Jump to content

Hvilken motor er mest brukt?


C-marine

Hvilken motor har du utenbord eller innenbords?  

318 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

for meg er det litt begge deler jeg har en 2006 10hk mercury som jeg er svært fornøyd med og pappa har en yanmar 4hj... 120hk 2000 mod som ikke har hatt problemer! litt vanskelig å bestemme seg :sailing:

Men et spørsmål ang motorer hvilken motor har best kvalitet? hva holder lengst?

Kan svare deg enkelt på hvilken motor som vil holde lengst. Det er en motor som har et høyt dreiemoment ved lavt turtall.

Link to post
Share on other sites

Du vil få like mange synspunkter som svar med lite definerte spørsmål.

 

Båttype, størrelse, bruksområde spiller inn her (16 fot seiler mot katamaran mot enskrogs 41 fot turseiler osv).

 

Hvis du plent vil vite hvilken moderne, høy ytelse (mot volum) diesel maskin er best, så må du se på det kommersielle markedet, hvor MTU/Detroit, CAT, og MAN er de mest dominerende, men de har jo svært liten representasjon under 300 HK, og er vel sett på som den dyrere delen av markedet. Volvo ha i de senere årene beveget seg inn her, men mest i lystbåtmarkedet.

 

Deretter kommer de større "gamle" lav ytelse mot volum... slik som Gardner, Ford, Perkins, Detroit (to-taktere), tidligere Volvo, som 63 serien osv. Tunge maskiner, lavt turtall og som klokker opp 40000 timer pluss, uten feilslag hvis de blir vedlikeholdt og ikke kjørt for hardt.

 

Lettbygde, høy ytelse diesel må skilles mellom tidlig 80-tall og 2000 +. for her kommer bla Volvo, Yanmar, Yamaha, Mercruiser/Cummins, Steyr, Perkins Sabre, Iveco osv inn.

 

Så kommer det morsomme.... de ovenfornevnte er som regel over 100 HK, så man må da lage et skille som vi gjorde ovenfor for de mindre maskinene som går i snekker, livbåter, selbåter osv. eldre mot nytt... så vil en finne bla. Volvo, Buck, Sabb, Yanmar, Iveco, Lombardini, Vetus, Nanni mm.

 

Og alle har sitt bruksområde og brukere med god/dårlig erfaring.

 

Så kommer bensin innenbords, og utenbords, avhengig av bruk (jolle, Cigarette, Seilbåt, hjelpemotor, hovedmotor osv.).

 

Har bevist ikke sett på ferge eller de virkelig store maskinene her, da jeg har en liten mistanke om at de faller utenfor det området du er interessert i.

 

Et ganske langt svar som ikke sier mye, men hvis du i fremtiden spesifiserer bruksområdet, størrelsen og dine krav til maskinen, slik som service tilgjengeligher, delepriser mm., så vil du få mer meningsfylte svar.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Litt morsomt spørsmål :lol: , men lite definert og avgrenset slik at det har noe særlig verdi.

 

For min del..... har jeg aldri hatt båt med "innenbordsmotor". Jeg har imidlertid hatt haugevis av påhengsmotorer og båter og har fremdeles en del av dem.

 

Akkurat nå:

 

- 7 påhengsmotorer (140, 40, 15, 8, 5, 5, 3.5)

- 8 båter (om jeg regner med alt helt ned til 8 og 9 fots joller og gummibåter - 22, 15, 14, 12, 9, 8, 8, 8)

 

Men jeg bidro med bare EN stemme til outboard selv om jeg bidrar med 7 "båter m/motor" til outboard statistikken.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes en motor som passer båten, og som starter når jeg skal bruke den, er best. :smiley:

 

Yamaha er Norges mest solgte utenborder i en haug med år ( 20 tror jeg ).

 

Suzuki

 

Vil bare si en ting her....Har kjørt ca 500 timer med en Suzuki 250DP (Utenbords) siden i oktober 06 :wink: ,og vil påstå at denne er den absolutt beste og mest pålitelige utenbords-motoren jeg har vært borti!! :yesnod:

 

Og før du kommer med innsigelser, så skal du vite at jeg har sprengt 2 Yamaha 150 HPDI i løpet av 2 uker her oppe i nord :wink: og da stilte Yamaha Norge seg på bakbeina og sa at dette måtte jeg dekke sjøl da de mente jeg hadde kjørt alt for mange timer i løpet av garantitiden!!!! :eek: De mente at dette var proff-drift og derfor var det plutselig bare 6 måneders garanti på motoren og ikke 12 mnd som de sa da vi kjøpte motorene!!!!

 

Derfor ba jeg dem om å dra til Helvete!! og gikk til nærmeste konkurrent her oppe nemlig Suzuki :wink:

Denne motoren fikk jeg 3 års uavkortet garanti på,og dette kommer aldri Yamaha til å klare med disse hobby-motorene sine!!!

 

Uansett, Suzuki er den mest solgte 4-taktern de siste årene og d skal Dere være glad for fordi Yamaha er for lengst forbigått av Suzuki og takk Gud for det..... :wink:

 

Ha en fin helg alle sammen :drink:

Link to post
Share on other sites

...... meget bra . du får en plass i himmelen .......

:wink: det kan vel gjerne diskuteres.... jeg har nok gjort en del ting som ihh til den sorte boken gjør at jeg ikke klarer inntakskravene.. :eek: .., men "de unge" må jo oppfordres til å kommunisere klart og tydelig, samt at de må også forstå at det er en stor verden der ute med ikke bare sort og hvitt .... men mange nyanser og synspunkter. Kan skrive i timevis om maskin temaer og fremdeles ikke oppnå noe konstruktivt vedr. "den beste" for det er subjektivt .... samt at man kan argumentere for/mot å ta inn maskiner som er yngre enn 15 år, da det er rundt tiden som en trenger for å vurdere reell driftsikkerhet. (hvor mange som "overlever" og sviver bra, mot hvor mange som ble produsert)...

 

Nydelig dag her borte, så planlegger båttur i morgen ... hvis (de beste) jernklumpene mine starter da ... :lol::flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

hvis det er på samme båt er dette en urettferdig sammenligning...

Hvorfor?? .... 2x150 = 300, som kompenserer for ekstra vekt og drag med to propeller... mot 1x250 ...eller har jeg misforstått?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg leser denne pollen som et forsøk på å lage en statistikk over hvilken motortype, utenbords eller innenbords, som er vanligst blant medlemmene her på BP, og det er vel helt greit? Ikke noe galt i det!

 

Uansett, her i gården er det utenbords som gjelder. Flaggskipet, Marieholm IF seilbåt, har en Honda BF 5 til å hjelpe seg med inn og ut av havn. Ute på fjorden hviler den helst. Har også en Askeladden 14-2210 med Yamaha 9,9 hk på. Makalaus motor. Den er inne i sitt tiende år nå, uten et feilslag. Om Hondaen er like bra, vil vise seg. Hvis ikke går turen til en Yamahaforhandler!

Har forresten også en 6 hk Evinrude fra 70-tallet, fulgte med seilbåten som "reservemotor". Denne gamlingen fungerer faktisk upåklagelig den dag i dag.

Link to post
Share on other sites

hvis det er på samme båt er dette en urettferdig sammenligning...

 

 

Heisann,neida det er ikke det......

 

De to Yamaha 150 sto på hver sin Zodiac SRMN 600 og smalt uten forvarsel med nøyaktig 14 dagers mellomrom :wink:

Disse motorene hadde gått ca 350 den ene,og litt i overkant av 400 den andre i løpet av et knapt år. :sad:

Nå skal det også sies at det er flere som har vært plaget med disse motorene her til lands,men de smalt (heldigvis) før garantien på 6 mnd gikk ut.....

 

Suzuki 250 står i dag på min nye ervervelse en Zodiac SRMN 730, og har allerede siden første helga i oktober rundet vel 500 timer uten noe som helst slags fuskerier :smiley: og dette i temperaturer fra +7-8 til -25 :yesnod:

 

Sånn,fornøyd nu??

 

Ha en fortsatt fin kveld.... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg leser denne pollen som et forsøk på å lage en statistikk over hvilken motortype, utenbords eller innenbords, som er vanligst blant medlemmene her på BP, og det er vel helt greit? Ikke noe galt i det!

 

Uansett, her i gården er det utenbords som gjelder. Flaggskipet, Marieholm IF seilbåt, har en Honda BF 5 til å hjelpe seg med inn og ut av havn. Ute på fjorden hviler den helst. Har også en Askeladden 14-2210 med Yamaha 9,9 hk på. Makalaus motor. Den er inne i sitt tiende år nå, uten et feilslag. Om Hondaen er like bra, vil vise seg. Hvis ikke går turen til en Yamahaforhandler!

Har forresten også en 6 hk Evinrude fra 70-tallet, fulgte med seilbåten som "reservemotor". Denne gamlingen fungerer faktisk upåklagelig den dag i dag.

 

 

Heisann,glad for at du er fornøyd med motorene dine :smiley: , men tipper at ingen av disse motorene noensinne kommer til å runde 500 timer så det får være med det :wink:

 

Men til yrkes/proff-bruk så må man ha det som duger og da er det eneste alternativet per nu for meg og de fleste andre som kjører en 1000-1500 timer i året.....Suzuki :wink:

 

Kan jo avslutte med hva Yamaha forhandleren sa da jeg kom med den 150 Yamaha`en som hadde rundet 400 timer:

400 timer er tilsvarende 15-års bruk på en fritidsbåt,derfor gir de kun 1 års garanti til disse :lol: Latterlige mennesker altså!!!!

 

Uansett,ha en fortsatt fin kveld :drink:

Link to post
Share on other sites

Hei C-marine tendy

 

Jeg har en Volvo Penta innenbords, på "moderskipet, og så har jeg en Yamaha utenbords på jolla.

Er fornøyd med begge to.

:sailing:

Jeg synes denne pollen er morsom jeg - får den åpner opp for mange interessante svar.

Jeg nå si at jeg deler Lasse's smak for motorer.

2xVolvo Pente D4 260 i kjellern på båten.

en liten og lett yamaha 2,5 hk på jolla

 

Vil ikke ha noe annet heller

Link to post
Share on other sites

Har en Sabb 2J 30 HK i den "nye" båten. Jeg har bare testet den et par timer så langt, men har ikke hørt noe annet enn lovord om denne motortypen, og den virker lovende :cool:

 

I den gamle snekka har jeg en 3,5 HK FM som har fungert bra, men som nå desverre må pensjoneres da det har rustet hull i kjølekappa. Denne motoren er fra 30-tallet og SKAL repareres igjen :yesnod: Ganske utrolig et en sjøvannskjølt motor har overlevd i over 70 år!

 

Har kjøpt en "ny" ensylindret FM som skal inn i den lille snekka i løpet av våren, men her trengs det litt jobb :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forden innenbords er uten tvil mest brukt. Ca 4000t de siste 30 år. Utenbords suzuki 6hk til jolla er flagra ny og helt jomfru som nok må sies å være minst brukt... faktiskt ikke startet for første gang enda. . Så konklusjonen blir da: Ford mest brukt...suzuki minst brukt...... noen bedre\dårligere????? Hvilken som er best........svarer om 30 nye år!

Link to post
Share on other sites

Heisann,glad for at du er fornøyd med motorene dine :smiley: , men tipper at ingen av disse motorene noensinne kommer til å runde 500 timer så det får være med det :wink:

 

Men til yrkes/proff-bruk så må man ha det som duger og da er det eneste alternativet per nu for meg og de fleste andre som kjører en 1000-1500 timer i året.....Suzuki :wink:

 

Kan jo avslutte med hva Yamaha forhandleren sa da jeg kom med den 150 Yamaha`en som hadde rundet 400 timer:

400 timer er tilsvarende 15-års bruk på en fritidsbåt,derfor gir de kun 1 års garanti til disse :lol: Latterlige mennesker altså!!!

 

Blir vel egentlig på samme måte som om du hadde en bil med 3 års garanti / 100000km.

Om du kjører 400000km innenfor 3 år , så kan du vel ikke forvente at garantien skal gjelde uavkortet, eller ??? Da er du på rimelig tynn is om du skulle mene det, og langt utenfor kjøpslovens virkeområde. Kort sagt , helt på jordet !!

Link to post
Share on other sites

Blir vel egentlig på samme måte som om du hadde en bil med 3 års garanti / 100000km.

Om du kjører 400000km innenfor 3 år , så kan du vel ikke forvente at garantien skal gjelde uavkortet, eller ??? Da er du på rimelig tynn is om du skulle mene det, og langt utenfor kjøpslovens virkeområde. Kort sagt , helt på jordet !!

 

Ja, jeg er vel helt på jordet her men da kan vel du med all din viten og vilje forklare meg hvorfor det er slik på utenbordsmotorer da??

 

Uansett, smak litt på disse tallene:

 

Yamaha 150 - 170.000,- kr ny......garanti 6mnd !!!!! ved proff bruk.

 

Yamaha 150 - 170.000,- kr ny......garanti 12mnd !!! ved fritids bruk.

 

Suzuki 250 - 255.000,- kr ny.....garanti 36 mnd !!!! uansett bruk. (Min motor havnet nærmere 300.000 pga instrumenter,propell osv)

 

Mitt poeng er at når man betaler så mye for et produkt,så skal man føle seg litt trygg på at man ikke blir RÆVxxxx!! når noe evt oppstår inne garantitiden. :yesnod:

 

Men som jeg forstår det,så synes du at 400 timer er litt i overkant av hva en motor i denne klassen skal tåle??? Har vært borti Suzuki motorer i proff-markedet som har gått vel 3000 timer innen de 3 første åra, og disse har aldri fått problemer angående garantien i løpet av de 3 åra :cheers:

 

Vet ikke helt om du forsto hva jeg mente i tidligere innlegg,men det kan du jo komme tilbake på eller ?

 

 

Snakkes....

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

effem , klarer du faktisk ikke å se humoren i mitt innlegg , må det vel framstå som helt uforstålig for du , og da burde du ikke kommentere det heller.. :nonod:

 

UFFDA !! Du så tydeligvis ikke humoren i "mitt" innlegg heller....., eller ??

Med humor skal humor fordrives...var det ikke en eller annen "vis" mann som sa dette ?? :lol: :lol: :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...