Jump to content

Risiko ved kjøp av brukbåt via Stavanger Marinesenter?


BårdK

Recommended Posts

Vurderer å slå til på båt som er annonsert av Stavanger Marinesenter som befinner seg i Italia og skal fraktes til Norge i mars. Må betale 100 k. ved kontraktsinngåelse og restbeløpet når båten blir hentet i Italia. Synes det er "tøft" nok å kjøpe usett, og lurer på risikoen ved en slik forhåndsbetaling.

Link to post
Share on other sites

Risikoen ligger i nettopp det at du kjøper usett i tillegg til den vanlige risikoen med skjulte feil og mangler. Forhandleren bør gi en meget god pris før jeg hadde hoppet på. Les kontrakten nøye før du betaler noe som helst fordi om det skjærer seg av en eller annen grunn så er det kontrakten som gjelder.

 

Jeg har vært veldig nære på å kjøpe båt i Italia selv (gjennom italiensk megler) men det ble ikke noe av og det var kanskje like greit selv om jeg mener prisen var meget god.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Forhandleren sier jeg kan få kontraktfestet at jeg får dekket deler til småting jeg kan fikse selv og utgifter til verksted ved evt. større ting som motor og gir. Hadde jeg bodd i Stavanger hvor forhandleren kunne ha fikset evt. feil selv hadde det vært enklere, men båten skal evt. gå direkte fra Italia til Oslo.

Link to post
Share on other sites

Roland i Stavanger Marinesenter har sannsynligvis enten selv eller gjennom agent/megler besiktiget og godkjent båten. Når det gjelder skjulte feil og mangler som ikke er blitt oppdaget ved besiktigelsen, bør du ta et forbehold om utbedring for selgers regning. Roland er selv båtmann og har et godt rykte som selger, men selv de beste kan bli lurt, bevisst eller ubevisst, av en selger med røtter i Sør-italia eller Napoli.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er lureri som er problemet her, men alt fra litt diffuse skjulte feil og mangler til slitasje og ditt og datt som ikke helt svarte til forventningene, og vi har tidligere sett mange eksemper på ting som forhandler skal utbedre men som enten aldri blir gjort eller som blir gjort på billigste måte.

 

Så går hele sesongen bort i venting og diskusjoner om hvem som skal gjøre ... og kanskje neste sesong også, uten at man får særlig mye glede av båten.

 

Nei, styr unna usette båter.

Link to post
Share on other sites

Det er en tysk agent som har sett båten og rene mangler vil utbedres for forhandlers regning, men det blir vel mer problematisk med slitasje og finish, som det er vanskelig å få inntrykk av ved hjelp av et par uklare bilder.

 

Takk for svar alle sammen, tror jeg drøyer det jeg.

Link to post
Share on other sites

Som SF skriver: Ta deg en helg nedover å se på båten selv. Jeg har venner som har gjort dette i Frankrike. En tur på Middelhavet midt på vinteren er ikke å forakte det heller.

 

En slik tur kan lønne seg for å sjekke tilstanden, og hvis alt er bra med båten har man jo fått seg en fin opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, det er snakk om en Nimbus 3003 AC 90-mod til 695 000 (som jeg kan få direkte fra Italia til 675 000, uten service og klarggjøring, den ligger på finn.no). Noe av problemet mitt er at jeg har så forbasket lyst på en Nimbus uten for mye mørk teak (som gjør eldre modeller mindre aktuelle), men trenger noe litt større innvendig enn hva 28 DC byr på (som ellers en fantastisk fin båt). Det ligger også en Ultra 92-mod til 850 000 på finn, den ser helt perfekt ut, men det blir litt for dyrt meg.

Link to post
Share on other sites

Spesielt billig er det vel ikke slik jeg ser det. Men i så måte har jeg tatt feil før.

 

Hvilke motytelser får du i form av sikkerhetsstillelse for de innbetalte beløp? I min verden tar du en betydelig risiko slik du har beskrevet scenarioet. Du har ikke mange kort på hånden dersom det viser seg at du ikke får det du tror du har betalt for.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen, jeg dropper det, men forhandleren det er snakk om her er visst nok seriøs. Planen til forhandleren var vel opprinnelig å selge den fra Stavanger etter selv å ha klargjort den (da priset til 695 k), men forskuddet på 100 k. skulle de vel uansett hatt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen, jeg dropper det, men forhandleren det er snakk om her er visst nok seriøs.

 

Meget mulig, men firmaet har tilsynelatende ikke hatt noen salgsinntekter de siste 6 årene. Har man solgt båter likevel må det da vel nesten ha skjedd under en annen paraply.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er Roland Auto som får inntektene (en stor bilimportør). Etter det jeg vet er det folk her inne som har kjøpt båt i fra han og var fornøyd, og jeg synes de oppfattes som seriøse. Virker også at de har relativt gode fraktavataler.

 

Jeg ynes båten ser grei ut jeg. Prisen er slett ikke gale med dagens Euro kurser.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er Roland Auto som får inntektene (en stor bilimportør). Etter det jeg vet er det folk her inne som har kjøpt båt i fra han og var fornøyd, og jeg synes de oppfattes som seriøse. Virker også at de har relativt gode fraktavataler.

 

Jeg ynes båten ser grei ut jeg. Prisen er slett ikke gale med dagens Euro kurser.

 

Prisen KAN være grei den, men usett blir det for mye gambling for meg. Smører meg med tålmodighet en stund til.

Link to post
Share on other sites

Roland/Stavanger Marinesenter er OK etter mine begreper, det var derigjennom jeg kjøpte Hangarskibet. Roland har de tegn jeg ser etter for å vurdere seriøsiteten som positiv. Men ingenting er så sikkert som banken. Derfor er det alltid anbefalelsesverdig å forlange en bankgaranti for det du betaler. Om du ikke får det, eller selgeren ikke er villig til å stille garanti, så er det et meget, meget godt tegn på at man helst bør skygge unna.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis du må betale forskudd, så få de du kjøper av til å skaffe deg en bankgaranti det gjorde jeg når jeg bestilte ny båt

Dette for og sikre deg mot konkurs og eventuelle skader/mangler

Hvis de ikke vil det så hold deg unna stoler ikke de på seg selv så er det vel dumt og typisk Norsk av deg og stole på de:smiley:

Link to post
Share on other sites

Fant den akutell båten annonsert på en tysk side til 48000 euro, dvs. ca 391 000 NOK. Selv med frakt, HK-avgift og norsk mva. på toppen av dette må det jo være særdeles lønnsomt å drive med import av bruktbåt - tror jeg er i feil bransje jeg :smiley:

Da kan du jo kjøpe den selv for 48000 euro?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...