Jump to content

Marinisering av bilmotor - hva skal jeg velge.


static

Recommended Posts

Her oppnår de 46.5 knop m/ 280hk bensin..:

test på BM

 

En kompis har sin master miami med 2 X 250hp Yamaha med heis og tilt, denne gjør +70gps knop :smash:

Den går noe JÆVELIGT i aks og fart, krampe i musklene etter leking på fjorden med den da du sitter/står i helspenn d for å ikke bli kastet rundt :smiley:

Den har mere å gi men han klarer ikke/er flink nok til å kjøre kombinert med 2X trottle , motorheis og tilt. :eek:

 

:nono: Hvis du har inni en dieselmotor med lite liervolum må du sjekke hvor dreimomentet starter så den greier å dra opp i plan hvis du har på en propell for å nå toppfarten.

Link to post
Share on other sites

70 knop ja. Vel det er jo en del mere enn jeg hadde tenkt meg. Men er jo morro å lese at skroget ikke har problemer med å takle denne utrustningen. Inspirerer til å prøve å få til et eller annet med en slik båt.

 

Sliter litt med å finne dreiemomentskurven til 320CDi motoren. Men TD-motorer er jo ikke kjent for å slite med dreiemomentet. Denne motoren har et maks dreiemoment på 510 Nm original, så jeg kan ikke tenke meg det er noe problem. Er en V6 3-liter det her. Burde være en kompakt sak, og grei å stappe i en båt.

Link to post
Share on other sites

Ja den er nok kompakt, men mastern er ganske tung så mulig 3 liter er litt i minste laget hvis du vil ha akselerasjon og fart. for 10-15tusen får du en GM 6,5 liter turbodiesel bilmotor på 190hp som med enkel modifikasjon yter 300+ hester.

Denne er jo ikke større enn en 7,4 liter GM/mercruiser bensin, 7liter ford diesel motorene er også bra å marinisere, eneste minus med disse motorene er at de er litt tørste og har en enorm dieselbanking så motorum bør isoleres godt.

Du får i tillegg den fine v8 lyden og :yesnod:

Eneste du må ta hensyn til er lengden på motoren du skal ha oppi båten din, bredden er det ikke noe å si på.

Et pluss til er at du får ferdig bakplate og sjøvanspumpe, /marinisering til GM og Ford motorene, se på Ebay.com etter deler.

Kjøper meste av delene til båten min der , rask frakt til norge og billige priser. eks 1970,- for propell inn til Norge derifra, samme propell koster 10000 kr i Norge :yesnod: det sier litt om priser her

Link to post
Share on other sites

Når static nevner dette med D3 som kansje brukes i bil kommer jeg til å tenke på en ting. Volvo har i sin tid brukt Audi/Volkswagen sin 5'er i bil. Kan være dette var en bensinmotor, husker ikke helt. Men når det er sakt så har jo Audi en del rå diesler, kansje noe her kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Når static nevner dette med D3 som kansje brukes i bil kommer jeg til å tenke på en ting. Volvo har i sin tid brukt Audi/Volkswagen sin 5'er i bil. Kan være dette var en bensinmotor, husker ikke helt. Men når det er sakt så har jo Audi en del rå diesler, kansje noe her kan brukes.

 

 

Dette var vel en 6'er vel.. Volvo 240 D6 mener eg det var... Skitt motor

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette var vel en 6'er vel.. Volvo 240 D6 mener eg det var... Skitt motor

Nope, ikke den jeg tenker på. Snakket nettopp med en som har jobbet hos Frydenbø som selger Volvo i bergen. Han mente dette dreiet seg om en 5 sylindret bensiner som de brukte i Volvo 850. Siden dette var en bensiner er jo ikke dette interessant og detter utenom topic.

Link to post
Share on other sites

En grei start hadde trolig vært å finne ut hvem som har det gunstigeste marine utstyre. Pris og kvalitet. Tror jeg særlig ville vært kritisk til kjølemanifol løsninger. Når enn har funnet noen gode alternativer, er det sikket begrenst hvilke av disse motortypene enn vil ha.

 

Riktig kaffe var vel også viktig. :rolleyes:

 

Valget styres vel også litt av hvilke rest. objekter en får tillgang til. Det er vel ikke prat om å starte med en fabrikk ny motor?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke!?! Er jo ikke noe som er bedre enn det! Ingen fastrusta skruer å anna drid! Da har man jo til og med garanti på motoren ei stund. Burde ikke være noe problem å skaffe en ny. Liker den Duramaxen... :lol:

 

Når det gjelder kaffen så er det Evergood som gjelder. Helst over bålet. Og en einerkvist på bålet i tillegg er en garantert vinner.

Link to post
Share on other sites

Jeg betviler sterkt at du vil få noen som helst garanti på en motor du mariniserer selv. Motorfabrikanter er verdensmestere i å fraskrive seg ansvar om du har klødd på noe selv.

Steyr lager jo motorer for kjøretøy, ikke bare maskiner for marine. Hva med å kjøpe en Steyr 256 som bilmotor og deretter kjøpe det du trenger for å marinisere den i fra samme fabrikant. En tlf til Univa kan kansje gi deg svar på om det er mulig. Da har du i hvert fall en maskin som gjør båten din salgbar i senere tid.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med en slik: http://www.youtube.com/watch?v=ngKykC2cpU0

 

så trenger du ikke de dyre vannkjølte manifoildene heller.. :lol:

 

redigert: ser jo at det ikke er en bilmotor.. men kunne ikke dy meg på en lørdag kveld... :cheers:

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vel, må vel si meg enig i at garantien mest sannsynlig vil gå til heden på en måte. Men på en annen side, vil jeg tro man fortsatt ville kunne benytte seg av garantien til en viss grad. Hvis hjernen til motoren tar kvelden f.eks så burde det dekkes... Men her er jeg på tynn is altså. Uansett så er dette med garanti ikke så viktig. Å skaffe deler til Duramaxen er ikke vanskelig hvis man trenger det...

 

Det med en Steyr Diesel er jo en god tanke da. De har vel ingen V8 på lur, men gode alternativer burde man kunne finne der også. :confused:

 

Og så har vi jo den 2,5 literen til Volvo som de bygger D3 på da. Men blir kanskje litt dau. Dessuten så er det jo ikke så morro å lage en "kopi" av et eksisterende produkt. Langt mer artig å snekre i sammen noe som ikke er så vanlig... :crazy: Hvis jeg noen gang skulle komme meg så langt at jeg skal velge mellom en 2,5 liters rekkefemmer og en 6,6 liter V8 så tror jeg valget blir veldig enkelt...

 

PS Majali! Den v12'ern så jo sinna ut den, sitter akkurat nå med en pc uten lyd - så jeg gikk vel glipp av det viktigste... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Men hva trenger man egentlig for å marinisere en motor..?? Jeg er selv maskinist på større båter og trenger i grunn ikke svar på det spørsmålet selv, men det er sikkert andre som følger tråden som er nysjerrig.

Problemet er vel i hovedsak kjøling, men trenger en varmeveksler hvor sjøvann kjøler ned ferskvannet på motoren. Siden en båtmotor jobber under større belastninger enn en bilmotor vil vi få behov for en smøroljekjøler. På en turboladet bilmotor er intercooler luftkjølt, rett og slett en radiator som luften går gjennom. Denne må vi bytte ut med en vannkjølt intercooler. Ladeluftkjøler som det også kalles. Kjøling av eksos kan vi også få behov for, i hvert fall om vi skal slippe eksosen ut gjennom et drev. Vi vil jo ikke koke drevet.

Kjølerne MÅ jo ikke henge fast i motoren, dette er noe jeg kun ser på små maskiner. På større maskiner så er sjøvanns-ferskvannkjøleren en egen unit montert helt seperat i maskinrommet med rør til og fra maskinen. Dette burde jo kunne funke i en lystbåt også. Da er behovet for en kjøler som passer på motoren fallt bort, vi trenger kun en varmeveksler som er på mange nok kW til å fjærne tilstrekkelig med varme.

Det samme gjelder smøoljekjøleren, den MÅ ikke henge fast i motoren. Denne er sannsynligvis så liten at vi likevel finner en plass å henge den på maskinen ved hjelp av to rørklammer eller lign.

Ladeluften kan også ledes via en ladeluftkjøler ved hjelp av slanger og rør. I denne sammenheng er ikke dimensjoner på rør og slanger så viktig. Her gjelder regelen "Jo større jo bedre". Jo lettere turboen suger luft jo bedre. Ladeluftkjøleren legger vi som første ledd på sjøvannsiden etter sjøvannspumpen, dette for at vi i det hele tatt skal greie å kjøle luften.

Sjøvannet som har gjort kjølejobben og skal over bord leder vi inn på eksosrøret. Dette blir et rør i rør prinsipp, eksos i innerste røret og kjølevann i røret utenpå eksosrøret. Fullt mulig å fabrikere for en noe sveisekyndig bakgårds smed, men sikkert mulig å få kjøpt noe som passer. Eller man kan kjøpe noe man kan modifisere. Et slikt sjøvannskjølt eksosrør kan gjerne lages i rustfritt, men det viser seg at varmt sjøvann sammen med varm eksos tar knekken på selv de edleste matrialer.

 

Håper dette i grove trekk var interessant lesestoff og kansje litt lærerikt for noen.

Link to post
Share on other sites

Et slikt sjøvannskjølt eksosrør kan gjerne lages i rustfritt, men det viser seg at varmt sjøvann sammen med varm eksos tar knekken på selv de edleste matrialer.

 

Håper dette i grove trekk var interessant lesestoff og kansje litt lærerikt for noen.

 

Nei men det her var spennende. Takk for nyttig informasjon Hydrox.

 

Men mener du at et eksosrør laget i AIS316 ikke vil holde i lengden? For jeg hadde nå en ganske klar formening om at dette burde være et egnet materiale, som faktisk ser bra ut i tillegg...

 

Og Hydrox, du som er maskinist. Hva synes du om 6,6 literen da (Duramaxen altså)? Den burde jo kunne stå for en ganske god "dytt i hekken" vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Duramaxen er jo sikkert en bra maskin med godt skyv, og volumet får meg til å tro dette er en solid maskin. Men det som er litt bekymringsverdig er all elektronikken. Maskinen ser jo ut som en intensivpasient tilkoblet all verdens overvåkningsinstrumenter. Det store spørsmålet er jo om all denne elektronikken er godt nok beskyttet til å overleve i et maritimt miljø. En lekkasje på trykksiden av sjøvannspumpen vil jo kunne føre til at hele maskinrommet ditt blir overdusjet med saltvann. Det store spørsmålet er jo da om den vil den tåle dette?? En maskin laget for ekstreme terengbiler som kan kjøres med snorkel hadde jo vært tingen her.

 

Rustfritt og syrefast viser seg å ikke være rustfritt og syrefast gang på gang. Og det som dessværre er realiteten er at kvaliteten på disse matrialene er blitt dårligere de senere årene. Høy temp kan også føre til sprekkdannelser i disse matrialene. Dette kan du enklet prøve selv. Hvis du gløder og bøyer en rusfri stang vil du tydelig se sprekker i bøyen, av den grunn bør rustfritt kaldbøyes. 316 vil sikkert være bra, men ikke evigvarende.

 

Når det gjelder meg å være maskinist så må jeg få tilføye en ting. Jeg er over hodet ikke verdensmester på spesifikke motortyper. Jeg har bare en god, men generell kunnskap om motor. Jeg må selv bruke instruksjonsbøker for å fordype meg i en spesifikk motortype og deretter behandle en maskin etter produsentens normer.

Link to post
Share on other sites

Men det som er litt bekymringsverdig er all elektronikken. Maskinen ser jo ut som en intensivpasient tilkoblet all verdens overvåkningsinstrumenter.

Hehe...intensivpasient...den var kostelig.

 

Nå har det seg sånn at jeg er utdannet avioniker og derfor finner elektronikken langt mer avskrekkende enn all den andre leamikken... Om den er godt nok beskyttet er jeg ikke sikker på. Men dette er jo elektronikk beregnet for å stå i et motorrom på en bil, og mener derfor dette burde være tilstrekkelig kapslet til å stå i stallen på en båt. Norske salta vinterveier pleier jo gå greit...

 

Men uansett Hydrox, dine innlegg her verdsetter jeg virkelig. Du har mye fornuftig å komme med. Viktig at noen peker på svakhetene ved prosjektet. For det er nemlig veldig enkelt å bli blendet av sin egen entusiasme :crazy:

Link to post
Share on other sites

Sitter her og kikker på kurvene over dreiemoment som du har postet tidligere. Duramaxen har et maks moment på 881Nm, ES320 i fra Mercruiser har maks moment på 650Nm. Du kan bare glemme å kjøpe deg drev på bruktmarkedet for en billig penge, tannhjulene i drevet vil se ut som bamsemums. Til den maskinen der vil du trenge et drev som tåler mer enn 881Nm, og det enste drevet jeg kan tenke meg kan håndtere noe slikt er Volvo sine DPH drev. Vi snakker svinedyrt. Tviler sterkt på at Mercruiser sine Bravo X drev som er bygget for dieselmotorer er sterke nok. En tlf til en Mercruiser forhandler vil gi deg svaret. Og en tlf til en Volvoforhandler hvor du får prisen på et DPH drev vil sikkert få deg til å dette av stolen.

Jeg fikk pris på en ES320 i fra mercruiser med Bravo3X for noen mnd'er siden, 285 galninger. Med den kan jeg garantere deg at båten du snakker om vil gå 45 til 50 knop. Hadde jeg hatt plass i mitt 104cm lange maskinrom hadde jeg kjøpt den, nå ender jeg opp med en Steyr 256. En flott maskin, men jeg kunne godt tenkt meg noen flere hester.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan går det videre med prosjektet? Hvor mye du sparer er anpå hvor mye du gjør selv, og pris på deler du skaffer. Har selv marinisert en Scania D11 motor og har gjort alt arbeid selv, mye kjekt arbeid. Laget selv eksosmanifoilen i rustfritt. Ferdig marinisert motor med gir kom på ca 25.000,- Ny motor med gir ville kostet over 300.000,- så det var ikke tvil hva jeg gjorde. Motor Skal jeg sette inn i sommer.

100_0866.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...