Jump to content

Hva er vanlig Amp. størelse på Dynamo


Espen C

Recommended Posts

Her kommer nok Jørg på banen med sitt mantra " Ikke bytt dynamo, men få på en skikkelig regulator så dynamoen kan få gjort nytte for seg" :lol:

 

Men for å være alvorlig så TROR jeg at man kan komme langt med en liten dynamo og god regulator, jeg har bare 40A dynamo, men satser på at jeg skal få det til å fungere.. Jeg kan svare deg i september :wink:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Her kommer nok Jørg på banen med sitt mantra " Ikke bytt dynamo, men få på en skikkelig regulator så dynamoen kan få gjort nytte for seg" :lol:

 

Men for å være alvorlig så TROR jeg at man kan komme langt med en liten dynamo og god regulator, jeg har bare 40A dynamo, men satser på at jeg skal få det til å fungere.. Jeg kan svare deg i september :wink:

...hva er da nå så morsomt med det igjen, Hallaron, .... mmmmmmh ?! :confused:

 

:lol::lol::lol:

 

Men, ja. Så er det !

Jeg selv har nå 400Ah (!) og lade dette pakke med 45A, plusssss PDAR selvfølgelig

Klart tar det litt lengre tid, men hvis jeg er på gang med båten så kommer jeg jo ikke ned fra sjøen før det ha gått 20 timer.

Og i tillegg har jeg jo også CED.

Jeg har også en dynamo med 110A som reserve (ligger siden 3 år et sted på Lena slik at jeg nesten må søke),

men jeg er likevel alt for lat å montere den :lol:

 

Så er det bare spørs hvor mye du bruker motoren din, Espen.

Men "ekte" 35A er også ikke verst, i alle fall hvis du en gang måler hva dynamoen din gi ut i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Synest det er bra att båtmotorprodusentene har skjønt att lading i båt ikke er det samme som lading i bil.

Bare bra at den grunnlag for diskusjoner aldri tar av. :yesnod:

T4-bussen min har også en dynamo for 120A, men tro meg, dette forandrer ikke noe særlig.

Bare pga. at den kan levere en slik antall Ah betyr ikke at den gjør det automatisk.

Har man standard-W-regulering så har man W-regulering, om det er 40 eller 140A spiller bare en liten rolle i så fall.

 

Les kort over regnestykket i dette inlegg , da vet du hva du kan antar realistisk.

Lite granne bedre kan det bli med gode kabler og hvis en W-regulator senser direkte på batteriene.

Det forandrer ikke noe med karakteristikken, men forsikrer at dynamoet ikke jobber blind i mot motstander.

 

Men hvis du har mer enn startbatteriet så ville trådstarteren, med her antatt eksternt regulator, ha enten det samme ladning ang. leverte Ah,

eller bedre enn 140A dynamoen din leverer pga. hele karakteristikken.

 

Båtmotorprodusentene har skjønnt det, ja og dette siden mange år, men særlig forandret har de ikke noe.

Men stakkars folk som jeg må jo også leve fra noe, ikke sant? :smiley:

 

...og tenk Dere bare his båtprodusentene ville begynne med å gjøre alt riktig:

da hadde jeg vært arbeidsledig; måtte lære noe nytt på mine gamle dager; kanskje begynne å snakke om politikk og idrett, osv.

Nei, nei, nei, det hadde ikke vært hyggelig :nonod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også liten dynamo, kun 36A. Denne har oppgaven med å lade opp tre batterier på 110 Ah hver, og det fungerer forsåvidt greit nok det. Men i tillegg har jeg en fastmontert 25A lader, slik at jeg får toppet dem opp med landstrøm en gang i blant. Uten laderen tror jeg at dette kunne blitt litt snaut!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min motor, en gammel VP 61 hk, hadde en original 35 amp dynamo som ladet 250 At batterier sent men henimot ok nok etter bruken. Dynamo gikk i stykker for et par år siden og jeg investerte noen tusen i en fin ny dynamo med 70 amp. Da jeg hadde fått den på plass viste det seg at den ladet med 14,1 Volt målt direkte på dynamo. Leverandøren sa at det var vel bare slik, at regulatoren ga vel det den mente å gi..........og jeg gadd ikke gjøre noe mer med det. Totalresultatet er i dag noe bedre enn tidligere, etter også oppdimensjonering av ledninger og overgang fra diodeskiller til relé, men på ingen måte i stil med arbeid og investering. bruken av båten har også økt, og ladebehovet med. Konklusjonen har jo vært trukket her før, at resultatet teller og både dynamo, regulator, skillemetode og kabler spiller inn.

 

Vet jeg da skulle gått videre med en god ekstern regulator, men da må jeg vel inn i dynamoen og kutte ledninger, lodde osv. og det rygger jeg litt tilbake for i første omgang. Eller kanskje det følger med lettfattelige skjema om hvordan å koble på dynamo med disse regulatorene?

Link to post
Share on other sites

men da må jeg vel inn i dynamoen og kutte ledninger, lodde osv. og det rygger jeg litt tilbake for i første omgang. Eller kanskje det følger med lettfattelige skjema om hvordan å koble på dynamo med disse regulatorene?

Det kommer an på både type eksternt-regulator og dynamo.

De fleste dynamoer har en originalregulator som er påbyggt fra baksiden.

Da er det helt enket.

Ang. tilkobling av PDAR kan man lese litt her.

Se på websidene mine, knappen "systemkopling".

Dynamoet som kan ses der har påbyggt standardregulator og for det må dynamoet ikke destrueres fordi

regulatoren kan skrues av med bare fjerning av to skruer.

Dette er bare et eksempel, men gjelder for de fleste fordi oppbyggingen av dynamoene er ganske likt.

Resten av installsjonen består bare av spenningsmåling og tilkobling, ikke forandring.

 

Har du stortsett en slik type dynamo så kan jeg sende deg en link der du kan laste ned bruksanvisningen.

Den er ganske detaljert og hvis du følger punkt om punkt så skulle det går bra også hos deg.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Espen C.

 

Du spør om en ”vanlig amp. størrelse”. På nye marine-motorer er det vanlig med ca 75+ amp. Større dynamo = kortere ladetid, det kan det ikke være noe tvil om. Du kan imidlertid ikke sammenligne dynamo med regulator som føler direkte på batteriet med en dynamo som er standard regulert. Eller: du kan ikke sammenligne dynamo som lader med 14,1 volt og dynamo som lader med 14,4 volt.

Det er viktig å ta hensyn til hvor lang tid du har til disposisjon for å få batteriene fulladet igjen etter at de har vært nedtappet? Har du god tid til å lade, er det kanskje greit nok med liten dynamo som lader effektivt (14,4 volt målt på batteriet). Hvis du ikke har ”god nok tid”, er det meget upraktisk å ha for liten dynamo. Det vil du vel kunne finne ut av etter hvert. Jeg ønsket å bli mest mulig uavhengig av tid til disposisjon - og være rimelig sikker på at batteriene var opplatet igjen til neste stopp, og monterte en dynamo på 100 amp, (men da måtte jeg bytte dynamo uansett). Jeg har 2 x 115 Ah batterier + startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Strøm og spenning er vanskelig. Følger alltid med på slike tråder om batteri-lading, ladespenning, regulatorer og dynamoer, og prøver å "lagre" det som er viktig....

 

Det eneste jeg skønner er, at jeg har en god del å lære ennå før jeg fullt og helt forstår hva "som er best" ! Merkelig nok så har jeg aldri selv vært "i beite" for strøm, men det skyldes antageligvis mitt bruksmønster, heller enn kunnskap om et godtnok lade-system.

Hos meg selv, så måler jeg hver dag (når jeg er i båten) hvilespenning på batteriet. Det ligger alltid over det som er normalen på 12,64 - batteriet mitt viser en hvilespenning (24t etter siste lading) konstant på 12,8x (den siste hundre-del varierer fra 2 til 8). Godt nok for meg, jeg antar at jeg har fulladet batteri.

 

 

Så mange variabler og forskjellige konstellasjoner å ta hensyn til - da er det godt å ha en person som Joerg her inne, som kan gi oss amatører forklaring "med teskje". Flott at du er så involvert - selv om det er del av jobben din - så skinner det tvers gjennom at du er genuint opptatt av dette tema, PLUSS at du er opptatt av at vi vanlige båteiere skal forstå prinsippene. Godt gjordt, Joerg!

 

Når det er sagt, så synes jeg at et alltid tilbakevendende tema er dette med ladespenning og mangel på sådan. 14,1 volt eller (ideéll?) 14,4 Volt. De fleste er prisgitt en regulator som sitter pakpå dynamo'en, og som lever sitt eget liv!

Når så mange sliter med varierende ladespenning, ville det ikke vært ideéll med en manuell justering (heller enn å være utlevert til dette uberegnlige automatiske monster) av den? På finn.no så averteres det konstant dynamo'er som har denne manuelle justeringen.

 

Velg mellom 70 Amp std til kun kr: 1795.-inkl.mva eller 70 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2295.-inkl.mva.Kan også levere 90 Ampere i samme utgave std til kun kr: 1995.- inkl.mva.Alternativt 90 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2595.- inkl.mva.

NB: Ved JUSTERBAR REGULATOR kan spenningen trinnløst justeres mellom 13,5 - 15,5 volt

 

Ville ikke dette løse en del problemer som mange av oss (meg inkludert?) sliter med?

 

Jeg bare spør - antageligvis spør jeg mer enn 10 vise menn (inkludert Joerg) kan svare på!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ville ikke dette løse en del problemer som mange av oss (meg inkludert?) sliter med?

 

Jo. Helt klart.

 

Sålenge man ikke kjører i time etter time etter time, vil en fast høy ladespenning kunne være gunstig. Man vil få noe mer vannforbruk, og slitasje på batteriene etterhvert, men bedre lading det får man.

 

Har man en Bosch dynamo finnes det også faste regulatorer å kjøpe,som gir høyere ladespenning. F.eks finnes det 14,4 & 14,6V regulatorer ( som altså gir dette fast.)

Da får man iallefall ladet batteriene. Det får man IKKE med 13,7V regulator.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Velg mellom 70 Amp std til kun kr: 1795.-inkl.mva eller 70 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2295.-inkl.mva.Kan også levere 90 Ampere i samme utgave std til kun kr: 1995.- inkl.mva.Alternativt 90 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2595.- inkl.mva.

NB: Ved JUSTERBAR REGULATOR kan spenningen trinnløst justeres mellom 13,5 - 15,5 volt

Hei.

Jeg hadde problem batterier/dyamoen båtferie i 2005. :sad:

Årsak det var dårlig dynamoen( 50 ampere ) mulig fungere ikke rele? ga litt over 15 voltere. Og batterier ble flatt selvom båt kjørte hele tid pga 15 voltere da batterier ble flat/ødelagt. Kjøpte ny dynamoen 90 ampere med justerbar regulator og bytter nye 3 batterier (2 forbruk+1 start) vår ifjor. Start motor og sjekk dynamoen under 13,5 volt og juster den opp til 14,4.

Det ble vellykket batterier og lader og dynamoen osv. Takk være justerbar reg. dynamoen 90 ampere. :yesnod:

At-le :sailing:

Link to post
Share on other sites

NB: Ved JUSTERBAR REGULATOR kan spenningen trinnløst justeres mellom 13,5 - 15,5 volt[/i]

 

Ville ikke dette løse en del problemer som mange av oss (meg inkludert?) sliter med?

 

Jeg bare spør - antageligvis spør jeg mer enn 10 vise menn (inkludert Joerg) kan svare på!

:o)

Er helt enig med det du skriver om Joerg, det er mange gode råd vi har fått fra han.

 

Men er det ikke noe du har glemt? Når det gjelder råd fra Joerg om ekstern regulator. PDAR som han selger styrer jo ladingen automatisk og det mener jeg er en stor fordel.

 

Er svært skeptisk til regulatoren som du nevner. Den krever ganske mye kontroll dersom det skal bli bra.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Strøm og spenning er vanskelig. Følger alltid med på slike tråder om batteri-lading, ladespenning, regulatorer og dynamoer, og prøver å "lagre" det som er viktig....

MYE er skrevet på Bp om strøm og lading (samt det øvrige elektriske anlegget)!! Og mange har fått svar på sine spørsmål her.

Hvis jeg skal sammenfatte emnet LADING, vil jeg spes. nevne:

1. Det er ladespenningen på BATTERIPOLENE som er viktig.

2. Det er REGULATOREN som bestemmer ladingen. (se HER om regulatoren)

3. En regulator som føler direkte på BATTERIPOLENE har mulighet til å gi batteriet korrekt ladespenning.

4. Et batteri sulfaterer fra dag en! Et batteri som ikke er helt oppladet (og som kanskje ALDRI blir det pga. dårlig ladespenning), sulfaterer MYE raskere enn et batteri som får riktig lading! Derfor er det "litt lurt" å lade opp batteri(ene) så snart som mulig etter utladninger.

5. Størrelsen på dynamoen / generatoren er mindre viktig enn en god regulator. En mindre generator vil selvsagt bruke litt mere TID til opplading av store batterier.

6. Se på hvilket strømforbruk du har ombord når du lader fra egen generator; Hvis du bruker 30 ampére (stort tall!) og har en 30 amp. generator, er det intet igjen til lading....

7. Se på batteriene som en "bank"; Det du tar ut (i Ampéretimer) må settes inn igjen med renter ( = tapene++)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Strøm og spenning er vanskelig. Følger alltid med på slike tråder om batteri-lading, ladespenning, regulatorer og dynamoer, og prøver å "lagre" det som er viktig....
...og dette er viktigst, for min skyld !

 

Så mange variabler og forskjellige konstellasjoner å ta hensyn til - da er det godt å ha en person som Joerg her inne, som kan gi oss amatører forklaring "med teskje". Flott at du er så involvert - selv om det er del av jobben din - så skinner det tvers gjennom at du er genuint opptatt av dette tema, PLUSS at du er opptatt av at vi vanlige båteiere skal forstå prinsippene. Godt gjordt, Joerg!

 

Mange takk, Walter, jeg prøver bare å fylle litt opp "visheten" som her finnes allerede.

Denne enorme sammlingen av informasjoner som finnes allerede er så omfattende at det egentlig skulle

være stille her på Båtplassen, i hvert fall ang. tekniske spørsmål.

Og det finnes mange andre her på forumet som har minst det samme kunnskap som jeg, og som forklarer det bedre i tillegg.

Hadde norsken min vært bedre, både mht. variasjon og tekniske uttrykk, så kunne/ville jeg prøve meg mer.

Men til nå kan jeg ikke skrive så kjapt og er jeg tvunget til å bruke lit av tålmodigheten Deres.

 

Klart ønsker jeg som forhandler også å selge produktene som jeg tilbyr, men privat vil jeg egentlig bare skjerpe oppfatningsevnen av alle de

som ikke er så sikkert om hva vi egentlig snakker om.

Oppnær "vi vitende" dette, så oppnær vi også at det blir lettere for alle mht. både kommunikasjon med hverandre

og mulighet for egen bestemmelse om hva som er det beste for en selv.

Sistnevnete punkt er også bra i mot tullprat og feil (eller falske) anbefalinger.

 

Ang. dette:

Med det ønsker jeg å si at jeg oppfatter summen av de samlete kunnskaper her

som betydelig større enn mange forhandlere tilbyr til kundene sine.

 

Redigert her: jeg syntes senere at det ikke ha vært passenede til emnet.

 

Men la oss være konstruktive igjen.

Det eneste jeg skønner er, at jeg har en god del å lære ennå før jeg fullt og helt forstår hva "som er best" ! Merkelig nok så har jeg aldri selv vært "i beite" for strøm, men det skyldes antageligvis mitt bruksmønster, heller enn kunnskap om et godtnok lade-system.

Hos meg selv, så måler jeg hver dag (når jeg er i båten) hvilespenning på batteriet. Det ligger alltid over det som er normalen på 12,64 - batteriet mitt viser en hvilespenning (24t etter siste lading) konstant på 12,8x (den siste hundre-del varierer fra 2 til 8). Godt nok for meg, jeg antar at jeg har fulladet batteri.

Alle av oss er jo klare over det, at man kan "leve" med det gamle prinsippet også.

Lade opp og godt, alt etter behov.

Dette gikk tidligere, i dag og det går også framtidlig

Men det kommer an på dette ord som du sa: "bruksmønster", men dette virker bare uten "hvis og når".

 

Så hvis du overhodet må lære deg noe da må du bare lære å differensere mellom "dårlig", "akseptabel", og "best mulig",

fordi "perfekt" finnes ikke.

 

"Best mulig" betyr et bra samspill mellom både lading/forbruk til enhver tid, som igjen resulterer best behandling for batteriene.

"Akseptabel" betyr at batteriene overhodet får en tilsvarende sjanse som egner seg til å holde disse i liv over mer enn 5 til 7 år.

Men da snakker vi ikke om komfort.

"Dårlig" betyr alt som er verre enn "Best mulig" og "Akseptabel"

 

Forutsatt at du har bra kontrollutstyr på båten din og du sier at du permanent måler minste hvilespenning av 12,64 også på et gamlere system,

så er det "Best mulig".

I så fall finnes det ikke noe til å forandre, fordi dette forutsetter at batteriene får dette som kreves for å holde disse på bra stand allerede.

 

Hvis batteriene nå kommer å bli uttapt litt inni mellom, men med mye mindre enn 50% og at batteriene får regelmessig topplading igjen,

da kaller jeg dette "akseptabel".

 

Men hvis du forteller at batterien viser sterke svakheter inni mellom, slik at det regelmessig finnes utladning på opp til 50% og mer;

da skulle man sjekke hva det mangler / feiler, fordi dette kaller jeg "dårlig".

Men det er lett å analysere, man må bare slutte å "dikte seg alt fint om og om igjen".

Realitet er at alt begynner på batteriene og slutter på batteriene. Punkt.

 

Vanlige "feil" oppstår vanligvis bare på disse grunnlagene:

1) både stor batterikappasitet og forbrukere som overstiger muligheten for tilpasset strømforsyning og/eller gjenopplading.

Betyr ganske lett: vi kjøper større og større batterikappasitet, fordi vi har mange forbrukere.

Med mange forbrukere tømmer vi batteriene med mye mer, enn vi kan laste inn igjen om en begrenset tid.

Løsning:

a) Ved landligging/opphold i havner: batterilader og strømforsyning som i hvert fall kan opprettholde både komplett (!)

forsyning av alle forbrukere og lade batteriene på 100% på den tidsrom man vanligvis pleier å ligge med landstrøm.

b) For ladning på tur/eller uthavn: dynamokappasitet som tillater 100% ladning av batteriene mellom to stopp.

 

Laderen kan beregnes ganske lett.

Man må bare være ærlig og tilatte at den blir større (og dyrere) enn man ønsker, fordi de fleste havner på noe mellom 30A og 50A minnimum.

 

Men ang. dynamo er det enklere.

Det finnes nesten ikke noen dynamo som er for små, fordi alle dynamoer som finnes begynner ved 40A allerede.

Det det mangler er bare en grunn for dynamoet at den virklig leverer både Volt og Ampere som den er beregnet for,

slik at batteriene får igjen det de har.

Og der ligger forskjellen: hos ladere forutsetter ALLE kjøpere at den kan det som batteriene krever.

Absolut plikt.

 

Men den beste kraftverk som man har likevel får tilattelse til å gjøre hva den vil (eller ikke vil),

selv om den koster det samme penge som en meget bra lader koster. :rolleyes:

 

Og med det kommer vi endelig til ditt spørsmål. :smiley:

Når det er sagt, så synes jeg at et alltid tilbakevendende tema er dette med ladespenning og mangel på sådan. 14,1 volt eller (ideéll?) 14,4 Volt. De fleste er prisgitt en regulator som sitter pakpå dynamo'en, og som lever sitt eget liv!

Når så mange sliter med varierende ladespenning, ville det ikke vært ideéll med en manuell justering (heller enn å være utlevert til dette uberegnlige automatiske monster) av den? På finn.no så averteres det konstant dynamo'er som har denne manuelle justeringen.

 

Velg mellom 70 Amp std til kun kr: 1795.-inkl.mva eller 70 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2295.-inkl.mva.Kan også levere 90 Ampere i samme utgave std til kun kr: 1995.- inkl.mva.Alternativt 90 Ampere med JUSTERBAR REGULATOR til kun kr: 2595.- inkl.mva.

NB: Ved JUSTERBAR REGULATOR kan spenningen trinnløst justeres mellom 13,5 - 15,5 volt

 

Ville ikke dette løse en del problemer som mange av oss (meg inkludert?) sliter med?

Jeg spørr:

hva skal man lese ut av en slik tekst ?

Informasjonene er:

a) den ene dynamo kan levere 70A, den andre kan levere 90A. (kraftige tall)

b) kan innstilles på spenning XX,X (den kan "jeg" regulere på spenningen jeg trenger, og kanskje "mer" = fleksibelt reserve)

c) prisen ligger i en område som høres gunstig ut, fordi marinedynamoer koster vanligvis mer.

....og det vær det.

 

Resume:

til a) bortsett fra "kan", synes du at den nå leverer 70/90A i hele tida?

Svaret er nei, fordi dette er fortsatt bare en dynamo med W-regulator.

Bare med forskjellen at man kan innstille sluttspenningen.

Hvis du nå allerede har en 70A-dynamo så kan du likegodt kjøpe en annen regulator med en annen sluttspenning, det er det samme.

 

til b) hjelper sluttspenningen til å øke dynamoets effekt?

Svaret er: fra betinget "nei" til absolut "nei", fordi den jobber fortsatt bare på W.

(hvem som ikke tror det skal spørre leverandøren om en test-datablad til dynamoen.)

Eneste fordelen man får er at sluttspenningen kan stilles inn, slik at man reduserer faren for sulfatering og

at man oppnær (nesten) fullstendig ladning etter tiden som W-karakteristikken forutsetter.

Dessuten: hvis dynamokjøperen ikke har en voltmeter som er kalibrert da får batteriene fremdeles ikke optimalt spenning.

 

c) er denne prisen virkelig gunstig?

Svaret er ja, hvis man enten ikke har en dynamo eller må skaffe seg en uansett.

F.eks. pga. at dynamoen som man har er etter beregning for små, eller skadet, slik at reparasjon ikke er lønnsomt.

 

Så, hvis du nå virkelig hadde vært interessert i min meningen, da ville jeg svare som vanlig:

"For min skyld er den beste løsningen hvis du bare kjøper deg en regulator som kan både hantere dynamoen og batteriene som du har,

fordi en annen dynamo, som gjør det samme som den du allerede har, er bare bortkastet penger.

Og hvis du kjøper deg en regulator likevel, så taler det ikke noe i mot

hvis du kjøper en som gjør virkningen av dynamoen din så bra og sikkert som teknisk mulig."

 

Si i fra hvis du ønsker en anbefaling fra meg til en regulator som jeg synes er ganske bra for den jobben.

Jeg vet om en. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...