Jump to content

Husk å se etter båten


sailorboy

Recommended Posts

Selv om snøen ikke har kommet til østlandet ennå, så kan det være god grunn til å sjekke om båten står trygt.

Kom over denne på Vallø marina i dag. Merket "Easty II" ( fant ingen registrerings nummer på båten)

 

easty_2.jpg

 

A-rammen står fint, men presenningen er helt ødelagt.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Var en tur ute hos Framnæs maritime nå i formiddag. Så 4 båter med avblåst pressening. Hvorav 1 lukket båt med akterdøra åpen. Blåste/regnet rett inn. Så det var ett par ansatte der ute. Håper at de kontakter eierene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En god dag for produsenter av lettpresenninger i Frognerkilen også. Atskillige båteiere som bør ta en sjekk. Vind og sjø sto rett inn i kilen. Et par fortøyninger var røket. Ble rettet opp provisorisk. Fendere dyttet med igjen mellom båter og utriggere. Men enkelte må nok regne med litt ekstra jobb om fribordet skal bli speilblank igjen.

Mange som med fordel burde ha strammet opp fortøyningene, og gått opp en dimensjon eller tre.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorav 1 lukket båt med akterdøra åpen. Blåste/regnet rett inn.

Kansje litt stykt å si det , men det er litt synd slike folk får dekka noe på forsikkringa si . Den regninga får jo vi alle sammen om vi er flinke eller ikke. Kansje forsikkringsbransjen skulle tatt seg en rundt om å titta litt ,kunne spart noen mill da tipper jeg .

Det er klart du må se etter båten din når det blåser små jæ& ute , sikkert noen som ikke kan hele tia . Men en gang innimellom bør da kunne gå . Hakke sett noen i havna idag jeg , som ikke pleier å ta en tur innom . Og her har det blåst bra idag , men ser ikke så værst ut bortover .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Båten vår ligger i sjøen.

 

Den blir jevnlig sjekket minst et par ganger i uken :smiley:

 

Heldigvis så er vi ganske folkelige og hjelpsomme her på Hommersåk at ser vi det er noe som henger på halv åtte eller en fende er løs osv...

så hjelper vi til med enten og fikse det opp der og da eller kontakte eieren av båten så lenge vi vet hvem eieren er!!! :smiley:

 

Det er vel vanligt?

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ser at mange her inne har anledning til å se etter båten sin flere ganger i uken, ja noen til og med daglig. Det er jo selvfølgelig veldig fint men husk på at det ikke er alle som har anledning til det, uten at de er ansvarsløse av den grunn. Selv har jeg en jobb som gjør det umulig for meg å se til den de 14 dagene jeg er ute å jobber. Jeg bor heller ikke ved sjøen (ca 7mil unna) slik at jeg bare kan sende en kompis avgårde hver gang det har blåst litt. Jeg har heller aldri opplevd at det har vært noe som har skjedd og det har jo blåst før også. Om presseningen skulle revne eller blåse av ser jeg heller ikke at det skal være noe stort problem, det er nemlig en båt og den tåler da både snø og vann. Og slik jeg tolker min forsikring står det ikke noe der at båten skal ha daglig tilsyn men at den skal stå forsvarlig på egnet opplagsplass når den ikke er på vannet. Når disse forholdsreglene er fulgt så skal forsikringen dekke større skader. Husk at de fleste har såpass høy egenandel at de aller fleste skader blir dekket av den enkelte uten at forsikringsselskapene er innblandet.

Link to post
Share on other sites

Er i samme situasjon som deg Loffern. Jeg er borte i opp til 6 uker av gangen. For at venner/familie ikke skal behøve å kjøre ut å sjekke båten hver gang det blåser litt, så har jeg en avtale med eier av opplagsplassen/båthavn om at han ringer hvis det skulle være noe galt. Tror vel egentlig at han hadde ringt selv om vi ikke hadde avtalt det.

PS. Han har ikke hatt behov for å ringe de åra jeg har hatt båten i opplag der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

en bekjent av meg jobber på sjøen, presenningen hans blåste helt av i går.. måtte jo nesten sette den på for han igjen. hadde dette skjedd min båt, ville jeg sette veldig pris på at noen (om så provosorisk) dekket den til igjen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er så glad min båt også tåler vann fra oven, så presenning er ikke nødvendig. Tar jeg ikke mye feil så tåler den et snøfall eller to også der den ligger i båsen.

 

Måtte denne deilige vinteren fortsette...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fytterakkkeren, vi er på det 73 døgnet med regn... Akkurat nå klasker regnet på ytterdøren og vindmåleren viser sterk kuling...... Skal øke på til liten til full storm en kort periode i dag.... Glad jeg ikke er på sjøen nå, da sikten kan ikke være mer enn 100-150 meter pga. all nedbøren.....

Link to post
Share on other sites

Er så glad min båt også tåler vann fra oven, så presenning er ikke nødvendig. Tar jeg ikke mye feil så tåler den et snøfall eller to også der den ligger i båsen.

 

Måtte denne deilige vinteren fortsette...

 

 

Sjekket om kjølen henger på. :crazy: Jeg pakket den inn og det var kjempesmart . :eek:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke sjekket, men regner med at den er der... Statistisk sett så er den i allefall der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å dra på her i Oslofjorden igjen også. Det rister i kåken her av og til. Værmeldingen er heller ikke så bra. Hørte at ruten Strømstad-Sandefjord var innstilt også, p.g.a dårlig vær.

Værmeldingen for i kveld, fra met.no:

 

Kysten Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

Vestlig til dels sterk kuling 20 m/s, i natt minkende. Skiftende skydekke. Enkelte regnbyger. Onsdag skiftende bris. Tilskyende og litt regn. Moderat sikt i nedbør ellers god.

Bølgehøyde: 3-4,5 meter. Onsdag 0,5-2 meter.

Noen vindobservasjoner klokka 16 : (17 sommertid)

Jomfruland: SV 14

Svenner: SV 2

Færder: SV 21

Gullholmen v/Jeløya: SSV 13

Strømtangen v/Fr.stad: V 20

Nord-Koster: SV 20

Måseskär: VSV 20

Skagen: VSV 15

 

Bølgevarsel som gjelder til onsdag kl. 24:

Indre Skagerrak

4-6 meter. Onsdag 1-2 meter.

Ytre Skagerrak

5-7 meter. Onsdag 1-3 meter.

Sørlige Nordsjøen

4-6 m, onsdag 3-5 m.

Nordlige Nordsjøen

7-8,5 m, i natt minkende til 4 m.

 

Det blåser betydelig mere enn 13 m/s på Gullholmen nå, det kan jeg skrive under på. :eek:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å dra på her i Oslofjorden igjen også. Det rister i kåken her av og til. Værmeldingen er heller ikke så bra. Hørte at ruten Strømstad-Sandefjord var innstilt også, p.g.a dårlig vær.

 

Det blåser betydelig mere enn 13 m/s på Gullholmen nå, det kan jeg skrive under på. :eek:

 

Merkelig, sett i forhold til vinden i Drøbak..

www.kuling.com sier snitt på 10,9m/s mellom 1840 og 1850.

Sterkeste kast på 16,8

Link to post
Share on other sites

Blåser godt her i fredrikstad i dag også. Var jammen godt jeg tok turen innom havna i dag. Nabobåten hadde nemlig mista side støtta si og det skal ikke mye til før den båten hadde hatt nærkontakt med vår. Fant noen materialer og fikk støtta den opp igjen heldigvis.

 

To båter bortafor var det ikke mye igjen av denne lettpresseninga og stativet :

 

 

 

 

 

nabobaat.JPG

 

 

 

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Merkelig, sett i forhold til vinden i Drøbak..

www.kuling.com sier snitt på 10,9m/s mellom 1840 og 1850.

Sterkeste kast på 16,8

Det tok sin tid før været kom hit til Moss også. Var jo varslet at det skulle komme tidligere i dag. Det blåste ikke så mye her heller når jeg hørte at fergen mellom Strømstad og Sandefjord var innstilt.

Så bare smør deg litt med tålmodighet, det kommer nok, skal du se. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...