Jump to content

"Jenter kan" eller båtførerprøven


sivne

Recommended Posts

Fikk et tips om at kurset: Jenter kan er bedre enn båtførerprøven.

De skal visst ha litt mere om navigering og praktiske ting i båt og på sjø.

Er det noen som har erfaring?

 

Jeg lurer på om jeg går for begge jeg... :wink:

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke ditt eget tips er det beste, ja takk begge deler.

Båtførerprøven er ganske innarbeidet og vi kan vell tippe at denne vil ligge som mal når det en dag blir påbud med et eller annet båtførersertifikat. Håper selv at jeg da kan fremlegge mitt båtfører bevis og få dette godkjent og slippe å gå på tilbake til skolebenken igjen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Håper selv at jeg da kan fremlegge mitt båtfører bevis og få dette godkjent og slippe å gå på tilbake til skolebenken igjen.

 

Ja, det er du ikke alene om! Har stilt spørsmøålet på forumet her flere ganger, men det er visst fortsatt uavklart. Burde kanskje kontakte sjøfartsdirektoratet direkte og spørre om hva de tenker.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøve og båtførerprøve kan være himmelvidt forskjellige ting.

 

Det spenner fra et minimum inne i et klasserom, som man i enkelte tilfeller jager gjennom i løpet av en helg, til svært grundige kurs som går over 5-6 uker og inkluderer praksisturer på sjøen i ganske små grupper.

 

Mitt beste råd måtte være sjekk referanser, undersøk med de som har gått kurs tidligere hvorvidt de er fornøyd. Du må f.eks gjerne ta en titt i Baatskolen POSEIDON sin gjestebok.

 

Lykke til med valget av kurs og kurssted!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik poseidon, at Båtførerprøven er rimelig lik over hele linjen. gjennomgående har det i mange år vært kurs som spenner over ca. 24 timer, men en registrerer også intensivkurs over 1 helg. Det siste av året (fjoråret), er at du for første gang kan ta Båtførerprøven over Internet, uten å måtte ta et teorikurs som du tidligere var pålagt. Nå kan du selv-studere og gå opp til en prøve via nettet, gjennom Datakortet AS sitt opplegg.

D5L, kystskippereksamen er noe helt anet og mer omfattende. Mulig du visste dette.

Link to post
Share on other sites

tjaaa det som er likt er vel fagplanen. Ulike kursopplegg og ikke minst ulike lærere kan gi svært ulikt kurs...

Har selv undret meg over de som kan ta 25 timers undervisning pluss eksamen på en weekend.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jenter er gode på trafikk, dvs innordne seg i mønster hvor man tar hensyn til hverandre. dette gjelder både til lands og til vanns. Kan godt inrømme at vi gutter mangler denne evnen, vi har aldri hatt behov for slikt fra tidligere tider.

 

Det har muligens med våres urinstinkt å skaffe husholdningen mat vha jakt og fangst, samt å holde rivaler bort fra redet. Stemmer ikke det :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik poseidon, at Båtførerprøven er rimelig lik over hele linjen.

Som andre har vært inne på: i teorien ja, men i praksis nei.

 

... Det siste av året (fjoråret), er at du for første gang kan ta Båtførerprøven over Internet ....
Neppe første gang som du skriver, det er nemlig allerede to år siden vi hadde båtførerprøven via nettet her på baatplassen.no.

 

.... uten å måtte ta et teorikurs som du tidligere var pålagt.....

Jeg kan ikke huske at man har vært pålagt å ta noe teorikurs de 18 årene jeg har vært sensor.

 

D5L, kystskippereksamen er noe helt anet og mer omfattende. Mulig du visste dette.

Nei, det visste jeg ikke.

Det som jeg derimot vet er at Kystskipper ikke er D5L. Det som før ble kalt "Kystskipper" heter formelt D5, som betyr "Dekksoffiser kl. 5".

D5L også kalt "Fritidsbåtskipper" er et annet sertifikat, mer tilpasset behov og krav for fritidsflåten. I dagligtale kalles dette ofte for "Kystskipper Light" og dette året kommer jeg til å uteksaminere ca 140 kursdeltagere - ca 45 av dem gjennom kurs her på baatplassen.no :flag:

(Bare i løpet av denne helgen har jeg seilt til sammen 150 nautiske mil med 32 deltagere på slike kurs; i svært skiftende vær - for å si det pent :wink: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan jo se ut som om du har rett i det du skriver Poseidon. Jeg tok nok feil m.h.t. D5L...

Men...

D5 - kystskippersertifikat. Hvor kommer dette inn i bildet? Er ikke dette for førere av fritidsbåter over 15 m?

D5L, er vel da fritidsbåtskippersertifikat for fører av båter inntil 50 tonn

og D5LA, som er et utvidet sertifikat beregnet for internasjonale farvann

 

Har det da tidligere vært mulig å bestille time hos en sensor for å ta Båtførerprøven, siden teorikurset ikke har vært en nødvendighet, før muligheten til å ta prøven via Internet kom?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok Poseidon har rett, ja. Fra Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger.

 

D5:

(2) Dekksoffisersertifikat klasse 5 tilkommer den som har: a) fylt 18 år og 20 år som fører; og

b) godkjent helseerklæring for arbeidstakere på skip, og

c) fullført godkjent utdanning og bestått eksamen som minst omfatter kravene i regel II/3, nr. 3 og nr. 5 i STCW-konvensjonen og har fullført godkjent opplæring som minst omfatter regel VI/1 nr. 2, VI/2 nr 1, VI/3 og VI/4 i STCW-konvensjonen; og

d) bestått kvalifikasjonskrav for radiokommunikasjon i henhold til regel IV i STCW-konvensjonen; og

e) ikke mindre enn 12 md. godkjent fartstid som del av godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip på 15 meters største lengde og derover, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med regel II/4 i STCW-konvensjonen, eller minst 36 md. godkjent fartstid om bord på sjøgående skip, hvorav ikke mindre enn 6 md. av fartstidsperioden gjennomføres i henhold til regel II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser. Fartstid på ikke sjøgående skip kan bli godkjent under forutsetning av at ytterligere 6 md. fartstid med evaluering utføres på sjøgående skip med fartsområde 3 eller større.

f) gjennomgått godkjent evaluering, foretatt av godkjent assessor i henhold til relevante tabeller i STCW-koden.

g) Den som skal føre fartøy på 15 meters største lengde og derover, men med bruttotonnasje under 500, må i tillegg til kravene som nevnt ovenfor ha minst 12 md. godkjent fartstid som ansvarshavende vaktoffiser om bord på slikt eller større fartøy.

 

D5L er altså fritidsbåtskippersertifikatet, eller formelt kalt Dekksoffisersertifikat klasse 5 - Leisure craft. Og her er begrensntingen på bruttotonnasjen 50 , mens D5 altså har 500 bruttotonn.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips om at kurset: Jenter kan er bedre enn båtførerprøven.

Det spørs hva du mener med "bedre enn". Båtførerprøven er en teoretisk prøve, og forskjellige båtskoler har en svært forskjellig tilnærming til å lære bort pensum - fra ren teoretisk klasseromsundervisning til en blanding av teori og praksis. Det ser ut som kurset "Jenter kan" er et hovedsakelig praktisk kurs som mangler deler av teorien til båtførerprøven. Da er nok begge deler et godt valg.

 

Det finnes også en del seilskoler som kombinerer et praktisk seilkurs med båtførerprøven. Dette er en veldig fornuftig kombinasjon. Hvor stort poeng det er med rene jentekurs tør jeg ikke uttale meg om, men jeg tror jeg ville spurt arrangøren om hvordan fordelingen mellom kjønnene er på de ordinære kursene først. Jeg har hørt rykter om at kvinneandelen på de ordinære kursene en del steder er veldig høy.

Link to post
Share on other sites

Det meste kan jo læres uten at det skal koste penger. Det viktigste er vel at gutta lærer seg å ikke hisse seg opp hvis fruen kommer til kort og ikke vet hva hun skal gjøre. Er ikke rent skjeldent jeg hører småhissige mannfolk bruke kjeft på fruen under fortøyning. Og i de fleste tilfeller vet faktisk ikke denne olme mannen helt hva han vil selv.

 

Må selv si at jeg ble en smule imponert i båthavnen i fjor sommer. En Princess 42 bakket inn i båsen ved siden av meg og ombord befant det seg et eldre ektepar av den finere sorten. Mannen manøvrerte skuten og fruen var fungerende matros, en jobb hun utøvde med stor dyktighet. Hun omtalte riktig nok fortøyninger som hyssinger og fendere ble omtalt som ballonger. Personlig ble dette snakket litt for mye for min humoristike side og jeg fant det passende å gjemme meg i cabinen på min egen båt. Princessen ble i hvert fall fendret og fortøyet forsvarlig, ikke noe å utsette på noe som helst. Fruen slo halvstikk og pålestikk som en gammel sjømann og det var aldri noen som hevet stemmen over vanlig talenivå. Så jenter kan de og, det er i hvert fall helt sikkert!!!

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sivne, ser at du bor i Rogaland og regner med at du mener Egil Nylund (y-senteret) sitt kurs som heter Jenter Kan.

Har hørt mye skryt av kurset, er selv mann men frua kunne tenke seg å gå der (men hun skal jobbe begge de helgene som det er oppsatt tid på nå i vår)

Selv har jeg gått på D5L kurs med Egil Nylund og han er å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Sivne, ser at du bor i Rogaland og regner med at du mener Egil Nylund (y-senteret) sitt kurs som heter Jenter Kan.

Har hørt mye skryt av kurset, er selv mann men frua kunne tenke seg å gå der (men hun skal jobbe begge de helgene som det er oppsatt tid på nå i vår)

Selv har jeg gått på D5L kurs med Egil Nylund og han er å anbefale.

 

Ja, det er det kurset jeg mener.

Pålestikk, knytting av fendere og halv og helstikk det er slike ting jeg allerede kan, men vil lære mere av andre ting også.. :flag:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

:sailing: Ja selvfølgelig, men da må jeg jo si opp jobben jeg elsker og skaffe meg jobb på en eller annen tankbåt i noen år før jeg kan bygge videre på dette.

 

Tror mannen hadde blitt litt snurten med mangel av husarbeid!!!! :crazy:

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

det er mest idiotiske mannfolk på sjøen,det er f---- ikke mye vanskelig å skrike i øst og vest,.sett en tape over kjeften på dem,eller gi dem en ordre dem ikke er forberet på,har sett mange som skulle ha vært andre steder,Nei jenter stå på dere er mye bedere en disse rå kjekke pappa gutta.de mannfolka som ikke hyler eller stresser,er jo slike båtfolk vi vil ha,hva sjømanskap angår så er nok jentene bedre ,det handler nemmelig ikke om å være tøff.Desverre for mange..

Link to post
Share on other sites

det er mest idiotiske mannfolk på sjøen,det er f---- ikke mye vanskelig å skrike i øst og vest,.sett en tape over kjeften på dem,eller gi dem en ordre dem ikke er forberet på,har sett mange som skulle ha vært andre steder,Nei jenter stå på dere er mye bedere en disse rå kjekke pappa gutta.de mannfolka som ikke hyler eller stresser,er jo slike båtfolk vi vil ha,hva sjømanskap angår så er nok jentene bedre ,det handler nemmelig ikke om å være tøff.Desverre for mange..

 

I min kortefartstid på sjøen har jeg desverre sett noen slike episoder.

 

Det gjelder å ha hodet kaldt forholde seg roligt og begynne på A for og ende på Å som er ferdig fortøyd ved brygga!!

 

I begynnelsen "stresset" mannen litt, for han var alt rutine, og før han rakk og si noe hadde han gjort det selv!! Jeg sto der som et annet nek.

Vet i mange tilfeller i en stresset jobb er det enklere. Men hva lærer man bort da. :headbang:

 

Jeg måtte si det til han på en rolig måte etter en litt bånn gass episode av fortøyning.

Etter det har vi samarbeidet med stikkord og blikk. :smiley:

Og før han får åpnet munnen, er det gjort det som skal gjøres.

Ungene er på den faste plassen nede i salongen. Og det er en regel vi skal ha til de blir ordentlige matroser selv!!

:sailing:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville anbefalt et D5LA kurs.

 

Ja, du må gjerne anbefale D5LA, men det er langt fra noe begynnerkurs og det kan slett ikke sammenlignes med båtførerprøven.

 

D5LA er beregnet på langturseilere, ca halve tiden går med til astronomisk navigasjon, bruk av sekstant for å måle solhøyder og deretter beregne sin posisjon. Dette er lite relevant for kystseilas :wink:

Ellers inneholder D5LA-kurset både oceanografi, meteorologi, formaliteter omkring ut- og innklarering i fremmede land, osv. Svært interessant stoff for de som skal over havet, men lite anvendelig på norskekysten.

 

Man finner mer om kurset HER og der er også link videre til Læreplanen for D5LA.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...