Jump to content

Bruk av divinycell til forskjellige ting.


KimK

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et lite prosjekt av en båt. En 18 fots rib. Dørken og akterspeilet er laget etter den lite lure metoden med finer inni og GAP over/ under/ rundt. Dette har jo selvfølgelig lekket, og noe må gjøres. Planen med dørken er å skjære ut hele overdelen, ta ut den råtne fineren og erstatte den med noe. Vil Divinycell være passende her? Isåfall hvilken tykkelse og hvilken kvalitet? Plata som er der nå er vel ca 10-12mm tenker jeg. Akterspeilet er også råttent. Her har det vært gjort noe av en tidligere eier med noe epoksy greier etter et forøk på tørking. Her ser jeg for meg å åpne speilet fra baksiden, for så å bygge det opp igjen fra utsiden. Stort sett bare fordi jeg da tror det er lettere å beholde formen på speilet og slippe mye vanskelige hjørner og profiler på innsiden. Hva bør jeg bruke her? Har en 90hk på den som veier ca 110kg, så det må tåle litt. Bilder blir det lite av, da kameraet mitt ikke tålte saltvann :rolleyes: Skal vel etterhvert også lage meg en ny konsoll. Vil helst slippe å bruke tre i noenting. Vil det holde å lage "kassa" av divinycell og støpe over med GAP?

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at divinycell ikke har noe styrke i seg selv, det er kun et distansemateriale. Jeg har selv en forkjærlighet for vannfast finér ("forskalingsfinér"). Skal du benytte divinycell må den bakes inn i epoxy og glassfibermatte på alle sider for styrkens skyld. Har forøvrig sett at Maritim har syntetiske plater "King Starboard" i varierende platestørrelser med tykkelse 19 mm - aner ikke noe om slitestyrke eller bruksområder, men det har kanskje andre av BPs medlemmer?

Link to post
Share on other sites

Ja, har forstått at det ikke gir styrke, men med en del lag glass på de tåler det vel en del? Bare glass og polyester tåler jo nok. Etter å ha lest en del tråder om hvor mange som har åpnet akterspeil, dørker, stringere og jeg vet ikke hva og funnet råttent tre, samt at jeg selv har det har jeg ikke mye lyst til å putte noe tre inn om ikke jeg må. Trebåter er fine de, men det er ikke noen god idè å blande tre inn i ting en ikke kan kontrollere tilstanden på før det er for sent.

Link to post
Share on other sites

Hei Kim,

husk at hvis distansematerialet i en sandwichkonstruksjon trykkes sammen mer enn det tåler, kan du få delaminering som resultat. Da vil styrken i konstruksjonen svekkes betydelig. Med den belastningen du beskriver, ville jeg fraråde å bruke divinycell som distansemateriale, i hvertfall i den delen av konstruksjonen hvor trykkbelastningen blir størst.

 

Jeg ville heller bygget opp et massivt laminat i disse delene. Ved bruke CMS og Rowing om hverandre, bygger du raskt opp en akseptabel laminattykkelse. Det er også mulig du kan bruke noe som heter Coremat, men jeg er litt usikker på styrkeegenskapene til sistnevnte.

 

Hvis du plaster inn et distansemateriale, er du avhengig av at "huden" på begge sider av distansematerialet sitter godt fast i distansematerialet. Jeg er derfor ikke sikker på om forskalningsfinér eller King Starboard er spesielt godt egnet. Sistnevnte er ikke spesielt enkelt å lime, og har vel derfor ikke egenskaper som gjør det egnet i en sandwichkonstruksjon med polyester eller epoxy.

Link to post
Share on other sites

Hei KimK, velkommen og godt nytt år!

Ganske stort prosjekt du gir deg ut på her, men det fins flere løsninger. Andre her inne har gjort lignende utbedringer. (Prøv søkefunksjonen) King Starboard er et flott materiale til mange ting, men ikke til dette formålet. Det er ganske elastisk og kan kun limes med spesiallim. Dyrt er det også. Da jeg bygde opp nytt akterspeil på en passbåt brukte jeg vannfast forskallingsplate og GAP på begge sider. Jeg skar ut den gamle plata fra innsida og brukte den som mal. Endel er skeptiske til å støpe inn treverk, men det vil nok holde i mange år hvis du får det tett. Ellers får du nok mange ulike råd herinne.

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år ja. Joda, det er et greit prosjekt. Tror ikke det skal bli så vanskelig å få dørken bra. Den er jo flat og trenger ikke samme styrke som speilet. Tror jeg åpner dørken og finner ut hvordan det ser ut. Så kan jeg heller finne en løsning etter at jeg vet sikert hva jeg må gjøre. Takker for innspill så langt. Greit å høre litt om de forskjellige tingene før en plutselig er der og må finne en løsning.

Link to post
Share on other sites

Var visst litt kjapp med svaret mitt. Divinycell i dørken er helt greit. Estetisk er det lettest å få det pent om du kan kutte opp nedenfra hvis du kommer til, men det blir vanskeligere å plaste det igjen den veien enn ovenfra. Optimalt sett bør du da bruke vakuum eller snu båten på hodet.

 

Et spørsmål til dere som støper inn forskalningsfiner: Hva gjør dere med overflaten? Grovsliper dere hele flaten før dere avfetter med aceton? Jeg ser for meg at overflaten er temmelig glatt, fordi den lett skal slippe betongen, noe som ikke er spesielt gunstig i en sandwich-konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikset dørken i en 16' askeladd for mange år siden. Holder ennå.

Var sprukket i ene siden og hadde antydninger til fuktighet i sprekken. Skar løs for å finne tørr ved, men fant ikke dette. Endte opp med å skjære løs hele veien rundt og avdekket at hele dørken var gjennomtrekt av vann. Blytung!!!!

Brukte den gamle som mal for en ny og passet den til i bunnen etc.. Fikk fatt på den typen som blir brukt til forskaling. Vasket platen flere ganger oppå, pluss 10-15cm på undersiden rundt kantene under med aceton for å få skikkelig feste. Er platen helt ny bør du og slipe overflaten på platen for å være helt sikker på at du får feste. Gjorde og skikkeig reint nedi båten, avsluttet med aceton. La 2 lag med glassfiber nedi der platen hvilte oppå og den nye platen nedi. La litt vekt oppå mens det herdet. Støpte så over hele platen med 3 lag og topcoat oppå. Tar du løs en større dørkplate og støper i ny, husk at båten må stå fritt slik at det ikke er vridninger i den som du først merker når den er på sjøen....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var stort sett hele dørken ute. Ikke akkurat oppløftende å se at absolutt alt av tre i dørken var klissvåt og så råtten at alt kunne plukkes lett fra hverandre med hendene, men nå er det iallefall ute. Skal se om ikke jeg kan få tak i et kamera og få tatt noen bilder av prosjektet. Sikkert lettere for folk som har vært med på noe liknenede å gi noen tips da. Hva finnes av syntetiske plater som har ca samme stivhet og styrke som x-finer? Tenker mest på hva jeg skal bygge opp akterspeilet av. Eller burde jeg bare støpe det opp i massiv GAP med forskjellige typer matte?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var det endelig tid for å fortsette på jobben. Har kjøpt Divinycell plater til dørk og akterspeil. Skal vakumbagge plata i speilet, men da kom det et par spørsmål. Har laget små spor og hull i plata slik at luft og lim kan bevege seg under bagging. Lønner det seg da å ha noe mellom plast og plate på utsiden slik at luft lettere kommer ut? tynt tau eller liknende? Har også planer om å forsterke speilet med to knær nært motorfestet. mtp det jeg har igjen av materialer er jeg fristet til å lage disse med mindre enn 45graders vinkel mot bunn av båten. Hva vil det ha å si for styrken? Finnes det noe regnestykke evt gratis program som sier noe om dette? Det vil uansett bli sterkt nok, men det kunne vært interessant å vite det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...