Jump to content

Hva er "alminnelig sjømannsskikk"


Ubåtfender

Recommended Posts

Registrerer at det er mange forskjellige syn og meninger om alminnelig sjømannsskikk, ja til og med hos myndighetene som prøver å holde lov å orden på sjøen.

 

I flere tråder kommer vi tilbake til "alminnelig sjømannsskikk"

 

Eks: "Hekkbølger i retten"

"Stort skip på grunn ved Fedje"

 

I denne tråden tenkte jeg vi kunne ta for oss noen eksempler å på "alminnelig sjømannskikk".

Slik at vi kan ferdes i skjærgården "sammen" og ha noenlunde lik oppfattelse av hvordan man blir oppfattet av "kollega" på sjøen og av de proffisjonelle. Samtidig kan den være holdningskapende slik at miljøet på sjøen blir noe bedre.

 

Legger ved endel linker som kan være grunnbasisen

Lov om utrustning i båt

Sjøveisreglene

 

 

Sjømannsskikk er alt fra fortøyning av båt, spleising, vedlikhold av båt og motor til navigering på sjø.

Men det er bare regelverk for navigering og flagg hal, resten går jo under "alminnelig sjømannsskikk"

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hej ubåtsfender

 

i kommentaren til Regel2 står följande......notera att det står bland annat o att man kan dömmas även om en

olykke ikke inträffat

 

Regel 2 – Ansvar

 

a. Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka

ej inträffat. Paragrafen är även tillämplig på t.ex. en förare av fritidsbåt.

Med vanligt sjömansbruk eller gott sjömanskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt

passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och

svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m. Jämför reglerna 5, 6, 7 och

8.

 

b. Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra

regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I læreboka til D5L står det i kommentarene til Regel 1 i sjøveisreglene :

....at en tar hensyn og viser aktsomhet under alle forhold på sjøen.

 

Dette oppsummerer innholdet i sjøveisreglene og jeg synes da at dette da generelt oppsummerer godt sjømannskap. Så kan man selvsagt diskutere hva det innebærer å ta hensyn og vise aktsomhet :wink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Men det er bare regelverk for navigering og flagg hal

, resten går jo under "alminnelig sjømannsskikk"

 

Regler for flagging ombord er vel kun noe du finner i marinen(KNM),at de fleste lystbåtskipperene følger marinens regler må vel heller komme under sjømannsskikk.

 

Vel ikke helt riktig- enig med deg om du bruker vimpel på båten din, men det er det færreste av oss som gjør- KNM plikter å bruke Orlogsflagg/ splittflag osv. på gitte tider spesifert etter loven. Det gjelder oxo om de har kapteinen ombord eller ikke- som sagt helt andre regler ombord i KNM- fartyg. Flagg loven er for alle som bruker flagg ikke bare KNM.

 

Sitat Flaggloven:

§ 5. Flagget heises på stang på taket eller fra siden av bygningen eller på frittstående stang; på fartøi på flaggspill akter eller under gaffelen.

 

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid.

 

Så har vi denne som "alminnelig sjømannsskikk" og denne, så forholder mann seg til dem er det et godt sjømannsskikk.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom de internasjonale sjøveisreglene (regel 1 til 39) og de nasjonale (regel 39 tom 56), synes jeg at regel 2 om ansvar er den som krever mest ettertanke.

 

Her er det et krav at vi skal ta hensyn til alle forhold av betydning til sjøss, samt at vi skal utvise aktsomhet.

 

Når det gjelder aktsomhet er det ikke mye tvil om at dette tolkes - i alle fall praktiseres - vidt forskjellig blant oss fritidsbåtførere,

eksempelvis ved seilas i trange havner. Noen kjører offensivt og håper at andre gir seg, mens andre er hensynstagende og forsøker å unngå å skape vanskelige situasjoner for andre.

 

Det kan skrives mye om begrepene hensynstagen og aktsomhet.

Link to post
Share on other sites

I læreboka til D5L står det i kommentarene til Regel 1 i sjøveisreglene :

....at en tar hensyn og viser aktsomhet under alle forhold på sjøen.

 

Dette oppsummerer innholdet i sjøveisreglene og jeg synes da at dette da generelt oppsummerer godt sjømannskap. Så kan man selvsagt diskutere hva det innebærer å ta hensyn og vise aktsomhet :wink:

 

Jeg syntes det enkelt og greit innebærer at man oppfører seg på en slik måte at man ikke er til sjenanse for andre på sjøen (unødvendige hekkbølger, skrik og skrål, høy musikk etc.), og i tillegg er såpass oppmerksom på omgivelsene at man kan bidra med hjelp, hvis det skulle trengs.

Link to post
Share on other sites

"Alminnelig sjømannsskikk" er mye mer enn bare lover å regler. BAre det og fortøye en båt må du vise alminnelig sjømannskap ved å fortøye skikkelig med springer der det trengs. "Fortøy for storm" eret annet begrep som inngår i alminnelig sjømannsskikk.

 

Var med å hugge opp en trebåt 27" som måtte fjernes i umiddelbart da den var i ferd med å gå ned, meget synd for det var en meget god båt i hendene på en sjømann. Grunnen til at båten var fått slike omfantene skader var akkurat pga fortøyningen- Den var blitt fortøyd stramt på flo og hang etter tømmene og hugget hele siden oppetter granittbrygga i stiv kulling og storm. Det var brukt fendere på båten for å ta det værste men de var ikke stort større enn kondomer og dermed ble skadene så omfattende.

 

Der har jeg registrert at det er enda en tråd som heter "Sjekk at båten din er godt sikret"

Så begrepet "alminnelig sjømannsskikk" er mer omfattende enn bare lover å regler.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjømannsskikk er alt fra fortøyning av båt, spleising, vedlikhold av båt og motor til navigering på sjø.

Nå tror jeg spleising av tau med tidens løp ikke er en fullt så sentral del av begrepet sjømannsskikk, men kunnskap om, og helst erfaring med, navigasjon på sjøen, sikker manøvrering (bl.a. praktisering av TTT), god utkikk, forberedselse av seilas, god og sikker ankring og fortøyning til kai, og hva som kreves av et sjødyktig fartøy inngår i begrepet aminnelig sjømannsskikk. Kunnskap skikk og bruk vedrørende flagging, ut over hvordan flagget brukes som nasjonalitetsmerke, faller nok også utenfor begrepet sjømannsskikk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunnskap skikk og bruk vedrørende flagging, ut over hvordan flagget brukes som nasjonalitetsmerke, faller nok også utenfor begrepet sjømannsskikk.

 

 

Enig i dette Sjötummel skriver

 

 

flaggregler o lover runt dette, kommer langt ner...........finns mycket som er viktigare :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er en liten misforståelse her.

 

Sjøveisreglene beskriver ikke i detalj hva som er innholdet i "alminnelig sjømannsskikk" eller "god sjømannsskap", men sier at

vi som ferdes til sjøss er forpliktet til å følge alminnelig sjømannsskikk.

 

Utfordringen er at kunnskapen som avgjør hva vi oppfatter som alminnelig sjømannsskikk varierer betydelig.

 

Eksempelvis mener noen at god sjømannsskikk betyr at vi må kunne refleksfargene på kardinalmerkene utenat, slik at vi ikke trenger å fundere på dette når episoder oppstår, mens andre ikke en gang har hørt at kardinalmerkene har reflekskoder.

 

Noen - som meg - mener at det er godt sjømannsskap å planlegge lengre turer i forkant og holde seg oppdatert på værmeldinger, mens andre mener at seilasen får gå ditt som humøret og dagsformen tilsier.

 

Jeg mener at godt sjømannsskap er å holde ordentlig utkikk selv om værforholdene er upåklagelige, mens andre mener at når været er bra er utkikk mindre viktig.

 

Jeg har en viss forståelse for synspunktene om at personer som får sin første båt i en alder av 30 - 50 år ikke har samme forutsetninger for å forstå hva "alminnelig sjømannsskikk" er, i forhold til de som har startet med egen jolle i en alder av 5 - 10 år, og deretter gått "gradene" med større båter.

 

Men her er vi åpenbart av forskjellig mening.

 

Noen oppfatter at man har all mulig frihet når man er på sjøen, mens andre mener at det eksisterer visse regler også på sjøen.

 

Selvfølgelig innebærer "alminnelig sjømannsskikk" også kompetanse i hvorledes båten skal håndteres.

(Men det er vanskelig å fortøye).

Link to post
Share on other sites

Noen - som meg - mener at det er godt sjømannsskap å planlegge lengre turer i forkant og holde seg oppdatert på værmeldinger, mens andre mener at seilasen får gå ditt som humøret og dagsformen tilsier.

Tja, det er mulig sjøforklaringen etter Server-havariet gir oss svar på hvor godt sjømannsskap det er legge ut på seilas uten å ha sjekket værmeldingen.

Det kom fram i kapteinens forklaring at han ikke hadde hørt værmeldinger og ikke var klar over hvor dårlig været var sør for Fedje. Han ble derfor overrasket over de høye bølgene han møtte. Han mente bølgehøyden var over 10 meter.
Link to post
Share on other sites

Det er alltid interessant å se hvordan erfarne dommere vurderer hvordan lovene skal forstås.

 

I den såkalte "hekkbølgesaken" fra Arendal har jeg tatt ut følgende fra dommen:

 

Retten finner at det på denne bakgrunn er bevist utover enhver rimelig og fornuftig tvil at de tre tiltalte ikke utviste tilstrekkelig forsiktighet

og avpasset farten til forholdene slik at det ved bølger og på annen måte oppstod fare for skade for andre og omgivelsene forøvrig.

Samtlige av de tre tiltalte blir etter dette å dømme for uaktsom overtredelse av havneloven § 28,

jf. § 6, jf. forskrift av 19. juni 2003 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 2.

 

Jeg vil nok tro at denne dommen bør leses av endel fritidsbåtførere før sesongen starter for fullt i år.

Link to post
Share on other sites

Som et skrekkens eksempel på hva resultatet kan bli, JA. Muligens også som oppdragelsesfaktor.

 

Men som sagt i tråden om den saken, så mangler i grunnen det vesentlige -- nemlig

 

1) beskrivelsen fra rettens side om de faktiske forhold -- hvor store var bølgene? Hvilke farer oppsto?

 

og

 

2) en stillingtagen til på hvilket nivå dette gikk utover hva man simpelthen må tåle.

 

Derfor er dommen etter mitt syn ikke av så stor verdi likevel (annet enn som eksempel).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som et skrekkens eksempel på hva resultatet kan bli, JA. Muligens også som oppdragelsesfaktor.

 

Men som sagt i tråden om den saken, så mangler i grunnen det vesentlige -- nemlig

 

1) beskrivelsen fra rettens side om de faktiske forhold -- hvor store var bølgene? Hvilke farer oppsto?

 

Ja det er vel her den sunne fornuften bør underestrekes- ikke vist tilstrekkelig sunn fornuft som sjøfarer Andre ville sikkert stilt spørsmål om førerene var tilregnelig i bølge øyeblikket :cheers:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) beskrivelsen fra rettens side om de faktiske forhold -- hvor store var bølgene? Hvilke farer oppsto?

 

bölgenas storlek er ointressant.........kjör motorbåtarna slalom mellom joller o roddbåter eller var det 'store fritidsbåter' i sundet.......det som er intressant er farer som oppsto, enl mitt förmenande!

 

+ farten (20kn) att det er max 12 kn betyder ikke att man har rett att alltid hålla 12 kn vid varje tillfälle, man skall anpassa farten til förhållandena, det er det som er 'gott sjömanskap' :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Enig, Gunga, min kritikk av dommen var litt mer juridisk flisespikkende og relaterte seg muligens mer til rettens beskrivelse av hvilket objektivt faktum som ble ansett bevist. Dette er jo utgangspunktet, før man begynner å vurdere uaktsomhetsspørsmålet. Det er her jeg føler at retten ikke er tilstrekkelig stringent. På den annen side skal man jo vokte seg for å anse tingrettsdommer som rettskilder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...