Jump to content

Ny gennaker


rhea

Recommended Posts

:wink:

Nå begynner forbredelsene til en ny sesong.

 

Redningsflåten er sendt til ompakking og re- sertifisering for tre nye år. Håper det er den mest unyttige av alle kostnader jeg har med båten.

 

Har også sendt ut mail og bedt om tilbud på ny gennaker til Rhea. Sendt forespørsel til åtte seilmakere og fikk svar fra fire!!. Resten har ikke hørt fra seg på 14 dager.

 

Fisher seil var den eneste som sendte brosjyre og stoffprøver i posten. Det virket seriøst.

 

Men ordren gikk til Stavanger seil her på baatplassen.

 

Gleder meg skikkelig til sommeren når jeg får ett ordentlig unnavinds og sløreseil med fine farger.

Spinnaker og gennaker er festplagget til en seilbåt. Litt kommer det kanskje ann på fargen.

Den forrige spinnakenen min lignet mye på den lakserøde underboksa som bestemødrene engang brukte. Eneste som avvekslet var spinnakertape fra mange ruller for å bøte på alle revner etter å ha brukt den som not rundt kjølen en gang gjennom Tregde ved Mandal.

 

Tidligere i høst ba jeg om råd rundt kjøp av krybbe. Etter alle rådene ble en Midi 2 fra OPI. Den ga ett godt inntrykk og jeg føler meg helt trygg på at båten ligger godt i den - uansett vær.

 

Ellers skal jeg prøve å få kjøp en ladac i løpet av vinteren - men lommeboka begynner nå å minne om ett sort hull der pengene blir sugd inn for å forsvinne for alltid.

 

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Til sommeren hadde jeg tenkt å prøve meg på spinnaker'n for første gang. Har ikke peiling på hvordan jeg håndterer den. Har heller ikke blitt så mye klokere av å lese i bøker, og NEI jeg har ikke strømpe.

 

Udyret som jeg tror har mange fine farger har ligget pent i posten sin siden jeg overtok båten.

Tar gjerne i mot et tips eller to  ("spinnaker - getting started" eller "spinnaker for dummies") :lol:

 

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Til sommeren hadde jeg tenkt å prøve meg på spinnaker'n for første gang. Har ikke peiling på hvordan jeg håndterer den. Har heller ikke blitt så mye klokere av å lese i bøker, og NEI jeg har ikke strømpe.

 

Udyret som jeg tror har mange fine farger har ligget pent i posten sin siden jeg overtok båten.

Tar gjerne i mot et tips eller to  ("spinnaker - getting started" eller "spinnaker for dummies") :wink:

 

 

:seeya:

Nja, finnes ikke det da? Spinnaker for dummies mener jeg. Dedekams meget velskrevne bok " Seil og riggtrim" har et meget instruktivt kapittel om setting av og seiling med spinnaker. Men den boken har du vel allerede.

Ellers er denne årstiden en pine og en plage. Jeg kikker oppi båten hver dag og jeg kikker nedi seilsekkene hver dag, og sommeren blir lengre og lengre vekk. Hjermannskatalogen er lest i filler og Maritimkatalogen er lest i filler og ønskelista til jul er renskrevet tre ganger. Jeg får innrede et rom i huset til virtuell seilbåt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har lest Dedekam boka, men det er en stund siden, og jeg finner den ikke igjen. Jeg er egentlig ikke så veldig fornøyd med boka når det gjelder å fungere som bruksanvisning. Den er grei nok for å få oversikt over prinsipper, men det har etter min mening alt for mye hvis/såfremt/ifall/dersom i mange av bruksanvisningene så man detter litt av lasset og får problemer med å relatere stoffet til egen situasjon. Båter er jo forsjellige og når man skal gape over alle varianter i samme jafs blir det vel sånn men ....

 

Prøvde å bruke den som kokebok i forb. med trimming av riggen, men der var den ikke god nok.

 

Får lete/ se om jeg kan få mer utav den ved å lese omigjen om spinnaker

Link to post
Share on other sites

Lasse: har du sjekka ut den lille laminerte plastskiva til Dedekam "Seile med Spinnaker" tror jeg den heter.

Tror det er det nærmeste du kommer "spinnaker for dummies"... Kun grunnleggende vedr. oppsett og setting, samt nedtagning er med. Laminert i plast, kjekk å ta med opp på dekk.

 

i fjor var vi på jakt etter en Bostrøm 31, som vi synes var en skikkelig fin båt for pengene. Kom  i snakk med et par fra Nesodden som hadde et skikkelig fin B31. De var skikkelig uerfarne, og etter noen øl og vinrunder kom historien om da de satte spinnakeren opp-ned.

 

Dette var utenfor H-Øya, på veg nordover. Som fyren sa " jeg syntes den hadde så rar fasong, dessuten glante båtene rundt oss noe innmari..."  DET er et syn jeg skulle likt å få med meg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til sommeren hadde jeg tenkt å prøve meg på spinnaker'n for første gang. Har ikke peiling på hvordan jeg håndterer den. Har heller ikke blitt så mye klokere av å lese i bøker, og NEI jeg har ikke strømpe.

 

Udyret som jeg tror har mange fine farger har ligget pent i posten sin siden jeg overtok båten.

Tar gjerne i mot et tips eller to  ("spinnaker - getting started" eller "spinnaker for dummies") :smil

Hvis du som uerfaren med spinnaker tenker på å sette den for første gang med familien som mannskap, da bør familien være minst like motivert som deg!

 

Sier ikke at alt kan gå rimelig greit, men du har jo en spinnaker på rundt en 80 m2 Kreftene kan bli store selv i "snill" vind. En strabasiøs og litt dramatisk debut kan avgjøre saken en gang for alle, du risikerer å aldri få familien på et forsøk nr. 2. Og da hjelper det lite at du har sittet der med verdens beste *for dummies* bok i cockpit'en!

 

Nei, ta deg hyre på en regattabåt på en del treninger til våren, og opplev hva som skjer! Etter å ha vært med en del ganger kan du på nytt tenke gjennom hva du gjør, om det blir spinnaker, gennaker eller hva som skal opp når familien seiler. :seeya:

Link to post
Share on other sites

eller ( kanskje ) enda bedre, få noen som KAN seile spinnaker med deg på de første forsøkene. Kanskje like greit å lære på sin egen båt ?

Gjerne det! Men det skader ikke om far først lærer *the hard way* uten at familien får del i dramatikken! :seeya:

 

Spinnakeren vår ble sydd om til gennaker for en del år siden. Her lot jeg admiralen ta avgjørelsen, hun er egentlig tøffere enn mange mannfolk på fordekket - men hun tenker også rimelig nøkternt realistisk. Admiralen sa at vi to i sammen neppe kom til å seile spinnaker mer alene. Selv om vi hadde kunnskap og erfaring om hvordan og hvorledes ville hun ikke at vi skulle utsette oss for brå og kraftige innfall fra en nær 80 m2 spinnaker.

 

Her er historien og vår erfaring.

 

Gennakeren - alternativet til spinnaker for en besetning på to

 

NEI!!!! Admiralens første, siste og eneste innlegg i skipsrådet høsten 1998. Klar melding ut, hun hadde bestemt seg for lenge siden. Jeg, skipperen, hadde satt en sak på dagsorden: "…. om vi skulle prøve spinnakeren til neste sesong?" For den lå jo bare der, hadde aldri sett dagens lys og kjent solgangsbrisen leke med likene. Som splitter ny i posen sin. Ubrukte spinnaker- skjøte, - bras, nedhal og blokker. Alt fagmessig pakket. Sommerfuglen som aldri hadde fløyet!

 

Jeg forsto henne godt. Nær 80 m2 duk i form av en obsternasig spinnaker er ikke å spøke med for to som har passert 55. Det hjelper ikke at HR-312 brosjyren snakker om "…. fordekkets store ryddige flater med skli-sikker teak." Å berge en spinnaker i trassalderen som heller ville løfte deg til himmels enn å slå seg til ro i posen sin, er for en mer tallrik besetning.

 

Så turen gikk til seilmaker Espen Aker i Tønsberg som på vinterens mørke dager sydde om spinnakeren til gennaker. I tillegg kjøpte vi en gennaker-strømpe. Dette kom på til sammen 6.000 blanke 1999 kroner. Ikke det verste sprellet ved milleniumsavslutningen.

 

Gennaker er egentlig en "asymmetrisk" spinnaker. Liket fra brashjørnet til toppen, det vi si den kanten som alltid er fremme mot vind, denne kanten er lenger enn det tilsvarende i le. Skjøtehjørnet i le kommer derfor høyere til værs enn på en spinnaker. Gennakeren er formet slik at vinden ikke krenger båten så mye som en spinnaker. Gennakeren er flatere og mer åpen i le.

 

Over til sommerens "drømme-seilas". Vi hadde gått ut nordover gjennom "Strømmarna" og forbi Lysekil. Dagene i forveien hadde tvunget oss i le for en sint 15 til 18 m/s kuling. Men denne dagen begynte med et litt dovent slør av skyer, såpass at solgangsbrisen ikke tok seg særlig opp når himmelhvelvingen sto tindrende klar fra horisont til horisont ved middagsleite. En svært lett vest-sørvestlig bris, for genua og storseil gjorde vi 2 knop. Vi hadde tenkt oss utenfor Smögen, Sotenkanalen og Fjellbacka-skjærgården. To knop var ikke rare greiene. Den perfekte anledning for gennaker-debut!

 

Vel klar av "Brofjordens angöring" ble gennaker-skjøtet lagt om en kasteblokk i beslaget nede ved fotlisten i forkant av styrbords pushpitbeslag. Sekken med gennakeren pakket i gennaker-strømpen, kom på dekk.

 

Gennakerens ”brashjørne” (brashorn) ble festet med en stropp i dekket midt foran forstaget (se bildet). Skjøtet ble festet i det motsatte hjørnet. Strømpen med gennakeren i, ble heist i spinnakerfallet. Strømpen strakte seg fra dekk til mastetoppen. Båten ble lagt på riktig kurs, vinden var litt aktenom tvers. Strømpen ble trukket opp mot mastetoppen, gennakeren som var festet nede forut åpnet seg etterhvert som strømpen gikk opp. Skjøtet ble halt inn og gennakeren sto i all sin fylde. Vi skjøt fart, før 2 knop, nå 4! Herlig! En fin luftning med denne farten i solvarmen! Du verden – vi strøk utenfor Hållö fyr opp leden utenfor Smögen og Sotenlandet – nordover utenfor Fjellbackaskjærgården. Små krusninger på vannet – vi gled forbi den ene etter andre som lå der og ikke fikk genuaen til å stå i den lette vinden.

 

Hvilken følelse, - å nikke lett til folk i Sweeden Yacht 390 som gjorde halve farten av hva vi gjorde. Andre med spinnaker holdt tilsvarende fart som oss så lenge vinden var aktenfor tvers. Men nordover på vei inn i leden inn mot Havstensund gikk vinden forenom tvers gradvis mer og mer. Først distanserte vi spinnakerseilerne. Dernest beholdt vi gennakeren oppe mens de måtte ta ned spinnakerne. En praktfull seilas!

 

Når gennakeren skal berges slakkes skjøtet slik at seilet blafrer. Strømpen trekkes ned slik at den omslutter hele gennakeren. Strømpen med gennakeren senkes og has i seilposen. Så enkelt er det!

 

Etter dette har vi brukt gennakeren en rekke ganger på veien opp fra Hankø til Holmestrand. Gennakeren fungerer fordelaktig på vindretninger fra 60o til 155o (0o tilsvarer kursen rett frem). Hvis man tar ned storseilet, kan man seile platt lens for bare gennaker. Imidlertid, det er ingen ting i veien for å føre gennakeren som en spinnaker. Man setter gennakeren som beskrevet. Spinnakerbommen settes med bras, opphal og nedhal. Bommen føres rett frem til forstaget og festes i ringen i hjørnet av gennakeren helt fremme ved forstaget. Nå kan gennakeren ”brases” opp ved å hale inn på brasen (brasen er i lo og tilsvarer skjøtet som er satt i le, se beskrivelsen på siden foran). På denne måten er gennakeren en ”asymmetrisk” spinnaker. Tendensen innen regattaseiling er at ”asymmetrisk” spinnaker tas mer og mer i bruk. Entypebåtene ”Melges” og ”11 meter one design” har slike. Whitbread-båtene bruker også ”asymmetriske” spinnakere. Så man kommer i godt selskap.

 

Om du vil kan gennaker, skjøte, bras, spinnakerbom, opphal, nedhal has på plass før du går fra havn. Gennakeren henger der i strømpen. Gennakeren er festet med stroppen ned i dekk foran forstaget. Spinnakerbommen sitter på masten og hjørnet av gennakeren fremme foran forstaget. Ingenting henger og slenger. Så kan du gå for motor ut dit hvor sløren eller lensen begynner.

 

I lett vind, 1 til 4 m/s gir gennakeren stor uttelling. For turseilas er det ikke så mye å hente over en 8 – 9 m/s for den som ikke har hastverk. Sportslig sett kan man selvfølgelig bruke en gennaker i samme vindregister som en spinnaker. Det er mer et spørsmål om hva mannskapet er med på!

 

Har du en spinnaker som aldri brukes?

Link to post
Share on other sites

" Vi skjøt fart, før 2 knop, nå 4! Herlig! En fin luftning med denne farten i solvarmen! Du verden – vi strøk utenfor Hållö fyr opp leden utenfor Smögen og Sotenlandet – nordover utenfor Fjellbackaskjærgården. Små krusninger på vannet – vi gled forbi den ene etter andre som lå der og ikke fikk genuaen til å stå i den lette vinden "

-   i tillägg en kall Carlsberg  :cool:   o kansje en nyfångad makrill.................................. :seeya:

 

Vad mer kan man begära...........................................NAVIGARE NESSESE EST  :cool:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Til PanPan: Vi har alle våre måter å lære på, og den metoden du beskriver er nok uaktuell for meg, her jeg bor

Nei, det kunne jo hende at du måtte trå over dørstokken fra Montebello Øst og melde deg inn i en eller annen folkelig seilforening i innerste Oslofjord! Men huff a meg, det kan koste deg inntil en halvtimes bilkjøring! :seeya::cool: :cool:
Link to post
Share on other sites

Til PanPan:

 

Vi har alle våre måter å lære på, og den metoden du beskriver er nok uaktuell for meg, her jeg bor.

 

Hei Lasse

 

Stiller så gjerne som instruktør til våren. Er ingen ekspert, men har vært med og ødelagt ett par spinnakere opp gjennom årene.

 

Jobber i Oslo mesteparten av uka så da er det greit å ha noe annet å gjøre om kveldene enn å gå rundt og se på andre seile på bøljan den grå.

 

 

Knut

Link to post
Share on other sites

Til PanPan:

 

Vi har alle våre måter å lære på, og den metoden du beskriver er nok uaktuell for meg, her jeg bor

Hvis det er aktuelt kan du få et mannskap i tillegg hvis du sier ja til Rhea. Så kan jo dere regjere fordekket mens jeg prøver å holde båten på kurs i alt virrvarret! :seeya:
Link to post
Share on other sites

Hei Lasse

 

Stiller så gjerne som instruktør til våren. Er ingen ekspert, men har vært med og ødelagt ett par spinnakere opp gjennom årene.

 

Jobber i Oslo mesteparten av uka så da er det greit å ha noe annet å gjøre om kveldene enn å gå rundt og se på andre seile på bøljan den grå.

 

 

Knut

Takker for tilbudet, Knut. Det skal jeg huske og komme tilbake til nåd den tiden nærmer seg.

 

Til PanPAn

 

folkelig seilforening i innerste Oslofjord  :seeya::cool: :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...