Jump to content

Risiko ved kjøp av brukbåt via Stavanger Marinesenter?


BårdK

Recommended Posts

Enig med både tj og skipper worse jeg ville ikke kjøpt av dem, og det er stygt å kalle folk med stygge navn Derfor er det fint med sånne diskusjonsforum som dette, som gjør at en har mulighet til å lære av andres erfaringer og skygge unna

I dag er det to stk som har kommet i minus boka mi det, nå har jeg riktignok kjøpt ny båt som jeg skal reise til fabrikken å se på om to uker så det blir lenge til jeg skal ha noe ny båt

Link to post
Share on other sites

I dag er det to stk som har kommet i minus boka mi

 

Tja. Basert på hva, egentlig? Prat. Og fjas. Fra personer du ikke vet hvem er og hvis motiver for å uttale seg som de gjør, du heller ikke vet noe om ... ikke behøver det å være sant, det som sies, heller. Båtmagasinets forum er jo ikke akkurat velkjent for sin pålitelighet, for å si det mildt. Hvis man lar sin oppfatning bestemme eller farge av skitprat bak ryggen på den det handler om, så har man lite å fare med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som trådstarter vil jeg bare igjen presisere at jeg ikke har noen grunn til å betvile den akutelle forhandleren. Jeg takker imidlertid for alle råd og har kommet til at en eller annen form for bankgaranti kan være fornuftig, det kan jo skje andre ting enn svindel og lureri som kan ramme en kjøper som forhåndsbetaler 700 000.

 

Regner også med at de som kjøper ny båt på bestilling sikrer seg - og for å være ærlig hadde jeg ikke betalt mye på forhånd fra norske båtprodusenter heller uten bankgaranti - til det har for mange gått konkurs for mange ganger, selv om det er en stund siden de glade 80-årene.

Link to post
Share on other sites

en eller annen form for bankgaranti kan være fornuftig, det kan jo skje andre ting enn svindel og lureri som kan ramme en kjøper som forhåndsbetaler 700 000.

 

Regner også med at de som kjøper ny båt på bestilling sikrer seg - og for å være ærlig hadde jeg ikke betalt mye på forhånd fra norske båtprodusenter heller uten bankgaranti - til det har for mange gått konkurs for mange ganger, selv om det er en stund siden de glade 80-årene.

 

Just precis.

 

Og det behøver ikke å være noe galt med den man handler med av den grunn. Ikke behøverman å kjeltringforklare vedkommende heller. Begge deler er desuten av liten interesse så lenge det ligger en bankgaranti bak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er arige tall, men anskje FredT kan forklare nærmere hva tallene viser. For eksempel hvordan tallene fremkommer, dvs. om "inntekt" er det samme som "omsetning" eller mer presist "salgsinntekt". Eller om det er selskapets netto skattbare inntekt? Det tipper jeg, siden det normale begrep ellers er "resultat". En annen ting som kan fortjene en forklaring fra FredT, er hvordan man kan klare å øke egenkapitalen dramatisk selv om resultatene som kommer frem her, er negative. Vi forutsetter da, i uvitenhet, at egenkapitalen ikke er øket pr. kapitalutvidelse eller fusjon.

 

Vi venter i spenning på forklaringene.

 

Nå er jeg verken økonomisk eller juridisk allviter - andre her er sikkert mye bedre på det enn jeg.

 

Men jeg skal forsøke å svare etter evne.

 

Først - jeg har aldri hørt noe negativt om Stavanger Marinesenter AS (SM) - og det jeg har skrevet - og skriver er utelukkende basert på de opplysninger som er tilgjengelige for alle og enhver fra Brønnøysund - koplet med den smule fornuftig bondevett jeg måtte være i besittelse av. Og - skrevet utelukkende for å få frem i lyset opplysninger som kan være til nytte for båtplassens medlemmer.

Forøvrig har jeg gjort SM oppmerksom på denne tråden.

 

Til Worses spørsmål da:

 

1. Jeg har bare vist til at SM ifølge offentlig tilgjengelig materiale ikke ha hatt salgsinntekter de siste 6 årene.

I et AS er salgsinntekter de inntektene som fremkommer ved salg av noe - altså omsetning. Når du uttaler tvil om hva jeg mener - og selv antar det menes selskapet netto skattbare inntekt - ja så tror jeg du uttaler deg mot bedre vitende. Du bare MÅ vite at et selskaps salgsinntekter har lite å gjøre med netto skattbar inntekt - eller resultat.

 

2. Økning av egenkapitalen.

Dette kan jeg ikke svare på da det kreves et innsyn jeg ikke har. Men ingen kan trylle. Øker et selskaps egenkapital uten at selskapet har salgsinntekter og positivt resultat kan det bare ha få årsaker.

Eiere kan ha skutt inn mere kapital - dette sier du vi av uvitenhet skal se bort fra. Verdier kan ha blitt skrevet opp eller fremkommet. Jeg ser jo at SM er registrert som er investeringsselskap - ikke som et selskap som har som formål å selge båter. Og jeg vil tro at Stavanger er et gullkantet sted å sitte som eier av eiendommer. Jeg ser ikke bort fra at det er i forbindelse med denne økningen fremkommer - men - det er ren gjetning.

 

Ellers har jeg forstått at eieren av SM er rimelig godt bemidlet - han eier også flere andre selskaper med tildels store verdier.

 

Og det er her jeg synes det skurrer en smule.

Fjordbris skrev i innlegg #35:

 

>Fant fram kjøpe kontrakten for å se hvem som egentlig solgt båten der stod det:

>Selger

>Autoland AS

>c/o Stavanger Marinesenter.

 

>Tror Roland har kuttet ut biler så si, så er det broren hans og sønn som driver Autoland,men tror Roland er >med i eierskapet

 

Her har han altså kjøpt en båt - og som selger står Autoland AS - som Fjordbris mener det ikke er Roland som driver engang - men en bror og hans sønn. Og dette selskapet eier ikke nåla i veggen. -5mill i EK.

 

Altså ikke en krone å hente om noe skulle gå skeis. Men Fjordbris er jo fornøyd så da er alt bra.

 

Det jeg altså reagerer på er at et velsituert fima med en like velsituert eier - velger et å la et av sine(?) firmaer som ikke eier noe som helst stå som juridisk selger av båter (ene?).

 

Som nevnt - juridisk er det mye klokere folk enn meg her, men slik Stavanger Marinesenter AS markedsfører seg med sine annonser kan meget vel være brudd på markedsføringslovens bestemmelser om villedende reklame - slik jeg ser det.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til selskapene av egen erfaring.

 

Utfra off. tilgjengelig informasjon er Stavanger Marinsenter AS eier av aksjene (holdingselskap?) til Roland Auto AS og Roland...Eiendom AS jfr denne linken. Omsetning, inntekter (og kostnader) ligger sannsynligvis i datterselskapene.

 

Faren med slik informasjon er at ikke den hele sannheten fremkommer. Hvor stor er den reelle egenkapitalen? Er eiendommene mer verdt enn bokført verdi? Hvor lenge har selskapet eksistert? Er det endringer i eierforhold. Hvem driver reelt selskapene osv osv. Bastante konklusjoner på manglende grunnlag er ikke bra og blir spekulative.

 

Oppskriften er å høre med andres erfaringer med selskapet, ha de nødvendige garantier osv osv som ved enhver annen handel av betydelig verdi.

Link to post
Share on other sites

Vel. Selv kjøpte jeg en båt usett av Stavanger Marinesenter for 3 år sisden. Kjøpesummen kr 1,3 Mill. ble oppgjort ved kontraktsinngåelse, altså før jeg hadde sett båten. Jeg sikret meg ved å:

1) Kontraktsfeste min rett til å omgjøre kjøpet, og få refundert kjøpesummen, hvis båten ikke svarte til selgers beskrivelse.

2) Etter samtale med selgers bankforbindelse ble det tegnet en sk. "inneståelseserklæreing" som skulle komme til anvendelse hvis firmaet gikk konkurs før båten ble levert. Inneståelseserklæringen gikk på selger personlig, slik at det var han og ikke firmaet som stod ansvarlig for kjøpesummen.

 

Med til historeien hører at jeg på forhånd selvfølgelig hadde sjekket selgers personlige økonomi. Båten ble forøvrig levert ihht avtale og den svarte i grove trekk til selgers beskrivelse. Allt som viste seg å være defekt eller som ikke samsvarte med selgers beskrivelse ble av selger erstattet med nytt utstyr uten spørsmål.

 

Rent generellt vil jeg si at skal du kjøpe en båt av en type hvor mange av de er lagt ut for salg, så gjør det. Ingen grunn da til å risikere både penger, katta i sekken, og en vanskelig selger.

 

Er du derimot ute etter akkutat den båten, og har du uten hell, lett etter eksemplarer som legges ut for salg i lengre tid, er ofte eneste mulighet til å sikre seg drømmebåten når anledningen byr seg, å kjøpe usett og betale på forskudd.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for norske selgere og meglere på generell basis. Til det har jeg hørt for mange tragiske historier. Stavanger Marinesenter derimot har jeg bare gode erfaringer med. De har i mitt tilfelle vært ordholdne og i alle henseelser opptrått etteretterlig. Jeg ville ikke nølt med å gi ham mine beste anbefalinger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En annen ting som kan fortjene en forklaring fra FredT, er hvordan man kan klare å øke egenkapitalen dramatisk selv om resultatene som kommer frem her, er negative.

 

Hvis du ikke vet du sa blir jeg faktisk litt skuffet. Like lett a oke som a redusere avhengig av hva som "trengs" i oeeblikket. Varelager, utestaende fordringer, eiendom osv osv.

 

Hvor jeg naa befinner meg sa finnes det ikke de tre siste bokstavene i det norske alfabetet sa ha meg unnskyldt.

 

Ha en fortsatt god krangel der hjemme. Her er det langt til havet, men desto kortere til toppene siden jeg befinner meg i alpeland.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forutsetningen, Mouché, var null salgsinntekt. Svaret kan da f.eks. være at opplysningene fra "norges-hva-det-nå-var ikke var riktige, eller at foretaket har meget store finansinntekter. Ikke vet jeg og ikke bryr jeg meg heller; i annen forstand enn at jeg fremdeles synes det er svært trist at baatplassens medlemmer preiker drit om andre offentlig, uten å kjenne fakta og uten at vedkommende er til stede og kan svare. Det synes jeg rett og slett er lavt og var det opp til meg hadde det blitt moderert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også hva som er motivet for å henge ut Stavanger Marinesenter.

Har bare hørt positive ting om dem, og de har drevet i mange år nå.

Kjenner flere som har handlet båt med dem, og er fornøyd.

En sågar 2 ganger, hvor den gamle båten ble solgt/formidlet av samme.

 

Håper for FredT sin skyld at han har noe mer kjøtt på beinet for all denne offentlige kritikken.

Er redd dette kan smelle tilbake på ham selv hvis dette skulle komme Roland familien for øre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Forutsetningen, Mouché, var null salgsinntekt. Svaret kan da f.eks. være at opplysningene fra "norges-hva-det-nå-var ikke var riktige, eller at foretaket har meget store finansinntekter. Ikke vet jeg og ikke bryr jeg meg heller; i annen forstand enn at jeg fremdeles synes det er svært trist at baatplassens medlemmer preiker drit om andre offentlig, uten å kjenne fakta og uten at vedkommende er til stede og kan svare. Det synes jeg rett og slett er lavt og var det opp til meg hadde det blitt moderert.

 

Da tråden skiftet navn og karakter sendte jeg mail til Roland i dag kl.13.39 og informerte ham om denne trådens eksistens.

Med link og under mitt fulle borgerlige navn og adresse.

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

... jeg fremdeles synes det er svært trist at baatplassens medlemmer preiker drit om andre offentlig, uten å kjenne fakta og uten at vedkommende er til stede og kan svare....

Worse - ærlig talt! Nå klarer jeg ikke å holde fingrene unna tastaturet lenger...

 

Fred T har da ikke gjort annet enn å påpeke og kommentere offentlig tilgjengelige tall. Han har da ikke preika drit om SM eller andre - i alle fall ikke slik jeg klarer å lese det. Som de fleste av oss (alle?) så har heller ikke Fred T alle fasitsvar, men han forsøker altså etter beste evne å påpeke momenter som til en viss grad skurrer, eller i alle fall kan se ut til å skurre. Etter min mening altså et svar/opplysninger helt i tråd med trådstarters henvendelse. At du så kaller dette drit - og også antyder usikkerhet mht. til hans motiver (innlegg #55), ja det synes jeg mildt sagt er lite stilfult.

 

Forøvrig - og uten at det i seg selv skal forsvare fremtidige innlegg som er i spenstigste laget - forumet her er vel fullt av innlegg som går mange nummer utenepå det vi ser her mht. til å fornærme eller beskylde?

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At du så kaller dette drit - og også antyder usikkerhet mht. til hans motiver (innlegg #55), ja det synes jeg mildt sagt er lite stilfult.

 

#55 gjaldt noe annet, ikke Stavanger Marinesenter og ikke FredT heller. Det var en generell kommentar med henvisning til en annen tråd.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

#55 gjaldt noe annet, ikke Stavanger Marinesenter og ikke FredT heller. Det var en generell kommentar med henvisning til en annen tråd.

 

 

Hvis det er meg du sikter til, så står eg forsatt for henvisningen til den tråden som var nevnt.......

Trur du må gå litt i deg selv og sjå hvem som krangler.

God natt fra min side :sleep::sleep:

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forutsetningen, Mouché, var null salgsinntekt.

 

Hvis du leser mitt innlegg en gang til sa har jeg kun gitt deg mulige svar pa ditt eget sporsmal!

 

Forovrig er jeg helt enig med deg i det med drittkasting, men regner med at det er andre enn meg du sikter til.

Hva angar sprakbruk, karakteriseringer etc generelt sa tror jeg det er mange her som kan ta seg selv i nakken, det gjelder meg selv , men i det siste gjelder det i aller hoyeste grad deg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...