Jump to content

Risiko ved kjøp av brukbåt via Stavanger Marinesenter?


BårdK

Recommended Posts

Roland/Stavanger Marinesenter er OK etter mine begreper, det var derigjennom jeg kjøpte Hangarskibet. Roland har de tegn jeg ser etter for å vurdere seriøsiteten som positiv. Men ingenting er så sikkert som banken. Derfor er det alltid anbefalelsesverdig å forlange en bankgaranti for det du betaler. Om du ikke får det, eller selgeren ikke er villig til å stille garanti, så er det et meget, meget godt tegn på at man helst bør skygge unna.

 

I beg to differ. Et firma som ikke har hatt en krone i salgsinnteker de siste 6 årene - og har hatt driftsunderskudd hvert eneste av disse årene er ikke det som umiddelbart fremstår som spesielt seriøst etter min mening - men jeg registrerer jo at den gode skipper vurderer det annerledes.

At firmaet likevel har 45 annonser på finn.no på båter som er til salgs tyder rett og slett på at her er det allmulig grunn til å være på vakt. Det må da være en svært spesiell grunn til at //ett// firma annonserer båter til salgs - men siden dette firmaet åpenbart ingen omsetning har selges båtene gjennom et annet firma/personer/hva vet jeg enn det som legger ut annonsene. Jeg ville iallfall skygge unna slikt.

 

 

http://www.norgeskilden.no/default.aspx?pc...orgno=980453456

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Tja. Nok å ta av om han kommer i ansvar, kanskje??

Men Stavanger Marine AS har jo ikke solgt en dritt de siste årene som jeg viser til - hvorfor og hvordan mener du dette firmas positive og gode egenkapital kan/skal dekke opp for eventuelt krav noen måtte ha etter å ha kjøpt båt av "hvem vet jeg"?

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Tja. Man kan jo pante i hva det eier, og det vil være de eiendeler som ligger bak egenkapitalen. Du kan jo ikke pante i det de har solgt, vet du.

Hør nå her. Stavanger Marinesenter AS har ikke solgt en skrue de siste 6 årene - og de som eventuelt tror de har kjøpt båt av det firmaet må derfor ta feil. Også du. Juridisk selger må være en annen. Og derfor må det være søkegodheten det denne selgende "annen" som avgjør hvorvidt det er noe å pante i om ting skulle skjære seg. Stavanger Marinesenter AS sin egenkapital har neppe noe med dette å gjøre, og den kan det neppe kreves pant/utlegg i.

Nå ser jeg jo at denne Roland som nevnes ikke er helt på bar bakke, men når noe annonseres av et AS og siden selges av noen annen enn det firmaet som står for annonsen synes altså jeg det er all grunntil å være på vakt. Spesielt seriøst kan det neppe kalles.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hør nå her selv, FredT.

 

Jeg har aldri kjøpt båt AV Stavanger Marinesenter, men "derigjennom", se posten min ovenfor. Jeg var den gang og er fortsatt den dag i dag fullt innforstått med at Stavanger Marinesenter kun var å anse som mellommann uten ansvar for oppfyllelse av kontrakten mellom kjøper og selger.

 

Visselig er det selgers egen søkegodhet man interesserer seg for ved mangler; men du har oversett at min kommentar relatert til egenkapitalen i selskapet gjaldt det ansvar "han" -- altså Stavanger Marinesenter -- kunne komme i. Som kjent kan mellommannen komme i direkte ansvar overfor kjøper i forbrukerkjøp; og det er heller ikke gitt at kontraktsforholdet IKKE ville være direkte med dette selskap som selger.

 

At noen annonserer en båt som mellommann er hverken uvanlig eller useriøst. Det hører til dagens orden -- det finnes jo mange båtmeglere. Å kalle denne virksomheten I SEG SELV for useriøs, gir ingen mening og det er heller ikke grunnlag for det generelt eller spesielt i forhold til Stavanger Marinesenter.

 

Uten at jeg dermed tar dette foretak i forsvar ... det har jeg intet mandat til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heisan folkens

 

Jeg kjøpte Caraten av Roland,ikke noe utsett på kjøpet og kjøper gjerne båt igjen av han.

 

Fant fram kjøpe kontrakten for å se hvem som egentlig solgt båten der stod det:

Selger

Autoland AS

c/o Stavanger Marinesenter.

 

Tror Roland har kuttet ut biler så si, så er det broren hans og sønn som driver Autoland,men tror Roland er med i eierskapet

 

 

vet ikke om dette hjalp noe men!!

Båtene hans blir nesten solgt før de kommer til norge,tror det er det han jobber for iom han ikke har så mye plass både til vanns og til lands.

Link to post
Share on other sites

Heisan folkens

 

Jeg kjøpte Caraten av Roland,ikke noe utsett på kjøpet og kjøper gjerne båt igjen av han.

 

Fant fram kjøpe kontrakten for å se hvem som egentlig solgt båten der stod det:

Selger

Autoland AS

c/o Stavanger Marinesenter.

 

Enda mere grunn til å være på vakt. Autoland AS kjører med mye større underskudd enn Stavanger Marinesenter AS - og egenkapitalen er negativ med -5mill. Her er det garantet ikke en krone å hente om noe skulle går skeis.

Ja plikter man vel rett og slett å begjære oppbud med slik negativ egenkapital.

 

http://www.norgeskilden.no/default.aspx?pc...orgno=974645106

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å kjøpe usett, har jeg gjordt det flere ganger. Men ikke med de summer. Har aldri blitt skuffet.

Jeg har kjøpt båter som har vært aventert som strøkne. Ikke betalt forskudd.

 

Men be om kundereferanse, spørr om noen kunder i ditt nærområde, sjekk selskapets økonomi osv.

 

Når det gjelder Stavanger-selskapet ville jeg gjordt det samme. Kan ikke uttale meg om dette firmaet, siden jeg ikke kjenner det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

At noen annonserer en båt som mellommann er hverken uvanlig eller useriøst. Det hører til dagens orden -- det finnes jo mange båtmeglere. Å kalle denne virksomheten I SEG SELV for useriøs, gir ingen mening og det er heller ikke grunnlag for det generelt eller spesielt i forhold til Stavanger Marinesenter.

 

At et AS firma gjennom så mange år annonserer båter - og så mange båter - og ifølge deg fungerer som mellommann ved salg - uten å genere en eneste krone i inntekt må sies å være en smule spesielt.

Stavanger Marinesenter AS driver da altså dette bare fordi de synes det er morosomt å selge båter - får ikke dekket inn utgiftene til annonsene på Finn.no engang!

Det lukter lang vei - av hva er jeg ikke sikker på.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke det firmaet det referers til, men synes ut fra alle innleggene at dette minner meg mer og mer om de bedriftene som vi ser og hører om i tv2 hjelper deg og andre medier de skifter navn og adresse rett som det er og dette kan da ikke være seriøst

Jeg har drevet egen trafikkskole mange år og ville aldri drømme om og skifte navn eller tlfnr det måtte i tilfelle være for at jeg hadde gjordt noe som ikke tåler dagens lys hos elever eller myndigheter

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke informasjon til å kunne vurdere hvor seriøst dette firmaet er, så den debatten skal jeg holde meg unna. Men, har noen peiling på hva som eventuelt er en "standard" eller en rimelig trygg måte å handle på (via megler eller importør). Har jo forståelse for at kunden må betale noe ved kontraktsinngåelse, siden importøren antageligvis ikke "kjøper" (hvis det er det de gjør?) båten før den er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke informasjon til å kunne vurdere hvor seriøst dette firmaet er, så den debatten skal jeg holde meg unna. Men, har noen peiling på hva som eventuelt er en "standard" eller en rimelig trygg måte å handle på (via megler eller importør). Har jo forståelse for at kunden må betale noe ved kontraktsinngåelse, siden importøren antageligvis ikke "kjøper" (hvis det er det de gjør?) båten før den er solgt.

Hei. Jeg har selv importert 2 ganger fra utlandet, og kjøpt usett og blitt positivt overrasket.Det med og imp. selv er ingen problem, da sparer du jo et ledd som skal tjene penger. Er det båt fra Europa er det ikke værre enn å sette på fly for å se den først. eg har kjøpt fra Usa og i fra Europa. Og flere som jeg kjenner har gjort det samme. Stygge historier har jeg hørt om , men kjenner igen som har opplevd dem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hør nå her. Stavanger Marinesenter AS har ikke solgt en skrue de siste 6 årene - og de som eventuelt tror de har kjøpt båt av det firmaet må derfor ta feil. Også du. Juridisk selger må være en annen. Og derfor må det være søkegodheten det denne selgende "annen" som avgjør hvorvidt det er noe å pante i om ting skulle skjære seg. Stavanger Marinesenter AS sin egenkapital har neppe noe med dette å gjøre, og den kan det neppe kreves pant/utlegg i.

Nå ser jeg jo at denne Roland som nevnes ikke er helt på bar bakke, men når noe annonseres av et AS og siden selges av noen annen enn det firmaet som står for annonsen synes altså jeg det er all grunntil å være på vakt. Spesielt seriøst kan det neppe kalles.

 

FredT

 

Er helt og fullt enig med deg FredT,hadde aldri kjøpt båt av dette firmaet.

I mine øyne så er økonomien alt annet en god i Autoland og Stavanger Marinesenter selger jo ingenting,sa handel der er jo utelukket.

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei men de gjør sikkert alt de kan for å lure staten for skatte penger, så da vil de sikkert ikke blunke så mye for å lage vanskeligheter overfor en kjøper.

Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe problem og kjøpe båt i utlandet selv, en flybillet er jo snart gratis. Infosenteret til feks. Usa vet sikkert om seriøse båtbutikker over der og en kan vel ringe til et rederi å spørre hvor mye det koster å frakte båten over og det Norske tollvesenet regner sikkert ut hvor mye en eventuell drømmebåt koster ferdig fortollet i Norge

Link to post
Share on other sites

Det er da ingen som har kalt dem kjeltringer...

Men når en kjøper noe en ikke har sett, skal betale 100k i forskudd så bør en vel være oppmerksom. Slik FredT har framstilt det her er det nok til at jeg hadde trukket meg fra en eventuel handel.

Hva som er grensen for hva en tør hoppe på er vel individuel og bør vel få lov til å være det uten at noen insinuerer at en mener selger er kjeltring.

Link to post
Share on other sites

Det er arige tall, men anskje FredT kan forklare nærmere hva tallene viser. For eksempel hvordan tallene fremkommer, dvs. om "inntekt" er det samme som "omsetning" eller mer presist "salgsinntekt". Eller om det er selskapets netto skattbare inntekt? Det tipper jeg, siden det normale begrep ellers er "resultat". En annen ting som kan fortjene en forklaring fra FredT, er hvordan man kan klare å øke egenkapitalen dramatisk selv om resultatene som kommer frem her, er negative. Vi forutsetter da, i uvitenhet, at egenkapitalen ikke er øket pr. kapitalutvidelse eller fusjon.

 

Vi venter i spenning på forklaringene.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...