Jump to content

Hifo 29, ombygging til tunnel


hifo

Recommended Posts

Tenker du på å ta vekk stillmutteren som sitter mellom lydoblokken og labben på maskinen?

Dette skal det ikke være noe i veien for, men da må du bruke skims under lydoblokken for å stille høyden. Bare det er en god flate å hvile labben på så går det fint.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

virket helt topp. men byttet jo motor og propell samtidig , så helt sammenlignbart er det vel ikke.. men gikk fra en ca 200 hk motor på 1,4 tonn , til en 225 hk motor på 700 kg.. økte fra 11 til 18 knop. ( med feilpropel ) og båten går så utrulig mye mer riktig i vannet. før så stupte den med nesa når jeg ga gass :-( og mulligan , det var jo det som var hensikten med hele greia ,det du kommenterer der. en rett tunnell i forhold til resten av bunnen vil ikke gjøre det men min koner sideveis og litt oppover, da får jeg rettet ut propellakselen mye og reduserer oppdriften som du sier.. polyester støp dette sf.. hva den er støpt med org ,mener bestemt det er poly det også..mange mente at ikke propellen ville få tak i vanet sålenge den kom såpass høyt ( suge luft ) men virker til å ha blitt veldig greit..power , bildet under dette trynet er hvordan prop akselens vinkel ble etter ombyggingen. var jo mye brattere vinkel på den før, skal og ta bilder i høst når jeg tar den opp..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
virket helt topp. men byttet jo motor og propell samtidig , så helt sammenlignbart er det vel ikke.. men gikk fra en ca 200 hk motor på 1,4 tonn , til en 225 hk motor på 700 kg.. økte fra 11 til 18 knop. ( med feilpropel ) og båten går så utrulig mye mer riktig i vannet. før så stupte den med nesa når jeg ga gass :-( og mulligan , det var jo det som var hensikten med hele greia ,det du kommenterer der. en rett tunnell i forhold til resten av bunnen vil ikke gjøre det men min koner sideveis og litt oppover, da får jeg rettet ut propellakselen mye og reduserer oppdriften som du sier.. polyester støp dette sf.. hva den er støpt med org ,mener bestemt det er poly det også..mange mente at ikke propellen ville få tak i vanet sålenge den kom såpass høyt ( suge luft ) men virker til å ha blitt veldig greit..power , bildet under dette trynet er hvordan prop akselens vinkel ble etter ombyggingen. var jo mye brattere vinkel på den før, skal og ta bilder i høst når jeg tar den opp..

Litt av ett prosjek dette du :wink:
Men du har vel greie på hva du driver med her går jeg ut i fra , du får ta deg jobb som båtbygger etter god gjenomført prosjekt :cheers:
Link to post
Share on other sites

Man bør ha i bakhodet at en propelltunnel reduserer oppdriften i akterskipet og gir negativt løft i fart.

 

 

En av måtene å kontre dette på er å la tunnelen fortsette aktenfor akterspeilet; ev. bygge på en badeplattform, for å få opp igjen volumet. Men man bør vite hva man gjør.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

har greie på det vil jeg ikke påstå. men med litt veilledning fra kyndige folk og masse pågangsmot går det meste..

Hei.

Var nok klar over at kunne mye mer enn du gav uttrykk for. Dette var et imponerende prosjekt. Hvordan kom du fram til lengde og bue på tunnellen da, har du brukt mal fra båtbygger eller laget alt selv?

 

Da er det bare å krysse fingrene for at fortsettelsen går like bra.

:seeya:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg kan ingenting , men klarer alt ???????? alt er laget selv nemo.. går mye på synsing hos meg da jeg somsagt ikke kan noe. begynte med kjølen og målte meg bare bakover for å få en fin og rett konisk tunnell.. så vel føre meg i hode hvordan den ville bli grei , og skar da ut bunnen som du ser på et par av bildene. lagde tre halvmåner som passet opp i konen ,.en fremst en i midten og en nesten bak med forskjellige størrelser . brukte da en tynn laminat plate og la over som forskaling.. støpte da innvendig først.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ville ventet med videre modifikasjon til jeg så hvordan det funker med det som er gjort til nå.

 

Med forlenging av skroget vil du igjen få mer oppdrift i hekken...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

er det noen som har erfaring med å forlenge skroget under plattformen?

Har forlenget hekken med 6 fot. Gjorde dette for å få rett aksling uten å måtte bruke v-gir. Selv med større og tyngre motor ble oppdriften i hekken litt for stor. Båten er en halvplaner og den går helt fint i sjøen opp til 12 knop, over dette begynner den å ploge sjøen. Da baugen er for lite spiss vurderer jeg å rette på dette og samtidig sette på en bulb.

naurstad_37_fot.jpg

100_1416.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...