Jump to content

kjededrift mellom gear og propellaksel?


hifo

Recommended Posts

har en tanke som sikkert mange av dere ler av, men den ville løst noen problemer i min båt...

ville det være mulig\holdbart å sette ett drev på utgående flens på gearkassen og ett drev på flensen til trustelageret på propellakselen, (hvis de er satt rett over for hverandre) med ett kraftig kjede imellom. dvs som en sykkel i prinsippet men med kortere kjede. eller vil sidekreftene på flensen på gearkassen bli for store.??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Litt synsing: Giret er ikke laget for særlige sidekrefter så du måtte nok til med skikkelig opplagring, da burde det fungere greit, i alle fall om du vedlikeholder kjeden (smøring).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke umuligt, men vil kreve mye vedlikehold. Kjeden må strammes stadig vekk og smøres. Tanndrev og kjede må byttes ofte. Blir vel samme prinsipp som en MC..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kjenner til 1 båt som brukte kileremsoverføring, brønnbåten Aquatrans.

Tror ikke det funket så bra, for å overføre kraften brukte den flere remmer i parallell. Disse strektes jo forskjellig, slik at en av remmene ble mer slitt enn de andre.

 

Kjenner også til 1 båt som bruker tannrem, en ca 42 fots båt med Scania på ca 350 hk. Hvorvidt det har vært driftssikkert over tid kjenner jeg ikke til.

 

På fiskebåter o.l i denne størrelsen har det nok vært prøvd diverse finurlige løsninger for å få motoren plassert så langt bak i båten som mulig for at den ikke skal "stjele" for mye lasteromsplass. Med V-gear så blir ofte gearet liggende i lasterommet, noe som ikke alltid er ønskelig.

Vet om en som hadde motoren montert på tvers helt bakerst, og hydraulisk overføring.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

takk for innleggene. her tenkt på belte drift også ,men da er det lengden på beltet som bestemmer avstanden på hjulene. ved kjede drift kan man jo enkelt tilpasse kjedet i den lengden som passer best. og man bør jo ha ekstra kjede med seg på tur. er bare ikke helt sikker på hvor mye sidekrefter det blir ved sånn overføring av kreftene. gearkassen bør jo tåle endel sidekrefter men ikke ubegrenset.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kan synse litt eg:

Uansett kjede eller reim så må ein vel bruke ekstra strammehjul. Er ein litt nevenyttig og kreativ kan denne overvåkast med f.eks ein induktiv givar...

Virkningsgraden på tannreim og kjede er vel ganske lik og ganske bra, rundt 0.95 meinar eg å ha lese, men på fleire hundre hestar vil det jo bli litt til lyd og varmeenergi.

Kjededrift kan byggast inn i ei kasse med oljebad, så slepp ein rusk og rask, samt ein sikrar smøring. Mercedes motorar går vel ein million utan å bytte registerkjede, ein japse 100k før bytte av reim...

Om giret toler det kjem nok heilt ann på girkonstruksjonen. Tenk både på radiell og aksiell belastning.

Link to post
Share on other sites

Hei

For mange år siden hadde jeg selv en plattgatter med motoren ut i siden, kraftutaket forover, plantekobling og reimdrift til propellaksling. De fungerte helt greit og var driftsikkert nok.

Men der er et stort MEN med denne type kraftoverføringer. Hvor mye effekt for du ut på propellern dvs virkningsgraden på en slik instalasjon, enten du bruker reim eller kjede? Svært lav kan jeg love deg. Og økt vekt ,mer mikkmakk derved mulighet for problemer, totalt sett en løsning som bare bør brukes ut fra helst spesielle grunner, f.eks med tanke på planløsning i båten.

Link to post
Share on other sites

plantekobling vet jeg ikke hva er ,men ved kjededrift kan man vel ikke miste så veldig mye krefter??? noen som vet? turtallet på motoren er ca 1800 på fullfart. gearet har utv 1,5 -1 . dvs ca 1200 rpm på aksel. sammenligenet med en motorsykkels fremre drev blir jo det lite turtall på max.. i dag er det 2 drivledd ut fra gearkassen (homokinetiske ) som sikkert har noen prosent tap de også da de går med mer enn max vinkel iflg fabrikanten.. det er en av grunnene til å tenke kjededrift . og fordi jeg må ha tyngdepunktet på båten lenger bak. pga fart. motoren veier godt over tonnet. og kan nok flytte den 40 cm lenger bak ved alternativ drift..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

... ved kjededrift kan man vel ikke miste så veldig mye krefter??? noen som vet?...
Jeg har hørt enkelte nokså bombastisk mene at kjededrift gir store tap men enda har jeg ikke truffet på noen som kan forklare hvorfor... Jeg har kjededrift i bilen og det er en videreutvikling av tidligere tiders tannhjul. Regner ikke med at Borg-Warners ingeniører finner på slikt om der var vesentlige tap involvert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde dette git store tap måtte noe blitt skrekkelig varmt. Hvor skal all denne energien ta veien? På høy-ytelse motorsykler er det kun kjededrift som gjelder. Kardang brukes på større turing sykler og "glidere" men ikke på sportsykler. Den beste kraftoverføringen med minst effekttap er her kjede.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis ser på sykler, så har kjede minst effekttap, men MYE vedlikehold (motsetning til kardang som har noe høyere effekttap med trenger tilnærmet ikke vedlikehold. Drev er omtrent som kardang).

 

Kjededrift kjever mye tilsyn og vedlikehold, og skal det tåle å drive tonnevis med båt og massevis med hester. så må det være tykt, tungt og dyrt. (det blir noe annet med en kamaksel da)

 

I tillegg er ikke lager i verken gear eller motor konstruert for sideveis krefter, så da må du lage en støtteaksel på hver, som er separert opplagret. Dette vil koste en 20-30 båtlapper alene, medmindre du kan dreie og frese slikt selv.

 

 

Jeg har bygt høytrykksspyler (en litt kraftig en) som ble drevet via rem. Pumpen krevde 1000 rpm og 38 hk, så da ble en dieselmotor satt til å drive denne. Brukte tre kileremmer som var sveist i sammen, denne tredoble reimen kostet alene 4000 spenn, hadde turtallet vært bare noen hundre rpm, kunne jeg klart meg med tre enkle til 400 spenn...

 

 

Mye å ta hensyn til , og det blir dyrt med andre ord...

Link to post
Share on other sites

plantekobling vet jeg ikke hva er

Kanskje det skal være planetgear?

 

Når det gjelder motorsykler, så er nok hovedgrunnen til at kjede brukes at det er enkelt og fleksibelt å endre utveksling.

Harley-Davidson har brukt removerføring i mange år, tror ikke det er store forskjellen på virkningsgrad melom de 2 systemene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men har en mening:

 

En kjede består av mange ledd som er bare smurt med i beste fall plastesmørning (i alle fall ikke trykksmørning). Disse leddene beveges frem og tilbake ved hvert involvert kjedehjul. Dette kan bare føre til mer friksjon og slitasje enn en tannhjulskobling som - i alle fall i teorien - ikke har noe glidebevegelse metall mot metall.

 

At det brukes på sykler har sikkert noe med vekt, kostnader, enkelthet m m å gjøre, men det medfører nok mer tap enn en tannhjulsløsning.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men har en mening:

 

En kjede består av mange ledd som er bare smurt med i beste fall plastesmørning (i alle fall ikke trykksmørning). Disse leddene beveges frem og tilbake ved hvert involvert kjedehjul. Dette kan bare føre til mer friksjon og slitasje enn en tannhjulskobling som - i alle fall i teorien - ikke har noe glidebevegelse metall mot metall.

 

At det brukes på sykler har sikkert noe med vekt, kostnader, enkelthet m m å gjøre, men det medfører nok mer tap enn en tannhjulsløsning.

 

 

Faktum er at du har mindre roterende masse ved bruk av kjede kontra kardang og responsen blir bedre med kjededrift. Men i tillegg har en MC med kjededrift mindre effekttap fra veiv til bakhjul med valg av kjede. Kardangen med sin mer kompliserte gear overføring trekker mer effekt.

Dette kan du lese ut fra datablad på nye MC, samt at jeg har fått dette verifisert på testbenk.

 

Jeg har selv kjørt en del MC'er på testbenk og riktig smurt og strammet kjede påvirker resultatet men marginalt. Hadde en 900 Fireblade på benk med skittent kjede og den fikk ut 115HK på bakhjulet etter smøring og justering fikk den ut 116HK.

 

På banesykler brukes normalt smalere kjeder enn det vi bruker på vei og uten o-ringer i leddene. Disse har mye kortere levetid enn vanlige kjeder men mindre effekttap.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...