Jump to content

forsikring av båt, hvilket selskap er best?


froesak

Recommended Posts

Jeg fikk kasko med egenandel på 2000,-.Tror han jeg snakket med var så flau over historien siste 6 mnd. på forsikringen vår at han bare la inn det jeg ville ha. :lol: Men det hørtes greit ut det han leste opp, og han spurte om alle relevante spørsmål. Jeg har jo ingen motor enda så jeg forsikret gamle damen uten motor, og som mahognyseiler med orginal rigg og seil og med min beskrivelse, samt inventarliste (gps, vhf etc. etc.) så fant vi greit ut at 50 000,- vil den nok være verd til våren. :lol: Grei kar var det...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud fra Vesta (har alt annet forsikret der) når jeg kjøpte båten min, og slo til på det. Men da jeg fikk polisen inneholdt den mange feil, så når vi var ferdig å rette feilene steg forsikringen med 40%! Har nå hos Norske Sjø, de skulle ha under halvparten av det Vesta skulle ha...

Link to post
Share on other sites

Tok en forsikrings-gjennomgang i fjor... IF kom best ut. For hus (div. bygninger), div. biler og hengere, forr.-virksomhet OG båt... Best på samtlige (når jeg tok alt samlet!)

Dessuten var / er de ikke "svartelistet".

Tror det avhenger MYE av den forsikrings-selgeren du kommer i kontakt med, + din tidligere "forsikrings-historie"... :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi fattige nordmenn har jo også etter hvert karret til oss en del gods og gull hvilket betyr at det kan være hus, hytte, bil/er, båt/er og henger/e i bildet som skal forsikres.

I praksis betyr det at man kan benytte to forskjellige selskaper og få samlerabatt hos begge! I verste fall kan man også forsikre en henger to steder, prisen for det er jo bare en hundrelapp uten kasko!

Medlemskap i båtforening, fagforening, Bondelaget, Kystpatruljen osv osv gir store rabatter. Selv er jeg medlem av Norges bondelag og "får igjen" kostnaden ved det medlemsksapet en fem/seks ganger i sparte forsikringer (inklusive liv/ulykke/uførhet) i Gjensidige.

 

Man trenger ikke noe formalkompetanse i bruk av båt, det holder nok med å svare "eller tilsvarende" når det spørsmålet kommer! :yesnod:

 

Har nettop fått tilbake over 20.000 fra Gjensidige på min stakkars lille hund som ble operert før jul. Pengene var på konto tre dager etter at de mottok mitt brev og de betalte 100% av det jeg hadde krav på uten en kommentar/krangel - meget fornøyd!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes prisene på forsikringer virker logiske jeg da... ser vi på vikers som forsikret for 50000 og betaler 652 kroner, så er dette 1,3 % av forsikringssummen. Jeg betaler 0,75 % av forsikringssummen på Stauden II, De andre som forsikrer sine gjenstander for et pengebeløp betaler vel alle rundt 1 % +/- et eller annet. Premien skal jo gjenspeile verdien på gjenstanden en forsikrer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes prisene på forsikringer virker logiske jeg da... ser vi på vikers som forsikret for 50000 og betaler 652 kroner, så er dette 1,3 % av forsikringssummen. Jeg betaler 0,75 % av forsikringssummen på Stauden II, De andre som forsikrer sine gjenstander for et pengebeløp betaler vel alle rundt 1 % +/- et eller annet. Premien skal jo gjenspeile verdien på gjenstanden en forsikrer..

Jeg betaler 0,64 % :wink: , noen billigere?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Byttet fra Norwegian Broker til Norske Sjø

Det har jeg også vurdert (fra Quality Broker), men er usikker på om det er lurt. På en kurant båt som Scand er det sikkert ikke noe problem. Skiftet fra If til QB da jeg var usikker på hva If ville gjøre hvis båten totalhavarerte. Jeg ringte til If for å høre hva man gjorde i et slikt tilfelle, hvis det ikke finnes en tilsvarende båt til salgs på bruktmarkedet. Det kunne de ikke svare sikkert på hos If, så derfor gikk jeg over til QB hvor man får utbetalt summen som båten er forsikret for hvis den totalhavarerer. Det normale for norske forsikringselskaper er vel at man får utbetalt det som tilsvarende båt er verdt. Regner med at dette også gjelder Norske Sjø. Det er jo litt surt å betale forsikringspremie for båt med verdi på f. eks 1 mill. hvis forsikringselskapet finner ut at båten bare er verdt f. eks 600.000. Det er jo kundens ansvar å følge med på dette. Da den båten jeg har er litt spesiell er det veldig vanskelig å finne noe tilsvarende på bruktmarkedet, så derfor skiftet jeg selskap, Norske Sjø er nå blitt over 2000,- billigere for meg en QB, men det vil kanskje bli en dyr prisreduksjon hvis man skulle være så uheldig å få totalhavari?

Link to post
Share on other sites

Skiftet fra If til QB da jeg var usikker på hva If ville gjøre hvis båten totalhavarerte.

Det kan godt hende det ikke er særlig forskjell på IF og Norske Sjø når det gjelder akkurat dette. Norske Sjø forlanger at båten skal besiktiges av en "besiktigelsesmann" hvert 5. år. Det gjelder uansett om båten er ny eller 20 år gammel.

 

Jeg tror dette utelukkende går på det sikkerhetsmessige, og har ikke noe med verdivurdering å gjøre. Men spørsmålet ditt vedrørende utbetaling ved totalhavari ville jeg prøvd å få et klart svar på. Og får du ikke det, så er det sikkert like klokt å være der du er.

Link to post
Share on other sites

Tatt en ringerund i dag om forsikring på min Bavaria 32 Sport 2005 modell.

* Medlem Kystpatruljen

* Ikke registrert i småbåtregisteret

* 32 knop maks fart

* Kjerringa har båtførerbevis, ikke jeg :rolleyes:

* 1.4 mill i forsikringsverdi

* Ingen Secure Mark

* Ingen tyverialarm

* Ingen sporingssystem

* På sjøen hele året

* Egenandel 10-12000 kr

 

Premie:

IF: 25152kr :puke:

Sparebanken Vest: 15000kr (men ville ikke forsikre min båt fordi den var så dyr :nonod: )

Vesta: 13500,- dersom jeg hadde et par andre forsikringer der (bl.a. bilen som kostet 5000 i Vesta og i dag 2500 hos Gjensidige)

 

I dag bruker jeg Norwegian Broker, og betaler 10112kr med 10000 i egenandel og 20% bonus. Bonusen står kanskje for fall siden forsikringselskapet nå dekker en skade forårsaket av en reklamasjonsjobb på et drev. Normalpris vil da være 12641kr. Dersom jeg bruker båten i perioden 15/11-1/3, vil det tilkomme ca 2000kr. Men båten kan ligge på sjøen i "opplagsperioden". Båten er forøvrig forsikret for listeprisen på 1.55mill kr. I tillegg er jolla forsikret med 1500kr i egenandel, påhengs forsikret for 7000kr og løsøre for 20000kr. Det er også maskinhavari forsikring (som jeg nå har benyttet).

 

Jeg brukte kalkulatoren på Norske Sjø, og kom frem til 9778kr med de betingelsene som er gitt på toppen, men jeg fikk aldri spørsmål om antall drev. Det vil jeg anta har stor betydning. Så jeg må ta en telefon til Norske Sjø og sjekke ut dette.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg også vurdert (fra Quality Broker), men er usikker på om det er lurt. På en kurant båt som Scand er det sikkert ikke noe problem. Skiftet fra If til QB da jeg var usikker på hva If ville gjøre hvis båten totalhavarerte. Jeg ringte til If for å høre hva man gjorde i et slikt tilfelle, hvis det ikke finnes en tilsvarende båt til salgs på bruktmarkedet. Det kunne de ikke svare sikkert på hos If, så derfor gikk jeg over til QB hvor man får utbetalt summen som båten er forsikret for hvis den totalhavarerer. Det normale for norske forsikringselskaper er vel at man får utbetalt det som tilsvarende båt er verdt. Regner med at dette også gjelder Norske Sjø. Det er jo litt surt å betale forsikringspremie for båt med verdi på f. eks 1 mill. hvis forsikringselskapet finner ut at båten bare er verdt f. eks 600.000. Det er jo kundens ansvar å følge med på dette. Da den båten jeg har er litt spesiell er det veldig vanskelig å finne noe tilsvarende på bruktmarkedet, så derfor skiftet jeg selskap, Norske Sjø er nå blitt over 2000,- billigere for meg en QB, men det vil kanskje bli en dyr prisreduksjon hvis man skulle være så uheldig å få totalhavari?

Heisan,

Ved forsikring av helt spesielle båter, men som ligger innenfor øvrige krav bl.a. når det gjelder båtens alder, vil Norske Sjø kreve at båten blir taksert av en av våre takstmenn, eller en takstmann som vi godkjenner. Ved totalhavari er det denne verdien som blir lagt til grunn for utbetalingen.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kalkulatoren på Norske Sjø, og kom frem til 9778kr med de betingelsene som er gitt på toppen, men jeg fikk aldri spørsmål om antall drev. Det vil jeg anta har stor betydning. Så jeg må ta en telefon til Norske Sjø og sjekke ut dette.

Hei Ovelaur,

Antall drev har ingen betydning, men ring likevel du så er du sikker.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at uansett hvilken forsikringsleverandør en har så er det lurt å sjekke pris på nytt hvert år. Dette fordi prisene hos alle leverandørene forandrer seg fra år til år, så kanskje der er et godt tilbud å hente. Selv om en ikke har lyst til å skifte leverandør vil en jo da kunne få gode argumenter for å få senket premien en har i dag.

Når det gjelder forsikring så er det jo slik at de som klager på pris ofte får en reduksjon.

 

Vi driver batforsikreren.no for at det skal bli enklere for dere å innhente tilbud fra dem som vi ser som de mest aktuelle. De eneste vi mangler er Norske Sjø. De har svart at de ikke vil være med i en slik sammenlikning. Ellers har vi alle aktuelle meglere i landet og et par forsikringsselskap slik at dere vil få et bredt grunnlag for å se hva båtforsikring vil koste.

 

Er det så noen som utmerker seg som best eller billigst? Vår erfaring er at det varierer ettersom hva slags båt det er. Den eneste måten er å spørre for sin egen del.

 

Mvh

Per Inge Haavik

Daglig leder i Batforsikreren.no

Link to post
Share on other sites

Det jeg kan si om dette er at meglerne gir svært like vilkår, det er kun småting som skiller dem. Forsikringsselskapene derimot, har store forskjeller. Vår erfaring er at hvis en har båt til over 3-400 000 så kommer meglerne ofte billigst ut. Da vil en sammenlikning mellom dem være rimelig relevant på pris.

Redigert av Båtforsikreren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Var inne og kikket litt på vilkårene til Norske Sjø.

Her står følgende å lese i pkt 4.2 i sikkerhetsforskifter, sitat:

"Merk at båten kun er sjødyktig for de farvann som produsenten har fått den godkjent for."

Betyr dette at hvis jeg med min båt som er godkjent i kategori C går over f. eks Skagerak til Danmark (Noe jeg har gjort) og skulle få problemer midt ute på havet, så hadde jeg fått problemer med forsikringen? Er dette å definere som "langs kysten?" (Kat. C) eller "utenfor kysten" (Kat. B)

Eller må man ha en båt i kategori A (havgående) for å gå en slik strekning?

Spurte If om dette for et par år siden, men man hadde ikke tatt dette med i forsikringsvilkårene den gang. Noen som vet om det flere selskap som har dette med i sine vilkår?

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi noe facitsvar, men mener ikke overfarten Norge Danmark tror jeg ikke regnes som havgående (A). I forhold til kystkipper, f.eks. så er vel D5L for kystnære farvann eller noe lignende, men overfarten sør/østlandet til Danmark er dekket innen dette sertfikatet. Men akkurat om du trenger en båt som er klassifisert som B eller C kan jeg ikke gi noe svar på. Dette vurderes vel utfra årstid og forventet vær også..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nåja, vel ikke er jeg forsikringsagent og ikke er jeg advokat, men ser for meg at kryssing av Skagerak kan medføre litt diskusjon om dette er havområde eller ikke...

 

Av en eller annen grunn så vil jeg tro at forsikringselskapet vil hevde at en C-klasse båt ikke er "godkjent" for slikt overfart..

 

Når det gjelder forsikringspriser så ser jeg at Norske Sjø er blitt rimeligere i år, sammenlignet med i august fjor for min båt. Da kostet min båt rundt 10-11000 i Norske sjø, nå er det nede rundt 7000, til og med rimeligere enn Sprabank 1 som jeg har i dag.. Så her blir det en runde mot Sparebank 1 igjen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten min i Pantaenius og de har ganske klare regler om hvor du har lov til å gå og ikke gå. Bl.a. ikke nord for Bergen eller sør for Biscaya. Kryssingen Arendal - Skagen er derimot vel innenfor standard, jeg har spurt spesifikt om dette :wink: Det kan forøvrig nevnes at siden vi planlegger tur til Sogn til neste år, sjekket jeg hva jeg skulle gjøre siden dette var utenfor seilingsområdet. Svaret jeg fikk var: "da gir du oss bare beskjed så utvider vi seilingsområdet ditt for en gitt periode, dette er gratis! :smiley: Selv om Pantaenius har nermeste kontor i Danmark er de myyye greiere å forholde seg til enn noe norsk selskap jeg har forholdt meg til...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

JSelv om Pantaenius har nermeste kontor i Danmark er de myyye greiere å forholde seg til enn noe norsk selskap jeg har forholdt meg til...
.......og laaaangt dyrere.

Faktisk godt og vel 50% dyrere enn Gjensidige som jeg har idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Snakker vi ikke her om to ting?

 

1. forsikringens dekningsområde

2. for hvilke farvann båten er godkjent (CE-merking)

 

Det hjelper lite, vil jeg tro, at båten befinner seg innenfor forsikringens dekningsområde hvis båten ikke er godkjent for de farvann hvor uhellet oppstår?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...