propell samtidig , så helt sammenlignbart er det vel ikke.. men gikk fra en ca 200 hk motor på 1,4 tonn , til en 225 hk motor på 700 kg.. økte fra 11 til 18 knop. ( med feilpropel ) og båten går så utrulig mye mer riktig i vannet. før så stupte den med nesa når jeg ga gass :-( og mulligan , det var jo det som var hensikten med hele greia ,det du kommenterer der. en rett tunnell i forhold til resten av bunnen vil ikke gjøre det men min koner sideveis og litt oppover, da får jeg rettet ut propellakselen mye og reduserer oppdriften som du sier.. polyester støp dette sf.. hva den er støpt med org ,mener bestemt det er poly det også..mange mente at ikke propellen ville få tak i vanet sålenge den kom såpass høyt ( suge luft ) men virker til å ha blitt veldig greit..power , bildet under dette trynet er hvordan prop akselens vinkel ble etter ombyggingen. var jo mye brattere vinkel på den før, skal og ta bilder i høst når jeg tar den opp.. Litt av ett prosjek dette du Men du har vel greie på hva du driver med her går jeg ut i fra , du får ta deg jobb som båtbygger etter god gjenomført prosjekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 har greie på det vil jeg ikke påstå. men med litt veilledning fra kyndige folk og masse pågangsmot går det meste.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Har du fått teste med mindre propell og mer turtall påmaskinen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Interessant ombygging. Som en digresjon; Birchwood 25-27 fra 1975 til 1980 hadde tilsvarende tunnel. Mulig tegningen blir for dårlig gjengitt. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Man bør ha i bakhodet at en propelltunnel reduserer oppdriften i akterskipet og gir negativt løft i fart. En av måtene å kontre dette på er å la tunnelen fortsette aktenfor akterspeilet; ev. bygge på en badeplattform, for å få opp igjen volumet. Men man bør vite hva man gjør. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 På min Scand er tunnelen forlenget med ca 30 cm aktenfor akterspeilet, det er benyttet en avrundet metallplate. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 ja , jeg lot min tunell slutte ved skroget. for jeg måtte som sagt ha bort løftet i bakskipet.. norwest 900 har jo og en tunnelløsing. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 lest propellberegning emnet startet av meg SF . har ikke prøvd enda . blir ikke før til våren , da båten snart skal opp .:-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) har greie på det vil jeg ikke påstå. men med litt veilledning fra kyndige folk og masse pågangsmot går det meste.. Hei. Var nok klar over at kunne mye mer enn du gav uttrykk for. Dette var et imponerende prosjekt. Hvordan kom du fram til lengde og bue på tunnellen da, har du brukt mal fra båtbygger eller laget alt selv? Da er det bare å krysse fingrene for at fortsettelsen går like bra. Redigert 17.September.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2007 jeg kan ingenting , men klarer alt ???????? alt er laget selv nemo.. går mye på synsing hos meg da jeg somsagt ikke kan noe. begynte med kjølen og målte meg bare bakover for å få en fin og rett konisk tunnell.. så vel føre meg i hode hvordan den ville bli grei , og skar da ut bunnen som du ser på et par av bildene. lagde tre halvmåner som passet opp i konen ,.en fremst en i midten og en nesten bak med forskjellige størrelser . brukte da en tynn laminat plate og la over som forskaling.. støpte da innvendig først. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 er det noen som har erfaring med å forlenge skroget under plattformen? tenker at jeg vil forlenge ca en fot.. da med en ren rett forlenging uten vinkling hverken opp eller ned.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ville ventet med videre modifikasjon til jeg så hvordan det funker med det som er gjort til nå. Med forlenging av skroget vil du igjen få mer oppdrift i hekken... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 er det noen som har erfaring med å forlenge skroget under plattformen? Har forlenget hekken med 6 fot. Gjorde dette for å få rett aksling uten å måtte bruke v-gir. Selv med større og tyngre motor ble oppdriften i hekken litt for stor. Båten er en halvplaner og den går helt fint i sjøen opp til 12 knop, over dette begynner den å ploge sjøen. Da baugen er for lite spiss vurderer jeg å rette på dette og samtidig sette på en bulb. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.