Jump to content

Husk å se etter båten


sailorboy

Recommended Posts

Hvis vindmåleren er 100% korrekt, så har vi nå hatt vindstyrke 25,4 ms. fra vest her på bergenskanten.

De som har båten liggende utsatt til for vind fra den kanten bør nok vurdere å kikke nedom før de kjører rutine på bikken, men ta gjerne på et flyteplagg og helst avlegg båten besøk sammen med en kompis, sånn i tilfelle.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nettopp en tur i båthavna, for andre gang i dag. Det blåser noe inni hampen fra SV. Båtene hiver godt på seg og vannstanden er mega-høyt. Blir nok en tur til ved 23-tiden, tenker jeg.

 

Strømtangen fyr rapporterer 22 m/s fra Vest, kl 19:00

 

Ifg. DMI skal vinden minke til nærmere 14-17 m/s ved 01:00-tiden i natt, og 8-11 m/s kl. 04:00

 

:o)

 

....og så ble jeg "pælma" ut av baatplassen.no mens jeg skrev dette......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her fra Oslo Øst kan jeg rapportere høy vannstand (over bryggene), og på den korte tiden jeg målte vind hadde jeg vindkast på 12 sekundmeter. Det blåser en del, men har sett det mye værre tidligere i vinter.

 

Her på Aker Brygge kan man også rapportere om høy vannstand, men det gjenstår ca 25cm før vannet går over bryggene (når det gjør det er det til gjengjeld krise for noen båter), det blåser heftig rett inn, og vi ligger fullstendig ubeskyttet for vinden som kommer fra sør..

 

Det blåser nok ikke mindre enn det gjør i Drøbak, for å si det sånn. (Drøbak har nå 11 kontinuerlig, 18,3 som max siste 10 min)

Link to post
Share on other sites

Ser på nettet at det har gått litt utover div. installasjoner på land fra Stavanger og nordover tilogmed Sotra, sålangt...

Politiet oppfordrer folk til å vise forsiktighet når de kjører bil i kveld, da det har vært endel rotvelt og masse regn som gjør det vanskelig å se de mørke trestammene som ligger på tvers....

Link to post
Share on other sites

Kommer rett fra plassen nå. Trolig en av de roligeste plassene i indre Oslofjord. Gyssestad, selv her river det godt nå. En del presseninger er revet av, særlig hardt har det gått ut over de som har brukt kanner til å holde fast presseningen.

Det er nok mange som bør justere opplaget i morgen. :diving:

Link to post
Share on other sites

Løfter opp igjen denne som en liten påminnelse for noen og enhver av oss. Hentet fra met.no:

 

Natt til fredag sterk vind på Vestlandet sør om Stad. Fredag høy vannstand kysten Svenskegrensa - Måløy

Torsdag 11.1.07 kl. 1000

Risiko for høy vannstand fredag 12te januar på strekningen Svenskegrensa til Måløy, estimert til ca 75-100 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene ventes fredag.

Link to post
Share on other sites

Så er det på'an igjen her i Oslofjorden også. Vannstanden har så vidt roet seg er siste springflo, så kommer dette fra met.no:

 

Dette er Meteorologisk Institutt i Oslo med værvarsel for de neste 24 timer, gjeldende fra lørdag 13. januar kl. 18

 

Kysten Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

 

Økning til sørlig stiv kuling 15 m/s som i natt dreier sørvestlig og øker til liten storm 22. Regn. Moderat sikt. I morgen vestlig liten storm 22 m/s, minkende om ettermiddagen til stiv kuling . Opphold og en del sol. God sikt.

 

Bølgehøyde: Omkring 1 meter. I kveld økende til 2 til 4 meter, minkende igjen søndag ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Steike, nå blir det vær, ser det ut til- :eek:

Svenskene melder orkanbyger på vestkysten og langt nordover mot østlandet!!! :eek:

Og sender nyheter hver time hele døgnet for å rapportere om eventuelle skader!!!

Dette ser ikke bra ut........... :eek:

 

Fra met.no:

Sterk storm i kystområdene Rogaland, Hordaland og Sogn, Agder, Telemark, Vestfold og Østfold, Lokalt stor snøskredfare i vestlige fjellområder i Sør-Norge. Lokalt vanskelige kjøreforhold Østafjells.

Lørdag 13.1.07, kl 19.25

 

Natt til søndag 14.januar 2007 ventes kortvarig vest, senere nordvest sterk storm i kystområdene av Rogaland, Hordaland og Sogn.

 

Det ventes også sterk og byget vind i Agder, Telemark, Vestfold og Østfold fra sent natt til søndag og utover søndag formiddag. Vinden kan medføre problemer for strømforsyning og kommunikasjon.

 

Lokalt stor snøskredfare i vestlige fjellområder i Sør-Norge.

 

Fra lørdag kveld ventes snøvær å gi vanskelige kjørforhold i indre og høyereliggende områder Østafjells.

 

 

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat vært nede og kikket til båten. Den ligger veldig fint. Slik vindretningen er nå, er den mer eller mindre uten sjenanse for meg. Imidlertid tok jeg turen utenom enkelte andre havner og opplagsplasser, og er redd der skjer litt skader i natt hvis dette skal holde på utover.

 

Der var såpass drag at jeg merket det godt i bilen.

 

Håper det går bedre enn fryktet mtp skader.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i havna (Sande Båtforening) og sjekket båten i dag. 20-30 % av båtene som ligger på land har problemer med presenningen. Mange sto pip åpne for nedbør. Og det kommer jo rett som det er nå om dagen. Så løp og sjekk båten din. Det kommer en ny runde med blåst i natt og i morgen.

 

/Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ligger i Horten gjestehavn , skulle gjerne reist hjem men trur jeg blir her å passer på skuta .Kan ikke huske sist det blåste så mye , veit ikke hvor mye det blåser men mye .15-20 cm til nå så går vannet over brygga ,da har jeg fort et problem .Men tviler på det går noe mere nå før det synker igjen , håper jeg da. Må stadig ut å slakke litt , men så langt går det bra .Så dere bør se etter båten hvis dere har mulighet , selve Bastø Fosen har også stoppa fergetrafikken og jeg husker ikke sist dem gjorde det pga været .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvilke vindretning er det?? Håper han er sydlig.

Er selvfølgelig på jobb som vanlig. Så hvis det er noe Nordlige greier som herjer så må jeg få en eller annen til å reise ut for å sjekke presseningen i morra.

 

Det er vær som dere har nå som gjør at jeg tar båten opp på vinteren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvilke vindretning er det?? Håper han er sydlig.

Var søravind og er vel det enda, detta er helt jævlig mildt sagt .Men men det er varmt å godt ombord så , men skal blåse

mye vil mene før Bastø Fosen stopper .Men dem har kansje gått nok i brygga på en stund , men som sagt detta er ikke mye bra .Men så lenge vannet holder seg under brygga så klarer jeg meg fint .men ikke uvanlig at det flyter godt over her på denne årstia.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke legge seg på ei flytebrygge, Runo.

Det hadde jeg gjort for lenge sia , hadde jeg klart det så .Kommer ikke ut fra brygga her aleine , ikke lyst å prøve på det .Ligger så trøkt inn der vi lå sist at å komme ut herfra er ikke bare bare,men er jo bare å passe på her så . Kunne jo fått en tamp i ei bøye tidligere idag og lagt meg meg baugen inn , men lett å si nå det da .Skal vel klare den vakta inatt jeg trur jeg , går mye kaffe og røyk nå . Er litt kos også , men det er inne .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...