Jump to content

forsikring av båt, hvilket selskap er best?


froesak

Recommended Posts

Snakker vi ikke her om to ting?

Det hjelper lite, vil jeg tro, at båten befinner seg innenfor forsikringens dekningsområde hvis båten ikke er godkjent for de farvann hvor uhellet oppstår?

:sailing:

Det var jo det jeg tenkte på da. Problemet oppstår jo når foriskringselskapet skal definere hva som er hav/utenfor kysten/langs kysten. :confused:

Spiller været noen rolle f. eks? Årstiden? Ser jo ikke for meg at forsikringselskapene tolker dette til fordel for kunden ihvertfall. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Har brukt Norwegian Brooker i mange år, men i år var Quality Broker nesten 1500,- billigere og valgte dem. Etter å ha lest noen skeptiske betraktninger til deres nye norske parter (NEMI) bestemte jeg meg for å stille dem en del sentrale spørsmål som de svarte veldig greit på. Ut i fra dette har jeg vanskelig for å se forskjell på disse to meglernes tilbud. Noe også NB bekreftet. NB er imidlertid veldig oppfølgende og proffe i hånteringen av kunder - iallefall før skade. Etter håper jeg aldri jeg vil få bruk for.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......og laaaangt dyrere.

Faktisk godt og vel 50% dyrere enn Gjensidige som jeg har idag.

Akkurat det varierer nok fra båttype til båttype, når jeg skulle forsikre min Maxi 77, var Pantaenius billigere, litt dyrere på den forrige båten, men bare et par hundrelapper.

På maxi 95'en sjekket jeg først med Vesta siden jeg har alt annet der, og selv med høyere egenandel og max fratrekk var lå de på 3600,-. Jeg betaler 2600,- i Pantaenius, da er forsikringsverdien satt til 300'.... Men som alltid med forsikring, det lønner seg å sjekke rundt.

Imidlertid er jeg godt fornøyd med Pantaenius, når jeg skulle hente båten fikset vi kort tids dekning bare med en kjapp telefonsamtale, når jeg lurer på noe sender jeg bare en mail til min kontakt og får svar i løpet av kort tid. Skulle riggen gå overbord, får jeg ny rigg uten avkorting for alder.... Jeg blir i Pantaenius!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Jeg har båten min i Pantaenius og de har ganske klare regler om hvor du har lov til å gå og ikke gå. Bl.a. ikke nord for Bergen eller sør for Biscaya. Kryssingen Arendal - Skagen er derimot vel innenfor standard, jeg har spurt spesifikt om dette :wink: Det kan forøvrig nevnes at siden vi planlegger tur til Sogn til neste år, sjekket jeg hva jeg skulle gjøre siden dette var utenfor seilingsområdet. Svaret jeg fikk var: "da gir du oss bare beskjed så utvider vi seilingsområdet ditt for en gitt periode, dette er gratis! :smiley: Selv om Pantaenius har nermeste kontor i Danmark er de myyye greiere å forholde seg til enn noe norsk selskap jeg har forholdt meg til...

 

Hvorfor i all værden har du ikke lov å gå nord for Bergen???

Mene de idiotan som sitt i det der selskapet ditt at det er farligere å gå nord for Bergen, hos andre Norske selskap er det motsatt, der er forsikringan billigere vis vi har hjemmehavn nordpå!!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all værden har du ikke lov å gå nord for Bergen???

Mene de idiotan som sitt i det der selskapet ditt at det er farligere å gå nord for Bergen, hos andre Norske selskap er det motsatt, der er forsikringan billigere vis vi har hjemmehavn nordpå!!!

 

 

Ja det er tydelig at de mener det. De definerer seilingsområdet til nord for Biskaya og sør for Bergen. Pantaenius er spesialister på båtforsikring, så de har sikkert noen (gode?) grunner til dette. Disse grunnene aner jeg ikke. Uansett opplever jeg Pantaenius som svært greie å ha med å gjøre.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden hadde jeg Terra Skadeforsikring. Opplevde at det gikk et jordras bak båten når den sto på land i opplag, og det ble noen mindre skader. Terra stilte raskt opp med taksmann, lovet at dette skulle ordnes, kjørte ansvars-drøftelser mot firmaet som hadde en vei i den åsen som hadde rast ut. For mitt vedkommende gikk dette over all forventing uten egenandel. Desverre så raste samme åsen ut sist onsdag :nonod: Denne gangen rammet det ikke meg, men 6 andre båter, herunder noen som har veltet. Snakket en del med eieren av en av de veltede båtene i dag - han er relativt fortvilet. Eieren har et av de store forsikringsselskapene. På sin henvendelse har kan fått beskjed om at denne type naturskade ikke dekkes :confused: Da jeg erfarte tilsvarende var det aldri et spørsmål om dette ikke skulle dekkes - tvert om ble jeg forsikret om dette fra første henvendelse.

 

Når jeg hører om den fronten dette store selskapet har møtt nevnte båteier med har jeg lyst til å gå tilbake til Terra - som førvig hadde meget konkurransedyktige priser på mine båter.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er tydelig at de mener det. De definerer seilingsområdet til nord for Biskaya og sør for Bergen. Pantaenius er spesialister på båtforsikring, så de har sikkert noen (gode?) grunner til dette. Disse grunnene aner jeg ikke. Uansett opplever jeg Pantaenius som svært greie å ha med å gjøre.

 

Er forsikret i Pantaenius. I mine papirer står seilingsområdet ifra Gibraltar - Murmansk og 200 nautiske utav kyst. Kan ikke huske om jeg ba om det, uansett så er ikke forsikringen spesielt dyr. Kan det ha noe å gjøre med størrelsen på båten?

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er forsikret i Pantaenius. I mine papirer står seilingsområdet ifra Gibraltar - Murmansk og 200 nautiske utav kyst. Kan ikke huske om jeg ba om det, uansett så er ikke forsikringen spesielt dyr. Kan det ha noe å gjøre med størrelsen på båten?

 

Tjaa enten størrelse eller alder, men det var litt underlig. Tror jeg skal sende en mail til dem og spørre hvorfor jeg har mindre seilingsområde enn deg. Når jeg ser etter seg jeg at din båt er over 10 meter, mens min er under. Tenker forklaringen kan ligge der..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Norske Sjø. De var billigst med god margin til både Norwegian Broker og andre. Når det gjelder seilingsområde så er ikke det klinkende klart å lese, så det må nok sjekkes.

 

Norske Sjø forlanger besiktigelse av båten som utføres av en av deres godkjente "inspektører" før forsikringen aktiviseres. Dette selv om båten er flunkende ny.

 

Sistnevnte kan jo bli et problem når jeg senere i år skal hente ny båt i Danmark ...

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at hvis man har forventninger om lav pris på premien, så kan man ikke forvente all verden i andre enden når noe går galt. Dette merkes godt når en båt skal reppareres, og derfor takker jeg nei til jobber hvor båten er forsikret i enkelte selvskaper.

 

Velger du å forsikre deg mot katastrofer og ikke mot bagateller som kanskje ikke er bagateller når alt kommer til alt, må vilkårene studeres.

 

Jeg tror alle har en viss fordel av å ha all forsikring samlet på et sted og ha et stabilt kundeforhold, og at totalprisen stort sett da blir den sammehvis dekningen er lik.

Jeg har pleid å be om et møte hvert femte år for å gå gjennom vilkårene, og da har jeg spart noen kroner. Stort sett fordi man ofte ender opp med noen doble forsikringer i løpet av en viss tid hvor man har kjøpt noe nytt og tegnet forsikring over telefonen.

 

Se på enkelte billige servise programmer for biler. 20 punkter hvor 15 av dem består i å se på ting. Bilen blir jo ikke bedre av å betale noen for å se på den. I så fall foretrekker jeg å betale noen for å gjøre noe med bilen som gjør den bedre, for jeg klarer fin å se på den selv.

Jeg synes det er helt greit at jeg blir lurt, men da jeg vil vite om det på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Husk at i IF får du ikke dekket skade på rigg om den er noen år gammel. IF avskriver verdien av den til null. De mener at dersom du, f.eks. etter mastebrudd (gjerne forårsaket av andre hvor ansvarsforsikring meget sjelden kommer til anvendelse), må erstatte masten med en ny, vil båtens verdi stige tilsvarende verdien av en ny mast og du må betale for den selv. Jeg forsøkte å argumentere med dem om at da måtte verdien av en bil øke med prisen på f.eks. en ny dør dersom den måtte byttes etter en kollisjon. Personen jeg snakket med forstod ikke ironien i dette.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg er alene om å benytte Jernbanens Bank og Forsikkring. De er for min del rimeligst på ALT og banken er gebyrfri ! (tror de har åpnet for alle som ønsker å være kunde der)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På hjemmesiden står det;

 

Alle helkunder i JS som er medlem i JFG kan tegne totalkundeavtale, med tilgang til en rekke fordeler både i bank og forsikring.

 

Tolker det som at det ikke er åpent for alle?

 

Gebyrfri bank er vel nå heller blitt standard enn unntak, vel bortsett fra de store bankene som er dyrest/dårligst på det meste!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Stemmer vist det Muche, tittet litt nærmere på forsikrings-delen og det er kun mulig for jerbaneansatte og deres barn.

Jeg er barn av tidligere ansatt og nyter godt av det. Vil gjerne anbefale alle som har muligheten i hvert fall. Når jeg får telefoner fra forsikringsselskap som vil selge meg deres produkt og jeg opplyser at jeg har jernbanen, ja, da gir de seg umiddelbart....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har bare skummet gjennom innleggene og noe slår meg....

 

En må lese vilkårene med LUPE og samtidig servere selskapet for situasjoner en tror kan oppstå før en inngår avtale. I dag seiler mange over Atlanterhavet i den tro att forsikringen dekker alle eventuelle skader. Her kan en bli brent styggelig. En kan ende opp, med å må ha, avtale fra tre forskjellige selskaper hvor hver dekker sitt område og hvor skader behandles forskjellig. Bare til ettertanke for de som tenker seg utenfor kysten vår.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...